En dat vind ik juist zo raar. Dat wie een pup krijgt van mij. Hoezo krijgen? Mensen betalen er behoorlijk wat voor. Je bent dus kritisch op wie er een pup van jou kopen mag.Tara schreef: Nee, klant is niet koning bij mij, want ik ben kritisch op wie er een pup van mij krijgt. Er plakt teveel emotie aan vast.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pup prijs vermelden.
Moderator: moderatorteam
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Pup prijs vermelden.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
als iemand mij een mailtje stuurt met een een vraag "kost een pup" dan krijgt diegene een net zo`n kort antwoord terug.
ik heb ook geen prijs op mijn site staan maar als iemand een keurig nette mail stuurt dan krijgt diegene een keurig net antwoord terug met de prijs en al. het is dan aan hun wat ze willen.
ik heb ook "rare" vragen gekregen zoals, als ik geen stamboom neem is hij dan goedkoper,, waarom een wachtlijst heeft u ze niet op voorraad, wij willen vandaag een pup uit komen zoeken hoe laat kunnen we terecht.
ellen
ik heb ook geen prijs op mijn site staan maar als iemand een keurig nette mail stuurt dan krijgt diegene een keurig net antwoord terug met de prijs en al. het is dan aan hun wat ze willen.
ik heb ook "rare" vragen gekregen zoals, als ik geen stamboom neem is hij dan goedkoper,, waarom een wachtlijst heeft u ze niet op voorraad, wij willen vandaag een pup uit komen zoeken hoe laat kunnen we terecht.
ellen
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
M@scha schreef:maar daar heeft de fokker toch niks mee? een teefje grootbrengen kost toch evenveel als een reutje?Jonas26 schreef:Op teefjes valt meer winst te behalen i.v.m. fokken denk ikMickie schreef:Ik niet. Waarom is het normaal dat teefjes duurder zijn dan reutjes?toots schreef:Ik kan begrijpen dat teefjes bijvoorbeeld bij sommige fokkers duurder zijn dan reuen ook dat als een teefje mogelijk ingezet kan worden daar ook een extra budget aan kleeft. dus dat er geen vaste prijzen gehanteerd worden kan ik echt helemaal in komen.![]()
De kosten om ze op de wereld te zetten verschillen niet.
Er wordt meer geld gevraagd door sommige fokkers voor sommige teefjes ivm het mogelijk gebruik van de teef als fok teef. Er valt dus voor de koper winst te behalen. Ik snap best dat sommige fokkers daar ook een slaatje uit willen slaan, niet dat ik er meer voor zou betalen
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 10 nov 2016 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Dat moet je los kunnen laten, elke betalende klant moet er één zijn, en dat je de pups niet aan iedereen mee geeft dat snap ik.Tara schreef:Natuurlijk, maar daar had ik het niet over.toots schreef:Maar dat heb je zowat in elk beroep achter de kassa krijg je ook veel vervelende vragen.Tara schreef:Hmmmnee, daar sla je de plank voor mij een beetje mis.lieke schreef:
Wees als fokker niet zo verschrikkelijk neerbuigend naar je klanten. Want dat zijn het: klanten.
Mijn pupkopers zijn voor mij geen klanten, daarvoor ben ik toch net even iets te zuinig op mijn pups en te kieskeurig met waar ik ze plaats. Er zit emotie aan vast, en omdat dat nou eenmaal niet objectief is te meten kun je het soms als fokker en koper slecht op dezelfde lijn krijgen qua ideeën. Natuurlijk zijn fokkers bij tijden hautain en gaan ze belachelijk ver in wat ze allemaal van hun pupkopers eisen, maar pupkopers kunnen ook behoorlijk overvragend en veeleisend zijn hoor. Als fokker heb je minder rechten dan plichten terwijl pupkopers vooral veel rechten en weinig plichten hebben. Dat maakt fokkers ook wel vaak bokkig volgens mij.
Of je het nou leuk vind of niet. Als je geld vraagt voor je pups dan zijn de kopers je klanten.
Emoties of nietDe kopers brengen een zak geld mee, en het minste wat je dan toch wel kan doen is hun vragen beantwoorden
Ik viel meer over het simpele feit dat het klanten zijn, wat ik interpreteerde als klant is koning en wees maar blij dat je klanten hebt voor je pups.
Nee, klant is niet koning bij mij, want ik ben kritisch op wie er een pup van mij krijgt. Er plakt teveel emotie aan vast.
Maar elke klant met vragen moet gewoon idd als koning behandeld worden, leuk of niet
Lieke viel over het feit dat sommige fokkers neerbuigend zijn, En daar heeft ze een punt, Als je als fokker door de telefoon als er naar gevraagd wordt geen prijs wilt noemen omdat je klanten graag eerst wilt zien is dat behoorlijk neerbuigend, Al denk ik dat in sommige gevallen de fokkers vooral eerst willen zien of mensen bereid zijn iets meer uit te geven best handig als iemand al helemaal verlieft is op een pup en nog geen prijs weet dan kun je als fokker namelijk best de prijs nog wat ophogen
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Machie schreef:En dat vind ik juist zo raar. Dat wie een pup krijgt van mij. Hoezo krijgen? Mensen betalen er behoorlijk wat voor. Je bent dus kritisch op wie er een pup van jou kopen mag.Tara schreef: Nee, klant is niet koning bij mij, want ik ben kritisch op wie er een pup van mij krijgt. Er plakt teveel emotie aan vast.
