Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
klitten
Moderator: moderatorteam
- Anne
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
klitten
Hoi allemaal,
Tibbie is onze bijna (18 jan.) 7 jarige Tibetaanse Terriër.
We hebben haar haar eigenlijk altijd kort geknipt, omdat ze graag op avontuur gaat in de bosjes en dan met allemaal blaadjes in haar vacht terugkomt :N: .
Nu is het winter, en wilden we toch haar haar een beetje laten groeien. Ondertussen is ze een beetje een krullebol aan het worden, en groeit het haar goed.
Alleen is er een probleem, Tibbie heeft dus snel last van klitten. We proberen haar zo vaak mogelijk te kammen, maar er blijft meestal veel troep en klitten zitten vlak onder haar ogen (in de ooghoeken, tegen haar snuit aan)
Weet iemand wat ik hiermee moet doen? wegknippen? een keer flink kammen en blijven kammen? andere oplossing?
opzich is dat haar enige klit-probleem-plek. Samen met een beetje de rest van haar snuit, maar als je iedere dag kamt zijn daar klitten te voorkomen.
Iemand tips?
Anne
Tibbie is onze bijna (18 jan.) 7 jarige Tibetaanse Terriër.
We hebben haar haar eigenlijk altijd kort geknipt, omdat ze graag op avontuur gaat in de bosjes en dan met allemaal blaadjes in haar vacht terugkomt :N: .
Nu is het winter, en wilden we toch haar haar een beetje laten groeien. Ondertussen is ze een beetje een krullebol aan het worden, en groeit het haar goed.
Alleen is er een probleem, Tibbie heeft dus snel last van klitten. We proberen haar zo vaak mogelijk te kammen, maar er blijft meestal veel troep en klitten zitten vlak onder haar ogen (in de ooghoeken, tegen haar snuit aan)
Weet iemand wat ik hiermee moet doen? wegknippen? een keer flink kammen en blijven kammen? andere oplossing?
opzich is dat haar enige klit-probleem-plek. Samen met een beetje de rest van haar snuit, maar als je iedere dag kamt zijn daar klitten te voorkomen.
Iemand tips?
Anne
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Anne
- Zeer actief
- Contacteer:
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
- Anne
- Zeer actief
- Contacteer:
- Anne
- Zeer actief
- Contacteer:
even nog wat toevoegen:
Tibbie heeft ook af en toe plukken klitten waardoor t een soort vilten plukken lijken.
Helemaal aan elkaar, een soort vilt lijkt t wel...
Weet iemand wat te doen?
(Lysette, ik heb t even aan mn ouders doorgegeven, maar die zegt niet te willen wassen, waarschijnlijk doordat t neit goed voorde huis is, als er geen oplossing is knippen we t maar weer af)
Tibbie heeft ook af en toe plukken klitten waardoor t een soort vilten plukken lijken.
Weet iemand wat te doen?
(Lysette, ik heb t even aan mn ouders doorgegeven, maar die zegt niet te willen wassen, waarschijnlijk doordat t neit goed voorde huis is, als er geen oplossing is knippen we t maar weer af)
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
- Annelies
- Zeer actief
Ik was Noa ook regelmatig, hoor.... geen enkel probleem; haar huid maakt weer snel beschermende vetten aan.Spriet schreef:even nog wat toevoegen:
Weet iemand wat te doen?
Wat ik wel doe tegen de klitten is haar vacht na het wassen -als de vacht goed droog is- inwrijven met Silk oil van Pet Silk. Dat scheelt enorm. Verder wel regelmatig borstelen (ik kam nooit) en als er onverhoopt een klit in haar vacht zit knip ik hem weg of probeer ik hem te verwijderen met een borsteltje met heel fijne tandjes; meestal lukt dat wel.
Bij haar ogen houd ik Noa's vacht heel kort.
In de zomervakantie is Noa's vacht volledig verknald; veel zwemmen, in het zand rollen etc. Ze droeg een Scaliborband tegen teken e.d. dus ik kon haar ook niet wassen. Na de vakantie heb ik de schaar in haar vacht gezet en me voorgenomen dat ik haar voortaan voor de vakanties kort laat trimmen...Is ook wat luchtiger voor haar...

