Inge O schreef:Zamunda schreef:malinois schreef:Pemba schreef:Als je bij je nieuwe huis een mooie grote tuin krijgt maar de schutting is niet zo hoog dan zou ik een meter voor de schutting een stroomdraadje spannen.
Kan hij lekker los maar blijft bij de schutting uit de buurt. Er bestaan speciale setjes voor huisdieren.

Ik zou er niet op durven vertrouwen met zo'n sterke jager als Manu. Althans, niet als hij buiten de omheining kan zien. Mij lijkt dat als hij eenmaal iets ziet lopen buiten de omheining, hij bij wijze van spreken door muren zou breken in zijn drift (dus dat draadje/de tik maakt hem dan m.i. niets uit).
In geval van een dichte schutting (dus geen zicht op rondhupsend wild) zie ik dat stroomdraadje wel als meerwaarde, maar dan meer omdat je dan zelf meer tijd krijgt om in te grijpen op moment dat hij eruit zou willen. Dus alleen onder strikt toezicht.
@TS: weet je al wat voor omheining er op jullie volgende adres zal zijn?
nee, daar zou ik ook niet op vertrouwen - wél op een hoge omheining mét een kering met stroomdraadjes erop én dan onderaan, dichtbij het draad en op zo'n 15 cm van de grond nog één of twee draadjes om het graven tegen te gaan.
Ik zou ook niet op zo'n draadje vertrouwen, en als het huis niet van jullie wordt is zo'n hoge schutting met stroom ook een te grote investering.
Twee lijnen, een hele lange voor buiten en een kortere voor in de tuin en je bent klaar

tenzij hij erop gaat kauwen dan moet je denk ik wel aan een ketting in je tuin, leuk is anders maar hij weet nu dat hij kan ontsnappen
Wij hebben in de achtertuin een schutting van 2.10, een schuur van 3m en nog een schutting waar een voliere voor staat, bij ons kan hij er niet makkelijk uit maar gelukkig neemt hij ook geen poging toe, in de voortuin staan hekjes van 1m en als ik daar bezig ben neem ik Bink wel eens mee en dan gaat hij met een grondpen en lijn vast, zo kan hij lekker de boel in de gaten houden
De foto is wat groot dus ik heb hem in het linkje, daar zie je Bink op het strand met een lange lijn, deze is 20m en mijn camera had ik helemaal ingezoomd (250mm) omdat hij zo ver weg was, met de lijn veel ruimte maar geen mogelijkheid tot ontsnappen.
FOTO