Je moet overal ogen hebben. Nu jaagt Uma niet op groot wild gelukkig (Manu wel), en ze gebruikt ook haar neus en Whippets als het goed is minder.
Moderator: moderatorteam
Inderdaad, wat jij noemt vind ik heerlijk. Even de buren helpen met de tuin en je hond om je heen hebben dartelen. De auto uit laden, lekker alle deuren open kunnen zetten zolang je bezig bent. Of je hond laten rondscharrelen tijdens een tuinBBQ terwijl de tuin niet omheind is. Een balletje gooien op een veldje in de wijk zonder dat je direct diep een natuurgebied in moet trekken. Etc.Apple schreef: Denk inderdaad dat dat laatste wel iets is om rekening mee te houden.
Ik loop met Apple die geen jachtinstinct heeft, gewoon los de deur uit, loop in gebieden waar een paar meter naast het wandelpad een fietspad is etc. Ze kent het verschil tussen de stoep en de weg of een fietspad, en ze rent niet zo maar achter iets aan.
Met een hond met jachtinstinct, zijn dat soort dingen denk ik niet aan te raden.
Ik zou dat jammer vinden, zeker als de hond verder best gehoorzaam en braaf is.
Overigens lukt het Ben de labrador met een leeftijd van 12 ook nog om hazen te vangen.
Precies! Ik wilde dat ook heel erg graag na de ervaringen met Ben die wegliep, ging jagen etc.Paisley schreef:Inderdaad, wat jij noemt vind ik heerlijk. Even de buren helpen met de tuin en je hond om je heen hebben dartelen. De auto uit laden, lekker alle deuren open kunnen zetten zolang je bezig bent. Of je hond laten rondscharrelen tijdens een tuinBBQ terwijl de tuin niet omheind is. Een balletje gooien op een veldje in de wijk zonder dat je direct diep een natuurgebied in moet trekken. Etc.Apple schreef: Denk inderdaad dat dat laatste wel iets is om rekening mee te houden.
Ik loop met Apple die geen jachtinstinct heeft, gewoon los de deur uit, loop in gebieden waar een paar meter naast het wandelpad een fietspad is etc. Ze kent het verschil tussen de stoep en de weg of een fietspad, en ze rent niet zo maar achter iets aan.
Met een hond met jachtinstinct, zijn dat soort dingen denk ik niet aan te raden.
Ik zou dat jammer vinden, zeker als de hond verder best gehoorzaam en braaf is.
Overigens lukt het Ben de labrador met een leeftijd van 12 ook nog om hazen te vangen.
Ik wil / KAN niet zonder. Ik heb met Mayke veel moeite gedaan om dit soort dingen zorgeloos te kunnen omdat ze joeg op alles wat beweegt, incl autos. Maar het is gelukt en ik vind het onbetaalbaar. Bij Kiwi zit het in haar aard en heb ik er geen moeite voor hoeven doen.
Ik zie het mezelf niet doen met een windhond.
Manu liep tot hij 10 maanden oud was vrijwel nooit aan de riem maar het kwam x10 naar buitenApple schreef: Apple hebben we daarom ook als pup gewoon zo veel mogelijk los gelaten in de wijk met doodlopende straatjes etc.
Dat heeft wel z'n vruchten afgeworpen.
Oh ja zeker, het jachtinstinct zit gewoon niet in haar, dus daarom kan ze nog steeds zo los lopen.Manuma schreef:Manu liep tot hij 10 maanden oud was vrijwel nooit aan de riem maar het kwam x10 naar buitenApple schreef: Apple hebben we daarom ook als pup gewoon zo veel mogelijk los gelaten in de wijk met doodlopende straatjes etc.
Dat heeft wel z'n vruchten afgeworpen.![]()
Het type hond scheelt ook wel denk ik, hij denkt dat hij alles in zijn eentje kan mannen en helaas kan hij dat ook vrij goed. Daar heeft hij succes in gehad en is het einde zoek.
