Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jagen... beetje vastgelopen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Jagen... beetje vastgelopen

Ongelezen bericht door runninggirl »

lucie schreef:
runninggirl schreef:
lucie schreef: wat ik mij altijd afvraag met zo'n lange lijn is in welke mate dit nu daadwerkelijk een jacht kan voorkomen (serieuze vraag hoor!).
Stel zo'n lijn is 20 meter, dan mag de hond nooit meer dan 20 meter van je verwijderd zijn anders ben je sowieso te laat om er op te gaan staan. En als een hond plotseling een sprintje trekt, moet je al helemaal razendsnel zijn lijkt me. Hoe leer je een hond zo dichtbij te blijven en hoe zorg je ervoor dat hij niet verstrikt raakt in de bosjes?
Voor mij was het om die redenen alleen al geen optie, zo'n lange lijn.
Ik merk dus heel duidelijk bij Jura een verschil in hoe ze luistert met 10 meter lijn los achter haar aan slepend (dus ook verder weg dan die 10 meter) dan zonder lijn er aan hangend. Het heeft dus er niks mee te maken of ik er op kan gaan staan of niet.

Ik antwoord later even uitgebreider op je andere punten. Nu even wat anders doen. :wink:
ah ok :ok: ik heb het ooit eens bij Kailen geprobeerd en toen merkte ik ook dat effect. Alleen vond ik dat ie dus op die manier niks kon leren (dwz vanuit zichzelf de juiste keuze maken) maar bovendien was ik veels te bang dat ie toch plotseling het struikgewas in zou duiken en zichzelf zou ophangen...
Met Jura zijn we al een paar jaar zo ver dat ze niet zomaar de bosjes in gaat. Als ze van het pad af wil wijken (even snuffelen of bijvoorbeeld drinken uit een sloot) dan blijft ze staan en vraagt ze ons eerst toestemming. Soms mag ze dan vrij en op andere momenten hang ik toch de lange lijn er even aan die ik dan vasthou.
We gaan wel soms samen door de bosjes lopen zodat ze alle geurtjes kan snuffelen, maar dat doen we dus aangelijnd en pas nadat ik toestemming geef van het pad af te gaan. Bij ons speelt dus het probleem niet van dat ze vast zou komen te zitten. Daarbij loopt ze dan best beheerst ook dus niet in volle vaart door de bossen.
Jura krijgt dus wel strakke kaders (op het pad blijven) maar weet ook dat ze toestemming kan vragen om er van af te wijken. Voor ons werkt dit op deze manier dus goed nu maar dat heeft wel flink veel tijd gekost om dat te trainen. En op moeilijke stukken (veel wildgeur of als ik haar alert zie worden op geluiden in de bosjes) dan gaat ze dus aan de lijn.

Nu ik het zo opschrijf bedenk ik me dat het sinds een jaar eigenlijk wel heel goed gaat op deze manier met haar wandelen binnen de regels. Echt los rennen en spelen doen we dus op andere plekken, paden tussen de weilanden enzo waar veel overzicht is.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Tara schreef:
*Wolf* schreef:
Maar ja, iedereen (nou ja, ik niet echt :mrgreen: ) was vol verwachting over deze bijzonder methode om jachthonden betrouwbaar los te laten lopen. En dan, na al die tijd, tja, kan me voorstellen dat je dan niet echt graag bekent dat de inzet van een heftig hulpmiddel als een tt deel uitmaakt van je 'unieke' training. Vooral ook omdat verreweg de meesten hier dat niet als een optie zien voor hun eigen hond :wink:
Nou ja, jij vooral wel eigenlijk. :roll:
Je zit allemaal aannames te doen, ik claim geen "bijzonder methode" te hebben, noch dat ik een "unieke training" heb.
Ik heb zelfs nergens geclaimd dat ik mijn methodiek hier wel even uiteen zou zetten, ik zou ingaan op een paar vragen van DeDiana en Zamunda en dat heb ik dan ook gedaan. Nou had ik net om ook anderen die met diezelfde vragen zitten een reactie getypt, maar die heb ik maar weer weggehaald. Jouw reactie hierboven, met de insinuaties en waar de vooringenomenheid vanafdruipen zijn nu precies de reden dat ik helemaal geen zin heb om in een openbaar topic een hele uiteenzetting te gaan doen van een weloverwogen manier en diervriendelijke manier van opvoeden. Jouw reacties zijn namelijk exáct het soort ruis dat ik bedoel. Niks geheimzinnigs aan verder, maar wel iets waar ik gewoon totaal geen trek in heb.
Vul jij maar lekker in wat je wilt, het zit mij wel goed. Vooralsnog lopen mijn honden allemaal zonder "een heftig hulpmiddel als een tt" lekker betrouwbaar los en die van jou kennelijk niet.
Doe dan ook niet zo vre-se-lijk geheimzinnig joh. Gottegottegot, hoe kweek je insinuaties. Doen of je een mooie training hebt uitgevogeld voor jagende honden, dit aanstippen, zeggen dat je er even goed over na moet denken om het te verwoorden, wachten, vergeten, doen of je het bent vergeten, na vele weken privéberichtjes sturen nadat je erom bent gevraagd, 'bang' zijn om ermee in het openbaar te treden, om tot slot de vermoorde onschuld uit te hangen als er - het kon niet uitblijven - eigen invullingen aan je gedrag worden gegeven :roll:

Dit alles maakt dat ik nu echt stiknieuwsgierig ben naar jouw o zo geheime training, diervriendelijk en alles maar toch van het niveau dat het niet openbaar mag :hmmm:
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

*Wolf* schreef:Doe dan ook niet zo vre-se-lijk geheimzinnig joh. Gottegottegot, hoe kweek je insinuaties. Doen of je een mooie training hebt uitgevogeld voor jagende honden, dit aanstippen, zeggen dat je er even goed over na moet denken om het te verwoorden, wachten, vergeten, doen of je het bent vergeten, na vele weken privéberichtjes sturen nadat je erom bent gevraagd, 'bang' zijn om ermee in het openbaar te treden, om tot slot de vermoorde onschuld uit te hangen als er - het kon niet uitblijven - eigen invullingen aan je gedrag worden gegeven :roll:

Dit alles maakt dat ik nu echt stiknieuwsgierig ben naar jouw o zo geheime training, diervriendelijk en alles maar toch van het niveau dat het niet openbaar mag :hmmm:
En dan krijgen anderen het verwijt dat ze zich aanstellen... :scratch:
*Wolf*
Zeer actief

Waarom aanstellen? Met twee superjagende honden ben ik gewoon erg betrokken bij alles over training om het jagen af te leren en lees ik daar graag over. En dan kan het irriteren als er zo geheimzinnig over misschien waardevolle info wordt gedaan.

Misschien niet hoe jij het beleeft (heb jij zelfstandige jagende honden trouwens?) maar dat kan per individu verschillen toch?
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

*Wolf* schreef:Waarom aanstellen? Met twee superjagende honden ben ik gewoon erg betrokken bij alles over training om het jagen af te leren en lees ik daar graag over. En dan kan het irriteren als er zo geheimzinnig over misschien waardevolle info wordt gedaan.

Misschien niet hoe jij het beleeft (heb jij zelfstandige jagende honden trouwens?) maar dat kan per individu verschillen toch?
Ik bedoel niet dat jij je aanstelt. Tegen iemand het jammer vond dat Tara haar advies alleen na lang wachten en aandringen via pb wilde geven en niet gewoon via het forum, werd gezegd dat ze zich niet zo moest aanstellen.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

runninggirl schreef:
lucie schreef:
runninggirl schreef:
lucie schreef: wat ik mij altijd afvraag met zo'n lange lijn is in welke mate dit nu daadwerkelijk een jacht kan voorkomen (serieuze vraag hoor!).
Stel zo'n lijn is 20 meter, dan mag de hond nooit meer dan 20 meter van je verwijderd zijn anders ben je sowieso te laat om er op te gaan staan. En als een hond plotseling een sprintje trekt, moet je al helemaal razendsnel zijn lijkt me. Hoe leer je een hond zo dichtbij te blijven en hoe zorg je ervoor dat hij niet verstrikt raakt in de bosjes?
Voor mij was het om die redenen alleen al geen optie, zo'n lange lijn.
Ik merk dus heel duidelijk bij Jura een verschil in hoe ze luistert met 10 meter lijn los achter haar aan slepend (dus ook verder weg dan die 10 meter) dan zonder lijn er aan hangend. Het heeft dus er niks mee te maken of ik er op kan gaan staan of niet.

