Met Jura zijn we al een paar jaar zo ver dat ze niet zomaar de bosjes in gaat. Als ze van het pad af wil wijken (even snuffelen of bijvoorbeeld drinken uit een sloot) dan blijft ze staan en vraagt ze ons eerst toestemming. Soms mag ze dan vrij en op andere momenten hang ik toch de lange lijn er even aan die ik dan vasthou.lucie schreef:ah okrunninggirl schreef:Ik merk dus heel duidelijk bij Jura een verschil in hoe ze luistert met 10 meter lijn los achter haar aan slepend (dus ook verder weg dan die 10 meter) dan zonder lijn er aan hangend. Het heeft dus er niks mee te maken of ik er op kan gaan staan of niet.lucie schreef: wat ik mij altijd afvraag met zo'n lange lijn is in welke mate dit nu daadwerkelijk een jacht kan voorkomen (serieuze vraag hoor!).
Stel zo'n lijn is 20 meter, dan mag de hond nooit meer dan 20 meter van je verwijderd zijn anders ben je sowieso te laat om er op te gaan staan. En als een hond plotseling een sprintje trekt, moet je al helemaal razendsnel zijn lijkt me. Hoe leer je een hond zo dichtbij te blijven en hoe zorg je ervoor dat hij niet verstrikt raakt in de bosjes?
Voor mij was het om die redenen alleen al geen optie, zo'n lange lijn.
Ik antwoord later even uitgebreider op je andere punten. Nu even wat anders doen.ik heb het ooit eens bij Kailen geprobeerd en toen merkte ik ook dat effect. Alleen vond ik dat ie dus op die manier niks kon leren (dwz vanuit zichzelf de juiste keuze maken) maar bovendien was ik veels te bang dat ie toch plotseling het struikgewas in zou duiken en zichzelf zou ophangen...
We gaan wel soms samen door de bosjes lopen zodat ze alle geurtjes kan snuffelen, maar dat doen we dus aangelijnd en pas nadat ik toestemming geef van het pad af te gaan. Bij ons speelt dus het probleem niet van dat ze vast zou komen te zitten. Daarbij loopt ze dan best beheerst ook dus niet in volle vaart door de bossen.
Jura krijgt dus wel strakke kaders (op het pad blijven) maar weet ook dat ze toestemming kan vragen om er van af te wijken. Voor ons werkt dit op deze manier dus goed nu maar dat heeft wel flink veel tijd gekost om dat te trainen. En op moeilijke stukken (veel wildgeur of als ik haar alert zie worden op geluiden in de bosjes) dan gaat ze dus aan de lijn.
Nu ik het zo opschrijf bedenk ik me dat het sinds een jaar eigenlijk wel heel goed gaat op deze manier met haar wandelen binnen de regels. Echt los rennen en spelen doen we dus op andere plekken, paden tussen de weilanden enzo waar veel overzicht is.