Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer mishandeling, wanneer een raskenmerk?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wanneer mishandeling, wanneer een raskenmerk?

Ongelezen bericht door Maeve »

Apple schreef:
Maeve schreef:
Apple schreef:Ik lees iedere keer dat het maar vachtverzorging is, maar waarom lopen de honden er dan allemaal zo overdreven bij op shows? Waar er dus blijkbaar wel de moeite wordt genomen de vacht te onderhouden, en toch lopen ze met koorden, dreads en het haar tot aan de grond.
Tuurlijk, je kan in alles de schaar zetten. Maar dat is niet hoe het gewenst is, en wie koopt er nou een komondor om er meteen de schaar in te zetten?
Als ik morgen een Old English Sheepdog koop ( welke ik fantastisch vind qua karakter ) en ik scheer deze iedere week, dan is dat allemaal raar en mag dat niet.
Maar de andere optie is een immense vacht laten groeien, welke geen enkel nut heeft in een land als NL, en een hond met alleen maar haar voor de ogen.
Maar ja, dat is wel hoe het hoort.
Omdat je ook niet in je huispak naar een modeshow gaat :wink: Mensen doen daar gewoon wat moeite om hun hond er goed uit te laten zien, rastypisch. En die rasstandaard stamt uit de tijd dat de hond werd gebruikt voor z'n functie en is in de loop der jaren soms aangepast. Er zijn genoeg Bobtails die worden geschoren door hun eigenaar, wie zegt dat dat niet mag? Het is niet rastypisch voor show Om je OES volledig kort te scheren maar niemand zal het je verbieden hoor, zeker niet als huishond. En een heel groot deel van die showhonden kunnen doordeweeks net zoveel rennen en spelen als jouw hond. Ik trim mijn honden ook voor de show, dan ziet het er net wat beter uit allemaal. En na de show mogen ze weer baggeren in de modder. Niets mis mee toch?
Maar hoe krom zijn wij dan? Omdat we op show die lange haren willen hebben, houden we dat lekker in stand en gaan we lekker extreem doen zelf bij sommige rassen, maar daarbuiten om, begrijpen we het allemaal best dat het niet praktisch is, en is scheren en kort knippen wel oké. Schiet mij naar lek dan hoor. :wink:
Ik zeg niet dat het niet praktisch is :19: Ik ken maar weinig honden die last hebben van hun vacht als die goed onderhouden wordt. Maar de eigenaar vind het niet altijd praktisch en dát is een reden om in te korten. En ik zou dat persoonlijk niet doen, je kiest niet voor niets voor een hond met zo'n vacht. Maar niemand kan jou toch verbieden om je OES te scheren als je die zou hebben? Degene die showen met dergelijke rassen hebben er wel de tijd en moeite voor over om de vacht te onderhouden en doen dat ook. Maar voor de hond maakt het geen verschil, mits de vacht goed wordt onderhouden (dat moet ook als je laat inkorten).
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Apple schreef:
Maeve schreef:
Apple schreef:Ik lees iedere keer dat het maar vachtverzorging is, maar waarom lopen de honden er dan allemaal zo overdreven bij op shows? Waar er dus blijkbaar wel de moeite wordt genomen de vacht te onderhouden, en toch lopen ze met koorden, dreads en het haar tot aan de grond.
Tuurlijk, je kan in alles de schaar zetten. Maar dat is niet hoe het gewenst is, en wie koopt er nou een komondor om er meteen de schaar in te zetten?
Als ik morgen een Old English Sheepdog koop ( welke ik fantastisch vind qua karakter ) en ik scheer deze iedere week, dan is dat allemaal raar en mag dat niet.
Maar de andere optie is een immense vacht laten groeien, welke geen enkel nut heeft in een land als NL, en een hond met alleen maar haar voor de ogen.
Omdat je ook niet in je huispak naar een modeshow gaat :wink: Mensen doen daar gewoon wat moeite om hun hond er goed uit te laten zien, rastypisch. En die rasstandaard stamt uit de tijd dat de hond werd gebruikt voor z'n functie en is in de loop der jaren soms aangepast. Er zijn genoeg Bobtails die worden geschoren door hun eigenaar, wie zegt dat dat niet mag? Het is niet rastypisch voor show Om je OES volledig kort te scheren maar niemand zal het je verbieden hoor, zeker niet als huishond. En een heel groot deel van die showhonden kunnen doordeweeks net zoveel rennen en spelen als jouw hond. Ik trim mijn honden ook voor de show, dan ziet het er net wat beter uit allemaal. En na de show mogen ze weer baggeren in de modder. Niets mis mee toch?
Maar hoe krom zijn wij dan? Omdat we op show die lange haren willen hebben, houden we dat lekker in stand en gaan we lekker extreem doen zelf bij sommige rassen, maar daarbuiten om, begrijpen we het allemaal best dat het niet praktisch is, en is scheren en kort knippen wel oké. Schiet mij naar lek dan hoor. :wink:
Het ligt er maar net aan wat je met je hond wilt. Het gros van de shih tzus die je op straat ziet lopen zijn geschoren. op shows hebben ze lang haar. De ene wilt dit, de andere dat. Zoveel mensen, zoveel smaken. En iedereen doet gewoon wat hij/zij zelf wil. Als je echter shows wilt lopen, doe je dat omdat je voor 100% voor het ras hebt gekozen, mèt de lange vacht dus, zoals omschreven in de rasstandaard. Je kunt dan natuurlijk met je geschoren hond gaan showen, maar of je dan gaat winnen???

