Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

volwassen hond bijt pup dood, wat zouden jullie doen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Martijn schreef:
lieke schreef:
Martijn schreef:
lieke schreef: Ik heb dit ook allemaal eens nagelezen, en afgezien van het feit dat ik de zeer ongenuanceerde reacties op mijn mening een beetje (nou ja, érg!0)raar vind (er worden zelfs vergelijkingen getroffen met de doodstraf voor psychiatrische patiënten :denken:
Vergelijking getroffen?
Het zijn gewoon jouw woorden.
Hij is gek dus hij moet dood.
Ik heb het over honden, niet over mensen.... subtiel verschil hoor :roll: .
En verder vind ik dit een non-discussie worden. Ik heb mijn mening, jullie je eigen mening en dat verandert kennelijk niet. Laten we erover ophouden.

Het gaat er niet om of het om mensen of dieren gaat. Het gaat over nadenken en respect voor levende wezens. Ook als ze moeilijk doen.
Je lost niets op met wraakacties.
Nou, nog één keer reageren dan: ik heb het niet over wraakacties, ik heb het over maatregelen nemen zodat het nóóit meer kan gebeuren. En muilkorven/permanent aanlijnen biedt naar mijn idee geen goede waarborg.
Ik ben tegen het nemen van wraak, wel voor het nemen van structurele maatregelen.
Afbeelding
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

lieke schreef:
Martijn schreef:
lieke schreef:
Martijn schreef: Vergelijking getroffen?
En verder vind ik dit een non-discussie worden. Ik heb mijn mening, jullie je eigen mening en dat verandert kennelijk niet. Laten we erover ophouden.

Het gaat er niet om of het om mensen of dieren gaat. Het gaat over nadenken en respect voor levende wezens. Ook als ze moeilijk doen.
Nou, nog één keer reageren dan: ik heb het niet over wraakacties, ik heb het over maatregelen nemen zodat het nóóit meer kan gebeuren. En muilkorven/permanent aanlijnen biedt naar mijn idee geen goede waarborg.
Ik ben tegen het nemen van wraak, wel voor het nemen van structurele maatregelen.
Gelukkig heb jij 't niet voor 't zeggen :wink:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

lieke schreef:
Maar waar leg je die grens dan? Moet een hond met een sterk prooi-instinct die weleens een pupje heeft opgejaagd, maar net niet te pakken heeft gekregen omdat er op tijd ingegrepen werd ook dood?
Moet deze hond ook dood als het een grotere pup was geweest die dan dus wel gewond was geweest, maar niet dood?

En om het helemaal verder door te trekken; moet ik mijn kleine witjes dan misschien altijd aangelijnd houden omdat ze bij sommige honden prooigedrag uitlokken? Het is Moos en Saar ook meerdere malen gebeurt dat ze opgejaagd werden alsof ze konijntjes waren. Alleen ik ben er dan tussen gesprongen en heb heel hard die andere hond weggebruld.
Het zijn aardig wat honden die die neiging hebben, moeten die allemaal in worden geslapen dan?
Afbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Wanneer het bij één van mijn honden zou gebeuren,dan zou ik ook compleet over de zeik zijn, ik zou zeer waarschijnlijk de meest vreselijke dingen roepen. :N:
De emotie......

Ook ik denk dat deze hond niet ingeslapen mag worden...maar jeetje jongens, straf me er niet voor als ik het wèl uitroep in een topic hier als ik bijv Bassie dood voor me op de grond zou zien liggen.
Emoties gaan met je aan de haal...het duurt,denk ik ,wel even eer je weer verstandelijk kunt nadenken.
Want verstandelijk gezien heeft het geen zin de andere hond een spuitje te geven wegens prooigedrag en het allerbelangrijkst .....je krijgt je hondje er niet mee terug. De eigenaar zal wel maatregelen moeten nemen, maar dat lijkt me duidelijk.
Edwin Fagnano
Actief
Mijn ras(sen): Rodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Edwin Fagnano »

Moos schreef:
lieke schreef:
Maar waar leg je die grens dan? Moet een hond met een sterk prooi-instinct die weleens een pupje heeft opgejaagd, maar net niet te pakken heeft gekregen omdat er op tijd ingegrepen werd ook dood?
Moet deze hond ook dood als het een grotere pup was geweest die dan dus wel gewond was geweest, maar niet dood?

