Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schraal, dik, mager en vet...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Schraal, dik, mager en vet...

Ongelezen bericht door DesireeB »

Om nog even terug te komen op Hummer. Net even geprobeerd op de foto te zetten dat hij echt wel iets voller mag worden. Ik vind dit wel echt te mager.
Afbeelding

Hij stond er wel een beetje ongelukkig bij en de lichtval is ook niet echt handig.
Afbeelding
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

DeDiana schreef:Ik vind slank en gespierd het mooist, maar ik zou mijn hond er nooit voor gaan uithongeren of afmatten (als hij daar zelf geen zin in heeft). Dan is het niet meer gezond en gezondheid vind ik veel belangrijker dan dat esthetische aspect. Dus een hond die actief en atletisch is en daardoor automatisch slank en gespierd, dat vind ik het mooist. Zoals Amy bijvoorbeeld:

Afbeelding20180502-IMG_6005 by Diana Jansen, on Flickr

Afbeelding20180416-IMG_5393 by Diana Jansen, on Flickr

Mijn honden zijn allemaal slank en prima gespierd, behalve Taartje. Daar is bijna geen spier op te krijgen. Maar op haar leeftijd hoeft dat ook niet en met de voor haar normale activiteiten per dag (een uurtje op rustig tempo wandelen) gaat dat ook niet echt meer gebeuren. Ik ben al blij dat ik haar wat voller heb gekregen, want ze heeft erg snel de neiging om mager te worden en dan verliest ze ook meteen spiermassa.

Afbeelding20180223-IMG_3556 by Diana Jansen, on Flickr

Ik doe er verder ook niet speciaal iets aan om mijn honden op een bepaald gewicht te houden, ze hebben allemaal niet echt de aanleg om snel dik te worden en we zijn actief genoeg - dus dat gaat allemaal vanzelf. Ik ben ook niet streng voor ze wat betreft hoeveelheid voer en snacks, net zoals ik zelf altijd alles eet waar ik zin in heb ;-)
Dat krijgen ze hier ook, elke dag een kauwsnack en daarnaast dagelijks 2 gedroogde snacks naast hun kvv en barf, groentreprutjes en rauwe eieren. Hou ik eten over krijgen ze de restjes, een boterham als die overblijven etc etc etc. Speuren en trainen met een frikandelben penstrainers. Tja uithongeren kan ik dat niet echt noemen :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

malinois schreef:Dat krijgen ze hier ook, elke dag een kauwsnack en daarnaast dagelijks 2 gedroogde snacks naast hun kvv en barf, groentreprutjes en rauwe eieren. Hou ik eten over krijgen ze de restjes, een boterham als die overblijven etc etc etc. Speuren en trainen met een frikandelben penstrainers. Tja uithongeren kan ik dat niet echt noemen :mrgreen:
Nee precies, ze zijn slank omdat je veel met ze doet en ze een actief leven hebben :ok: Dan hoef je je helemaal niet druk te maken over het gewicht, dat regelt zichzelf dan wel.
Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crescent »

Ik kan nog wel eens afgeleid worden door een grotere hond in overconditie, als het dier zich duidelijk zichtbaar lastig voortbeweegt kan ik dat wel sneu vinden. Maar dan nog kan er van alles aan de hand zijn, medicijnen, ziekte, omstandigheden.

Ik zag in april mijn eigen hond schraler worden dan me lief is. Nu is ze weer op het gewicht waarbij ik zelf vind dat ze (mocht ze geopereerd moeten, of ziek worden) genoeg reserves heeft. Haar achterste ribben zijn nu niet zichtbaar in beweging, en dat is volgens sommigen dus te vettig, maar ik hoor evenveel dat ze "te dun" is. Wat is zo'n opmerking dan waard?