Ik geloof niet dat er iemand heeft gezegd dat een lange vacht niet praktisch is.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

silvester schreef:
Maeve schreef:
En daar heb ik dus problemen mee, dat jij het rastypisch noemt, dat is gewoon simpelweg niet waar.
Die achterlijk lange dreadlocks zijn niet rastypisch, maar een zogenaamd schoonheids beeld. En ik durf echt wel te stellen dat het schadelijk is voor de gezondheid van de hond.
Dreadlocks, oke, maar die achterlijk lange? Nee!
Ze zijn niet achterlijk lang !! Omdat deze honden niet hoeven te werken KUNNEN ze lang worden zonder dat ze de hond hinderen. Als deze honden hun orginele werk zouden doen zouden ze afbreken maar zouden ze ook lang niet zo keurig verdeeld zitten zoals nu bij een goede vachtverzorging en dus wel degelijk 'ongemakkelijk' zijn.

Kijk ook maar naar andere van nature langharige vachten, die worden lang omdat ze goed verzorgd worden of zelfs in de papilotten gezet om afbreken tegen te gaan. En er zijn rassen die zoals een spaanse waterhond geen gewone vachtverzorging nodig hebben omdat het vrijwel zinloos is en die gewoon zo gelaten worden en bij te veel klitten weer geschoren worden. Bij 95% van de lagottos gebeurd dat trouwens ook !
Sandra
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

nee, je ziet het denk ik verkeerd.
natuurlijk mag je een langhaar/ doorgroei vacht scheren of kort houden. zelf zou ik daar ook zeker de voorkeur aan geven. mij lijkt het ook allemaal helemaal niks, die dread-vachten.

dierenmishandeling vind ik echter een verwaarloosde vervilte vacht waarbij er dus geen lucht op de huid kan komen. dat zorgt uiteindelijk ook voor irritatie en grote huidproblemen.

een goede dread vacht zit in plukken waardoor er wel lucht op de huid kan komen. ook trekt zo'n vacht niet aan de huid, doordat het niet vervilt is aan de andere plukken.

ik denk dat het echt persoonlojke smaak is. net zoals voor veel mensen langhaar een pre is, terwijl ik er niet aan moet denken om heel lang haar te heben. dat gaat voor je gezicht zitten, en het is zwaar aan mijn hoofd.

