Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pffff weer gegrepen!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Youp
Zeer actief

pffff weer gegrepen!

Ongelezen bericht door Youp »

Diesel was net leuk aan het spelen met een hele groep honden hier op een braakliggend terrein. 2 Cane Corso's, 3 Hollandse Herders en 1 Bouvier.

Plotseling kreeg Diesel een snauw (wel raak) van 1 van de HH's (de reu) Waarschijnlijk omdat Diesel met 1 van ZIJN teven aan het spelen was. Volgens het baasje deed hij dat wel vaker maar beet hij niet door. Diesel gaf zoals gewoonlijk ook geen kik en speelde vrolijk verder met de CC teven.

Thuisgekomen heb ik hem toch maar even nagekeken, en ja hoor! 1 gat en 1 flinke kras :boos: Ik heb de boel maar even schoongemaakt en er wat wondzalf opgedaan.

Nu maar hopen dat het goed geneest!
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Beterschap voor Diesel!
Ik ben zelf altijd voorzichtig met honden die ik niet goed ken. Vooral als het reuen teven samen zijn. De heren willen weleens naar tegen elkaar doen als er een dame in het spel is.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Beterschap voor Youp!

Ik vind het eerlijk gezegd niet handig dat je hem laat spelen met een groep honden waaronder reuen en een roedeltje. Youp is ook een volle reu toch? En hij krijgt wel vaker snauwen naar zijn hoofd dus dan zou ik het al lang niet meer gokken. Sowieso niet met vreemde reuen, ongeacht of hij vaker snauwen krijgt of niet.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Wat vervelend!

Ik zou als ik jou was een ander 'speelbeleid' gaan invoeren. Bram is nog nooit wat 'overkomen' in zo'n situatie en ik zie dat ook niet zo snel gebeuren. Ik ben er daarom erg makkelijk in. Maar was het anders geweest, dan was ik er ook anders mee omgegaan.

Ik hoop dat het snel geneest!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Youp
Zeer actief

Nou, ik ken de honden wel en ze zijn altijd vriendelijk naar andere honden toe. Diesel had ze al wel een hele tijd niet gezien.

Laten spelen is altijd een risico maar het gaat 99 keer goed en 1 keer fout. Daarbij is het zijn lust en zijn leven. Ik verwijt hond en baas absoluut niets hoor. Dan moet ik hem maar niet laten spelen.

Het scheelt natuurlijk ook dat Diesel absoluut niets terug doet. Hij gaat op de loop bij dit soort incidentjes.
Afbeelding
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Het kan zijn dat 1 van de teven op een bepaald moment erg lekker ruikt en dan slaat eerder de vlam in de pan.
Als ik in het park meerdere reuen bij elkaar zie dan loop ik daar altijd als een speer langs met Harrie, ik heb geen zin in een gerafelde hond(of andersom)
Vooral op het moment ruikt het weer overal vreselijk lekker en dan lijkt het mij dat de heren extra last krijgen van hun hormonen.
Harrie is een goedzak eerste klas, maar hormonen doen wat ze willen.
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Wat vervelend!

Ik zou als ik jou was een ander 'speelbeleid' gaan invoeren. Bram is nog nooit wat 'overkomen' in zo'n situatie en ik zie dat ook niet zo snel gebeuren. Ik ben er daarom erg makkelijk in. Maar was het anders geweest, dan was ik er ook anders mee omgegaan.

Wat zou jij dan doen?

Normaal zie ik echt wel met welke hond het wel of niet goed gaat. Met wandelingen gaat het ook altijd goed. Hij begint nooit iets, gaat het niet uit de weg, maar reageert niet fysiek.

Spelen is zijn lust en zijn leven, met wat voor hond dan ook. Moet ik hem dat dan ontnemen. Ja, hij loopt los waar dat kan, maar staat goed onder appel zodat ik hem bij me kan roepen wanneer er een vreemde hond aankomt.

Ik weet niet wat ik nog meer zou kunnen doen om het te voorkomen, maar misschien hebben jullie nog ideeen.