500 gram van het ene KVV zet weer meer aan dan 500 gram van het andere. Het ene voer is beter opneembaar, het andere lichaam neemt weer beter voedsel op. Ik vond het dan weer verwonderlijk dat een sporthond van 30 kg met 500 gram KVV afkan, terwijl mijn 12 kg couch potatoe elke dag 400 gram wegvreet plus elke 1 a 2 dagen pasta en rijst. Met hoeveelheden voer is blijkbaar ook niet zoveel te zeggen.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik ben absoluut niet streng in de leer waar het om het gewicht van mijn honden betreft. Belangrijkste vind ik dat ze gezond zijn, plezier hebben en lekker actief kunnen zijn. Lizzy bij voorbeeld heeft altijd een heel klein randje vet gehad. Echt heel weinig, maar voor een windhond misschien minder mooi. Echter die is nu 15, nooit ziek geweest, voor een windhond zeker een heel actief leven gehad; volop in de spieren en ja, heel veel lekkere hapjes want daar is ze dol op. Kon ook altijd zeer lage temperaturen prima handelen. Dan ga ik haar dus niet van alles lopen ontzeggen want voor wie en waarom? Nu is ze eindelijk heel strak :F: , gewoon van de ouderdom, maar heeft ook flink op bespiering ingeboet de afgelopen maanden. eet hetzelfde, doet minder :19: . Dan weet ik het wel hoor, als ik de keus had.

Amber was de eerste jaren eerder te mager, maar na haar ziektes afgelopen zomer is ze wat minder actief geworden en iets aangekomen. Die krijgt nu wel wat minder eten, want ik wil vooral dat ze lekker actief kan blijven. Nu ziet ze er weer goed uit maar vooral is ze weer wat actiever en blijer. Dat vind ik veel belangrijker dan het uiterlijke aspect.

Kailen is een gecastreerde reu, maar altijd mooi slank en actief. Wordt ook beslist niet uitgehongerd.

Maverick is hier net. Voor hij in de opvang kwam, woog hij 32 kg. Nu weegt hij 40 en hij is nog steeds graatmager, daar mag echt nog wel 2 kg bij. Maar ik ga daar geen moeite voor doen. Ook hij is gezond en actief. Als ie zo blijft vind ik het ook goed.

Ik heb echt een paar skeletten van opvangers gehad, de mensen spraken er gewoon schande van als ze me er mee zagen :mrgreen: . Allemaal superfit, vrolijk, gezond. Gewoon (ruim) voldoende eten geven vind ik dan meer dan genoeg. Ze hoeven van mij niet aan een beeld te voldoen. Ik had één te dikke labrador, die viel vanzelf af door lekker mee te draaien. Niks dieet dus.
Uitgangspunt is dat ik uitga van de hond, niet van een ideaalbeeld.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Yep. Hummer is veel te mager. Dat vind ik ook. Hij hoort dikke billen te hebben en brede schouders. Dus die mag best flink aankomen. Zo'n bulletje hoort breed en vol te zijn en dan mag hij een taille hebben en is het goed.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

[quote="lucie"
Uitgangspunt is dat ik uitga van de hond, niet van een ideaalbeeld.[/quote]

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik heb weliswaar geen honden meer maar kon vanwege de vacht nooit ribben tellen etc. Ik keek bij mijn honden, net als bij mijzelf, eerder naar hun conditie ( rennen ze soepel en gemakkelijk) dan naar hun gewicht. Toen ik Misty net had was ze te dik, en in een zeer slechte conditie. Daarna was ze een periode vrij mager, maar ook dat kwam weer goed en vlak voor haar dood werd ze ook weer romig, maar met die longkanker was de conditie ook ver weg.
Shadow hield zichzelf op gewicht, at met vlagen meer of minder. Hij was zeker zwaar, meer dan de rasbeschrijving toestond, maar ook nogal een grote jongen, dus zeker niet te zwaar.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik vind het wel belangrijk dat mijn honden en dan met name de Bullen in een goede conditie zijn, omdat ik merk dat het wel degelijk bij hun scheelt of ze wat zwaarder staan of niet. Whisper en Phantom zitten in de zomer rond de 50kg, in de zomer staan ze wat lichter dan in de winter omdat we dan minder doen. Ik krijg weleens commentaar dat mijn honden uitgehongerd worden :tongue: maar ik vind het wel mooi als er wat spier opzit en bij Whisper en Katniss is het ook echt wel grotendeels genetisch.

