Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Primaire epilepsie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

80564M

Re: Triggers epilepsie?

Ongelezen bericht door 80564M »

Nou, wat moet ik hier nu weer van maken? Bijna-aanval, bijna-kortsluiting?

Ze lag op de bank te slapen (2 uur geleden zijn we teruggekomen van een lekker rondje beek, waar ze een uur los heeft gerend en gezwommen). Ik ging heel even naar boven en hoor een doffe knal. Ik ren naar beneden en ze staat verdwaasd voor de bank waar ze 5 minuten geleden nog lag te slapen. Wel een verdwaasde blik, maar wel stevig op 4 poten. Ze komt naar me toe, en ik heb gewoon tijd om het flesje cbd olie te pakken. Ik smeer een druppel in haar wang, blijf wel met mijn hoofd weg bij haar hoofd want ze heeft nog steeds de verdwaasde blik. En 20 seconden later ofzo is de blik weg, en is ze weer helemaal "bij". Ze heeft beslist niet gestuipt, dat had ik gehoord boven. Ik heb 1 ticje/stuipje met haar hoofd gezien, heel minimaal. Nadat ze weer helder uit haar ogen keek, was ze hooguit 5 minuten een beetje onrustig. Beetje. Ook geen honger of dorst, zoals normaal na een aanval.
Wat was dit? Een aanval die niet doorzette? Iemand dit al eens meegemaakt?
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Marion. schreef:Nou, wat moet ik hier nu weer van maken? Bijna-aanval, bijna-kortsluiting?

Ze lag op de bank te slapen (2 uur geleden zijn we teruggekomen van een lekker rondje beek, waar ze een uur los heeft gerend en gezwommen). Ik ging heel even naar boven en hoor een doffe knal. Ik ren naar beneden en ze staat verdwaasd voor de bank waar ze 5 minuten geleden nog lag te slapen. Wel een verdwaasde blik, maar wel stevig op 4 poten. Ze komt naar me toe, en ik heb gewoon tijd om het flesje cbd olie te pakken. Ik smeer een druppel in haar wang, blijf wel met mijn hoofd weg bij haar hoofd want ze heeft nog steeds de verdwaasde blik. En 20 seconden later ofzo is de blik weg, en is ze weer helemaal "bij". Ze heeft beslist niet gestuipt, dat had ik gehoord boven. Ik heb 1 ticje/stuipje met haar hoofd gezien, heel minimaal. Nadat ze weer helder uit haar ogen keek, was ze hooguit 5 minuten een beetje onrustig. Beetje. Ook geen honger of dorst, zoals normaal na een aanval.
Ja dit herken ik van mijn Westie, die bleek jammer genoeg nierfalen te hebben :( die kon ook zo van de bank vallen of tijdens het wandelen ineens als een plank omkieperen :80: meteen daarna was er niks meer aan de hand.
Ik zou even voor een bloedonderzoek gaan voor de zekerheid. Sterkte dit is zo verdrietig om mee te maken, zowel de echte epilepsie aanvallen als die laatste aanval :ugh:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
80564M

Lunatic schreef:
Marion. schreef:Nou, wat moet ik hier nu weer van maken? Bijna-aanval, bijna-kortsluiting?

Ja dit herken ik van mijn Westie, die bleek jammer genoeg nierfalen te hebben :( die kon ook zo van de bank vallen of tijdens het wandelen ineens als een plank omkieperen :80: meteen daarna was er niks meer aan de hand.
Ik zou even voor een bloedonderzoek gaan voor de zekerheid. Sterkte dit is zo verdrietig om mee te maken, zowel de echte epilepsie aanvallen als die laatste aanval :ugh:
Dat bloedonderzoek is al gedaan hoor, niets aan de hand :wink:
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Marion. schreef:
Lunatic schreef:

Dat bloedonderzoek is al gedaan hoor, niets aan de hand :wink:
Gelukkig :ok: maar als dit nog een keer gebeurt zou ik toch nog een keer bloed laten prikken.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Re: Triggers epilepsie? Nieuwe vraag, p4

Ongelezen bericht door Sassy »

Er bestaan ook partiele aanvallen, het is niet altijd alleen een grand mal...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Herkende ze je?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
80564M

malinois schreef:Herkende ze je?
Ja, dat wel heel duidelijk
80564M

Sassy schreef:Er bestaan ook partiele aanvallen, het is niet altijd alleen een grand mal...
Oké, voorbode van? Of is dat ook onvoorspelbaar?
80564M

Nanna schreef:Of ze is gewoon in haar slaap van de bank gelazerd. Laatst had Rozi het hier ook :tongue:
Diep slapen, omrollen en kedèng. Die stond ook een tijdje wazig van zich af te kijken. Watskeburt?
En Rozi heeft geen epilepsie.
Ja, dat zou ook nog kunnen inderdaad. Maar ik zag toch ook dat ene ticje/stuipje met haar kop. Maar blijf toch maar even in haar buurt vanmiddag ;)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Kan een partiele toeval zijn en kan net zo goed diep in slaap omgerold zijn en van de bank geduveld.
In dat laatste geval kunnen ze ook even van de leg zijn

Het blijft dus gissen.