En om het helemaal verder door te trekken; moet ik mijn kleine witjes dan misschien altijd aangelijnd houden omdat ze bij sommige honden prooigedrag uitlokken? Het is Moos en Saar ook meerdere malen gebeurt dat ze opgejaagd werden alsof ze konijntjes waren. Alleen ik ben er dan tussen gesprongen en heb heel hard die andere hond weggebruld.
Het zijn aardig wat honden die die neiging hebben, moeten die allemaal in worden geslapen dan?
Precies hier ben ik het ook mee eens waar trek je de grens?

Wat er al geschreven werd, zoiets kan in de natuur voorkomen dat een hond een pup pakt.

Maar hoort het ook niet bij de taak van de roedelleider (de eigenaren van de pup) om hun roedel te beschermen?

Het was gewoon een ongeluk en de eigenaren van de Mechelaar valt weinig te verwijten in dit geval. De maatregelen van korven en goed onder appel houden zijn volgens mij al voldoende.

Al zou ik net zoals niemand graag in de schoenen van de puppie eigenaren staan. En de reden om de Mechelaar af te laten maken is natuurlijk gewoon met wraakgevoelens.

Het blijft voor mensen (ook voor mij) gewoon een moeilijke kwestie. Voor dieren zelf is het veel simpeler.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Martijn schreef:
Zoek stok! schreef: Voor mij geldt dat ik vind dat veel mensen met een hondonvriendelijke hond daar heel makkelijk over doen.
Nu moet je stoppen.
Er doet helemaal niemand makkelijk.
Het feit dat je niet meteen door naar de dierenarts loopt om hem af te spuiten betekent niet dat je er makkelijk over doet. Het feit dat je nadenkt over waar een hond mee bezig is en niet alleen maar de waarheid volgens Walt Disney aanhangt betekent niet dat je er makkelijk over doet.

Jij doet makkelijk! Jullie!
Gut wat weten we allemaal goed hoe het moet als het over iemand anders zijn hond gaat.
"Dat los je zus en zo op. En als je het niet doet moet je hond dood en jijzelf eigenlijk ook" en ondertussen je eigen hondje ophemelen terwijl je er zelf net zo weinig aan gedaan hebt om hem vriendelijk te houden dan die ander om zijn hond agressief te laten zijn.

Je kunt van alles gaan roepen hoor maar niet dat het makkelijk is om een hond te hebben die er een sport van maakt andere honden te grijpen.
Dan weet je echt niet waar je het over hebt.
Nou nou Martijn. Heb je de rest van mijn verhaal ook gelezen? Ik beschuldig helemaal niemand op dit forum en zeg nergens 'jullie' en 'jij'. Ik geef alleen uitleg waarom ik het vaak 'opneem' voor de hond die aangevallen of doodgebeten wordt.

En ja, mijn vertrouwen in hondenbezitters is niet groot meer. Ik ben er teveel tegengekomen die niks doen als hun hond op de mijne duikt. Daar bedoel ik jou niet mee, want ik ben jou nog nooit tegengekomen. En daar bedoel ik ook niemand anders op het forum mee. Ik schrijf op wat ik zie en meemaak, en nee, dat is niet positief.

En nogmaals: ik schrijf ook helemaal nergens dat de hond doodgespoten wordt en zeg zelfs dat ik mijn hond zonder problemen bij die hond laat mits deze gemuilkorfd is. Maar ja, mag ik problemen hebben met een hond die mijn hond zou doodbijten? Ik ben ook maar gewoon een mens.

Volgens mij lees je nu heel selectief wat je wilt lezen: Linda heeft geen hondagressieve hond dus zal wel tegen mensen zijn met een hondagressieve hond. Nee hoor, maar ik vraag wel aandacht voor de gevoelens van de mensen wiens hond is doodgebeten. En zet ook vraagtekens bij het voorkomen van dit soort incidenten door eigenaren. Ik vertrouw er niet meer op, that's all. Hartstikke mooi dat deze hond nu met muilkorf rondloopt, hulde.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
en dat bazen hun honden oervervelend kunnen laten doen, en dat dat uitermate ergerlijk is, daar zijn denk ik alle forummers het wel over eens, maar daar gaat dit topic toch niet over?
Dit topic gaat over de gevolgen voor de hond die een andere hond doodgebeten heeft. Daarop is het antwoord: geen spuitje, maar de eigenaar moet maatregelen treffen. En bij dat laatste zet ik vraagtekens. Hartstikke mooi dat deze eigenaar dat wel doet met een muilkorf, maar als ik dat verhaal van Caroline over de flatcoat lees, word ik daar bang van.