Precies. En het is heel makkelijk om één zinnetje uit mijn betoog te halen en daarmee de hele context te veranderen. Natuurlijk bepaalt een fokker zelf aan wie hij/zij de pups verkoopt. Maar de klant bepaalt of hij/zij de pup wíl kopen.
Op het moment van de transactie (want ja, dat is het nu eenmaal) heb je koper (klant) en verkoper (dienstverlener/detaillist of hoe je het ook wil omschrijven).
Dat impliceert een gelijkwaardige verhouding zoals bij alles waar geld van de ene hand in de andere hand gaat bij het verkopen van een product. Emotie is daar maar een onderdeel van. Aan beide kanten.
Dat betekent niet dat ik bij een high en mighty doende fokker op audiëntie wens te komen omdat die zich verwaardigt mij te ontvangen en meent de maat te moeten nemen met allerhande idiote voorwaarden en een compleet verhoor.
Allemaal tegen het 'luttele' bedrag van € 1500 of meer.
En ook nog verschillende prijsklassen hanteren voor een kek kleurtje of geslacht.
Die mag dan van mij de goudomrande pup steken waar de zon niet meer schijnt

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Inge O schreef:Ik drijf geen handeltje in puppen dus zelfs al zijn de (toekomstige) eigenaars voor de wet klant, voor mij zijn ze dat niet.toots schreef:Maar elke klant met vragen moet gewoon idd als koning behandeld worden, leuk of niet
Dat betekend nog niet, dat je ze het gevoel moet geven dat ze niet welkom zijn
Of dat de betalende klant zich eerst moeten bewijzen en aan jou maatstaven moeten voldoen.
Dat ze eerst een vleeskeuring moeten ondergaan om toestemming te krijgen om vervolgens ook nog een berg geld in te leveren.
Ook voor de kopers is dit een emotionele periode het uitzoeken van de geschikte pup.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Mensen lezen helemaal niet... ik krijg met enige regelmaat mails wanneer ik pups heb en/of wanneer ze weg mogen. Ik heb dus nooit zelf gefokt, heb alleen nog maar reuen en de laatste puppenfoto's dateren van Xygan als pup (17 maanden geleden dus) dat zijn ook de pupfotos die op mn site staan en waarbij de geboortedatum staat...Maeve schreef:Lees ff terug, daar heb ik ook al gereageerd op die uitspraak. Mensen lezen niet. Ik heb nu een pagina "pups" met alleen de tekst "voorlopig geen pups verwacht" en nog krijg ik mailtjes met de vraag wanneer ik pups verwacht. En niks geheimzinnigs trouwens, zoals ik ook al heb geschreven krijgen ze hier bij het eerste mailcontact antwoord op die vraag. Ik heb het alleen niet openbaar staan omdat ik niet de mensen wil aantrekken die mij selecteren op een pupprijs die misschien lager ligt dan bij een ander.Jonas26 schreef:Ach als je de prijs meteen vermeld krijg je ook geen irritante mailtjes over geld en heeft een deel zichzelf er al uitgeselecteerd, achterlijk gedoe dat geheimzinnigeMaeve schreef: Ja hoor, maar irritant is het wel. En makkelijk te voorkomen door de prijs pas te benoemen in het mailcontact
Weet je, ik ben het er helemaal mee eens dat veel fokkers compleet doorslaan in wat ze vragen en eisen van kopers hoor. Maar er is ook een andere kant. Kopers kunnen zich ook vreselijk arrogant, veeleisend en lastig opstellen. En dat zijn er meer dan je denkt. Ook ik maak een schifting, ik fok met veel liefde en dan ben ik ook het meest tevreden als mijn pups terecht komen bij mensen die zich melden omdat de combinatie en/of mijn werkwijze ze echt aanstaat, niet omdat ik de goedkoopste ben in hun regio of toevallig als eerste een pup heb voor ze. Als je die schifting niet maakt zit je wachtlijst binnen een week vol met "we willen een pup, kun je ons bellen als ze zijn geboren" en dat wil ik niet, shoot me

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Ik weet niet hoe het bij andere rassen is, maar als je sommige Tollerfokkers spreekt dan durf je bijna niet meer te vragen naar de pupprijs, dat is zo'n beetje het meest foute wat je kunt doen.
Dat is toch niet raar? Voorlopig is een vrij ruim begrip.Maeve schreef:Mensen lezen niet. Ik heb nu een pagina "pups" met alleen de tekst "voorlopig geen pups verwacht" en nog krijg ik mailtjes met de vraag wanneer ik pups verwacht.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
jep mijn reactie zou dan ook zijn: oh ok, nu niet, maar ik wil toch pas volgend jaar en dan zou ik toch een mail sturensjaak-k schreef:Ik weet niet hoe het bij andere rassen is, maar als je sommige Tollerfokkers spreekt dan durf je bijna niet meer te vragen naar de pupprijs, dat is zo'n beetje het meest foute wat je kunt doen.
Dat is toch niet raar? Voorlopig is een vrij ruim begrip.Maeve schreef:Mensen lezen niet. Ik heb nu een pagina "pups" met alleen de tekst "voorlopig geen pups verwacht" en nog krijg ik mailtjes met de vraag wanneer ik pups verwacht.