Moet er wel bij zeggen dat de laatste keer dat hij gegrepen is al wel een jaar geleden is. En dat was toevallig ook een HH :19: . Misschien is er iets in Diesel's gedrag/houding wat specifiek een herder zou kunnen triggeren?
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Martijn schreef:
Youp schreef: Laten spelen is altijd een risico maar het gaat 99 keer goed en 1 keer fout. Daarbij is het zijn lust en zijn leven. Ik verwijt hond en baas absoluut niets hoor. Dan moet ik hem maar niet laten spelen.
Of wel. Maar dan met vaste honden.
Ja dat is een optie.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Youp schreef:

Wat zou jij dan doen?

Normaal zie ik echt wel met welke hond het wel of niet goed gaat. Met wandelingen gaat het ook altijd goed. Hij begint nooit iets, gaat het niet uit de weg, maar reageert niet fysiek.

Spelen is zijn lust en zijn leven, met wat voor hond dan ook. Moet ik hem dat dan ontnemen. Ja, hij loopt los waar dat kan, maar staat goed onder appel zodat ik hem bij me kan roepen wanneer er een vreemde hond aankomt.

Ik weet niet wat ik nog meer zou kunnen doen om het te voorkomen, maar misschien hebben jullie nog ideeen.

Moet er wel bij zeggen dat de laatste keer dat hij gegrepen is al wel een jaar geleden is. En dat was toevallig ook een HH :19: . Misschien is er iets in Diesel's gedrag/houding wat specifiek een herder zou kunnen triggeren?
Ik had het idee dat het vaker gebeurde, maar dat heb ik blijkbaar mis.

Ik denk dat reuen gewoon meer op een type als Diesel reageren dan op een Brammetje. Ze willen zich laten gelden omdat ze Diesel als serieuze concurrentie zien. In een speelsituatie zal er dus veel sneller iets vervelends gebeuren.

En wat ik zou doen? Tsja, ik ben er nooit vanuit gegaan dat Bram zo makkelijk zou zijn omdat Kooikers meestal juist heel terughoudend zijn tov vreemde honden. Ik zou 'spelen' met dominante reuen vermijden.

Bram is nu een aantal keer gegrepen langs het smalle stuk van de Kromme Rijn. Ik loop daar bijna nooit meer. Balen, want het is 300 meter bij mij vandaan en juist op het smalle stuk kan ik een lange wandeling maken. Maar ja, ik heb geen zin in dat gedoe elke keer.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Youp
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Youp schreef:

Wat zou jij dan doen?

Ik had het idee dat het vaker gebeurde, maar dat heb ik blijkbaar mis.

Ik denk dat reuen gewoon meer op een type als Diesel reageren dan op een Brammetje. Ze willen zich laten gelden omdat ze Diesel als serieuze concurrentie zien. In een speelsituatie zal er dus veel sneller iets vervelends gebeuren.

En wat ik zou doen? Tsja, ik ben er nooit vanuit gegaan dat Bram zo makkelijk zou zijn omdat Kooikers meestal juist heel terughoudend zijn tov vreemde honden. Ik zou 'spelen' met dominante reuen vermijden.

Bram is nu een aantal keer gegrepen langs het smalle stuk van de Kromme Rijn. Ik loop daar bijna nooit meer. Balen, want het is 300 meter bij mij vandaan en juist op het smalle stuk kan ik een lange wandeling maken. Maar ja, ik heb geen zin in dat gedoe elke keer.
Er is wel een tijd geweest dat het vaker gebeurde hoor, dat heb je wel goed. :wink: De laatste tijd gaat het wel heel erg goed. Ook omdat Diesel nu wat minder onzekerheid uitstraalt, denk ik. Misschien dat hij in deze situatie wat onzekerder was. Hij kent de honden wel, maar niet in combinatie met elkaar.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb intacte reuen nooit met intacte reuen laten spelen. Dat komt omdat ik denk dat bij twee intacte reuen het spel nooit echt om het spelen gaat. Het kan wel hoor, je hebt er wel die echt in het spel opgaan. Wat ik echter veel vaker zie is dat het een soort van tandeloos machtsspelletje wordt. "Lekker rennen, beetje duwen, beetje te hard beuken en een beetje tegen mekaar opspringen"
Ik vind dat niet echt spelen maar meer een inleiding tot het echte bepalen wie de sterkste is. Als dat in het duwen duidelijk wordt is dat prima maar de situatie blijft meestal wel wat ontvlambaar. Komt er eten, een balletje/stok of een teef in het spel dan kan de boel nog omslaan naar de verkeerde kant.