Ik antwoord later even uitgebreider op je andere punten. Nu even wat anders doen. :wink:
ah ok :ok: ik heb het ooit eens bij Kailen geprobeerd en toen merkte ik ook dat effect. Alleen vond ik dat ie dus op die manier niks kon leren (dwz vanuit zichzelf de juiste keuze maken) maar bovendien was ik veels te bang dat ie toch plotseling het struikgewas in zou duiken en zichzelf zou ophangen...
Met Jura zijn we al een paar jaar zo ver dat ze niet zomaar de bosjes in gaat. Als ze van het pad af wil wijken (even snuffelen of bijvoorbeeld drinken uit een sloot) dan blijft ze staan en vraagt ze ons eerst toestemming. Soms mag ze dan vrij en op andere momenten hang ik toch de lange lijn er even aan die ik dan vasthou.
We gaan wel soms samen door de bosjes lopen zodat ze alle geurtjes kan snuffelen, maar dat doen we dus aangelijnd en pas nadat ik toestemming geef van het pad af te gaan. Bij ons speelt dus het probleem niet van dat ze vast zou komen te zitten. Daarbij loopt ze dan best beheerst ook dus niet in volle vaart door de bossen.
Jura krijgt dus wel strakke kaders (op het pad blijven) maar weet ook dat ze toestemming kan vragen om er van af te wijken. Voor ons werkt dit op deze manier dus goed nu maar dat heeft wel flink veel tijd gekost om dat te trainen. En op moeilijke stukken (veel wildgeur of als ik haar alert zie worden op geluiden in de bosjes) dan gaat ze dus aan de lijn.

Nu ik het zo opschrijf bedenk ik me dat het sinds een jaar eigenlijk wel heel goed gaat op deze manier met haar wandelen binnen de regels. Echt los rennen en spelen doen we dus op andere plekken, paden tussen de weilanden enzo waar veel overzicht is.
klinkt goed :ok: en wat zou je nu nog verder willen bereiken dan?
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

lucie schreef:
runninggirl schreef:

klinkt goed :ok: en wat zou je nu nog verder willen bereiken dan?
Ik denk dat ik het voor haar fijn zou vinden dat ik haar minder vaak bij me hoef te roepen of aan hoef te lijnen. Maar dat is bij haar misschien gewoon te hoog gegrepen i.v.m. haar jachtpassie. Want ik ben dus wel 100% van de tijd aan het opletten als ik met haar loop. Heel anders dan met onze andere hond. Die kan ik bijvoorbeeld als ze alert wordt tot stoppen brengen met 'blijf'. Dan loop ik naar haar toe, laat haar een paar meter volgen met wat lekkers en dan is haar aandacht alweer weg van hetgeen waar ze naar luisterde of de geur die ze oppikte. Jura weet (als we een rondje lopen) ook op de terugweg bij hetzelfde stukje weer uit voorzorg weer alert te zijn, "stel je voor dat die haas hier nog zit". :lol1: Heel verschillend dus.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

*Wolf* schreef:Waarom aanstellen? Met twee superjagende honden ben ik gewoon erg betrokken bij alles over training om het jagen af te leren en lees ik daar graag over. En dan kan het irriteren als er zo geheimzinnig over misschien waardevolle info wordt gedaan.
Snap 't.
Met een blotekonte teleac cursus kun je tegenwoordig niet meer uit de voeten, want de daarbij gebruikte hulpmiddelen zijn inmiddels verboden.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik had het ook graag gelezen, niet omdat ik met dat probleem zit maar ben wel benieuwd hoe je staande honden onder controle houdt.
Iedereen moet uiteindelijk toch zijn eigen manier/methode zoeken die bij zijn/haar hond past - maar vind het wel interessant om te lezen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als je dat had geschreven in plaats van die insinuaties was er geen probleem geweest.
Juist dat insinueren maakt dat er mensen zijn die geen zin meer hebben om een verhaal openbaar te geven.