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik zou ook mailen. Dan heb je toch juist mensen die ervan weten dat het even kan duren en waarschijnlijk een meer overwogen beslissing maken dan iemand die reageert omdat er pups verwacht worden?sjaak-k schreef:Ik weet niet hoe het bij andere rassen is, maar als je sommige Tollerfokkers spreekt dan durf je bijna niet meer te vragen naar de pupprijs, dat is zo'n beetje het meest foute wat je kunt doen.
En hoe vaak ben je niet al te laat als je pas je interesse aangeeft als de planning online staat? Voor het nestje waar ik nu op de lijst sta zijn er al een stuk of 5 geïnteresseerden en er is nog niks online gezet.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Toevallig vdweek hierover gehad met iemand van de RV. Ik zit in een commissie (technische ondersteuning, en ik spui af en toe mijn mening) en we hadden het over de adviesprijs. Toen zei ik ook dat ik persoonlijk vind dat die op de website van de rasvereniging hoort. Is allene maar duidelijker. Er zijn dus fokkers die 400 euro meer vragen dan 'gemiddeld'. Wat de gek ervoor geeft, zeg maar.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Wat een rare gedachtengang...toots schreef:Al denk ik dat in sommige gevallen de fokkers vooral eerst willen zien of mensen bereid zijn iets meer uit te geven best handig als iemand al helemaal verlieft is op een pup en nog geen prijs weet dan kun je als fokker namelijk best de prijs nog wat ophogen![]()
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten?
- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Lijkt me ook meer iets voor broodfokkers.LongFields schreef:Wat een rare gedachtengang...toots schreef:Al denk ik dat in sommige gevallen de fokkers vooral eerst willen zien of mensen bereid zijn iets meer uit te geven best handig als iemand al helemaal verlieft is op een pup en nog geen prijs weet dan kun je als fokker namelijk best de prijs nog wat ophogen![]()
![]()
![]()

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Dat zou ik nog snappen, maar mensen willen doorgaans niet volgend jaar een pup, maar gisteren. Dan hebben ze bedacht dat ze in de kerstvakantie tijd hebben voor een pup enzo, dat soort mails. De mensen die bereid zijn te wachten zijn echt heel, heel zeldzaam.M@scha schreef:jep mijn reactie zou dan ook zijn: oh ok, nu niet, maar ik wil toch pas volgend jaar en dan zou ik toch een mail sturensjaak-k schreef:Ik weet niet hoe het bij andere rassen is, maar als je sommige Tollerfokkers spreekt dan durf je bijna niet meer te vragen naar de pupprijs, dat is zo'n beetje het meest foute wat je kunt doen.
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Ik vind het wel heel normaal dat een Fokker een beetje screent aan welke pupkoper hij of zij de pups wil verkopen.
Dat zou ik zelf ook doen, al zou ik zelf dus enorme moeite hebben de pups weg te moeten doen, ik denk niet dat ik dat zou kunnen, omdat de kans toch aanwezig is, dat iemand toch niet zo leuk is voor jou gefokt hond. En als je daar via via achterkomt, en je er niks aan kan doen, zou ik wel erg vinden.
Dus dat de Fokker goed kijkt naar de toekomstige pupkoper en er de geschiktste er tussenuit zoekt, vind ik alleen maar logisch.
Ik zou zelf alleen wel een prijs willen weten op voorhand, omdat er dus ook vaak 1000 plus bedragen worden gevraagd. Daar heb ik een pony voor.
Ik geef liever geld uit voor een goede verzorging en een operatie als het nodig is, en elke dag een lekker kluifje, gebitsverzorging wat ik zelf zo goed mogelijk bij hou, etc.
Ik vind het voor de hond soms ook leuker als ze met zijn tweeën zijn, dus heb je ook dubbele kosten aan verzorging. Prima, maar dan ga ik niet voor de lol heel veel geld betalen, ik vraag me ook af wat de beweegredenen zijn van een Fokker die erg veel voor de pups vraagt.
rassen die erg kleine worpen hebben, b.v twee pups, zoals toch toypoedels soms wel hebben, vind ik het wel fair, als zij tegen de 800 ( meestal vragen ze wel 950 euri) voor een pup vragen.
Dat zou ik zelf ook doen, al zou ik zelf dus enorme moeite hebben de pups weg te moeten doen, ik denk niet dat ik dat zou kunnen, omdat de kans toch aanwezig is, dat iemand toch niet zo leuk is voor jou gefokt hond. En als je daar via via achterkomt, en je er niks aan kan doen, zou ik wel erg vinden.
Dus dat de Fokker goed kijkt naar de toekomstige pupkoper en er de geschiktste er tussenuit zoekt, vind ik alleen maar logisch.
Ik zou zelf alleen wel een prijs willen weten op voorhand, omdat er dus ook vaak 1000 plus bedragen worden gevraagd. Daar heb ik een pony voor.
Ik geef liever geld uit voor een goede verzorging en een operatie als het nodig is, en elke dag een lekker kluifje, gebitsverzorging wat ik zelf zo goed mogelijk bij hou, etc.
