Heb ik ook gedaan na een ruim jaar twijfelen en ik heb geen seconde spijt van m'n beslissing.
Ik kan niet wachten totdat ze er straks is..
Moderator: moderatorteam
Jammer dat je zo ver weg woont, anders kon je Scott lenenManu schreef:Even een berichtje tussendoor.
Ik reageer niet heel uitgebreid op alles omdat ik van sommige rassen simpelweg niet genoeg weet. Ik neem het sowieso mee, ga me even inlezen.
Hele nuttige tips en wat ik ook fijn vind te lezen is dat er blijkbaar best wat vertrouwen is in mij![]()
Zondag wil ik heel graag meewandelen met de Schotse Herders, eens kijken van dichtbij.
Apple schreef:Je gaat mij niet vertellen dat een topsporthond, word uitgekozen op basis van hoe sociaal hij verder is.Inge schreef:Waar haal je deze wijsheid vandaan????Apple schreef: Werkmechels worden niet gefokt om thuis lekker voor de haard te liggen, dus in de selectie word er niet gekeken of moeder of vader wel zo sociaal is, nee er moet veel werkdrift in zitten, will to please etc En dan moet je maar kijken of je het geluk hebt
dat je er eentje treft die de rest van de wereld ook nog een beetje aardig vind, buiten de eigenaar om.![]()
Er wordt juist steeds meer gefokt met sociale honden, maar dat zegt niet alles over hoe het karakter van de nakomelingen zal zijn. Soms kun je wat dat betreft ook gewoon "pech" hebben.![]()
Maar nogmaals, Manu zoekt een volwassen teef dus de "asociale" loeders kan ze prima links laten liggen.![]()
Dat geeft niet, zit ook weinig logica achter, want het maakt een hond geen betere sporthond.
Er zullen vast fokkers zijn die het anders doen, en zoals gezegd, ik ken ook wel leuke exemplaren verder.
Maar dat het nou honden zijn die heel erg worden uitgekozen op sociale karakter, waag ik toch wel te betwijfelen.
Zoals in de edit vermeld, het probleem zal inderdaad minder aanwezig zijn bij een herplaatser.
Klopt, die blaft nooitHeavy schreef:Je moet niet het waakse vergeten van een Herder zoals Duitser of Mechelaar of Hollander.
Ze blaffen wel![]()
Dat doen ze misschien op straat niet maar thuis wel.
En dat ben je waarschijnlijk niet gewend van Manu.
Leuk! Zien we je dan; ik herken je in ieder geval gemakkelijk aan je hond (tussen al die Schotse Herders)Manu schreef:Even een berichtje tussendoor.
Ik reageer niet heel uitgebreid op alles omdat ik van sommige rassen simpelweg niet genoeg weet. Ik neem het sowieso mee, ga me even inlezen.
Hele nuttige tips en wat ik ook fijn vind te lezen is dat er blijkbaar best wat vertrouwen is in mij![]()
Zondag wil ik heel graag meewandelen met de Schotse Herders, eens kijken van dichtbij.
Leuk! Zien we je dan; ik herken je in ieder geval gemakkelijk aan je hond (tussen al die Schotse Herders)Manu schreef:Even een berichtje tussendoor.
Ik denk dat hij ook genoeg lawaai zal maken. Die zorgt wel dat hij opgemerkt wordtDeDiana schreef:Leuk! Zien we je dan; ik herken je in ieder geval gemakkelijk aan je hond (tussen al die Schotse Herders)Manu schreef:Even een berichtje tussendoor.
Hopelijk heb je daarna een completer beeld en kun je ook iets meer zeggen over de interactie met Manu en of het een goede match zou zijn.
Kijk maar uit, DeDiana kan prachtige foto's makenManu schreef: Geen idee hoe hij gaat reageren in zo'n grote groep honden. Wie weet zie je me wel op mijn buik voorbij komen.
Nee, voor alleen de wandeling hoef je je niet aan te melden. Ik wilde eigenlijk beide wandelingen doenManu schreef:Ik denk dat hij ook genoeg lawaai zal maken. Die zorgt wel dat hij opgemerkt wordtGeen idee hoe hij gaat reageren in zo'n grote groep honden. Wie weet zie je me wel op mijn buik voorbij komen.