Ik vind het omgaan met jachtinstinct wel echt een way of life. En niet altijd een fijne
Ik ga nooit zomaar ergens naar toe, ik kies de gebieden uit, in vreemde gebieden durf ik ze niet los te laten.
Ligt er een weg of fietspad naast, dan ook niet, op een enkele uitzondering na. In een bos ben ik altijd bang dat ik een paard tegen kom, of een ree of dat er konijnen voorbij rennen, al zitten die hier meer in de duinen. Daarom ben ik echt blij dat ik naast het strand woon, dan heb ik enorm veel overzicht en er is daar geen verkeer of wild.
Anders liepen ze echt veel minder los.
Ik zou ze ook wel elke dag los willen laten rennen maar dat kan gewoon niet door hun jagen. Ik vind dat niet alleen een beperking voor mij, want ik laat ze eigenlijk alleen los als ik ze apart meeneem, maar ook voor mijn honden.
Dus de oplossing is stoppen dat hij er succes in heeft. Met Mayke liep het uit de klauwen en kon ik kiezen, vanaf een bepaald moment moest ze altijd aan de lijn, of ze ging aan de TT.Manuma schreef:Manu liep tot hij 10 maanden oud was vrijwel nooit aan de riem maar het kwam x10 naar buitenApple schreef: Apple hebben we daarom ook als pup gewoon zo veel mogelijk los gelaten in de wijk met doodlopende straatjes etc.
Dat heeft wel z'n vruchten afgeworpen.![]()
Het type hond scheelt ook wel denk ik, hij denkt dat hij alles in zijn eentje kan mannen en helaas kan hij dat ook vrij goed. Daar heeft hij succes in gehad en is het einde zoek.
Ik vind het omgaan met jachtinstinct wel echt een way of life. En niet altijd een fijne![]()
Ik zie het mezelf ook niet doen met een StaffordPaisley schreef: Inderdaad, wat jij noemt vind ik heerlijk. Even de buren helpen met de tuin en je hond om je heen hebben dartelen. De auto uit laden, lekker alle deuren open kunnen zetten zolang je bezig bent. Of je hond laten rondscharrelen tijdens een tuinBBQ terwijl de tuin niet omheind is. Een balletje gooien op een veldje in de wijk zonder dat je direct diep een natuurgebied in moet trekken. Etc.
Ik wil / KAN niet zonder. Ik heb met Mayke veel moeite gedaan om dit soort dingen zorgeloos te kunnen omdat ze joeg op alles wat beweegt, incl autos. Maar het is gelukt en ik vind het onbetaalbaar. Bij Kiwi zit het in haar aard en heb ik er geen moeite voor hoeven doen.
Ik zie het mezelf niet doen met een windhond.
Opschieten dan.Lemuria schreef: Maaruhhh...ik loop een beetje op de zaken vooruitMoet eerst nog op bezoek gaan bij de fokster en haar de oren van haar hoofd vragen.
Daarom wil ik geen staffordLemuria schreef:
Ik zie het mezelf ook niet doen met een Stafford![]()
Paisley schreef:Daarom wil ik geen stafford
Ze gaat ook niet af en toe uit zicht?Nanna schreef:Ik heb met mijn windhonden altijd volledig ontspannen gelopen. Zowel mijn Deerhounds als mijn Whippet hebben er nooit maar over gepiekerd om de kuierlatten te nemen. Die bleven lekker bij mamma. Er worden met nijnen in het zicht soms wel sprintjes getrokken, maar weglopen? Nooit.
Wacht maar tot je ze hebt zien rennensjm schreef:Ik ben heel benieuwd hoe de Saluki ons gaat bevallen. Ik ben eerlijk gezegd niet zo heel bang voor het loslopen etc.
Maar ik denk dat de overgang voor mij ook niet zo groot is. Ik hoef geen hond die overal los kan lopen en alles voor je wil doen etc. Dat scheelt al een hoop. Ik ben met onze hondjes er ook altijd op verdacht waar we gaan lopen, wat er in de buurt loopt etc.
Ik denk dat jij met Izzy ook wel redelijk alert bent op die eigenschappen? Dan is die stap een stuk minder groot.