Ik vind het voor de hond soms ook leuker als ze met zijn tweeën zijn, dus heb je ook dubbele kosten aan verzorging. Prima, maar dan ga ik niet voor de lol heel veel geld betalen, ik vraag me ook af wat de beweegredenen zijn van een Fokker die erg veel voor de pups vraagt.
rassen die erg kleine worpen hebben, b.v twee pups, zoals toch toypoedels soms wel hebben, vind ik het wel fair, als zij tegen de 800 ( meestal vragen ze wel 950 euri) voor een pup vragen.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Noem ze zoals je wilt er zijn genoeg vervangende termen volgens Wikipedia:Inge O schreef:Ik drijf geen handeltje in puppen dus zelfs al zijn de (toekomstige) eigenaars voor de wet klant, voor mij zijn ze dat niet.toots schreef:Maar elke klant met vragen moet gewoon idd als koning behandeld worden, leuk of niet
Ik drijf ook geen handeltje met mijn klanten hoor......Een klant is de afnemer van een goed of dienst van een leverancier. In principe is het zo dat hier betaling tegenover staat. Voor veel organisaties zijn klanten een belangrijke bron om – direct of indirect – inkomsten te verwerven. Het woord 'klant' is ontstaan vanuit de betekenis: geïnteresseerde.
In sommige sectoren worden klanten met een andere term aangeduid:
In het openbaar vervoer wordt de klant ook wel aangeduid met de term reiziger of passagier.
In de medische wereld spreekt men van patiënten. In zorgsectoren waar geen medische ingrepen worden verricht, zoals die van maatschappelijk werker of therapeut in de geestelijke gezondheidszorg, spreekt men eerder van cliënt dan van patiënt of klant.
Bij dienstverlenende beroepen zoals die van advocaat of notaris noemt men de afnemers van die diensten normaal gesproken cliënten.
In de sociale sector spreekt men van cliënten.
Bij een woonvoorziening gebruikt men ook de term resident.
In de horeca spreekt men van gasten.
In de bouwwereld is de klant (die het gebouw en de architect zal betalen) een bouwheer of opdrachtgever.
De klanten van een tussenpersoon worden ook wel opdrachtgevers genoemd.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Heeft jouw rasvereniging dan een richtprijs?sbientje schreef:Toevallig vdweek hierover gehad met iemand van de RV. Ik zit in een commissie (technische ondersteuning, en ik spui af en toe mijn mening) en we hadden het over de adviesprijs. Toen zei ik ook dat ik persoonlijk vind dat die op de website van de rasvereniging hoort. Is allene maar duidelijker. Er zijn dus fokkers die 400 euro meer vragen dan 'gemiddeld'. Wat de gek ervoor geeft, zeg maar.
Mijn rasvereniging niet, dus op onze website kan het niet vermeld worden.
Als er een pup prijs aan mij gevraagd wordt (Pupbemiddeling) geef ik alleen aan dat elke fokker vrij is in het bepalen van zijn prijs.
- Ingding
- Zeer actief
Mijn stiefmoeder wilde ooit een poedel en vroeg of ik naar een fokker wilde bellen. Er werd al zuchtend opgenomen want ze waren bezig. Ik zei dat we gewoon een huishond zochten en niet perse uit kampioenslijnen want dat was niet belangrijk. Kreeg ik een heel ijzig "Ik heb alleen maar kampioenen" terug. De prijs kon niet gezegd worden en verder ook geen informatie over haar honden. En nee, ze had geen nestje en toen ik vroeg of ze misschien iemand kende die wel een nestje had, werd mij verzocht dan maar gewoon op Facebook te gaan kijken.Nanna schreef:Het valt me in fokkerland wel vaker op. Zodra het eerste nestje geboren is voelen ze zich all that , spreken ze van 'een eigen lijn' en is arrogantie je deel. Je mag blij zijn dat je er een pup mág kopen. Moet je zo iemand aanspreken op de show; je wordt behandeld als oninteressante voetveeg die het wáágt om de koning(in) aan te sprekenDe goeden natuurlijk niet te na gesproken hoor, ze zijn gelukkig niet allemaal zo. Maar veel wel.
Het maffe is echter dat dat bij de écht grote fokkers zelden het geval is. Die ik ken zijn hartelijk en overal open over.
Nou van mij mocht ze die poedels wel steken waar de zon niet schijnt.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Ingding schreef:Mijn stiefmoeder wilde ooit een poedel en vroeg of ik naar een fokker wilde bellen. Er werd al zuchtend opgenomen want ze waren bezig. Ik zei dat we gewoon een huishond zochten en niet perse uit kampioenslijnen want dat was niet belangrijk. Kreeg ik een heel ijzig "Ik heb alleen maar kampioenen" terug. De prijs kon niet gezegd worden en verder ook geen informatie over haar honden. En nee, ze had geen nestje en toen ik vroeg of ze misschien iemand kende die wel een nestje had, werd mij verzocht dan maar gewoon op Facebook te gaan kijken.Nanna schreef:Het valt me in fokkerland wel vaker op. Zodra het eerste nestje geboren is voelen ze zich all that , spreken ze van 'een eigen lijn' en is arrogantie je deel. Je mag blij zijn dat je er een pup mág kopen. Moet je zo iemand aanspreken op de show; je wordt behandeld als oninteressante voetveeg die het wáágt om de koning(in) aan te sprekenDe goeden natuurlijk niet te na gesproken hoor, ze zijn gelukkig niet allemaal zo. Maar veel wel.