Vind ik niet zo gek, zou ik n.l. zelf ook niet meer willen doen.
TS heeft uitleg gekregen.
Die was n.l. gewoon geïnteresseerd zonder allerlei vooronderstellingen in te vullen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Wolf*
Zeer actief

ranetje schreef:

Als je dat had geschreven in plaats van die insinuaties was er geen probleem geweest.
Juist dat insinueren maakt dat er mensen zijn die geen zin meer hebben om een verhaal openbaar te geven.

Die was n.l. gewoon geïnteresseerd zonder allerlei vooronderstellingen in te vullen :ok:
Veronderstellingen waren het gevolg van het geheimzinnige gedrag van betrokkene, niet andersom. Zelf uitgelokt, niets meer en niets minder. Diverse anderen geven gewoon gelijk aan hoe ze hun jagende honden onder controle proberen te houden, zonder terughoudendheid, wat leuk en leerzaam is om te lezen.

Ga je daarentegen iets in de groep gooien over je eigen training zonder vervolgens één enkel detail kwijt te willen, dan lokt dat eerst iets van verbazing, nieuwsgierigheid misschien, uit, en als degene dan steeds geheimzinniger gaat doen en zich tot slot helemaal terugtrekt, verliest ze aan geloofwaardigheid.

Gevolg: open gat dat je dan maar zelf gaat opvullen :U:
ranetje
Zeer actief

*Wolf* schreef:
ranetje schreef:

Veronderstellingen waren het gevolg van het geheimzinnige gedrag van betrokkene, niet andersom. Zelf uitgelokt, niets meer en niets minder. Diverse anderen geven gewoon gelijk aan hoe ze hun jagende honden onder controle proberen te houden, zonder terughoudendheid, wat leuk en leerzaam is om te lezen.

Ga je daarentegen iets in de groep gooien over je eigen training zonder vervolgens één enkel detail kwijt te willen, dan lokt dat eerst iets van verbazing, nieuwsgierigheid misschien, uit, en als degene dan steeds geheimzinniger gaat doen en zich tot slot helemaal terugtrekt, verliest ze aan geloofwaardigheid.

En bij voorkeur negatief kennelijk.

Dat is wat ik bedoel.
Je kunt ook gewoon OPEN nieuwsgierig zijn :8):
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
*Wolf*
Zeer actief

ranetje schreef:
*Wolf* schreef:
ranetje schreef:

Dat is wat ik bedoel.
Waarschijnlijk was ik dat stadium in dit specifieke geval al enige tijd gepasseerd :wink:
ranetje
Zeer actief

*Wolf* schreef:
ranetje schreef:
*Wolf* schreef:Veronderstellingen waren het gevolg van het geheimzinnige gedrag van betrokkene, niet andersom. Zelf uitgelokt, niets meer en niets minder. Diverse anderen geven gewoon gelijk aan hoe ze hun jagende honden onder controle proberen te houden, zonder terughoudendheid, wat leuk en leerzaam is om te lezen.

Dat is wat ik bedoel.
Waarschijnlijk was ik dat stadium in dit specifieke geval al enige tijd gepasseerd :wink:
Dat is persoonlijk en dus mogelijk.
Het betekent dat je geen antwoord krijgt waar dat misschien (ook?) voor jou zinvol had kunnen zijn.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Tara schreef:Nee, dat stadium heb je zelfs nooit bereikt.
Verder is het echt exáct zoals Ranetje zegt. Ga het topic maar lezen, tussen de regels door staat gewoon wat je wilt weten. Ik heb het namelijk allemaal al lang een keer geschreven. Enjoy!
Leuk geprobeerd, niet overtuigend.