Afbeelding

Afbeelding

Whisper is een ander type kwa bouw dan Katniss

Afbeelding

En Phantom is weer een stuk hoger en ranker dan Whisper. Met zijn 6 jaar vindt ik hem er prima bij staan,

Afbeelding

En Sjon weegt 'maar' 43 kg op het moment en ik vind het prima zo

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Alfilillo schreef:
Ik zie hier niemand een ideaalbeeld hebben? Jij wel?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dit vind ik mager, te mager. Maar mager is iets anders dan schraal.Afbeelding
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief

malinois schreef:
Alfilillo schreef:
Ja.

Alfil & Lily
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Alfilillo schreef:
malinois schreef:
Alfilillo schreef:
Ja.
Nou wie dan?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Overigens is mijn jongste hond beoordeeld op de Winner 2018 als stamboomloze hond. Dit werd er over hem gezegd mbt gewicht:

- Goede bespiering
- Niet teveel vet
- Goede voedingstoestand

Afbeelding
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik vind dit de perfecte conditie voor mijn honden als ze actief zijn.
Afbeelding_VM_1152 by lente20052000, on Flickr

Mullu dacht overigens anders over perfecte condities
Afbeeldingmullurelax by lente20052000, on Flickr
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Alfilillo
Zeer actief

malinois schreef:
Alfilillo schreef:
malinois schreef:
Alfilillo schreef:
Ja.
Nou wie dan?
Hahaha, ik wist dat die vraag zou komen. Ik vind gewoon dat er over het algemeen erg veel nadruk gelegd wordt op het esthetische aspect. Lees het topic maar na. En dat mag natuurlijk, moet iedereen zelf weten, maar ik deel die opvatting niet. En dat mag ook hopelijk.

ALfil is best schraal, maar lily is voor een podenco fors gebouwd. Ik denk dat er behoorlijk wat maneto in zit en misschien zelfs bull. Ze heeft machtige schouders, ronde billen en echt zo,n stevige nek. Verder is ze niet sloom maar geen nerveuze spring in het veld, integendeel. Qua eten krijgt ze iets minder dan de gemiddelde aanbevolen hoeveelheid en nauwelijks snacks. En ze is dól op eten. En kerngezond. Dan ga ik haar dus niet op dieet zetten om die ribbetjes te kunnen zien (wat moét volgens sommige podencoliefhebbers, ook al gaat het om een kruising). Ze is gewoon een soort Serena Williams zeg maar :pffff:

Alfil & Lily
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

ik wil geen ribben kunnen zien, maar wil ze wel kunnen voelen,
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Alfilillo schreef: Hahaha, ik wist dat die vraag zou komen. Ik vind gewoon dat er over het algemeen erg veel nadruk gelegd wordt op het esthetische aspect. Lees het topic maar na. En dat mag natuurlijk, moet iedereen zelf weten, maar ik deel die opvatting niet. En dat mag ook hopelijk.

ALfil is best schraal, maar lily is voor een podenco fors gebouwd. Ik denk dat er behoorlijk wat maneto in zit en misschien zelfs bull. Ze heeft machtige schouders, ronde billen en echt zo,n stevige nek. Verder is ze niet sloom maar geen nerveuze spring in het veld, integendeel. Qua eten krijgt ze iets minder dan de gemiddelde aanbevolen hoeveelheid en nauwelijks snacks. En ze is dól op eten. En kerngezond. Dan ga ik haar dus niet op dieet zetten om die ribbetjes te kunnen zien (wat moét volgens sommige podencoliefhebbers, ook al gaat het om een kruising). Ze is gewoon een soort Serena Williams zeg maar :pffff:
Hier is het niet esthetisch. Maat echt een keuze op basis van gezondheid, en bulldog is gewoon al fors gebouwd en Droef is dus al aan zijn ellebogen geopereerd, die is wel actief maar ik moet er wel voor zorgen dat hij dus op gewicht blijft zodat hij niet onnodig gewicht meezeult. En eerlijk is eerlijk ik zie best veel bullen die toch echt te dik zijn, want ze zijn lui. Ja dat wordt er van ze gemaakt. Als je gewoon met ze op stap gaat is er niks aan de hand(medische uitzonderingen daar gelaten).
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
malinois
Zeer actief
Contacteer:

[quote="sirene"]Ik vind dit de perfecte conditie voor mijn honden als ze actief zijn.
Afbeelding_VM_1152 by lente20052000, on Flickr

/quote]

Dit vind ik inderdaad een mooi gewicht. Als je bij een behaarde hond nog de ribben ziet in stilstand is t aan de magere kant imo. Maar voor een naakte is daar niets mis mee. Met haar zou je dat niet zien in stilstand. Prima conditie om te sporten.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Alfilillo schreef:
malinois schreef:
Alfilillo schreef:
malinois schreef:Ik zie hier niemand een ideaalbeeld hebben? Jij wel?
Ja.
Nou wie dan?
Hahaha, ik wist dat die vraag zou komen. Ik vind gewoon dat er over het algemeen erg veel nadruk gelegd wordt op het esthetische aspect. Lees het topic maar na. En dat mag natuurlijk, moet iedereen zelf weten, maar ik deel die opvatting niet. En dat mag ook hopelijk.

Volgens mij zegt iedereen hier dat t voor de sport niet handig is om een dikkere hond te hebben. Dus blessuregevoeligheid en niet estetisch.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Jack is momenteel schraal/mager. Hij was eerst echt veel te mager en is iets beter gaan eten door de brokken die we er bij geven.

Shira was voorde loopsheid prachtig slank en at twee keer zoveel als nu. Nu gaat ze richting schijnzwanger en heeft ze een wat dikkere buik terwijl ze de helft eet van voor de loopsheid. Straks is ze in de rui en daarna weer mooi slank. Zo gaat dat nu al een paar jaar. Ik denk dat de buik echt door schijnzwangerschap komt.

Laila is te dik, zij loopt wel los maar veel minder dan de rest en ze is gecastreerd in Spanje destijds. Met haar ben ik m'n best aan het om haar eits af te laten vallen.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Jackira schreef:Jack is momenteel schraal/mager. Hij was eerst echt veel te mager en is iets beter gaan eten door de brokken die we er bij geven.

Shira was voorde loopsheid prachtig slank en at twee keer zoveel als nu. Nu gaat ze richting schijnzwanger en heeft ze een wat dikkere buik terwijl ze de helft eet van voor de loopsheid. Straks is ze in de rui en daarna weer mooi slank. Zo gaat dat nu al een paar jaar. Ik denk dat de buik echt door schijnzwangerschap komt.

Laila is te dik, zij loopt wel los maar veel minder dan de rest en ze is gecastreerd in Spanje destijds. Met haar ben ik m'n best aan het om haar eits af te laten vallen.
ja das met pom ook ja. Voor de loopsheid is ze perfect, en dan wordt ze loops en dan begint ze echt uit te dijen. Dat buikje is bij haar ook van de schijnzwangerschap volgens mij, maar ze wordt dan ook gewoon van hetzelfde eten makkelijker dikker. Nouja, ik vind het wel prima, ze is sowieso niet zon vlieger als Karel, die slooft zich altijd zo uit met wandelen.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

malinois schreef:
Sulluna schreef:Ik wil de ribben niet zien. Ook niet bij mijzelf trouwens.
Ik wil ze voelen, maar zeker niet zien.