Het maffe is echter dat dat bij de écht grote fokkers zelden het geval is. Die ik ken zijn hartelijk en overal open over.
Ik belde ooit een colliefokker op en na even wat informatie te hebben uitgewisseld, vroeg ik wat ze vroeg voor haar pups. Zei ze op hoge toon: 'Dat de prijs niet belangrijk was, omdat het ging om honden en dan was dit het laatste waar ze zich mee bezig hield en dit ook verwachtte van haar pupkopers'
Op mijn antwoord 'dat ze de pups dan zeker gratis weg deed', gooide ze abrupt de telefoon op de haak.

- Ingding
- Zeer actief
Aaah ja dat verklaart een hoop_Tiny_ schreef:Poedelfokkers zijn ook wel een slag apart geloof ikIngding schreef:Mijn stiefmoeder wilde ooit een poedel en vroeg of ik naar een fokker wilde bellen. Er werd al zuchtend opgenomen want ze waren bezig. Ik zei dat we gewoon een huishond zochten en niet perse uit kampioenslijnen want dat was niet belangrijk. Kreeg ik een heel ijzig "Ik heb alleen maar kampioenen" terug. De prijs kon niet gezegd worden en verder ook geen informatie over haar honden. En nee, ze had geen nestje en toen ik vroeg of ze misschien iemand kende die wel een nestje had, werd mij verzocht dan maar gewoon op Facebook te gaan kijken.Nanna schreef:Het valt me in fokkerland wel vaker op. Zodra het eerste nestje geboren is voelen ze zich all that , spreken ze van 'een eigen lijn' en is arrogantie je deel. Je mag blij zijn dat je er een pup mág kopen. Moet je zo iemand aanspreken op de show; je wordt behandeld als oninteressante voetveeg die het wáágt om de koning(in) aan te sprekenDe goeden natuurlijk niet te na gesproken hoor, ze zijn gelukkig niet allemaal zo. Maar veel wel.
Nou van mij mocht ze die poedels wel steken waar de zon niet schijnt.![]()
Zijn ze ook nog verbaasd dat ze bij de Poedelbeer goeie zaken doen en veel pups verkopen terwijl hun pupprijs ook rond de 1000 euro ligt. Nou, beste fokkers dat komt omdat je daar wél normaal te woord wordt gestaan en je niet het gevoel geven dat de almachtige fokker veel te goed voor jou is en jij toch maar dom klootjesvolk bent. Maar in plaats van daar lering uit te trekken gaan ze er nog harder tegen in en nog hoger van de toren blazen dat alleen hun gouden pups goed gefokt kunnen zijn. Daarbij mensen weg jagen die in potentie prima bazen zijn. Maar dat zien ze niet. Ze zijn alleen maar bezig hun eigen straatje schoon te vegen en een ander zwart te maken. Eigen ego is weer eens het aller belangrijkste. Toen ik mijn eerste poedel zocht ving ik ook overal bot omdat ik het gewoon niet voor elkaar krijg om mee te doen aan het spelletje van almachtige fokker versus jaknikkende pupkoper. Ik kan dat niet en dan krijg je dus geen pup.
Jeetje, hoe moeilijk kun je het jezelf maken. Als je toch zo achter je pupprijs staat, dan zeg je dat toch gewoon, klaar. Het leven kan toch zo simpel zijn. Aan de andere kant, tijdens onze zoektocht naar een RR hadden we ook contact met een fokker die geen behoefte had aan een kennismaking en waarvan we ineens een mail kregen dat er pups waren geboren en of we er nog eentje wilde. Ik hoef echt geen hele psychologische tests te doorstaan voor een pup maar een beetje interesse in waar je pups terechtkomen is ook niet verkeerd.lieke schreef:Ingding schreef:Mijn stiefmoeder wilde ooit een poedel en vroeg of ik naar een fokker wilde bellen. Er werd al zuchtend opgenomen want ze waren bezig. Ik zei dat we gewoon een huishond zochten en niet perse uit kampioenslijnen want dat was niet belangrijk. Kreeg ik een heel ijzig "Ik heb alleen maar kampioenen" terug. De prijs kon niet gezegd worden en verder ook geen informatie over haar honden. En nee, ze had geen nestje en toen ik vroeg of ze misschien iemand kende die wel een nestje had, werd mij verzocht dan maar gewoon op Facebook te gaan kijken.Nanna schreef:Het valt me in fokkerland wel vaker op. Zodra het eerste nestje geboren is voelen ze zich all that , spreken ze van 'een eigen lijn' en is arrogantie je deel. Je mag blij zijn dat je er een pup mág kopen. Moet je zo iemand aanspreken op de show; je wordt behandeld als oninteressante voetveeg die het wáágt om de koning(in) aan te sprekenDe goeden natuurlijk niet te na gesproken hoor, ze zijn gelukkig niet allemaal zo. Maar veel wel.
Ik belde ooit een colliefokker op en na even wat informatie te hebben uitgewisseld, vroeg ik wat ze vroeg voor haar pups. Zei ze op hoge toon: 'Dat de prijs niet belangrijk was, omdat het ging om honden en dan was dit het laatste waar ze zich mee bezig hield en dit ook verwachtte van haar pupkopers'
Op mijn antwoord 'dat ze de pups dan zeker gratis weg deed', gooide ze abrupt de telefoon op de haak.