Het boeit mij niet zo. Ik heb mijn hond voor mezelf. Ik pas er zelf wel op. Die hoeft niet met jan en alleman te kunnen.
Ik heb ze al zien rennen.Manuma schreef:Wacht maar tot je ze hebt zien rennensjm schreef:Ik ben heel benieuwd hoe de Saluki ons gaat bevallen. Ik ben eerlijk gezegd niet zo heel bang voor het loslopen etc.
Maar ik denk dat de overgang voor mij ook niet zo groot is. Ik hoef geen hond die overal los kan lopen en alles voor je wil doen etc. Dat scheelt al een hoop. Ik ben met onze hondjes er ook altijd op verdacht waar we gaan lopen, wat er in de buurt loopt etc.
Ik denk dat jij met Izzy ook wel redelijk alert bent op die eigenschappen? Dan is die stap een stuk minder groot.
Het boeit mij niet zo. Ik heb mijn hond voor mezelf. Ik pas er zelf wel op. Die hoeft niet met jan en alleman te kunnen.
Pas dan baal je als ze niet altijd los kunnen. Tenminste, zo ging dat bij mij.
Precies ja. Dan ben je al wel iets gewend.Lemuria schreef:Ik hou nu al met meer rekening dan nodig isIk heb geen hond-agressieve Stafford, maar buitenshuis gedraag ik me alsof het wél zo is. Ik pas me vrij makkelijk aan aan m'n hond(en).
Plus, ik heb vroegâh ook Huskies gehad. Ik ben bekend met rennen-met-banenen-in-je-oren-gedrag.
Nee, zou ik ook niets mee kunnen. Zoek 't lekker zelf uit idd, ik hoef een beest niet elke seconde bezig te houden hoor.Nanna schreef:Ik kan dan weer niks met die om je heen draaierds. Gooidebalgooidebalgooidebal. Sodemieter op.sjm schreef:Precies ja. Dan ben je al wel iets gewend.Lemuria schreef:Ik hou nu al met meer rekening dan nodig isIk heb geen hond-agressieve Stafford, maar buitenshuis gedraag ik me alsof het wél zo is. Ik pas me vrij makkelijk aan aan m'n hond(en).
Plus, ik heb vroegâh ook Huskies gehad. Ik ben bekend met rennen-met-banenen-in-je-oren-gedrag.
Zo is er voor elk wat wils
Ik zeg ook niet dat het hetzelfde is oid. Maar het is maar net wat je zelf wil toch?Manuma schreef:Ik vind het wel ietsje anders maar goed, ik zal mijn mond wel houden.
Hopen dat het idd mee valt, zou zuur zijn als het je tegen valt
Nou ja, ik denk dat mensen het soms kunnen onderschatten.sjm schreef:Ik zeg ook niet dat het hetzelfde is oid. Maar het is maar net wat je zelf wil toch?Manuma schreef:Ik vind het wel ietsje anders maar goed, ik zal mijn mond wel houden.
Hopen dat het idd mee valt, zou zuur zijn als het je tegen valt
Maar is dat bij jou dan vooral niet zo erg omdat je een groot wandelgebied vlakbij hebt?Nanna schreef:Uit het zicht? De Deerhounds nooit, Topsi soms. Maar die is zo hyperintelligent, die weet me altijd feilloos terug te vinden. En langer dan een paar minuten was ze nooit weg. Nu doet ze het overigens niet meer maar loopt op doodgraverachtige wijze achter me aanManuma schreef:Ze gaat ook niet af en toe uit zicht?Nanna schreef:Ik heb met mijn windhonden altijd volledig ontspannen gelopen. Zowel mijn Deerhounds als mijn Whippet hebben er nooit maar over gepiekerd om de kuierlatten te nemen. Die bleven lekker bij mamma. Er worden met nijnen in het zicht soms wel sprintjes getrokken, maar weglopen? Nooit.
Met dat deel hebben veel mensen toch wel moeite namelijk.