zelf zou ik ook een Hoppa-baasje zijn, het karakter van dergelijke honden is super (zoals ons dwergpoedeltje vroeger), maar hup, wel lekker kort die vacht. ik denk zelf dat een hond die kon kiezen ook daarvoor zou kiezen. maar je kan het ze niet vragen. een hond neemt het ook gewoon maar zoals het is.

en bakkie van Nanna, tja welke honden kunnen nou elke dag in het bos ravotten ? dan maar met veel vacht, maar elke dag het bos in.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Dan ben ik toch blij dat een vacht tot op de grond bij het leeuwhondje helemaal niet gewenst is, vacht moet afbreken op bepaalde lengte door gewoon actief te zijn. Anders was het ook niet mogelijk geweest om met mijn honden shows te lopen, sinds ze er in het dagelijks leven vaak zo bij lopen:
Afbeelding
En ze dat gaan verbieden, daar begin ik niet aan.

Verder snap ik nooit waarom mensen haar voor de ogen laten hangen, zag laatst op een wedstrijd nog een briard die overal tegen liep :piew: Hier gaan er elastiekjes in of ik dun de haren uit.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Célie schreef:
Nanna schreef:Het Hongaarse racká schaap.
Afbeelding
Die hebben geen dreads hoor maar lange krullen en heel dun haar, is niet te vergelijken met een texelaar qua haar ze hebben meer het soort haar als een drents heideschaap.
volgens mij is dit schaap in de rui, daarom zie je nu vilten hangen. omdat het ene pluk haar eerder loslaat dan het andere pluk haar, komt het verstrikt te zitten. na de rui periode zal vrijwel al het haar eraf komen. voor het schaap best onaangenaam, en het zal geen schuren om die plukken haar eraf te laten komen. daarom scheren veel eigenaren de schapen ook. niet alleen voor het wol, maar ook om de schaap de rui-periode gemakkelijker te maken.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

silvester schreef:
Marion. schreef:
Melanie 74 schreef: Och, wat jij wilt hoor. Heb je ook nog een lolletje.

En ik ga er niet van uit dat iedereen duits heeft gekozen in het vakkenpakket, de oudere generatie had wel verplicht duits.
Ik had ook geen Duits in mijn vakkenpakket hoor, en toch kan ik het lezen en verstehen. Kan me zelfs prima verstaanbaar maken.
Maar ja, ik ben dan ook en knap kind met een talenknobbel haha (maar niet heus dus)
Ik had wel verplicht Duits op school, nha, ach, ik snap je wel hoor, op de huishoudsschool had je idd ook geen duits. :LOL:

(Dit was een intikkertje) :mrgreen:
gut gaat het nu om wie het beste Duits kan... :roll:
Oh voor het geval, ik heb Duits gehad op school, ook op het MBO en HBO met een 9 geslaagd en 15 jaar langere vakanties Oostenrijk, een Oostenrijks vriendje gehad dus mijn Duits kan er prima mee door mocht je daar bang voor zijn :roll:
Wat niet wil zeggen dat ik er dan ook ineens mee eens moet zijn omdat iemand iets vind...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Apple schreef: Maar hoe krom zijn wij dan? Omdat we op show die lange haren willen hebben, houden we dat lekker in stand en gaan we lekker extreem doen zelf bij sommige rassen, maar daarbuiten om, begrijpen we het allemaal best dat het niet praktisch is, en is scheren en kort knippen wel oké. Schiet mij naar lek dan hoor. :wink:
Dat is toch met het hele showen? Dat gaat om wat daar gewenst is om te zien, maar niet wat praktisch is. Ik denk dat de gemiddelde Corgi op een show ook niet de meest praktische bouw heeft.