Weet je, ik volg jou met extra belangstelling sinds je ooit beweerde dat jij zelfstandig jagende honden net zozeer onder controle kon krijgen als staande, zat geen verschil in :roll:

Behalve dat je een tt gebruikt heb ik nooit één woord van jou gelezen dat mij overtuigde van jouw capaciteiten als trainer van jachthonden c.q. jagende honden. Ik had dus al meteen wel verwacht dat je zou gaan draaien in dit topic toen je wel móest komen met de door jouzelf beloofde beschrijving van jouw manier van trainen. Nog steeds geen woord van gelezen dus.

Niet zo vreemd dat ik geen hoge pet van jou opheb als het aankomt op het trainen van jagende honden. Dan lees ik heel wat liever bijdragen op dat vlak van mensen die zichzelf niet op de borst kloppen maar wel prachtige resultaten bereiken op dat gebied, en duidelijk verwoorden hoe ze daartoe te werk gaan, zoals DeDiana, Lucie e.a.

Maar guess what? Ik houd nog steeds de (minimale) mogelijkheid open dat ik ernaast zit :lol1: In dat geval lees ik graag van jou hoe jij jou staande jachthonden onder appèl houdt, en vergeet de details niet please :ok:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Sinds Rani weer eens mijn arm uit de kom getrokken heeft ben ik ook reuze benieuwd. Gisteren volstond een schop onder haar hol maar erg diervriendelijk is dat natuurlijk niet.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Gollum schreef:Sinds Rani weer eens mijn arm uit de kom getrokken heeft ben ik ook reuze benieuwd. Gisteren volstond een schop onder haar hol maar erg diervriendelijk is dat natuurlijk niet.
waarom moet het diervriendelijk zijn al ze jou pijn doet? ik vind het zieliger dat ik pijn heb door haar trekken als dat zij pijn heeft door mijn holpunter. moet ze maar niet trekken.
ellen
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

*Wolf* schreef:
Tara schreef:Nee, dat stadium heb je zelfs nooit bereikt.
Verder is het echt exáct zoals Ranetje zegt. Ga het topic maar lezen, tussen de regels door staat gewoon wat je wilt weten. Ik heb het namelijk allemaal al lang een keer geschreven. Enjoy!
Leuk geprobeerd, niet overtuigend.

Weet je, ik volg jou met extra belangstelling sinds je ooit beweerde dat jij zelfstandig jagende honden net zozeer onder controle kon krijgen als staande, zat geen verschil in :roll:
Denk aan de 3 key succesfactoren : rust, reinheid en regelmaat dienen als een rode draad door de opvoeding van elke hond te lopen. :pffff:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Jusses wolf. Heb je geen was te draaien of een auto te wassen? Zit eens niet zo te drammen. Je lijkt wel een kennis van mij: voor het goed functioneren van de organisatie denk ik dat jij moet....

Om eigenlijk te willen zeggen: doe wat ik zeg!
Maar door het algemeen te maken het ineens niet drammerig is.

Als je echt geïnteresseerd zou zijn had je alles goed gelezen of Tara een pb gestuurd. In dat geval had je zoveel info gehad dat je over een week nog aan het lezen bent.

Op de manier waarop je nu doet zou ik je alleen maar uit willen leggen waar het kruisje van een website zit
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

ellen en de birmanen schreef:
Gollum schreef:Sinds Rani weer eens mijn arm uit de kom getrokken heeft ben ik ook reuze benieuwd. Gisteren volstond een schop onder haar hol maar erg diervriendelijk is dat natuurlijk niet.
waarom moet het diervriendelijk zijn al ze jou pijn doet? ik vind het zieliger dat ik pijn heb door haar trekken als dat zij pijn heeft door mijn holpunter. moet ze maar niet trekken.
ellen
Ja daar vraag je me wat. Ik denk door druk van buitenaf? Dat mensen me zien als een hondenmishandelaar?
De buurvrouw liet haar hondje uit hier in de buurt en de poes liep mee. Rani werd woest toen ze de poes zag en sprong, trok en draaide als een wilde. Op mijn nee reageerde ze niet waarop ze dus een schop onder haar hol kreeg. De buurvrouw keek heel afkeurend en liep toen snel door.
Ik denk dat ze nog afkeurender had gekeken als Rani de poes door de hele buurt had gejaagd maar toch :lol1:
Gollum
Zeer actief

