Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jack russel Black and tan

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

MARC_S schreef:
yamie schreef:
MARC_S schreef:Ik heb ook een B&T russel gehad. Hij leek op een JR dus ik denk dat hij een kruising jachterrier was. Heeft 1200 euro gekost en was een van de eerste. De fokker bleef beweren dat hij het wit uit de JR weggeselecteerd had. :19:

Dat zou op zich moeten lukken aangezien ze allemaal wel een befje oid hebben. Hij leek ook erg raszuiver kwa uiterlijk.

Mooi hondje dat ik overigens in de opvang had en dus niet zelf gekocht en weer weggedaan :neenee: :wink:
tja tuurlijk kun je daar kruisen, d. jachtterrier x jack of teckel X jack een b&T hondje krijgen

dat was al duidelijk, daar ging het nu net om :mrgreen:

maar dat maakt het dus geen jack russell... een jack is een jack, met gesloten stamboek, en daar komt helemaal geen B&T in voor
Je negeert iets dat ik schrijf en zelfs jij hebt een B&T JR alleen een met meer wit. :19: Als jij via Thica een stuk wit wegfokt heb je een stamboom JR die B&T is :wink: Niks moeilijks aan en ik durf te beweren dat ik dat in 5 generaties kan bereiken met de juiste reuen :ok:
nou marc, ik durf te beweren van niet, een B&T is wel iets anders dan een driekleur, maar goed.. het gaat erom dat een jack een standaard heeft.. tuurlijk komen er jackies voor met meer kleur dan gewenst.. dat hoor je mij ook nergens zeggen, maar geen B&T's hoor... geen enkele jack fokker met papier ( ook die al 15 jaar bezig zijn) hebben ooit een B&T in hun nest gehad...daarbij, als je dus nu iets eruit (of erin) wilt gaan fokken ( wat natuurlijk bij elk ras kan) dan doe je dus ruim 15 jaar fok teniet... en je gaat compleet voorbij aan de standaard.... daarbij.. krijg je op een gegeven moment geen stambomen meer bij de pups omdat ze dusdanig afwijken van de standaard ( het is nog niet zover, maar dat gaat komen)

dat ze ook leuk en mooi kunnen zijn? ja hoor, maar het gaat mij er dus om hoe het genoemd word... ik heb een halve cocker, hij lijkt meer op een cocker dan op het andere ras wat erin zit, ik noem hem toch ook geen cocker?
klaske

Ongelezen bericht door klaske »

smekkie is trouwens ook een leuk hondje om te zien zeg.
hoe oud is hij/zij?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ze heten dan een NEK-JE, net als bij doggen :mrgreen:
nee hoor , gewoon een bastaard... een nek is een kleurslag die wel voor kan komen, maar niet gewenst is met showen en verder fokken..

een B&T jack bestaat gewoon niet.. net zoals een brindle jack, een lemon jack een reebruine jack.. niks geen ongewenste kleurslagen, gewoon een produkt van kruisen van verschillende rassen...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

klaske schreef:ja het is een ontzettend lief beestje alleen mnr jamie vind het nie zo kunnen dat ik een b&t heb , maar ze zijn zo leuk ! :cheer:
noem je mij nou meneer? en ook al boy? :denken: :jank:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Onzin, Thica is gewoon een black en tan en dan een met veel wit. Thica zonder wit is dit hondje:

Afbeelding

Je hebt ook zuivere JR met "de rode oogjes" boven hun ogen en ook die zijn gewoon B&T. :19: Dat er een witte deken over zit en ze luxe driekleur worden genoemd zegt niks, het maakt ze niet 3 kleur maar gewoon black en tan met een deken :ok:
Afbeelding
klaske

ja ik ben niet zo onbeschoft als jou , owh ja heb je trouwens al gelezen dat jou hondje ook wat heeft van een black and tan
laeken
Zeer actief

yamie schreef:een B&T jack bestaat gewoon niet.. net zoals een brindle jack, een lemon jack een reebruine jack.. niks geen ongewenste kleurslagen, gewoon een produkt van kruisen van verschillende rassen...
Jouw Thica is een B&T. :19:
Afbeelding
klaske

jamy tijd voor een cursus bij martin gaus
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

klaske schreef:ja het is een ontzettend lief beestje alleen mnr jamie vind het nie zo kunnen dat ik een b&t heb , maar ze zijn zo leuk ! :cheer:
:roll: Het zijn leuke hondjes, maar je moet het gewoon geen Jack Russell noemen, want dat is het gewoon niet. Je hebt een kruising Jack Russell, niets meer en niets minder.
Ik krijg het gevoel dat jij het gevoel hebt dat je minderwaardig bent als je zegt dat je een kruising hebt. Dat hoeft helemaal niet, want kruisingen kunnen net zo leuk zijn als rashonden.
Afbeelding
BeëlzeBubble
Zeer actief