-
wilma23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff
Ik vind het helemaal niet erg als mensen de prijs willen weten, maar ik let wel op de manier waarop ze dingen vragen, en vertellen.
ook vragen wij zelf veel dingen en vertellen we veel over de honden. Mensen mogen altijd langskomen. En als ze van tevoren niet langskomen en we hebben een naar gevoel als ze er eenmaal zijn dan kunnen ze lekker met lege handen terug naar huis.
Maar ik probeer wel zoveel mogelijk mailcontact En een aantal telefoongesprekken te hebben.
ook vragen wij zelf veel dingen en vertellen we veel over de honden. Mensen mogen altijd langskomen. En als ze van tevoren niet langskomen en we hebben een naar gevoel als ze er eenmaal zijn dan kunnen ze lekker met lege handen terug naar huis.
Maar ik probeer wel zoveel mogelijk mailcontact En een aantal telefoongesprekken te hebben.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
De prijs is geen geheim. Een ieder die het vraagt mag het weten, al is het de enige vraag. Alleen is het niet duidelijk waarvandaan leg ik wel uit dat er verschil zit in de prijs obv de import regels van het land waar de pup naartoe gaat en wil ik voor ik een prijs noem ook eerst weten welk land oa of ik überhaupt wel verkoop.
Me pas gerealiseerd dat ik bij serieus geïnteresseerden wel alle voorwaarden en termijnen genoemd had (België) maar de prijs vergeten was en zij niet gevraagd hadden. Dat bleek pas aan het einde van hun bezoek met enkele reis 300/350 km toen zij en ik zeker waren dat het doorging.
Me pas gerealiseerd dat ik bij serieus geïnteresseerden wel alle voorwaarden en termijnen genoemd had (België) maar de prijs vergeten was en zij niet gevraagd hadden. Dat bleek pas aan het einde van hun bezoek met enkele reis 300/350 km toen zij en ik zeker waren dat het doorging.
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Wat een omslachtig gedoe. Als ik geïnteresseerd ben in een pup van een andere fokker, dan wil ik graag voordat ik op bezoek ga weten of de pup binnen mijn budget is of niet. Ik breng de prijs nooit meteen al in het eerste contact ter sprake, maar na een aantal mailtjes over en weer , of telefoongesprekken, vind ik het toch wel tijd om te weten hoeveel die pup kost. Uiteraard is de pupprijs niet de belangrijkste factor maar zeker ook niet onbelangrijk. Ik wil zowel niet de tijd van de fokker verdoen als die van mij.tobi__ schreef:Nou ja je kunt er wel van uit gaan wat zo'n pup ongeveer kost. Waarschijnlijk 900 tot 1300 euro. Dus dat betaal je dan ook gewoon. Veel fokkers gaan niet als eerste de prijs noemen. Je gaat er langs, maakt kennis etc. En dan zal de prijs ook ter sprake komen. Dan kun je altijd nog zeggen dat je het te duur vindt natuurlijk.Dees en Maylo schreef:Ahh. Daar komt de aap uit de mouw.
Dat pups naar het buitenland gaan en daar een ander prijskaartje aanhangt dat snap ik. En dat je moet betalen op marktplaats maar dit niet wil doen ook wel. Ondanks dat ik dat een erg goedkope reden zou vinden.
Laatst heb ik even de stoute schoenen aangetrokken. Ik heb heel netjes de vraag gesteld of ik foto's van de ouders kon krijgen want dat staat er vaak niet bij en in dit geval dus ook niet. En uiteraard heb ik om de pupprijs gevraagd. Daarop kreeg ik gelijk antwoord dat ik maar moest langs komen dan kon ik moeders in het echt bekijken en een foto van de vader zien en prijzen werden niet via internet doorgegeven.
In zo'n geval ben ik dus als mogelijke pupkoper gelijk klaar. Ik wil weten wat er zo ongeveer gevraagd wordt voor een pup zonder mezelf eerst lekker te maken en ik ga geen belachelijke bedragen betalen omdat ik net een pupje heb geknuffeld.
Ben ik nou zo raar?
Omgekeerd heb ik als iemand met mij contact opneemt voor een pup er ook geen enkele moeite mee om te vertellen hoeveel een pup kost. Ik snap dan ook dat spastische gedoe om die prijzen niet zo.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
- MonaToetje
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, ik wordt als liefhebber best kriegelig van fokkers/dek-reueigenaren die menen dat, omdat ze binnen een bepaald ras ' God ' zijn zomaar alles kunnen vragen. Bijvoorbeeld €300-€400 meer vragen voor een dekking dan wat gangbaar is binnen dat ras . Maar goed, die shows moeten toch betaald worden, nietwaar?!Brindlecardi schreef:Waarom? Als je het echt wilt weten bel je even. Ik vermoed dat een fokker dan denkt 'heb je er weer een' maar dan heb je wel je antwoord.Nanna schreef:En dan nóg wil ik van tevoren weten of ik 600 of 1200 euro moet aftikken. Het is geen pak suiker dat je koopt hè. Ik vind 600 euro verschil echt enorm.Brindlecardi schreef: Maar alles tussen de 600 en 1.200 vind ik wel gebruikelijk voor een hond met stamboom en houdt in ook rekening mee als in besluit om een pup aan te schaffen.![]()
En ja 600 of 1200 euro is een groot verschil, maar wat maakt dat eigenlijk uit?