Laatst gewijzigd door Annelies op 15 nov 2006 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Overgave kan de grootste overwinning zijn...
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Anders dan vroeger zal de hond, die nu als gezelschapsdier wordt gehouden, wel eens gewassen worden. Algemeen heerst het idee dat wassen slecht is voor de huid en vacht van de hond. “Het is slecht want het is onnatuurlijk”. Dat het onnatuurlijk is dat klopt. Maar de hond leeft niet meer in de natuur. Zoals wij de hond nu houden hebben veel onnatuurlijke zaken invloed op het dier. Denk hierbij vooral aan de vervuiling van de lucht door onder andere uitlaatgassen en aan de voeding.
Daarnaast kunnen vachtproblemen met goede vachtverzorgingsproducten veelal opgelost worden. Denk aan eczeem, vlooien, brandwondjes, gespleten haarpunten, pigmentproblemen, droge vacht, schimmel, jeuk, pluizen etc.
Het wassen van de hond moet gebeuren met een speciaal op de huid van de hond afgestemde shampoo. Dat wil zeggen een shampoo die deze huid zo min mogelijk ontvet en uitdroogt. Wanneer de vetlaag van de huid door verkeerde shampoos wordt aangetast zal de huid en vacht minder bescherming kunnen bieden. Bovendien wordt de aanmaak van talg extra gestimuleerd.
Voor jou hond zou ik zeggen gebruik de Ellegance shampoo en daarna de Crème-Exclusief van Jean Peau dan krijg je veel minder last van klitten.
Daarnaast kunnen vachtproblemen met goede vachtverzorgingsproducten veelal opgelost worden. Denk aan eczeem, vlooien, brandwondjes, gespleten haarpunten, pigmentproblemen, droge vacht, schimmel, jeuk, pluizen etc.
Het wassen van de hond moet gebeuren met een speciaal op de huid van de hond afgestemde shampoo. Dat wil zeggen een shampoo die deze huid zo min mogelijk ontvet en uitdroogt. Wanneer de vetlaag van de huid door verkeerde shampoos wordt aangetast zal de huid en vacht minder bescherming kunnen bieden. Bovendien wordt de aanmaak van talg extra gestimuleerd.
Voor jou hond zou ik zeggen gebruik de Ellegance shampoo en daarna de Crème-Exclusief van Jean Peau dan krijg je veel minder last van klitten.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Anne
- Zeer actief
- Contacteer:
de maizena gewoon zo, droog??lieke schreef:Als mijn honden een klit in de kraag of de bevedering van de poten hebben (daar zit van dat zachte fijne haar), dan gooi ik er maizena op en kneed het er goed doorheen. Daarna is het heel makkelijk uit te kammen. En maizena is een natuurlijk product zonder toevoegingen én lekker goedkoop.
stoft dat niet heel erg, blijft t niet in de vacht hangen?
We hebben net een of andere kam gekocht, een soort viltkam.
Ik zal het artikel van Debby Speerstra even uitprinten en aan mn moeder laten zien

bedankt allemaal,
ik zal straks eens kijken met de nieuwe kam hoe het dan gaat.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ja hoor, gewoon droge maizena. En het wordt helemaal niet zo'n troep hoor. Ik neem gewoon wat tussen m'n vingers uit het pakje en kneed het direct in de klit. En er valt maar heel weinig op de grond of op mijn kleding. En het blijft niet in de vacht hangen omdat je direct met kam/borstel de klit eruit gaan halen. De meeste maizena komt dan weer in de kam/borstel terecht. Voor grote klitten moet je het een paar keer herhalen. Het helpt overigens ook als je met je vingers probeert de klit alvast een beetje uit elkaar te halen.Spriet schreef:de maizena gewoon zo, droog??lieke schreef:Als mijn honden een klit in de kraag of de bevedering van de poten hebben (daar zit van dat zachte fijne haar), dan gooi ik er maizena op en kneed het er goed doorheen. Daarna is het heel makkelijk uit te kammen. En maizena is een natuurlijk product zonder toevoegingen én lekker goedkoop.
stoft dat niet heel erg, blijft t niet in de vacht hangen?
We hebben net een of andere kam gekocht, een soort viltkam.
Ik zal het artikel van Debby Speerstra even uitprinten en aan mn moeder laten zien![]()
bedankt allemaal,
ik zal straks eens kijken met de nieuwe kam hoe het dan gaat.

- Anne
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Actief
- Contacteer:
In de ooghoeken zou ik de haren zowiezo goed kort houden. dit gaat snel klitten en plakken door het tranen van de ogen.
Wassen en cremespoeling helpt goed om klitten te voorkomen. Verder een goede kam, borstel en klittenkam maakt het kammen makkelijker. Vraag desnoods advies in de trimsalon. die kunnen je goed laten zien hoe je het beste kunt kammen, en hoe je klitten het makkelijkste eruit krijgt.
Wassen en cremespoeling helpt goed om klitten te voorkomen. Verder een goede kam, borstel en klittenkam maakt het kammen makkelijker. Vraag desnoods advies in de trimsalon. die kunnen je goed laten zien hoe je het beste kunt kammen, en hoe je klitten het makkelijkste eruit krijgt.
- Anne
- Zeer actief
- Contacteer:
dankje, wij komen eigenlijk nooit bij een trimsalon, Tibbie hoeft niet geplukt ofzo te worden, knippen deden we meestal zelf.kim bloemen schreef:In de ooghoeken zou ik de haren zowiezo goed kort houden. dit gaat snel klitten en plakken door het tranen van de ogen.
bedankt voor de tip
- clausipaus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- Anne
- Zeer actief
- Contacteer:
Is Keizer het witte hondje op de foto?clausipaus schreef:Ik laat Keizer zijn vacht nu ook groeien, en kam hem dagelijks, soms ook wel 2 keer daags, om hem klit vrij te houden. En dat is dus ook echt nodig, en zo lang heeft hij het nog niet eens.
Ik denk dat Tibbie het nu iets langer heeft...
We kammer Tibbie nu 1x per dag, alleen is het jammer dat ze het niet leuk vind. Komt waarschijnlijk ook doordat t lijkt alsof alle klitten die je er uit kamt de volgende dag er weer zitten.
We houden gewoon vol, en hopenlijk is Tibbie binnekort klit-vrij (of in iedergeval voor een gedeelte