Dus ben ik wel benieuwd hoe de mensen zoals jij die zo fel ageren tegen een spuitje willen voorkomen dat de hond nog een slachtoffer maakt. En dan bedoel ik heel in het algemeen.

Wie gaat die mensen zeggen dat de hond gemuilkorfd moet worden? En wat gebeurt er als ze dat niet doen? En wat gebeurt er als er dan nog een incident volgt?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

lieke schreef:En ik bestrijd nog steeds dat dit 'normaal' hondengedrag is. In onze samenleving is geen plaats voor honden die zomaar andere honden, katten, kinderen of volwassenen aanvallen en/of doden
Dus ik moet mijn hond nu maar in laten slapen? Omdat jij vind dat er geen plaats is voor dit soort honden?
het is misschien moeilijk te bevatten hoor voor je maar mijn 'gestoorde' hond is me net zo dierbaar als het maltzertje wat doodgebeten is!!
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Marie-José schreef:Wanneer het bij één van mijn honden zou gebeuren,dan zou ik ook compleet over de zeik zijn, ik zou zeer waarschijnlijk de meest vreselijke dingen roepen. :N:
De emotie......

Ook ik denk dat deze hond niet ingeslapen mag worden...maar jeetje jongens, straf me er niet voor als ik het wèl uitroep in een topic hier als ik bijv Bassie dood voor me op de grond zou zien liggen.
Emoties gaan met je aan de haal...het duurt,denk ik ,wel even eer je weer verstandelijk kunt nadenken.
Want verstandelijk gezien heeft het geen zin de andere hond een spuitje te geven wegens prooigedrag en het allerbelangrijkst .....je krijgt je hondje er niet mee terug. De eigenaar zal wel maatregelen moeten nemen, maar dat lijkt me duidelijk.
Natuurlijk, maar dat lijkt me logisch :wink:
Als je pupje wordt doodgebeten dan ben je natuurlijk compleet over de zeik en het lijkt mij een hele normale eerste reactie 'andere hond ook dood'.
Ga je echter verder nadenken, dan kan je tot het besef komen dat die hond niet vals is.

Ik zeg expres 'kan', want ik vind wel degelijk dat er wel bepaalde grenzen zijn: als een hond werkelijk zo agressief is dat hij vaak andere honden ernstig te grazen neemt én een eigenaar doet hier totaal niets aan, dan zou ik dus wel de grens trekken.
Voorbeeld: stel nu dat de Flatcoat uit mijn eerdere verhaal Moritz zou toetakelen en ik weet dat de hond/eigenaar al meerdere ernstige daden op z'n geweten heeft, dan zou het voor mij ophouden en zou ik wel degelijk zaken gaan eisen (al heb je volgens mij weinig te eisen zoals ik begreep).
Herplaatsing, en dan dus echt veilige, zou een optie zijn, maar ook dus inslapen.

Vorig jaar is hier een hond ingeslapen die minimaal (waarvan ik weet) twee mensen heeft aangevallen. De laatste vol in de rug.
Ik was het hier echt mee eens dat deze hond werd ingeslapen, dat soort dingen kunnen gewoon niet.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:
en dat bazen hun honden oervervelend kunnen laten doen, en dat dat uitermate ergerlijk is, daar zijn denk ik alle forummers het wel over eens, maar daar gaat dit topic toch niet over?
Dit topic gaat over de gevolgen voor de hond die een andere hond doodgebeten heeft. Daarop is het antwoord: geen spuitje, maar de eigenaar moet maatregelen treffen. En bij dat laatste zet ik vraagtekens. Hartstikke mooi dat deze eigenaar dat wel doet met een muilkorf, maar als ik dat verhaal van Caroline over de flatcoat lees, word ik daar bang van.

Dus ben ik wel benieuwd hoe de mensen zoals jij die zo fel ageren tegen een spuitje willen voorkomen dat de hond nog een slachtoffer maakt. En dan bedoel ik heel in het algemeen.