Het staat hen uiteraard vrij om te vragen wat ze willen , en het is aan mij om ermee akkoord te gaan of niet.
In dit specifiek geval blies dekreueigenaar zelf de dekking af, omdat hij een (algemene )discussie ( die nota bene door iemand anders was gestart , en waar ik vervolgens in zijn algemeenheid op reageerde ) van iemand op zichzelf betrok, terwijl die hele discussie noch over hem en zijn honden ging.
Naderhand kwam ik er pas achter dat hij veel meer vraagt dan wat gangbaar is. En weet je, ik had met alle liefde die €1200 betaald, want die reu was en is een plaatje , maar wat mij zo irriteert is de arrogantie van sommige fokkers. Ik heb de indruk dat sommigen vergeten zijn dat zij ooit ook maar een ' beginnend fokkertje ' waren, en dat zij zonder de hulp van andere fokkers ook niet datgene hadden bereikt wat ze bereikt hebben! Al moet ik zeggen bij nader inzien, de reu die ik dit jaar ga gebruiken veel beter bij haar past. Het heeft dus gewoon zo moeten zijn! Het is in ieder geval erg ' gezellig ' in het ' hondenwereldje '.
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
- MonaToetje
- Zeer actief
- Contacteer:
Haha, nou, zo kreeg ik ze een paar maanden geleden van een van de ' Godjes 'binnen ' fokkersland ' op mijn flikker omdat ik hem op de show van zondag niet gedag was komen zeggen, terwijl ik dat de dag ervoor wel had gedaanNanna schreef:Het valt me in fokkerland wel vaker op. Zodra het eerste nestje geboren is voelen ze zich all that , spreken ze van 'een eigen lijn' en is arrogantie je deel. Je mag blij zijn dat je er een pup mág kopen. Moet je zo iemand aanspreken op de show; je wordt behandeld als oninteressante voetveeg die het wáágt om de koning(in) aan te sprekenDe goeden natuurlijk niet te na gesproken hoor, ze zijn gelukkig niet allemaal zo. Maar veel wel.
Het is echt om te gillen soms, hoe sommige fokkers met andere mensen omgaan.
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het is triest inderdaad.Nanna schreef:Het valt me in fokkerland wel vaker op. Zodra het eerste nestje geboren is voelen ze zich all that , spreken ze van 'een eigen lijn' en is arrogantie je deel. Je mag blij zijn dat je er een pup mág kopen. Moet je zo iemand aanspreken op de show; je wordt behandeld als oninteressante voetveeg die het wáágt om de koning(in) aan te sprekenDe goeden natuurlijk niet te na gesproken hoor, ze zijn gelukkig niet allemaal zo. Maar veel wel.
Ze hebben een nest gefokt en weten dus alles.
Dat denk ik nog niet eens en ik ben toch aardig thuis in veel dingen.
Overigens vind ik het belangrijk dat ik met kopers door één deur kan, want ik vind het ook belangrijk dat áls er wat is, ze terug willen en zullen komen daarmee.
Aan de hand daarvan bepaal ik dus of ik iemand een pup wil verkopen. En ik benoem dat ook, heel snel al.
De prijs vind ik minder belangrijk, bij de wetters is er een richtprijs, klaar.
Bij de Hava's zit ik onderaan het gemiddelde. Daar zijn ze wel behoorlijk geheimzinnig over de prijs. Dan is het meteen: stuur maar een pb.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Inge O schreef:Nee, natuurlijk niet, juist omdát ik ze niet als klant zie.toots schreef:Inge O schreef:
Ik drijf geen handeltje in puppen dus zelfs al zijn de (toekomstige) eigenaars voor de wet klant, voor mij zijn ze dat niet.
Dat betekend nog niet, dat je ze het gevoel moet geven dat ze niet welkom zijn![]()
Oh jawel, dat moeten ze zeer zeker - ik ben niet van de kruisverhoren en een audiëntie is het ook niet maar jammer maar helaas, als ik het niet zie zitten gaat het niet door, simpel.Of dat de betalende klant zich eerst moeten bewijzen en aan jou maatstaven moeten voldoen.
Maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten, zover mij bekend heb je als fokker het recht om op het op het laatste moment nog de koop te ontbinden. Tot die tijd heeft de koper ook de kans om vragen te stellen net als de fokker
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Dat is de gedachte die bij mij boven komt als een fokker geen prijs wil noemensjaak-k schreef:Lijkt me ook meer iets voor broodfokkers.LongFields schreef:Wat een rare gedachtengang...toots schreef:Al denk ik dat in sommige gevallen de fokkers vooral eerst willen zien of mensen bereid zijn iets meer uit te geven best handig als iemand al helemaal verlieft is op een pup en nog geen prijs weet dan kun je als fokker namelijk best de prijs nog wat ophogen![]()
![]()
![]()
Voor mijn gevoel klopt dat van geen kant.
Dat het niet vermeld staat op een site kan ik inkomen
Dat ze niet reageren op een mail waarin alleen maar staat wat kosten ze? Kan ik ook inkomen.