Ongelezen bericht door BeëlzeBubble »

klaske schreef:smekkie is trouwens ook een leuk hondje om te zien zeg.
hoe oud is hij/zij?
Smekkie is bijna anderhalf. Tis niet alleen een leukerd om te zien. Hij is helemaal leuk en geweldig :I:
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
yamie schreef:een B&T jack bestaat gewoon niet.. net zoals een brindle jack, een lemon jack een reebruine jack.. niks geen ongewenste kleurslagen, gewoon een produkt van kruisen van verschillende rassen...
tis goed hoor marc :ok:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
yamie schreef:
MARC_S schreef:
tis goed hoor marc :ok:
Niet?

Een driekleur is toch black and tan of niet dan?
Ja..en wit ook maar eerst black and tan.
een driekleur heeft idd ook tan en zwart ja.. maar wat maakt een driekleur een driekleur? juist het wit erbij... en dan bij een jack niet alleen een borstvlekje, poten zijn zowiezo nooit black and tan...

black and tan is een kleurslag met zeer duidelijke punten, wenkbrauwtjes, borst, bef... een kleurslag die niet zo voorkomt bij zuivere jack russells, als mijn thica een B&T was, of zoals jullie zeggen een driekleur een B&T is, dan hadden toch al veel meer fokkers B&T pupjes in hun nesten gehad? maar goh toevallig zijn dat alleen de fokkers die kruisen met pincher of teckel...
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

Ik heb een bruine Jack Hussell :pffff:
Ik heb hem gekocht als echt Jack Russell :roll: Ik had toen helemaal geen verstand van stambomen helaas. :19: Maar hij is echt ontzettend lief voor ons.
Hij is niet lief tegen andere reuen, teven kan hij wel mee opschieten. Hij is tegen bekende mensen en kinderen erg lief, maar kan tegen onbekende mensen zelfs grommen. Meneer kan heel eenkennig zijn. Voor de rest heeft hij veel energie en speelt hij het liefst de hele dag met zijn bal. Hij is gek op mijn tamme ratjes, alleen hij mag er niet in de buurt komen :mrgreen: We denken zelf dat hij gekruisd is met een tekkel, maar helemaal zeker weten we het niet, wat we wel zeker weten dat het een kruising Jack Russell is, in iedere geval geen echt Jack Russell.
Laatst gewijzigd door joline op 17 mei 2006 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
klaske

ik weet dat ik een kruising heb vind ik ook helemaal niet erg.
De meeste gekruisde hondjes zijn het sterkst , vind/merk ik over het algemeen
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
yamie schreef:
Martijn schreef:
yamie schreef: tis goed hoor marc :ok:
Niet?

Een driekleur is toch black and tan of niet dan?
Ja..en wit ook maar eerst black and tan.
een driekleur heeft idd ook tan en zwart ja.. maar wat maakt een driekleur een driekleur? juist het wit erbij... en dan bij een jack niet alleen een borstvlekje, poten zijn zowiezo nooit black and tan...

black and tan is een kleurslag met zeer duidelijke punten, wenkbrauwtjes, borst, bef... een kleurslag die niet zo voorkomt bij zuivere jack russells, als mijn thica een B&T was, of zoals jullie zeggen een driekleur een B&T is, dan hadden toch al veel meer fokkers B&T pupjes in hun nesten gehad? maar goh toevallig zijn dat alleen de fokkers die kruisen met pincher of teckel...
Ik vind dat een driekleur black and tan plus wit is.
Dat vind ik niet alleen..dat is genetisch ook zo.
Er is geen gen voor driekleur. Er is er een voor black and tan en een voor wit.

