Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Walnoten
Moderator: moderatorteam
-
Essy
Walnoten
ik eet wel eens walnoten en Gijs lust ze ook. Hij verzamelt er ook zelf als hij de kans krijgt, bijt ze open en eet de noot op. Ik heb dat liever niet voor zijn tanden en voor het geval hij een scherp stukje zou opeten. Daarom krijgt hij wel eens stukjes walnoot van mij.
Iemand een idee of er iets in walnoten zit wat kwaad kan?
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Walnoten
* Noten : walnoten zijn giftig voor honden en moeten vermeden worden. In het bijzonder is er een schimmel die veelvoorkomend is bij walnoten (vooral bij natte dode walnoten) en die ernstige periodes van ziekte kunnen voortbrengen. Vele noten zijn niet goed voor honden in het algemeen, hun hoog fosfor gehalte word veronderstelt van nier- en blaasstenen te veroorzaken.Essy schreef:ik eet wel eens walnoten en Gijs lust ze ook. Hij verzamelt er ook zelf als hij de kans krijgt, bijt ze open en eet de noot op. Ik heb dat liever niet voor zijn tanden en voor het geval hij een scherp stukje zou opeten. Daarom krijgt hij wel eens stukjes walnoot van mij.
http://www.pugs.nl/giftig-voedsel.html

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Essy
Ik had er eerder niets over gevonden. Jammer voor Gijs maar walnoten krijgt hij nu niet meer. Overigens ligt de tuin vol met eikels en die bijt hij wel eens stuk (eet ze niet op) maar die pak ik altijd af. Ik meen dat die ook niet goed zijn. Het konijn eet ze wel al jaren (die loopt los) maar die heeft nog nooit iets gemankeerd.malinois schreef:* Noten : walnoten zijn giftig voor honden en moeten vermeden worden. In het bijzonder is er een schimmel die veelvoorkomend is bij walnoten (vooral bij natte dode walnoten) en die ernstige periodes van ziekte kunnen voortbrengen. Vele noten zijn niet goed voor honden in het algemeen, hun hoog fosfor gehalte word veronderstelt van nier- en blaasstenen te veroorzaken.Essy schreef:ik eet wel eens walnoten en Gijs lust ze ook. Hij verzamelt er ook zelf als hij de kans krijgt, bijt ze open en eet de noot op. Ik heb dat liever niet voor zijn tanden en voor het geval hij een scherp stukje zou opeten. Daarom krijgt hij wel eens stukjes walnoot van mij.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
PAS OP VOOR EIKELS!Essy schreef:Ik had er eerder niets over gevonden. Jammer voor Gijs maar walnoten krijgt hij nu niet meer. Overigens ligt de tuin vol met eikels en die bijt hij wel eens stuk (eet ze niet op) maar die pak ik altijd af. Ik meen dat die ook niet goed zijn. Het konijn eet ze wel al jaren (die loopt los) maar die heeft nog nooit iets gemankeerd.malinois schreef:* Noten : walnoten zijn giftig voor honden en moeten vermeden worden. In het bijzonder is er een schimmel die veelvoorkomend is bij walnoten (vooral bij natte dode walnoten) en die ernstige periodes van ziekte kunnen voortbrengen. Vele noten zijn niet goed voor honden in het algemeen, hun hoog fosfor gehalte word veronderstelt van nier- en blaasstenen te veroorzaken.Essy schreef:ik eet wel eens walnoten en Gijs lust ze ook. Hij verzamelt er ook zelf als hij de kans krijgt, bijt ze open en eet de noot op. Ik heb dat liever niet voor zijn tanden en voor het geval hij een scherp stukje zou opeten. Daarom krijgt hij wel eens stukjes walnoot van mij.
En dan letterlijk, want ze vallen weer. Een leuk speeltje voor de hond, dat wel, maar niet geheel ongevaarlijk. Bijna ieder jaar is er wel een ‘slachtoffer’ van het spelen en domweg eten van eikels bij ons in de kliniek te bespeuren. Met name bij de kleinere hondenrassen kunnen eikels (maar ook perzikpitten ed.) vastlopen in de darmen. Afhankelijk hoe snel een eigenaar dan bij de dierenarts op de stoep staat, kunnen de meeste honden de ingreep overleven en knappen soms wonderbaarlijk snel weer op.
Het is echt van belang om uw hond al vroeg te leren dat kleine voorwerpen (eikel, kastanjes, stuiterballen, knikkers, perzikpitten, stenen, enz) er niet zijn om mee te spelen. Doet uw hond dit toch, pak dan nooit het voorwerp af. Op het moment dat u namelijk in lichte paniek op uw hond afkomt, zal deze het voorwerp in de meeste gevallen inslikken. Beter is het om de hond af te leiden met een speeltje of snoepje en dan, als de hond het voorwerp laat vallen, het voorwerp van de grond pakken of verder lopen.
Vermoedt u dat uw hond iets heeft ingeslikt, waarschuw dan direct de dierenarts. Een vreemd voorwerp uit de maag verwijderen kan soms nog door middel van endoscopie. De buik hoeft dan niet te worden geopend. Word uw hond ziek en u vermoed een vreemd voorwerp, bel dan direct, voordat de conditie van de hond nog meer achteruit gaat (en dat kan snel gaan!). Braken (vooral naar poep stinkende bruin braaksel), lusteloosheid en pijnlijkheid bij oppakken onder de buik zijn verschijnselen waar u vooral op moet letten.
http://www.dierenkliniekoldenzaal.nl/eikels.htm