Eigenlijk geef je twee reuen die normaal nooit problemen veroorzaken de kans problemen te maken als je ze maar lang genoeg vrij met mekaar laat omgaan.

Reuen spelen met teven en bekende reuen en teven spelen met teven en reuen als ze dat kunnen, anders alleen met reuen. Dat zorgt ervoor dat je hond heerlijk en echt kan spelen zonder kans op ongelukjes :wink:

Het is in de aard van het dier hond niet echt gecharmeerd te zijn van soortgenoten buiten de roedel van hetzelfde geslacht. Veel honden hebben dat kenmerk niet meer zo duidelijk maar de kans dat het wel een keer de kop op steekt is groot. Eenmaal een vechtersbaas zorgt ervoor dat de kans groot is dat het vaker gaat gebeuren.

Wuilus mocht alleen spelen met grote dominante ongecastreerde reuen. Die kwam ik toch wel meerdere keren in de week tegen en dus had ze regelmatig leuk contact met andere honden zonder dat er ooit ruzie van kwam. Gecastreerde reuen en teven liep meestal uit op een machtsspelletje als ik het maar lang genoeg liet duren. :wink: Daar paste ik dan dus maar voor :mrgreen:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Youp schreef:Misschien is er iets in Diesel's gedrag/houding wat specifiek een herder zou kunnen triggeren?
Mijn ervaring is wel dat doggen en herders vaker niet goed met elkaar overweg kunnen.
Youp
Zeer actief

Scooby schreef:
Youp schreef:Misschien is er iets in Diesel's gedrag/houding wat specifiek een herder zou kunnen triggeren?
Mijn ervaring is wel dat doggen en herders vaker niet goed met elkaar overweg kunnen.
Best interessant. Enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?
Afbeelding
Youp
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik heb intacte reuen nooit met intacte reuen laten spelen. Dat komt omdat ik denk dat bij twee intacte reuen het spel nooit echt om het spelen gaat. Het kan wel hoor, je hebt er wel die echt in het spel opgaan. Wat ik echter veel vaker zie is dat het een soort van tandeloos machtsspelletje wordt. "Lekker rennen, beetje duwen, beetje te hard beuken en een beetje tegen mekaar opspringen"
Ik vind dat niet echt spelen maar meer een inleiding tot het echte bepalen wie de sterkste is. Als dat in het duwen duidelijk wordt is dat prima maar de situatie blijft meestal wel wat ontvlambaar. Komt er eten, een balletje/stok of een teef in het spel dan kan de boel nog omslaan naar de verkeerde kant.

Eigenlijk geef je twee reuen die normaal nooit problemen veroorzaken de kans problemen te maken als je ze maar lang genoeg vrij met mekaar laat omgaan.

Reuen spelen met teven en bekende reuen en teven spelen met teven en reuen als ze dat kunnen, anders alleen met reuen. Dat zorgt ervoor dat je hond heerlijk en echt kan spelen zonder kans op ongelukjes :wink:

Het is in de aard van het dier hond niet echt gecharmeerd te zijn van soortgenoten buiten de roedel van hetzelfde geslacht. Veel honden hebben dat kenmerk niet meer zo duidelijk maar de kans dat het wel een keer de kop op steekt is groot. Eenmaal een vechtersbaas zorgt ervoor dat de kans groot is dat het vaker gaat gebeuren.