Ik kan alleen niet helemaal duidelijk zien op de website of je je ook moet aanmelden voor enkel de wandeling? Ga jij de korte of de lange doen?
En je hebt mijn mormels meegemaakt. Dus je weet wat dat inhoudt als er één nog geen stop knop heeftManu schreef:Klopt, die blaft nooitHeavy schreef:Je moet niet het waakse vergeten van een Herder zoals Duitser of Mechelaar of Hollander.
Ze blaffen wel![]()
Dat doen ze misschien op straat niet maar thuis wel.
En dat ben je waarschijnlijk niet gewend van Manu.![]()
Staat ook in mijn lijstje, ik wil er een hond bij die waaks is.
Haahahaha, ik zorg dat ik mijn camera in de aanslag hebSanchis schreef:Kijk maar uit, DeDiana kan prachtige foto's makenManu schreef: Geen idee hoe hij gaat reageren in zo'n grote groep honden. Wie weet zie je me wel op mijn buik voorbij komen.
Leuk! Dat wil ik wel eens doen dan. Een keer in het weekend?TessaThomas schreef:En je hebt mijn mormels meegemaakt. Dus je weet wat dat inhoudt als er één nog geen stop knop heeftManu schreef: Klopt, die blaft nooit![]()
Staat ook in mijn lijstje, ik wil er een hond bij die waaks is.Je bent trouwens welkom bij die vriendin van mij. Binnenkort of als de puppen een aantal weken oud zijn.
Ik kan iig prima met Biène op een druk strand lopen.Apple schreef: Dus jij kan eigenlijk prima op zondag met alle drie aan het strand met ze lopen?
(ik krijg altijd de indruk dat dat niet kan uit je berichtgeving dus vandaar de vraag)
Maar ik denk dat ook jij niet zal ontkennen dat er genoeg lijnen en fokkers zijn die daar niet op Letten.
Dat had weinig te maken met hoe sociaal de hond zou zijn, maar meer met het feit dat een reu uit zeer pittige lijnen (dus die behoorlijk wat werklust had) behoorlijk ondoordacht aangeschaft was.Apple schreef:Ik kan me nog een verhaal herinneren waarbij iemand een pup ergens vandaan had en waar iedereen in paniek was en of ze wel wist wat ze in huis had gehaald
Manu schreef:Ik denk dat hij ook genoeg lawaai zal maken. Die zorgt wel dat hij opgemerkt wordtDeDiana schreef:Leuk! Zien we je dan; ik herken je in ieder geval gemakkelijk aan je hond (tussen al die Schotse Herders)Manu schreef:Even een berichtje tussendoor.
Hopelijk heb je daarna een completer beeld en kun je ook iets meer zeggen over de interactie met Manu en of het een goede match zou zijn.Geen idee hoe hij gaat reageren in zo'n grote groep honden. Wie weet zie je me wel op mijn buik voorbij komen.
Ik kan alleen niet helemaal duidelijk zien op de website of je je ook moet aanmelden voor enkel de wandeling? Ga jij de korte of de lange doen?
Die wil straks niks anders meerlieke schreef:Manu schreef:Ik denk dat hij ook genoeg lawaai zal maken. Die zorgt wel dat hij opgemerkt wordtDeDiana schreef:Leuk! Zien we je dan; ik herken je in ieder geval gemakkelijk aan je hond (tussen al die Schotse Herders)Manu schreef:Even een berichtje tussendoor.
Hopelijk heb je daarna een completer beeld en kun je ook iets meer zeggen over de interactie met Manu en of het een goede match zou zijn.Geen idee hoe hij gaat reageren in zo'n grote groep honden. Wie weet zie je me wel op mijn buik voorbij komen.
Leuk als je meegaat. Voor de wandelingen hoef je je niet aan te melden, wel voor de lunch/workshop van Marcel Nijland (lunch is voor eigen rekening en workshop voor niet-leden tegen betaling). Ik loop alleen de korte wandeling met mijn meiden. Mij herken je altijd: één kleine wolbaal met een enorm prikoor, één kale neet en één ontzéttend lelijk wit mormel met rode vlekken.![]()
Leuke is dat er een grote groep Amerikanen bij is. Met één van mijn allergrootste favorieten: een sablereu, Rhonin genaamd. Gewéldig beest.![]()
Ik denk overigens dat je je geen zorgen hoeft te maken over Manu's gedrag. Mijn ervaring is dat zelfs reuen met de grootste bek zich buitengewoon koest houden in een vreemde omgeving met tientallen andere honden.![]()
En tijdens colliewandelingen gedraagt iedereen zich eigenlijk altijd prima. Reuen, teven, jong en oud loopt allemaal door elkaar en degenen die elkaar niet zo mogen blijven uit elkaars buurt. De meesten overigens los, dus daar moet je wel tegenkunnen.