Maar als iemand de moeite heeft genomen een geschikte fokker te vinden, vervolgens de fokker beld om erachter te komen of de fokker bereid is wat info vrij te geven en vervolgens wordt die info niet gedeeld. Dan klopt dat niet, En ga ik wel denken dat de fokker er financieel nog iig niet uit is, of gewoon wil kijken of ze de hoofdprijs kunnen vragen ipv een prijs aan te houden.
Het is dan ook niet gek dat sommige mensen uiteindelijk belanden bij broodfokkers, Die staan namelijk in de rij om mensen te vertellen wat ze in de aanbieding hebben even grof gezegd.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Cleva schreef:Precies. Dus voordat er een intentie tot (ver)kopen ontstaat is er geen klant-leverancierrelatie. Je bent aan het kijken OF je zaken wil doen.Een klant is de afnemer van een goed of dienst van een leverancier.
Iemand die ik geen pup wil verkopen is dus geen klant. Iemand waar ik geen pup van wil kopen is geen leverancier.
Een pup is een hond en de meeste hondenliefhebbers verkopen een hond niet zonder eerst te weten wie de koper zou zijn.
Het is dus raar om met de prijs te beginnen als ik nog helemaal niet weet of ik je überhaupt een hond zou verkopen.
Ik begon met Mira trouwens ook niet met dat ik een pup wilde kopen. Ik wilde eerst maar eens gaan kijken wat daar aan de hand was. Wie die mensen waren en welke hond gedekt ging worden, door welke reu en waarom. Dan de pups afwachten en dan, eventueel, een specifieke pup willen kopen.
Ik heb overigens meerdere fokkers benaderd en daar ging het soms ook meteen over kopen en voorwaarden terwijl ik nog helemaal niet wist wie ze waren, laat staan de teef. Dan haak ik ook meteen af.
Het gaat dus over en weer.
Ik vind het raar om met korte klappen een hond te willen (ver)kopen. Daar gaan we toch niet uitkomen dus laat maar. Al bied je 4000 euro of heb je de geweldigste pups. Er moet gepraat kunnen worden en anders smeer je het maar in je sociaal beperkte haar.
De prijs is niet relevant als je niet besloten hebt zaken te doen.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb je helemaal gelijk in. Maar, even voor mezelf sprekend, ik heb een bepaalde prijs in mijn hoofd dat ik wil (en kan) uitgeven voor de aanschaf van een hond. En als ik dan na diverse mail- en telefonische contacten in de auto stap voor een rit van 300-500km, wil ik wel even weten wat de prijs is van zo'n aan te schaffen hond.Brindlecardi schreef:Cleva schreef:Precies. Dus voordat er een intentie tot (ver)kopen ontstaat is er geen klant-leverancierrelatie. Je bent aan het kijken OF je zaken wil doen.Een klant is de afnemer van een goed of dienst van een leverancier.
Iemand die ik geen pup wil verkopen is dus geen klant. Iemand waar ik geen pup van wil kopen is geen leverancier.
Een pup is een hond en de meeste hondenliefhebbers verkopen een hond niet zonder eerst te weten wie de koper zou zijn.
Het is dus raar om met de prijs te beginnen als ik nog helemaal niet weet of ik je überhaupt een hond zou verkopen.
Ik begon met Mira trouwens ook niet met dat ik een pup wilde kopen. Ik wilde eerst maar eens gaan kijken wat daar aan de hand was. Wie die mensen waren en welke hond gedekt ging worden, door welke reu en waarom. Dan de pups afwachten en dan, eventueel, een specifieke pup willen kopen.
Ik heb overigens meerdere fokkers benaderd en daar ging het soms ook meteen over kopen en voorwaarden terwijl ik nog helemaal niet wist wie ze waren, laat staan de teef. Dan haak ik ook meteen af.
Het gaat dus over en weer.
Ik vind het raar om met korte klappen een hond te willen (ver)kopen. Daar gaan we toch niet uitkomen dus laat maar. Al bied je 4000 euro of heb je de geweldigste pups. Er moet gepraat kunnen worden en anders smeer je het maar in je sociaal beperkte haar.
De prijs is niet relevant als je niet besloten hebt zaken te doen.![]()
Om niet uren later er achter te komen dat de prijs ver boven mijn begroting uit komt en derhalve mijn tijd én die van de fokker loop te verspillen.
Nou ben ik redelijk thuis binnen de kynologie dus ik weet ongeveer wat de gangbare prijs is voor het ras wat ik wil en mocht ik overstappen op een ander ras, dan weet ik (via het HF
Maar als je nou als argeloze pupkoper je aan het oriënteren bent en je gaat googlen en je komt er achter dat veel rv's en aangesloten fokkers het niet op hun websites publiceren? En als je fokkers belt of mailt, die het niet willen zeggen?
Wat moet je dan?
Ga jij een koelkast kopen en nergens staan prijzen vermeld? Ga je dan op de bonnefooi naar een winkel waar een verkoper met een moeilijk gezicht staat verkondigen 'ja, maar de prijs is niet zo belangrijk, mevrouwtje. Het prodúct... da's pas belangrijk. Geweldige fabricage, met heel veel zorg samengesteld. Heel veel onderzoek naar geweest en bij testen is deze het beste uit de bus gekomen!'
Trap jij daar in? Ik in ieder geval niet.