Lukt niet altijd, maar het is mijn streven.
Ik wel... alleen in beweging en nu? Ben ik nu slecht?
Sjeuzus.. moeilijk he discussies voeren?!
Ik zeg nergens dat dat slecht is. Ik heb een andere mening. Dat is toch wat je doet in een discussie?! vertellen waarom je er anders over denkt?

Ik loop niet mee met de kudde en heb een eigen mening. Oh en ik heb geen dikke honden voor je dat denkt. Mijn honden,zelfs die van 16, schelen amper met de jouwe. Een heeeel klein beetje, en ik probeer hier uit te leggen waarom.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Alfilillo schreef:Hahaha, ik wist dat die vraag zou komen. Ik vind gewoon dat er over het algemeen erg veel nadruk gelegd wordt op het esthetische aspect. Lees het topic maar na. En dat mag natuurlijk, moet iedereen zelf weten, maar ik deel die opvatting niet. En dat mag ook hopelijk.
Voor mij komt het een uit het ander voort. Ik vind gezonde, functioneel gebouwde honden zonder overdrijvingen gewoon erg mooi om te zien. En ik geloof dat slank zijn (wat niet hetzelfde is als mager of onbespierd) gezond is voor een hond. Hoe dat er uit ziet verschilt natuurlijk heel erg per hond; dat ik het prima vind om de achterste ribben te zien bij een galopperende Dalí betekent niet dat ik dat ook mooi vind bij een bobtail of gratenpakhuis van een bejaard hondje.
Afbeelding
Snowdog
Actief

Ongelezen bericht door Snowdog »

Mijn honden zijn te actief om dik te worden. In de winter krijgen ze wel meer eten omdat ze dan in de koude weer meer energie verbranden. Dan worden ze te mager. Hun bouw is slank en ze bewegen veel, dat is voldoende om ze op een net gewicht te houden.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Mijn honden zijn gewoon normaal, niet schraal en niet dik en goed in de spieren. Zo zie ik ze het liefst.
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Elmo heeft nu iets te veel vetjes. Maar dat ligt voornamelijk aan de 2 jongste dames van mij, die als hun eten niet bevalt het op de grond smijten :roll:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Jack en Jones zijn vrij slank voor labjes en zien er dan ook altijd slank uit (Jack schraler dan Jones).
Ik heb er nooit zo over nagedacht tot Fudge in mijn leven kwam.
Fudge is een hond van een behoorlijk zwaarder type.
Maar hij is hier ook vol aan de bak op de jachten.
Veel mensen vinden hem echt dun want in beweging zie je vrij veel bij hem.
Maar toch voelt hij zich in topconditie.
Soms overweeg ik weleens hem wat aan te laten komen maar omdat hij al zo zwaar is (zoals op deze foto al 35kg) wil ik hem ook niet overbelasten, hij gaat in het seizoen bijna dagelijks uren mee op jacht in de zware klei en dat gaat prima nu, hij is snel en kan het prima uithouden.
Met hem ben ik er nog niet over uit dus :Q: maar hij lijkt zich prima te voelen in deze staat.
Afbeelding

Hoewel het soms ook anders oogt, deze is van dezelfde dag.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door samantha! op 02 jun 2018 00:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Bij bijvoorbeeld Jack oogt het op de een of andere manier natuurlijker.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Luna, op foto 14 jaar maar is niks veranderd. Is super stabiel in gewicht, over 2 weken word ze 16 en nergens artrose oid.
 Afbeelding

Goldy, op foto 10 jaar. Goldy heeft onbeperkt voerdrang. Dus continu afwegen, bewegen en opletten.
 Afbeelding

Sultan foto paar maanden terug  ( bij de trimmer.. want je kan door die mega pak wol niet zien hoe hij is haha) Schommelt heel erg, hele leven zo wat aan medicatie gezeten en heeft nu nierfalen en speciaal dieet.

Afbeelding

Jeetje wat een dikke obesitas honden heb ik he! Pfff, ik had het echt over een mini laagje vet dus. Gewoon gezond gewicht, zelfs de lab.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”