Wie gaat die mensen zeggen dat de hond gemuilkorfd moet worden? En wat gebeurt er als ze dat niet doen? En wat gebeurt er als er dan nog een incident volgt?
Dat is natuurlijk allemaal het lastige eraan; wie zegt dat iedereen met muilkorfplicht zich daar ook aan houdt?

Maar als ik even bij mezelf denk, stel he, stel, dat Moos of Saar een ander hondje dood zouden bijten. Oke, alleen al qua formaat zal dat niet snel gebeuren, en jachtinstinct hebben ze ook niet, maar stel....
Dan weet ik van mezelf dat ik verantwoordelijk genoeg ben en mijn hond vanaf dan dus altijd gemuilkorft zal houden en aan de riem (behalve dan wellicht om 5 uur 's ochtends op een uitgestorven strand bijvoorbeeld, ik noem maar iets).
Als dan de wet zou zijn dat Moos of Saar een spuitje zou moeten krijgen omdat andere hondenbazen wellicht die verantwoordelijkheid niet nemen. Jemig zeg, daar zou ik dan ook helemaal kapot van zijn.
Net zoals ik helemaal kapot zou zijn als een van mijn hondjes doodgebeten zou worden...

Het gaat me nu trouwens nog steeds wel over dit specifieke geval. Als een hond echt tig honden, en wellicht ook mensen, heeft toegetakeld, dan weet ik het ook zo net niet meer...
Laatst gewijzigd door Moos op 12 jul 2006 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Ik zou een hond dus ook niet af laten maken als hij een andere hond doodgebeten zou hebben. Wel zou ik mijn honden in het vervolg alleen met muilkorf naar buiten doen en zeker niet meer op onoverzichtelijke plaasen loslaten lopen. Maar aflaten maken, nee dat echt nooit.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Stang schreef: Voorbeeld: stel nu dat de Flatcoat uit mijn eerdere verhaal Moritz zou toetakelen en ik weet dat de hond al meerdere ernstige daden op z'n geweten heeft, dan zou het voor mij ophouden en zou ik wel degelijk zaken gaan eisen (al heb je volgens mij weinig te eisen zoals ik begreep).
Herplaatsing, en dan dus echt veilige, zou een optie zijn, maar ook dus inslapen.

Vorig jaar is hier een hond ingeslapen die minimaal (waarvan ik weet) twee mensen heeft aangevallen. De laatste vol in de rug.
Ik was het hier echt mee eens dat deze hond werd ingeslapen, dat soort dingen kunnen gewoon niet.
Als een hond een mens bijt, wordt die zeker afgemaakt bij aangifte. Tenminste, voor zover ik nu weet. Maar hoe het zit met aangiftes bij honden doodbijten, daar snap ik niks van. Ik ga eens uitzoeken of er bijv. ook ge-eist kan worden dat een hond herplaatst moet worden. En volgens mij gebeurt het toch wel eens dat een hond wordt afgemaakt bij meerdere incidenten tegen honden, maar het zou goed kunnen dat de eigenaren dat zelf initieren.

Het is toch werkelijk van den gekke dat die flatcoat uit jouw verhaal de buurt maar onveilig blijft maken :denken: Ik zou Bram in de auto laden en ergens anders gaan wandelen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik heb ook het idee dat er weleens gedacht wordt dat wij het grappig en geinig vinden om een hond te hebben die niet zo poezelig lief is naar andere honden. Ofdat we er makkelijk over praten.
Het tegendeel is waar hoor.
Zou ik het ook niet 10x leuker gevonden hebben als ik een Hera had gehad die mee kon naar forummeetingen? Die gewoon mee naar het strand zou kunnen als het top druk is? Waarbij ik niet constant op mn hoede hoef te zijn of er heel misschien wel een andere hond ergens loopt?
Die ik niet hoef op te hangen als iemand zijn schattige hondje toch op dr af laat komen waarbij ik dr half moet wurgen om te voorkomen dat ze ernstige verwondingen veroorzaakt?

Ik vind dat echt niet grappig en ik baal er constant van hoor.
Maar ookal is mijn hond in veel ogen een gestoorde klotehond die vooral snel onder de zoden moet verdwijnen voor mij is het wel MIJN hond, mijn allessie, mijn toppertje.
Het doet me eerlijk gezegd dan ook wel awt als ik dit soort uitspraken lees.
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Als dan de wet zou zijn dat Moos of Saar een spuitje zou moeten krijgen omdat andere hondenbazen wellicht die verantwoordelijkheid niet nemen. Jemig zeg, daar zou ik dan ook helemaal kapot van zijn.
Net zoals ik helemaal kapot zou zijn als een van mijn hondjes doodgebeten zou worden...