Tara schreef:Soms reageer je gewoon heel primair: schrik of pijn, en dan doe je iets wat je misschien normaliter niet zou doen.
Voordeel: vaak is dan wél gelijk het kwartje gevallen bij de hond. :wink:
Laten we het hopen. Rani had daarvoor al eens een haal over haar oog gehad van een kat toen ik te laat was en dat maakte blijkbaar minder indruk. Het was wel een andere kat, misschien scheelt dat :mrgreen:
*Wolf*
Zeer actief

M@scha schreef:Jusses wolf. Heb je geen was te draaien of een auto te wassen? Zit eens niet zo te drammen. Je lijkt wel een kennis van mij: voor het goed functioneren van de organisatie denk ik dat jij moet....

Om eigenlijk te willen zeggen: doe wat ik zeg!
Maar door het algemeen te maken het ineens niet drammerig is.

Als je echt geïnteresseerd zou zijn had je alles goed gelezen of Tara een pb gestuurd. In dat geval had je zoveel info gehad dat je over een week nog aan het lezen bent.

Op de manier waarop je nu doet zou ik je alleen maar uit willen leggen waar het kruisje van een website zit
Mwah, kleren van de keizer :wink:
*Wolf*
Zeer actief

Gollum schreef:
ellen
Ja daar vraag je me wat. Ik denk door druk van buitenaf? Dat mensen me zien als een hondenmishandelaar?
De buurvrouw liet haar hondje uit hier in de buurt en de poes liep mee. Rani werd woest toen ze de poes zag en sprong, trok en draaide als een wilde. Op mijn nee reageerde ze niet waarop ze dus een schop onder haar hol kreeg. De buurvrouw keek heel afkeurend en liep toen snel door.
Ik denk dat ze nog afkeurender had gekeken als Rani de poes door de hele buurt had gejaagd maar toch :lol1:
Een hond doet jou niet met opzet pijn, het is z'n instinct. Ga met een felle jager in een wildrijk bos wandelen en je wordt gemangeld. Je kunt de hond dan zowat dood schoppen maar hij leert er niets van (indien echt fors jachtinstinct hè). Vermijd het wildrijke bos daarentegen en geen centje pijn.

Als ik met mijn kattenhatende hond door kattenrijke straten loop is dat een ware verschrikking voor mij. Ik kan mijn hond dan half dood schoppen maar de volgende keer zal hij exact hetzelfde gedrag vertonen bij het zien van een kat. Dus vermijd ik straten waar katten zitten zo veel mogelijk.
Gollum
Zeer actief

*Wolf* schreef:
Gollum schreef:
ellen
Een hond doet jou niet met opzet pijn, het is z'n instinct. Ga met een felle jager in een wildrijk bos wandelen en je wordt gemangeld. Je kunt de hond dan zowat dood schoppen maar hij leert er niets van (indien echt fors jachtinstinct hè). Vermijd het wildrijke bos daarentegen en geen centje pijn.

Als ik met mijn kattenhatende hond door kattenrijke straten loop is dat een ware verschrikking voor mij. Ik kan mijn hond dan half dood schoppen maar de volgende keer zal hij exact hetzelfde gedrag vertonen bij het zien van een kat. Dus vermijd ik straten waar katten zitten zo veel mogelijk.
Dan kan ik dus nooit meer de deur uit, het stikt hier van de katten. Vermijden kan dus niet, afleiden en de aandacht bij mij houden doet het meestal wel maar soms ben ik te laat. En Rani kan het wel, de katten bij mijn schoonouders in huis laat ze ook met rust. Dus normaal langslopen is niet te veel gevraagd vind ik.
*Wolf*
Zeer actief

Gollum schreef:Vermijden kan dus niet, afleiden en de aandacht bij mij houden doet het meestal wel maar soms ben ik te laat. En Rani kan het wel, de katten bij mijn schoonouders in huis laat ze ook met rust.
Dan is het je eigen schuld dus als je arm bijna uit de kom wordt gerukt want je bent zelf te laat met aandacht vragen :wink:

Zo zie ik het als mijn hond mij weer een streek levert: had ik hem maar niet los moeten laten in onbetrouwbaar gebied / had ik hem maar eerder bij me moeten roepen / had ik maar niet door die en die straat moeten lopen waar veel katten zitten etc. 't Is wel waar vind ik: op een gegeven moment ken je je hond door en door, weet je hoe hij reageert en dien JIJ (of ik :lol1: ) dat te voorkomen.