Als je weer naar Mandigers gaat gewoon vertellen.
Houd je een beetje een dagboekje bij, of de data van de (mogelijke) toevallen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
80564M

ranetje schreef:Kan een partiele toeval zijn en kan net zo goed diep in slaap omgerold zijn en van de bank geduveld.

Het blijft dus gissen.

Yep, alles. Ook alles wat we die dag hadden gedaan, of niet gedaan.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marion. schreef:
ranetje schreef:Kan een partiele toeval zijn en kan net zo goed diep in slaap omgerold zijn en van de bank geduveld.

Het blijft dus gissen.

Yep, alles. Ook alles wat we die dag hadden gedaan, of niet gedaan.
. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
80564M

Op 28 maart vroeg in de ochtend wel een aanval, maar de nasleep leek veel korter en minder heftig. Geen honger, weinig onrust.

Gisterenochtend om half 6 kwam ze naar boven, zoals vaker om die tijd als ze beneden blijft slapen. Eerst naar Pieter's kant van het bed, dan naar mijn kant van het bed even wakker kussen, en dan verder op bed blijven slapen. Maar nu had ze geen shirt of sok van mij in haar bekkie, en ze bleef maar op en neer lopen tussen Pieter's kant van het bed en mijn kant. En hijgen. Dus ik met haar naar beneden, en daar lag inderdaad een plas. Ik durf alleen wel heel zeker te zeggen dat ze geen geluid heeft gemaakt en amper gestuit heeft. Anders had ik dat beslist gehoord, ik word wakker van het kleinste geluidje als het de honden betreft. Ze was ook niet extreem onrustig of hongerig, dus of het echt een aanval is geweest weet ik niet.
Gisterenavond wel, om 7 uur. Wilde net in bad gaan. Ze was ook heel snel rustig weer (Pieter was beneden). Kwam later boven en is toen in het wasmachinehok (helemaal betegeld, dus koel?) gaan slapen. Daar kreeg ze om half 2 's nachts weer een aanval. En om half 6 :jank: En om half 9 op bed ook weer. Toen gelijk naar de dierenarts gegaan voor Stesolid, en gegeven toen ik thuis kwam (wist niet dat het tijdens een aanval moest). Ze is de hele verdere dag enorm onrustig geweest. Eerst tijdens het lopen helemaal hyper, daarna helemaal sloom en uitgeput. Maar eenmaal thuis weer helemaal hyper. Extra CBD druppels gegeven (Pieter zei zelfs dat dat het misschien verergerde). En toen ze straks eindelijk om leek te vallen, kreeg ze 5 minuten later weer een aanval. Dat was om half 2 's middags. Dus 6 aanvallen in 36 uur.

Dus daarna direct weer naar de dierenarts en fenobarbital gehaald. Heel snel daarna is ze omgevallen, ding moet doodmoe zijn. En hoe en waarom nu deze cluster? Er is gewoon geen trigger. Afgelopen zaterdag was ik nog zo blij dat haar waarden nog hoog genoeg stonden dat ze niet geënt hoefden te worden, maar als dat wel had gemoeten had ik het nu (nou ja, zaterdag dus) aangedurfd.
Pfff, arm wijffie :ugh:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Potver :(: Geen tips voor je maar ik vind het zo sneu voor Sis en jullie.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Wat ontzettend naar om haar zo te zien zeg!
Sterkte!
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Jee, wat klote zeg...
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
80564M

HillieS schreef:Wat ontzettend naar om haar zo te zien zeg!
Ja, dit is heel erg zielig. Ik heb haar vandaag ook nog niet met haar kenmerkende blije bekkie en brede kwispel, iets zien sjouwen. Ik weet ook nog niet goed wat ik met de CBD ga doen. Zien we morgen ook wel. Ben al blij dat ze nu wat rust heeft.
Pfff, waar een mens al niet blij mee kan zijn :ugh:
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Marion. schreef:
HillieS schreef:Wat ontzettend naar om haar zo te zien zeg!
Ja, dit is heel erg zielig. Ik heb haar vandaag ook nog niet met haar kenmerkende blije bekkie en brede kwispel, iets zien sjouwen. Ik weet ook nog niet goed wat ik met de CBD ga doen. Zien we morgen ook wel. Ben al blij dat ze nu wat rust heeft.
Pfff, waar een mens al niet blij mee kan zijn :ugh:
Ieder klein dingetje is dan fijn hè.
Ik hoop dat ze vlot weer zich wat beter gaat voelen!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Primaire epilepsie

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wat balen, Marion.
Hopelijk krijg je de boel goed ingesteld.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Wat erg voor jullie en haar. Hoop dat ze geen aanvallen meer krijgt.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Bah wat naar voor Sis en voor jullie om mee te maken.
Heb je nu voor het eerst medicijnen?
Afbeelding
80564M