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Essy
Ik denk dat dat bij Gijs wel mee zal vallen. Het moet alleen stuk maar hij eet niks op. En de darmen van een dog, zal een eikel ook wel doorheen kunnen. Ik had gehoord dat ze niet goed zouden zijn voor paarden.
Ik heb kunnen vinden dat er looizuur in zit en ze in grote hoeveelheden giftig zijn. Dus het zal wel loslopen met af en toe een eikel stukbijten. Twee eikeldopjes aan een stokje vind hij ook geweldig. Maar gek genoeg is hij daar heel voorzichtig mee. Hij slikt nooit iets door, hij speelt er alleen mee. Toch verbazingwekkend met zo'n bek die meer op een laadklep lijkt.
Als hij zijn bek helemaal opendoet, past mijn hoofd ertussen
Ik heb kunnen vinden dat er looizuur in zit en ze in grote hoeveelheden giftig zijn. Dus het zal wel loslopen met af en toe een eikel stukbijten. Twee eikeldopjes aan een stokje vind hij ook geweldig. Maar gek genoeg is hij daar heel voorzichtig mee. Hij slikt nooit iets door, hij speelt er alleen mee. Toch verbazingwekkend met zo'n bek die meer op een laadklep lijkt.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Essy schreef:malinois schreef:PAS OP VOOR EIKELS!Essy schreef:Ik had er eerder niets over gevonden. Jammer voor Gijs maar walnoten krijgt hij nu niet meer. Overigens ligt de tuin vol met eikels en die bijt hij wel eens stuk (eet ze niet op) maar die pak ik altijd af. Ik meen dat die ook niet goed zijn. Het konijn eet ze wel al jaren (die loopt los) maar die heeft nog nooit iets gemankeerd.malinois schreef: * Noten : walnoten zijn giftig voor honden en moeten vermeden worden. In het bijzonder is er een schimmel die veelvoorkomend is bij walnoten (vooral bij natte dode walnoten) en die ernstige periodes van ziekte kunnen voortbrengen. Vele noten zijn niet goed voor honden in het algemeen, hun hoog fosfor gehalte word veronderstelt van nier- en blaasstenen te veroorzaken.
En dan letterlijk, want ze vallen weer. Een leuk speeltje voor de hond, dat wel, maar niet geheel ongevaarlijk. Bijna ieder jaar is er wel een ‘slachtoffer’ van het spelen en domweg eten van eikels bij ons in de kliniek te bespeuren. Met name bij de kleinere hondenrassen kunnen eikels (maar ook perzikpitten ed.) vastlopen in de darmen. Afhankelijk hoe snel een eigenaar dan bij de dierenarts op de stoep staat, kunnen de meeste honden de ingreep overleven en knappen soms wonderbaarlijk snel weer op.
Het is echt van belang om uw hond al vroeg te leren dat kleine voorwerpen (eikel, kastanjes, stuiterballen, knikkers, perzikpitten, stenen, enz) er niet zijn om mee te spelen. Doet uw hond dit toch, pak dan nooit het voorwerp af. Op het moment dat u namelijk in lichte paniek op uw hond afkomt, zal deze het voorwerp in de meeste gevallen inslikken. Beter is het om de hond af te leiden met een speeltje of snoepje en dan, als de hond het voorwerp laat vallen, het voorwerp van de grond pakken of verder lopen.
Vermoedt u dat uw hond iets heeft ingeslikt, waarschuw dan direct de dierenarts. Een vreemd voorwerp uit de maag verwijderen kan soms nog door middel van endoscopie. De buik hoeft dan niet te worden geopend. Word uw hond ziek en u vermoed een vreemd voorwerp, bel dan direct, voordat de conditie van de hond nog meer achteruit gaat (en dat kan snel gaan!). Braken (vooral naar poep stinkende bruin braaksel), lusteloosheid en pijnlijkheid bij oppakken onder de buik zijn verschijnselen waar u vooral op moet letten.
ik denk dat dat bij Gijs wel mee zal vallen. Het moet alleen stuk maar hij eet niks op. En de darmen van een dog, zal een eikel ook wel doorheen kunnen. Ik had gehoord dat ze niet goed zouden zijn voor paarden.
Ik heb kunnen vinden dat er looizuur in zit en ze in grote hoeveelheden giftig zijn. Dus het zal wel loslopen met af en toe een eikel stukbijten. twee eikeldopjes aan een stokje vind hij ook geweldig. Maar gek genoeg is hij daar heel voorzichtig mee. Hij slikt nooit iets door, hij speelt er alleen mee. Toch verbazingwekkend met zo'n bek die meer op een laadklep lijkt.

- Gittje
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Link lijkt niet te werken, maar kan zijn dat het met het forum te maken heeft. Ook berichten lezen of posten verloopt momenteel niet van een leien dakje.malinois schreef:PAS OP VOOR EIKELS!
Ik heb de gewoonte om ieder jaar een paar grote mooi uitziende eikels, zonder het kapje, mee te nemen als speelgoed voor de katten. Onze oudere Max laat ze meestal gerust en als ie ze opeet heeft hij er nooit last van gehad.
Maar nu met onze Franse bulldogpup in huis stel ik mij de vraag of eikels kwaad kunnen : zijn ze giftig bv. ?
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
- Aantal honden: 2
- Assie
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik had een tijdje terug dezelfde vraag en kreeg hele andere antwoorden
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=119521
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=119521