zepenko schreef:Inge O schreef:
goed, maar daar ging mijn vraag juist om natuurlijk : ik heb hier in het lang en het breed uitgelegd hoe ik het aanpak, jij volstaat met te zeggen 'als je het goed hebt gedaan'......leg dan ook eens uit HOE je dat doet? jij zegt dat je de oorzaak van het niet-hierkomen aanpakt - HOE pak je dat aan?
en nee, mijn honden komen op dat ogenblik niet terug omdát ze schrik hebben voor een correctie. ten eerste is de meerderheid van de honden sowieso niet terug te roepen als ze al lang en breed vertrokken zijn en heel ver bij je vandaan, dus dat gaf ik ook al aan dat daar ongeveer dat restantje zit zodat je nooit van 100% kan spreken.
maar los daarvan heb je het écht niet begrepen hé

? mijn honden kómen vrolijk kwispelend en ontspannen naar me toe, juist omdat er na die beginfase nog hoogst zelden sprake is van een correctie,
en omdat ik me hier constant te pletter beloon (voor moest je daar overheen gelezen hebben.....).
Allereerst geloof ik niet dat jouw honden vrolijk kwispelend en ontspannen naar je toe komen nadat jij ze een correctie hebt gegeven voor het niet komen. Het is toch juist de bedoeling dat de hond minstens onder de indruk is van de correctie. Maar dit terzijde.
waarom zou een hond na een correctie niet meer vrolijk kwispelend naar je toe komen???
Mits de hond geen idee heeft wat er aan de hand is!
Als een van mijn honden weg rent ergens heen en ik roep hem terug en hij komt niet,dan wacht ik,ik zeg verder niks ik wacht gewoon tot hij terug komt,op het moment dat hij eraan komt loop ik dreigend op hem af,ik zeg niks ik dreig alleen,mijn hond gaat liggen kijkt de andere kant op en gooit zijn oren plat,op dat moment is hij dus onderdanig,niet angstig,ik raak mijn hond niet aan,ik zeg niks ik kijk alleen maar,hij blijft liggen en de andere kant opkijken totdat ik wegkijk en doorloop,dan komt hij vrolijk kwispelend naar me toe maakt even contact,ik met hem en we lopen samen vrolijk verder!
Dit heeft bij itan zeer goed geholpen!
Em ik kan nu zeggen dat ik mijn honden uit iedere situatie kan terug roepen,ik kan itan een intacte reu,zelfs terug roepen als hij bij een loopse teef staat!!
corrigeren hoeft toch niet fysiek te zijn,of als vreselijk door een hond te worden beschouwd,het is eigenlijk zelfs meer natuurlijk,als een van mijn honden weg loopt uit de roedel staan de andere hem niet vrolijk op te wachten hoor,een flinke knauw kan de weglopen krijgen als hij terug komt!
Ik zie niks mis mee met een hond corrigeren voor het niet hierkomen,wel voor het wel hierkomen!!Alleen zit daar de moeilijkheid,maar ik denk dat goed corrigeren net zo moeilijk is als op de juiste tijd en voor het juiste belonen!
Mits de hond uiteraard goed bekend is met het commando,en ik verwacht van mijn honden dat ze goed luisteren het zijn immers herders,had ik een anatool of iets dergelijks gehad ja dan zal ik mijn drempel moeten verlagen!
Maar corrigeren word als zo negatief beschouwd,schoppen en slaan dat is negatief,maar honden onderling geven elkaar ook geen koekje,daar word ook soms gecorrigeert,en nee wij zijn geen honden,maarja honden zijn ook geen mensen,dus zullen we daar een middenweg in moeten vinden!