En je moet er tegen kunnen dat veel collies bijelkaar iedereen aardig kan opfokken qua geblaf. En collieblafjes zijn níet leuk. Schel en hoog. Zelfs de reuen blaffen als eunuchen.
Nogmaals ik heb het over de mechel algemeen, niet over wel of geen herplaatser of specifiek over iemand zn hond.Jeannettebo schreef:Jij maakt het ervan dat het niet kan, maar juist bij een herplaatser, wat ts zoekt, kan je daar wel op filteren natuurlijk, ook bij een mechelLay is ook geen watje, maar zeker sociaal, althans ik denk dat de meeste mensen die haar meegemaakt hebben dat wel kunnen beamen.
Lay kan vijf minuten racen over het strand met een windhondje, om vervolgens zij aan zij te staan drinken
En dan heeft Lay ook nog een klote start gehadJeannettebo schreef:Jij maakt het ervan dat het niet kan, maar juist bij een herplaatser, wat ts zoekt, kan je daar wel op filteren natuurlijk, ook bij een mechelLay is ook geen watje, maar zeker sociaal, althans ik denk dat de meeste mensen die haar meegemaakt hebben dat wel kunnen beamen.
Lay kan vijf minuten racen over het strand met een windhondje, om vervolgens zij aan zij te staan drinken
Inderdaad, dat hij sociaal is naar zand en water geloof ik wel. Ik zie geen ronddrentelende kindertjes op de foto, buggy's die met hun wieltjes in het zand blijven hangen, gaten gravende duitsers, labradors die wel het water IN maar niet UIT willen, rond etterende terriertjes met balletjes in hun bek, wegwaaiende windschermen en kinderen met vliegertjes.Apple schreef:Oké, ik neem het aan, mechelaars zijn fantastische gezinshonden die ook op zondag mee naar het strand kunnen![]()
Het is een beetje hetzelfde principe als allemaal foto's van pitjes laten zien en zeggen dat ze echt wel heel sociaal zijn.
O jeetje, dat wordt professionele therapie....Inge O schreef:oh jee, mijn kwastje komt niet alleen voort uit een mechelkruising maar er zit dus ook colliebloed in haar voorouders.
Waarom zou die hond elandhund heten?Sanchis schreef:Oww die zijn zó leuk. Noorse elandhond dito. Maar dat gekef, daar moet je tegen kunnen en ik kan dat niet.Manu schreef:
IJslander ken ik niet. Zijn dat de honden zoals van Kruimel53?
Ik ken alleen twee Noorse elandhonden (geen ijsco's alleen van langs zien lopen) maar die jagen wel als een tiet. Ze kunnen los in een polder, maar de eigenaar is ze op Terschelling een paar uur kwijt geweest
Volgens mij kun jij dan niet lezen...Apple schreef:Oké, ik neem het aan, mechelaars zijn fantastische gezinshonden die ook op zondag mee naar het strand kunnen![]()
Het is een beetje hetzelfde principe als allemaal foto's van pitjes laten zien en zeggen dat ze echt wel heel sociaal zijn.
Er zullen heus zat leuke mechelaars zijn, maar zoals je zelf al zegt, ze zijn vaak op een andere manier sociaal.
Iets wat niet lijkt op hoe een husky sociaal is. Dat moet je denk ik gewoon weten.
En dan heb je daarbinnen nog een categorie die het liefst andere honden sloopt, maar dat houden we dan maar bij de geschiften die je ook binnen andere rassen tegenkomt.
Het verbaasd me vooral dat ik iedereen altijd hoor over dat hun mechelaar geen doetje is, je hebt er zelf een herplaatst malinois, en dan nu ineens zijn ze allemaal zoet en leuk![]()
Sorry Manu, we gaan offtopic!