Het gaat me nu trouwens nog steeds wel over dit specifieke geval. Als een hond echt tig honden, en wellicht ook mensen, heeft toegetakeld, dan weet ik het ook zo net niet meer...
Maar nog even voor de duidelijkheid: ik vind dus ook niet dat de hond in dit verhaal afgemaakt moet worden. Maar je komt er ook niet met 'het is natuurlijk prooigedrag en de eigenaar moet z'n maatregelen treffen'. Dat is mij echt te vrijblijvend.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

Maar nog even voor de duidelijkheid: ik vind dus ook niet dat de hond in dit verhaal afgemaakt moet worden. Maar je komt er ook niet met 'het is natuurlijk prooigedrag en de eigenaar moet z'n maatregelen treffen'. Dat is mij echt te vrijblijvend.
Nee, dat weet ik :wink:

Volgens mij zijn we het gewoon aardig eens :mrgreen:
Ik vind het namelijk ook te vrijblijvend om alles maar bij de eigenaren te leggen zonder verdere sancties.
Alleen tja, hoe regel je dat dan, als je het dus niet met een spuitje doet?
Afbeelding
Konni
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Konni »

@ Flip : mijn hond bijt vogels dood die op zijn terrein komen en niet snel genoeg zijn.
Afgelopen weekend heeft hij een babynijntje gedood.
Moet ik mijn hond dan maar niet meer los in de tuin laten lopen/spelen zonder muilkorf?
Nou eeeeh...ik kan me daar best zorgen om maken. Het loopt in eigen tuin dus dat is dan oke? Of begrijp ik het nu niet goed? En wat als de kat van de buren, of het kind van de buren...
Als mijn hond in mijn tuin vogels en konijnen gaat doodbijten zal ik dat niet klakkeloos accepteren, maar krijgt ie een onnoemelijke holschop....Niet meer doen dus.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

jelle schreef:Wij hebben een hond die de dood van een schaap en een kat op zijn geweten heeft en waarbij ik er vrij zeker van ben dat hij het in zich heeft om puur uit jachtpassie ook een pup te doden. Hoe vreselijk ellendig en verdrietig het ook was toen schaap en kat werden gedood, het is geen moment in me opgekomen om hem in te laten slapen. Zolang ik er voor kan zorgen dat zoiets nooit weer gebeurt vind ik dat niet nodig.
Toch heeft hij het nog een keer kunnen doen :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Dus als ik het goed begrijp is het heel normaal dat een volwassen hond op een pup afstormt en die doodbijt :denken: Want dat is normaal hondengedrag. :19:

Ik snap ook niet dat de eigenaar de hond nog steeds los laten lopen. Ik vind dat erg onverantwoord en ook respectloos tegenover de eigenaren van de pup.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Zoek stok!
Zeer actief

estelle schreef: Ik vind dat echt niet grappig en ik baal er constant van hoor.
Maar ookal is mijn hond in veel ogen een gestoorde klotehond die vooral snel onder de zoden moet verdwijnen voor mij is het wel MIJN hond, mijn allessie, mijn toppertje.
Estelle, je denkt toch niet serieus dat ik jou daarmee bedoel? Maar mag ik niet zeggen dat ik er over het algemeen geen vertrouwen in heb, ingegeven door mijn eigen ervaringen? Verdorie Estelle, de vorige keer stond een eigenaar van een Duitse Herder gewoon te glimlachen toen die aan kwam racen en boven op Bram dook! Ik zou graag willen dat het anders was en dat ik dat vertrouwen wel had, maar ik maak anders mee.

De eerste keer was Bram 13 weken en kwam een Boerenfox van grote afstand aansprinten en beet Bram. 'Hij kan niet met pups' was het antwoord. Godver de godver, ik zie me daar nog staan met een gillende Bram.

Nee, het is niet leuk om een hond te hebben die andere honden aanvalt. Maar geloof me, het is ook niet leuk om te zien dat mensen er zo makkelijk mee kunnen omgaan. Terwijl ik dit schrijf word ik weer boos en verdrietig als ik denk aan de reacties van de eigenaren van de honden die Bram aanvielen.