Ik kan ook niet alle katten vermijden, dus loop ik in risicogebied met de riem dubbel om zijn nek geslagen waardoor hij geen onverwachte knoertharde ruk kan geven. Boos worden doe ik ook wel eens bij een harde ruk, dat is menselijk, maar tegelijk geef ik mezelf op m'n kop omdat ik het stom vind van mezelf (hond leert er niets van).

Wel hartstikke goed dat Rani in elk geval bereikbaar is als jij er met je aandacht bij bent. Maar bedenk wel dat katten in huis heel iets anders zijn dan katten buiten. Katten in huis najagen is lang zo leuk niet als katten door de straten jagen en roept een heel andere reactie op.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Nou ik loop met mijn pas sinds 2 weken nieuwe terrier Dirk die katten ook schijnt te haten dus echt wel door de wijk :wink: ook Truus de andere terrier is er geen fan van, maar er wordt hier niet getrokken aan de riem, gewoon niet.
Dirk moet dat allemaal nog leren en Truus maakt er nu soms een beetje misbruik van, maar we gaan niets vermijden, sterker nog we zoeken het juist op, mooie oefenmomenten :ok:
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

billy schreef:Dirk moet dat allemaal nog leren en Truus maakt er nu soms een beetje misbruik van, maar we gaan niets vermijden, sterker nog we zoeken het juist op, mooie oefenmomenten :ok:
Dat is heel mooi als dat kan maar dat geldt (helaas) niet voor alle honden. Tuurlijk ga je met een hond waarvan je het nog niet weet hoever zijn kattenhaat gaat eerst de confrontatie aan en probeer je het af te leren.

En met kleine terriërs is dat hoe dan ook weer wat makkelijker dan met een 40 kilohond :wink:
billy
Erelid

*Wolf* schreef:
billy schreef:Dirk moet dat allemaal nog leren en Truus maakt er nu soms een beetje misbruik van, maar we gaan niets vermijden, sterker nog we zoeken het juist op, mooie oefenmomenten :ok:
Dat is heel mooi als dat kan maar dat geldt (helaas) niet voor alle honden. Tuurlijk ga je met een hond waarvan je het nog niet weet hoever zijn kattenhaat gaat eerst de confrontatie aan en probeer je het af te leren.

En met kleine terriërs is dat hoe dan ook weer wat makkelijker dan met een 40 kilohond :wink:
Nouuuu dat zegt nu net helemaal niets he, het gaat niet om het gewicht van de hond :wink:
Die eigenwijze zijn volhardend hoor :tongue:
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

billy schreef:
*Wolf* schreef:

Nouuuu dat zegt nu net helemaal niets he, het gaat niet om het gewicht van de hond :wink:
Nou ik hou bij een confrontatie met een kat liever een 10 kilo-kattenhatende hond vast dan een 40 kilo-exemplaar hoor :wink:

(o zie nu het misverstand, ik bedoelde niet dat het met kleine honden makkelijker is af te leren maar dat je er makkelijker mee langs katten loopt :tongue: )
billy
Erelid

*Wolf* schreef:
billy schreef:
*Wolf* schreef:

Nou ik hou bij een confrontatie met een kat liever een 10 kilo-kattenhatende hond vast dan een 40 kilo-exemplaar hoor :wink:

(o zie nu het misverstand, ik bedoelde niet dat het met kleine honden makkelijker is af te leren maar dat je er makkelijker mee langs katten loopt :tongue: )
Ja dat is wel weer zo :wink: maar ik heb geen zin om met een stel hysterische debiele terriërs door de wijk te lopen die uit hun dak gaan bij een kat, of andere hond of wat dan ook, dus ik leer ze dat af :neenee: :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”