Wuilus mocht alleen spelen met grote dominante ongecastreerde reuen. Die kwam ik toch wel meerdere keren in de week tegen en dus had ze regelmatig leuk contact met andere honden zonder dat er ooit ruzie van kwam. Gecastreerde reuen en teven liep meestal uit op een machtsspelletje als ik het maar lang genoeg liet duren. :wink: Daar paste ik dan dus maar voor :mrgreen:
Je hebt zeker een punt :ok: Misschien moet ik hem idd niet met andere volle reuen laten spelen. Diesel maakt er dan wel geen verschil tussen maar de andere reu duidelijk wel :wink:

Ik denk wel eens: Jongen, je vergeet dat je ballen hebt!

Diesel is soms gewoon nog een pup en erg naief in zijn gedrag.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Youp schreef:Diesel is soms gewoon nog een pup en erg naief in zijn gedrag.
In welk opzicht is hij dan naief? Soms denk je dat een hond de zaken anders ziet dan hij werkelijk doet. Ik hoor bv erg vaak dat een andere hond niets doet en alleen een beetje patserig is. Of geeft niet, hij doet nooit wat, maar ondertussen staat een hond toch echt signalen af te geven waarvan ik denk, hmmmm :denken:

Honden omver lopen bv gaat echt niet per ongeluk. Of iets te hard spelen, ook zoiets waarvan veel mensen denken dat hun hond dat totaal onschuldig bedoeld. Ondertussen kan zo'n hond wel een nest pups verzorgen zonder daar te hard mee te doen.

Ik vraag me dus af in welk opzicht hij naief zou zijn? :wink:
Afbeelding
Youp
Zeer actief

MARC_S schreef:
Youp schreef:Diesel is soms gewoon nog een pup en erg naief in zijn gedrag.
In welk opzicht is hij dan naief? Soms denk je dat een hond de zaken anders ziet dan hij werkelijk doet. Ik hoor bv erg vaak dat een andere hond niets doet en alleen een beetje patserig is. Of geeft niet, hij doet nooit wat, maar ondertussen staat een hond toch echt signalen af te geven waarvan ik denk, hmmmm :denken:

Honden omver lopen bv gaat echt niet per ongeluk. Of iets te hard spelen, ook zoiets waarvan veel mensen denken dat hun hond dat totaal onschuldig bedoeld. Ondertussen kan zo'n hond wel een nest pups verzorgen zonder daar te hard mee te doen.

Ik vraag me dus af in welk opzicht hij naief zou zijn? :wink:
Hij gaat op de loop als hij afgesnauwd wordt maar kan dan ook gewoon weer op de hond aflopen. Wel met een lichtelijk onderdanige (lage)houding. Het lijkt een beetje aftasten hoever hij kan gaan. (ik zie dat misschien onterecht als naief :wink: )

Wanneer een hond hem domineert doet hij wel stoer terug. Kop opleggen, staart hoog. Uit zichzelf doet hij dit niet. Hij daagt meestal uit tot spel dmv spelbuigingen.

Diesel speelt niet hard, loopt een hond andere hond niet omver. Het valt me wel op dat hij dit wel doet bij rasgenoten. Maar dat doen volgens mij alle doggen bij elkaar. :mrgreen: Die spelen samen zoals ze dat alleen met andere doggen kunnen.

In een groep onbekende honden (bijv. een forumwandeling) reageert hij eerst onzeker en kijkt de kat uit de boom. Meestal is het ijs snel gebroken en vindt hij snel een hond die ook van lekker rennen houdt.

Meestal vinden mensen hem leuk, vrolijk, open en onuitputtelijk.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Youp schreef:
Scooby schreef:
Best interessant. Enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?
Geen idee. Mijn invulling is dat herders het moeilijk vinden om met grotere honden om te gaan, omdat ze zelf vaak(!) een dominante indruk maken door hun verschijning en met een dog komen ze ineens iets 'groters' tegen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”