Ik kom zat mensen tegen die hun maatregelen treffen en daar heb ik dus nooit problemen mee. Maar die keren dat Bram gegrepen werd, werd daar zeer laconiek mee omgegaan. En nee, dat waren geen 'correcties', want daar word ik niet heet of koud van. Het waren allemaal gevallen van aan komen rennen, er boven op springen en bijten.

Het zijn altijd de enkelen die het verpesten voor de anderen. Maar die enkelen kom ik dus juist tegen en ik ben daar verre van blij mee.

Vandaar mijn reactie: wie zegt mij dat die mensen hun maatregelen treffen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

estelle schreef:Ik heb ook het idee dat er weleens gedacht wordt dat wij het grappig en geinig vinden om een hond te hebben die niet zo poezelig lief is naar andere honden. Ofdat we er makkelijk over praten.
Zou ik het ook niet 10x leuker gevonden hebben als ik een Hera had gehad die mee kon naar forummeetingen? Die gewoon mee naar het strand zou kunnen als het top druk is? Waarbij ik niet constant op mn hoede hoef te zijn of er heel misschien wel een andere hond ergens loopt?
Die ik niet hoef op te hangen als iemand zijn schattige hondje toch op dr af laat komen waarbij ik dr half moet wurgen om te voorkomen dat ze ernstige verwondingen veroorzaakt?

Ja heb dat idee ook wel eens, Dan bedoel ik niet mensen van het forum, Maar ook buiten in de omgeving....Alsof je voor je lol je hond altijd strak moet houden, Alsof je voor de lol Alleen naar het strand gaat als het rot weer is, Zodat niemand anders er is.
Ik kan soms heel pissed worden op mensen die dan doodleuk zeggen : " mijn hond doet niks" en ze dan doodleuk loslaten.... Heel vaak gaat het hier goed hoor, maar er moet maar eens zo'n moment zijn, waarop hij zijn kans grijpt, en dan is het goed raak...wat bij de cairn toen het geval was....en bij de CC

gr Aimee
Zoek stok!
Zeer actief

Aimee schreef:
estelle schreef:Ik heb ook het idee dat er weleens gedacht wordt dat wij het grappig en geinig vinden om een hond te hebben die niet zo poezelig lief is naar andere honden. Ofdat we er makkelijk over praten.

Ja heb dat idee ook wel eens, Dan bedoel ik niet mensen van het forum, Maar ook buiten in de omgeving....Alsof je voor je lol je hond altijd strak moet houden, Alsof je voor de lol Alleen naar het strand gaat als het rot weer is, Zodat niemand anders er is.
Ik kan soms heel pissed worden op mensen die dan doodleuk zeggen : " mijn hond doet niks" en ze dan doodleuk loslaten.... Heel vaak gaat het hier goed hoor, maar er moet maar eens zo'n moment zijn, waarop hij zijn kans grijpt, en dan is het goed raak...wat bij de cairn toen het geval was....en bij de CC

gr Aimee
Nu zou ik me net zo goed aangesproken kunnen voelen en kunnen zeggen dat ik het kwetsend vind. Ik houd Bram bij me als er een hondonvriendelijke hond aankomt. Lijn hem aan bij honden waarvan ik het al weet, etc.

Jullie reageren vanuit jullie ervaring en ik vanuit de mijne.
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 12 jul 2006 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef: Maar goed..sorry als ik te pittig heb gereageerd maar ik raak lichtelijk geprikkeld als mensen gaan doen alsof het beter is dat ik mijn hond afmaak omdat ik er wel niet voor zal zorgen dat hij niets aanricht omdat iedereen nou eenmaal weet dat agressieve honden bij lakse bazen horen.
Het is voor mij goed om ook de andere kant van het verhaal te lezen hoor. En ik liet Bram als kleine pupsel niet ronddenderen op een druk hondenstrand, dus ik vind dat je gelijk hebt dat pupeigenaren ook zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen.