Ik weet dat ze gauw terug komt dus ik kan er soms nog wel eens om grinniken, ook niet altijd, maar het is wel even anders dan de lab waar je het balletje 20x voor moet gooien en max. 10 meter verder gaat.
Weet jouw vriendin toevallig of dat gevoelige/niet-bestrendige een ding is in het ras? Want met een hond die van elk ritselend takje in m'n nek springt, kan ik weinig...Gizmogirl schreef:Een goede vriendin van mij heeft een Silken.
Ik vind het een leuk hondje; ze heeft echt wel meer van de Whippet dan van de Sheltie hoor.
Ze is heel intelligent, werkt ook wel graag, maar is heel gevoelig en niet stressbestendig. Verder heeft ze ook wel wat issues met gezondheid (allergieën enz)
Loslopen is met haar geen enkel probleem, maar de kortharige Whippets die mijn vriendin vroeger had konden ook gewoon perfect los...
Dat hoeft nietManuma schreef:Ik vind het wel ietsje anders maar goed, ik zal mijn mond wel houden.
Wat? Even in gewoon Nederlands? Anders moet ik jou gaan meesleuren hoor, want van dit soort dingen heb ik echt geen kaas gegeten. Ik mot alleen weten of het een beetje leuke, gezonde, gezellige honden zijnNanna schreef:Ik zou vragen of de stamboeken open of gesloten zijn, al is het een niet erkend ras.
Bij de gewone Whippet kun je nog fokken met soms duizelingwekkende lage COI's maar is dat bij de SW ook zo?
Dan zou ik de fokster op haar woord moeten geloven, want ik ben geen stamboom-uitpluizer. Sterker nog, ik heb van m'n levensdagen nog nooit een stamboom gezienNanna schreef: Ja, Engelse bullen zijn ook leuk en gezellig![]()
Ik bedoel te zeggen dat jij bij de Whippet nog combi's kunt maken tussen reu en teef die praktisch geen familie van elkaar zijn of iig heel heel HEEL ver in de verte. Is dat bij de Windsprite ook zo? En wordt er nog steeds vreemd bloed ingevoerd dmv Whippets en/of Shelties?
Ik moet het even navragen, maar persoonlijk vind ik alle Whippets nogal gevoelig, niet?Lemuria schreef:Weet jouw vriendin toevallig of dat gevoelige/niet-bestrendige een ding is in het ras? Want met een hond die van elk ritselend takje in m'n nek springt, kan ik weinig...Gizmogirl schreef:Een goede vriendin van mij heeft een Silken.
Ik vind het een leuk hondje; ze heeft echt wel meer van de Whippet dan van de Sheltie hoor.
Ze is heel intelligent, werkt ook wel graag, maar is heel gevoelig en niet stressbestendig. Verder heeft ze ook wel wat issues met gezondheid (allergieën enz)
Loslopen is met haar geen enkel probleem, maar de kortharige Whippets die mijn vriendin vroeger had konden ook gewoon perfect los...![]()
Allergiën vind ik nog geen ramp. Izzy is ook allergisch - kunnen ze mooi een clubje starten.
In het geval van de Silken van mijn vriendin is de COI 10.84Nanna schreef:Ja, Engelse bullen zijn ook leuk en gezelligLemuria schreef:Wat? Even in gewoon Nederlands? Anders moet ik jou gaan meesleuren hoor, want van dit soort dingen heb ik echt geen kaas gegeten. Ik mot alleen weten of het een beetje leuke, gezonde, gezellige honden zijnNanna schreef:Ik zou vragen of de stamboeken open of gesloten zijn, al is het een niet erkend ras.
Bij de gewone Whippet kun je nog fokken met soms duizelingwekkende lage COI's maar is dat bij de SW ook zo?![]()
Ik bedoel te zeggen dat jij bij de Whippet nog combi's kunt maken tussen reu en teef die praktisch geen familie van elkaar zijn of iig heel heel HEEL ver in de verte. Is dat bij de Windsprite ook zo? En wordt er nog steeds vreemd bloed ingevoerd dmv Whippets en/of Shelties?