Alle honden in het ras hebben witte aftekeningen en alle nakomelingen dus ook. Dat doet niets af aan het feit dat een jack russel black and tan kan zijn.
Een jack russel kan niet effen oftewel zonder witte aftekeningen zijn. Maar ze zijn wel degelijk heel vaak black and tan. Ook jouw thica.
Ze heeft twee kopiën van het recessieve black and tan gen en is het dus ook gewoon.
we hebben het hier toch over B&T jack russells? dus aftekeningen zoals de rottie, de teckel, de pincher, de D.Jachtterrier?

dat een driekleur ook B&T heeft, ach ja uiteraard.. het heeft tan en het heeft zwart... maar dat is niet de kleurslag die bedoelt word met black and tan en daar gaat het hier over... er komen bij de zuivere jacken geen hondjes voor die alleen maar een wit borstvlekje hebben...

Afbeelding

dit ook een B&T hondje Marc?
laeken
Zeer actief

Wit eraf = B&T Het is helemaal niet nodig om rondjes boven de ogen te hebben en ook die komen voor bij de driekleuren overigens :19:

Het wit is een deken, net zoals die bij staffies voorkomt. Die mogen echter ook effen itt de JR.

Echt, geloof me, Thica is een B&T met wit. Maw een driekleur :ok: Kijk maar eens goed naar de foto die ik heb geplaatst en alle tricolours die je kent van JR. Altijd hebben ze door de witte stukken een donkere plek met precies de aftekening van B&T. Nooit zal je een JR vinden met een zwart kopje, tan om de bek en de ogen en een beige rugvlek. :neenee: Er zit gewoon een B&T onder dat wit nl :wink:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Wit eraf = B&T Het is helemaal niet nodig om rondjes boven de ogen te hebben en ook die komen voor bij de driekleuren overigens :19:

Het wit is een deken, net zoals die bij staffies voorkomt. Die mogen echter ook effen itt de JR.

Echt, geloof me, Thica is een B&T met wit. Maw een driekleur :ok: Kijk maar eens goed naar de foto die ik heb geplaatst en alle tricolours die je kent van JR. Altijd hebben ze door de witte stukken een donkere plek met precies de aftekening van B&T. Nooit zal je een JR vinden met een zwart kopje, tan om de bek en de ogen en een beige rugvlek. :neenee: Er zit gewoon een B&T onder dat wit nl :wink:
dus jij blijft hiermee volhouden dat B&T (zoals dus bij een rottie , pincher enz) een kleur is die voorkomt bij een echte jack? dat die geboren kunnen worden uit bv mijn thica en een (laten we zeggen) andere driekleur reu?
laeken
Zeer actief

yamie schreef:dus jij blijft hiermee volhouden dat B&T (zoals dus bij een rottie , pincher enz) een kleur is die voorkomt bij een echte jack? dat die geboren kunnen worden uit bv mijn thica en een (laten we zeggen) andere driekleur reu?
Als dit een B&T JR is, wat hij is, dan is dat niet meer dan jouw Thica zonder de genen voor wit :19:
Afbeelding
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
yamie schreef:dus jij blijft hiermee volhouden dat B&T (zoals dus bij een rottie , pincher enz) een kleur is die voorkomt bij een echte jack? dat die geboren kunnen worden uit bv mijn thica en een (laten we zeggen) andere driekleur reu?
Als dit een B&T JR is, wat hij is, dan is dat niet meer dan jouw Thica zonder de genen voor wit :19:
Afbeelding
marc.... een B&T JR bestaat niet, dat zijn "producten"uit verschillende eerdergenoemde rassen, dus je kunt nu wel blijven zeggen dat dit een JR is... maar dat is hij niet...alleen het feit, dat je een ander ras moet inkruisen om deze specieke kleurslag te krijgen zegt toch al voldoende lijkt me

want het is toch verdomd knap dat geen enkele fokker, die fokken met stamboom jacken, zulke hondjes fokt... juist die genen voor wit mogen niet ontbreken bij een jack, anders is het dus geen jack russell

dat een driekleur de genen voor de kleuren B&T heeft? daar gaat het dus niet over
yamie
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Afbeelding
oh en Een jack russel kan niet effen oftewel zonder witte aftekeningen zijn

waar blijft dit dan nu in jou zeggen dat dit een JR is?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding

:mrgreen: en dit is een brindle jack he Marc.. een echte...

dat zegt de site toch zelf, waar je ook shorty vandaan hebt... ( ik ken de site al tijden hoor, wel lachwekkend)
laeken
Zeer actief

Ja tuurlijk, maar nu ga je alles verdraaien. Ik beweer ook niet dat een JR effen mag zijn maar om B&T te krijgen hoef je niks in te kruisen, slechts het gen voor wit weg te selecteren waardoor je 100% zuivere JR krijgt in de kleur B&T. Die hebben vrijwel allemaal wat wit op de borst of voetjes, daar is het wit dus gebleven :wink:

Kijk deze pup: :mrgreen: Veel wit op een B&T hondje :19:

Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

yamie schreef:Afbeelding

:mrgreen: en dit is een brindle jack he Marc.. een echte...

dat zegt de site toch zelf, waar je ook shorty vandaan hebt... ( ik ken de site al tijden hoor, wel lachwekkend)
Doe effe niet zo bijdehand, je weet waar we het over hadden en dat was dat DE KLEUR B&T niet in de JR voorkwam volgens jou en dat is dus onzin. Als je me nu wat voor de voeten gaat werpen als Brindles of B&T "JR" die ik dan raszuiver zou noemen hebben we geen gesprekstof meer en taai ik af in de wetenschap dat ik je weer wat geleerd heb over wat er onder de witte deken van een driekleur schuilt. :ok:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Doe effe niet zo bijdehand, je weet waar we het over hadden en dat was dat DE KLEUR B&T niet in de JR voorkwam volgens jou en dat is dus onzin. Als je me nu wat voor de voeten gaat werpen als Brindles of B&T "JR" die ik dan raszuiver zou noemen hebben we geen gesprekstof meer en taai ik af in de wetenschap dat ik je weer wat geleerd heb over wat er onder de witte deken van een driekleur schuilt. :ok:
stap jij even van je troon af wil je...

het ging in dit onderwerp over de B&T jack ja, en dat dat volgens sommige echte jack russell terriers zijn, en nee dat zijn het niet, of je nou door nu te gaan fokken, en nee geen 5, maar dan wel 10 generaties een praktisch B&T hondje kunt krijgen doet helemaal niet ter zake, want dan nog is het geen jack meer.. een ras heeft een standaard, kun je leuk of niet vinden, maar zo is het.. een standaard geeft bepaalde dingen aan waar een hond aan moet voldoen, een B&T voldoet compleet niet en dat weet jij ook, en daar zul je dus ook geen papier bij krijgen.. het gaat helemaal niet om het feit of er genetisch iets te manipuleren valt, dan kunnen we over zoveel rassen gaan blaten, waar je een kleurslag in of weg kunt fokken...

feit blijft dat de B&T hondjes geen van alle papieren hebben en allemaal door inkruisen van een ander ras, dat is gewoon zo.. kun je hoog en laag springen

jij wilt het niet hebben over zuiver? nou jammer maar daar ging een groot deel van dit topic wel over.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
yamie schreef: marc.... een B&T JR bestaat niet, dat zijn "producten"uit verschillende eerdergenoemde rassen, dus je kunt nu wel blijven zeggen dat dit een JR is... maar dat is hij niet...alleen het feit, dat je een ander ras moet inkruisen om deze specieke kleurslag te krijgen zegt toch al voldoende lijkt me
Je hebt het goed uit je hoofd geleerd maar je begrijpt kennelijk de materie niet.

Een effen black and tan jack russel bestaat niet. Puur omdat een raszuivere jack altijd wit heeft.
Maar dat doet niets af aan het feit dat jouw thica naast haar witte plekken genetisch wel degelijk black and tan is.
dat een driekleur de genen voor de kleuren B&T heeft? daar gaat het dus niet over
Daar gaat het wel over. Het genetische profiel is het enige dat telt.
Het riedeltje over kleurslagen is voor leken opgesteld die niet begrijpen hoe het zit.
zught...

laat maar heren... ik denk dat ik mijn punt duidelijk genoeg heb gemaakt, dat jullie willen babbelen over iets weg fokken? prima, maar dat heeft dus niks met de huidige jack russell te maken en met het feit dat een B&T hondje nu geen zuivere jr is ( en dat zal ook nooit gebeuren)
de B&T's die er rondlopen zijn niet van een degelijk fokprogramma afkomstig, niet uit zuivere jackies, maar dus uit kruisingen.
klaske

mijn black and tan komt wel van een zuiver JR tje !
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

klaske schreef:mijn black and tan komt wel van een zuiver JR tje !
van teefjes kan of reutjes kant
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

klaske schreef:mijn black and tan komt wel van een zuiver JR tje !
oja dat G-3 hondje toch? van 20 cm?
klaske

van de reu en de moeder was al JR black and tan
klaske

he jamie als jij alles zo goed wist was je wel dierenarts geworden en nee ik denk niet dat jij dat bent als je zo met mensen om gaat en er zoveel van af weet uhmmm
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”