Maar dit geldt toch niet voor iedere hondDebby Speerstra schreef:Anders dan vroeger zal de hond, die nu als gezelschapsdier wordt gehouden, wel eens gewassen worden. Algemeen heerst het idee dat wassen slecht is voor de huid en vacht van de hond. “Het is slecht want het is onnatuurlijk”. Dat het onnatuurlijk is dat klopt. Maar de hond leeft niet meer in de natuur. Zoals wij de hond nu houden hebben veel onnatuurlijke zaken invloed op het dier. Denk hierbij vooral aan de vervuiling van de lucht door onder andere uitlaatgassen en aan de voeding.

- Anne
- Zeer actief
- Contacteer:
ik denk dat ze t vooral bedoelde over Tibbie..?Melanie 74 schreef:Maar dit geldt toch niet voor iedere hondDebby Speerstra schreef:Anders dan vroeger zal de hond, die nu als gezelschapsdier wordt gehouden, wel eens gewassen worden. Algemeen heerst het idee dat wassen slecht is voor de huid en vacht van de hond. “Het is slecht want het is onnatuurlijk”. Dat het onnatuurlijk is dat klopt. Maar de hond leeft niet meer in de natuur. Zoals wij de hond nu houden hebben veel onnatuurlijke zaken invloed op het dier. Denk hierbij vooral aan de vervuiling van de lucht door onder andere uitlaatgassen en aan de voeding.
Voor jou hond zou ik zeggen gebruik de Ellegance shampoo en daarna de Crème-Exclusief van Jean Peau dan krijg je veel minder last van klitten.misschien meer de honden uit de "gezelschapgroep".
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit geldt voor alle hondenrassen ze worden nu anders gebruikt dan vroeger en ook de invloeden van buitenaf zijn nu anders. Tevens worden de honden nu meer in huis gehouden als "maatje".Melanie 74 schreef:Maar dit geldt toch niet voor iedere hondDebby Speerstra schreef:Anders dan vroeger zal de hond, die nu als gezelschapsdier wordt gehouden, wel eens gewassen worden. Algemeen heerst het idee dat wassen slecht is voor de huid en vacht van de hond. “Het is slecht want het is onnatuurlijk”. Dat het onnatuurlijk is dat klopt. Maar de hond leeft niet meer in de natuur. Zoals wij de hond nu houden hebben veel onnatuurlijke zaken invloed op het dier. Denk hierbij vooral aan de vervuiling van de lucht door onder andere uitlaatgassen en aan de voeding.
Voor jou hond zou ik zeggen gebruik de Ellegance shampoo en daarna de Crème-Exclusief van Jean Peau dan krijg je veel minder last van klitten.misschien meer de honden uit de "gezelschapgroep".

- Hanneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bearded Collie
Alle hondenrassen kunnen zo vaak gewassen worden als je wilt. Met de huidige kwaliteit shampoo's is dat geen probleem. De shampoo en crèmespoeling die Debby adviseert zijn vooral bedoeld voor langharige honden. Ze ontklitten namelijk heel goed en dat is wat Spriet zoekt.Debby Speerstra schreef:Dit geldt voor alle hondenrassen ze worden nu anders gebruikt dan vroeger en ook de invloeden van buitenaf zijn nu anders. Tevens worden de honden nu meer in huis gehouden als "maatje".Melanie 74 schreef:Maar dit geldt toch niet voor iedere hondDebby Speerstra schreef:Anders dan vroeger zal de hond, die nu als gezelschapsdier wordt gehouden, wel eens gewassen worden. Algemeen heerst het idee dat wassen slecht is voor de huid en vacht van de hond. “Het is slecht want het is onnatuurlijk”. Dat het onnatuurlijk is dat klopt. Maar de hond leeft niet meer in de natuur. Zoals wij de hond nu houden hebben veel onnatuurlijke zaken invloed op het dier. Denk hierbij vooral aan de vervuiling van de lucht door onder andere uitlaatgassen en aan de voeding.
Groetjes,
Hanneke.
When you are over the hill, you pick up speed.
Hanneke.
When you are over the hill, you pick up speed.