Pemba schreef:Bah wat naar voor Sis en voor jullie om mee te maken.
Ja, ik hoopte het eronder te kunnen krijgen met goede CBD olie. Dat lukt dus niet.
80564M

Marion. schreef:
Pemba schreef:Bah wat naar voor Sis en voor jullie om mee te maken.
Ja, ik hoopte het eronder te kunnen krijgen met goede CBD olie. Dat lukt dus niet.
Ze begint nu trouwens ook weer heel onrustig te worden. Ik denk dat ik naar boven ga (Pieter is sinds 19 uur aan het werk, tot 11 ofzo). Misschien pakt ze dan wat extra rust. En anders ben ik snel genoeg weer beneden.
Jeannet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes

Ongelezen bericht door Jeannet »

ah bah, wat erg :ugh: Sterkte en hopelijk krijgen jullie haar snel goed ingesteld :J:
Groetjes Jeannet, Ruby, Lotje en Uschka
Afbeelding
80564M

Kells schreef:Clusters zijn kak en phenobarbital is dan echt wel nodig. Laat het instellen aan Mandigers over is mijn raad. Stesolid/Diazepam rectioles geef je idd tijdens een aanval. Ik gaf er destijds injecties met pheno bij op zijn advies. Ik hoop dat Sis goed in te stellen is op medicatie. Ik wens jullie heel veel sterkte. Een hond met epilepsie is een zorgenkind en kan zenuwslopend zijn en dat weet ik helaas uit ervaring.
Zodra ik ook maar de minste twijfels heb ga ik weer terug naar Mandigers hoor, dat staat vast. Keuze voor fenobarbital is overigens wel op zijn advies.

Vannacht is rustig verlopen, maar ze is nu wel sinds 6 uur alweer aan het spoken. Kwam naar boven met een sok van mij, breed kwispelend (gelukkig maar!) tussen Pieter's kant en mijn kant van het bed. Alleen veel te druk om op bed verder te slapen. Ze gleed ook een paar keer uit op de vloer, en de trap ging niet vlekkeloos. Ik heb het idee dat ze eigenlijk nog in die cluster zit, en dat nu wat onderdrukt wordt door de Fenobarb. Kan dat? Ze had ook bizar veel honger vanochtend, maar goed naar gewicht kijken we later wel. Pfff, wat ben ik blij dat ik thuis zit momenteel...
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

He, wat een zorgen en wat akelig om je hond zo te zien. Fijn dat je veel thuis bent voor haar nu maar ik gun het je anders.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Heb geen ervaring met epilepsie dus geen tips maar wil je wel even laten weten hoe rot ik dit voor jullie vind Marion :ugh:.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Marion. schreef:
Kells schreef:Clusters zijn kak en phenobarbital is dan echt wel nodig. Laat het instellen aan Mandigers over is mijn raad. Stesolid/Diazepam rectioles geef je idd tijdens een aanval. Ik gaf er destijds injecties met pheno bij op zijn advies. Ik hoop dat Sis goed in te stellen is op medicatie. Ik wens jullie heel veel sterkte. Een hond met epilepsie is een zorgenkind en kan zenuwslopend zijn en dat weet ik helaas uit ervaring.
Zodra ik ook maar de minste twijfels heb ga ik weer terug naar Mandigers hoor, dat staat vast. Keuze voor fenobarbital is overigens wel op zijn advies.

Vannacht is rustig verlopen, maar ze is nu wel sinds 6 uur alweer aan het spoken. Kwam naar boven met een sok van mij, breed kwispelend (gelukkig maar!) tussen Pieter's kant en mijn kant van het bed. Alleen veel te druk om op bed verder te slapen. Ze gleed ook een paar keer uit op de vloer, en de trap ging niet vlekkeloos. Ik heb het idee dat ze eigenlijk nog in die cluster zit, en dat nu wat onderdrukt wordt door de Fenobarb. Kan dat? Ze had ook bizar veel honger vanochtend, maar goed naar gewicht kijken we later wel. Pfff, wat ben ik blij dat ik thuis zit momenteel...
Zou juist het instellen en deze vragen bij mandigers neerleggen en niet bij de gewone dierenarts.

Sterkte
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Ik zou me ook volledig richten op de adviezen van Mandigers. Epilepsie is simpelweg een te moeilijk ziektebeeld voor vaak een doorsnee-dierenarts.

Ik vind het onwijs sneu Marion, want je boefje is nog zo jong en dan al deze zorg hebben dag en nacht, dat is onwijs zwaar. Ik weet het van Sam, die bijna 2 jaar aanvallen had. Echte rust ervaar je dan nog nauwelijks, altijd je oog en oor op 'wakker'. Echt heel pittig.
Afbeelding
M@rijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door M@rijke »

Ik vind dit zo erg voor jullie deze zorgen :(:
Ik had zo gehoopt dat het alleen met de olie zou helpen
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”