Weet je, het gaat me nog vooral om de reacties van de eigenaren. De incidenten op zich waren ook vervelend, maar Bram heeft zoveel positieve ervaringen dat hij er wel overheen komt. Natuurlijk kan het een keer misgaan, maar het niet ingrijpen en loconiek erover doen, daar word ik zo boos en teleurgesteld van. En dat terwijl ik mezelf dwing om rustig te blijven. Ik sommeer de hond weg of roep de eigenaar om de hond te komen halen. Ik sta dus niet als een witheet viswijf tekeer te gaan tegen de eigenaar. Ja, de eerste paar keer wel, maar dat leek me niet zo verstandig tov Bram :wink:

En stel nou dat er wel een regeling was voor een hond die een andere hond heeft gegrepen? Daar is toch niks mis mee? En dan doel ik niet op een spuitje, maar een aanlijn- of muilkorfgebod op laste van een dwangsom. Ik noem maar wat, maar in ieder geval een bepaalde veiligheid dat de eigenaar er wel iets mee moet doen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Martijn schreef:
Begrijp me goed hoor...je moet je hond onder controle houden en andere honden tegen hem beschermen als dat nodig is maar je bent ook verantwoordelijk voor de veiligheid van je eigen hond en wat mij betreft heeft een malthezerpup niets te zoeken in het hondenpark. Niet een hond trouwens.
Vandaar ook mijn opmerking dat ik wellicht mijn honden dan altijd aan de riem zou moeten houden.

Dat bedoelde ik niet zo letterlijk, maar ik denk wel dat er ook een bepaalde middenweg moet zijn.
Je moet niet je Herder die kleine witte hondjes als prooi ziet losgooien op een veld als je net ziet dat daar een stel kleine witte hondjes rent. Fout!
Maar ik vind ook wel weer dat je je kleine witte hondjes ook niet als gekken over een veld moet gaan laten scheuren als op datzelfde veld bijvoorbeeld een roedeltje Herders staat.
We hebben hier een uitrenveld, en Moos en Saar gaan daar dus niet los als de twee Herders van om de hoek daar lopen. Die jagen op, dat weet ik, en zij waren er eerst. Nou jammer dan, kom ik later die dag wel weer even langs.
Ik zou ook kunnen denken "nou, die van mij doen toch niks, die spelen alleen leuk samen". Tja, jammer dan.

En Saar-ik-doe-altijd-alsof-ik-prooi-ben hou ik sowieso bij me bij vreemde honden waar ze zo op reageert, omdat ik dondersgoed weet dat ze het zelf hardstikke uitlokt. Maar dan verwacht ik ook weer van de andere bazen wat meewerking, en dus niet dat ik Saar laat volgen en netjes mee laat lopen, en dan alsnog twee Husky's op haar af stuiven ofzo.

Alles komt eigenlijk gewoon weer neer op geven en nemen, en accepteren dat we het nu eenmaal met elkaar moeten doen. :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

lieke schreef: Als het mijn pup was geweest (en ik heb een pup erbij, dus ik kan me heel goed voorstellen hoe dat moet zijn!), was ik werkelijk kapot geweest van verdriet!
ik ook! dacht je dat ik stond te springen van geluk dat mijn hond werd losgetrokken door een andere?! nee natuurlijk niet, maar om hem dan maar meteen af te maken onzin!
En ik bestrijd nog steeds dat dit 'normaal' hondengedrag is. In onze samenleving is geen plaats voor honden die zomaar andere honden, katten, kinderen of volwassenen aanvallen en/of doden (en ik heb het niet over honden die hun territorium, lees= hun tuin, verdedigen).
een hond die een andere hond of kat aanvalt valt dus per definitie ook mensen aan? wat een onzin loop je toch te verkondigen. En jij vind dat er geen plek voor is, ik vind dus van wel... Er lopen hier genoeg honden in het bos die absoluut niet met andere honden overweg kunnen en toch gaat het altijd goed omdat mensen rekening met elkaar en met de honden houden! Waarom moet een hond met soortgenoten overweg kunnen?Omdat jij dat leuk vind?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:
Martijn schreef:
lieke schreef: Ik heb dit ook allemaal eens nagelezen, en afgezien van het feit dat ik de zeer ongenuanceerde reacties op mijn mening een beetje (nou ja, érg!0)raar vind (er worden zelfs vergelijkingen getroffen met de doodstraf voor psychiatrische patiënten :denken:
Vergelijking getroffen?
krijg je je zin niet? Er wordt simpel hondengedrag uitgelegd, dit wil jij gewoon niet geloven, niet zien en niet begrijpen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef: Kijk hoeveel mensen er nog steeds bezopen achter het stuur kruipen.
:pffff: Dat percentage is enorm verminderd de afgelopen jaren :pffff:

(okay, wel onder sociale druk en niet door politie-optreden :mrgreen: )

Maar kun je je wel een beetje verplaatsen in mijn probleem met die eigen verantwoordelijkheid? Stel dat hier zo'n flatcoat zou wonen. Dan moet dus iedereen met een kleine of middelgrote hond maar ergens anders gaan wandelen om te voorkomen dat je hond wordt doodgebeten? Ik zou dat doen hoor, maar het is toch van den zotte?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:
Martijn schreef:
lieke schreef:
Martijn schreef: Vergelijking getroffen?

dus maar afspuiten dan? hoop ik niet dat jouw hondje ook eens de benen neemt en een konijntje pakt of muisje.. want dat mag ook niet dus afspuiten!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
lieke schreef:En ik bestrijd nog steeds dat dit 'normaal' hondengedrag is. In onze samenleving is geen plaats voor honden die zomaar andere honden, katten, kinderen of volwassenen aanvallen en/of doden
Dus ik moet mijn hond nu maar in laten slapen? Omdat jij vind dat er geen plaats is voor dit soort honden?
het is misschien moeilijk te bevatten hoor voor je maar mijn 'gestoorde' hond is me net zo dierbaar als het maltzertje wat doodgebeten is!!
:ok: heel makkelijk praten voor mensen die toevallig een makkelijke hond hebben.. maar owee als die nou eens een probleemhondje krijgen... dan piepen ze wel anders!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MonaToetje schreef:Dus als ik het goed begrijp is het heel normaal dat een volwassen hond op een pup afstormt en die doodbijt :denken: Want dat is normaal hondengedrag. :19:

Ik snap ook niet dat de eigenaar de hond nog steeds los laten lopen. Ik vind dat erg onverantwoord en ook respectloos tegenover de eigenaren van de pup.
ja dat is normaal.. hij is een gevaar voor z'n eigen roedel en moet dus weggeruimt worden OF hij zag het als prooi en heeft het dus ook als prooi behandeld. Normaal hondengedrag wat de eigenaar nu weet en dus nu onder controle moet houden.

De hond is toch gemuilkorft en heeft notabene met andere honden gespeeld. Zo levensgevaarlijk is hij dus niet. Kan me voorstellen dat de eigenaren hem aan zullen lijnen als er een klein hondje in de buurt komt of als ze het nu horen van Janus dat ze er anders over gaan denken en hem alleen nog loslaten op overzichtelijke plekken.
Afbeelding
Edwin Fagnano
Actief
Mijn ras(sen): Rodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Edwin Fagnano »

Het is echt typisch iets voor mensen met een gemakkelijke hond om hun hond overal los te laten.

Ik heb geen voorordelen maar huisje-boompje-beesje Labrador en Golden retriever bezitters laten hun hond graag op van alles (ook aangelijnd) afstormen. En dan maar roepen 'mijn hond doet niks', maar als de andere hond dan een snauw geeft dan is de andere hond vals en niet normaal etc. Vaak komen de tips dan van hoe je een hond moet opvoeden. Echt triest allemaal.

Het grootste probleem zit daar denk ik wel in. Mensen gaan er van uit dat als hun hond niet moeilijk is ze alles kunnen flikken. Bovendien wonen veel mensen in Nederland op een hoopje en in dat hoopje hebben ze dan een paar plekjes waar ze een hond kunnen uitlaten. Ik vind dat je dan al extra verantwoording moet nemen.

Voor je het weet zijn hondenbezitters die in gebieden in Nederland wonen waar wel de ruimte en de mogelijkheden zijn om een hond goed tot zijn recht te laten komen daar de dupe van door een vage regelgeving die opgelegd wordt.

Als je een jachthond hebt en je woont in de stad en hij pakt een eend in een of ander plantsoentje is het voor veel mensen niet normaal. Heb je dezelfde hond in Friesland in het 'buiten' en het gebeurd, dan is het opeens minder erg.

De kern van het idee zit mijn inziens vaak in het niet nemen van verantwoordelijkheid (in het voorbeeld langs 2 kanten), het niet beseffen van een extra risico in drukker bevolkte gebieden (uitlaat veldjes etc.), het niet begrijpen dat een hond een dier is, en vaak het het hebben van het verkeerde dier op de verkeerde plek (beetje het olifant in een porselein kast idee).
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”