Wat betreft vachten. Voor mij is het van belang dat de hond er geen last van heeft (in de zin van hinderen in beweging of het er extreem warm door krijgen) en dat ik het zelf goed kan onderhouden. Dat betekent dat ik er niet iedere week uren mee bezig wil zijn en ik het prettig vind als ze binnen niet al te lange tijd opgedroogd zijn. Daarom gaan de haarballies hier kort :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Debster1982
Actief
Mijn ras(sen): American Hairless Terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Debster1982 »

Badu schreef:Jasje erom als het kouder wordt, dat dan weer wel. Ideaaaaaaaal :E:

Afbeelding

:)

Ik had op een ander forum in mijn enthousiasme ook foto's van onze blote pup gezet. Werd compleet afgebrand. Ik mishandelde dieren omdat ik een abominatie ging kopen. En het was een misbaksel wat het niet verdiend om te leven. Een product van gigantische inteelt waarmee ik alles naar de klote zou helpen voor alle andere hondenliefhebbers die WEL goed zijn voor hun hond...
Echt bizar hoe ze daar tekeer gingen.
Ik snap dat niet iedereen dezelfde smaak heeft, en dat is maar goed ook in mijn ogen, maar vind wel dat er met respect naar elkaar om moet worden gegaan.
Dieren kunnen hinder hebben van een lage vacht, maar dit hoeft natuurlijk niet, mits het goed onderhouden is. Om dan te gaan zeggen dat mensen met honden met een lange vacht of dreads hun hond mishandelen, dat is een beetje kort door de bocht.
We hebben zelf nog een Maine Coon, die graag in de zon ligt en dus wel last heeft van zijn dikke vacht.
We scheren hem dan ook 1 keer per jaar in de lente. Dan heeft hij de hele zomer een mooi leeuwentoilet en in de winter zijn langere vacht.
Mensen gingen toen ook uit hun plaat op diverse forums, want je hoort je kat niet te scheren...
Een hond met dreads kan zich prima bewegen, mits het verzorgde dreads zijn.
Verwaarlozing is daarentegen een heel ander verhaal.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Lysette schreef:
Apple schreef: Maar hoe krom zijn wij dan? Omdat we op show die lange haren willen hebben, houden we dat lekker in stand en gaan we lekker extreem doen zelf bij sommige rassen, maar daarbuiten om, begrijpen we het allemaal best dat het niet praktisch is, en is scheren en kort knippen wel oké. Schiet mij naar lek dan hoor. :wink:
Dat is toch met het hele showen? Dat gaat om wat daar gewenst is om te zien, maar niet wat praktisch is. Ik denk dat de gemiddelde Corgi op een show ook niet de meest praktische bouw heeft.

Wat betreft vachten. Voor mij is het van belang dat de hond er geen last van heeft (in de zin van hinderen in beweging of het er extreem warm door krijgen) en dat ik het zelf goed kan onderhouden. Dat betekent dat ik er niet iedere week uren mee bezig wil zijn en ik het prettig vind als ze binnen niet al te lange tijd opgedroogd zijn. Daarom gaan de haarballies hier kort :wink:
Klopt, maar waarom is het dan wel oke dat we het allemaal hebben over de DH met de kromme ruggen, de EB's met de korte snuiten en de corgi met de zogenoemde slecht bouw.
Als je hier een Kyno aanschaft dan hoor je iedereen meteen zeggen " Oh maar wat jammer van die kromme rug "
Maar een hond zoals de komondor met haar wat letterlijk centimeters over de grond meesleept, dikke lagen vacht en geen zicht, dat is dan nou eenmaal het ras en dat moet kunnen.
Persoonlijk vind ik het even zielig om te zien op een show. Eigenlijk is het allemaal een beetje een trieste bende om te zien.
En ik begrijp evenzo dat mensen de keuze maken voor een ras voornamelijk voor het karakter, logisch, dat doe ik ook, en dat zal ik ook altijd doen.
Ik zeg overigens ook nergens dat mensen hun hond mishandelen door het nemen van een langharig ras. Ik heb het puur over de extremen en waar je de grens trekt tussen verwaarlozing cq mishandeling van een vacht en wanneer het rastypisch is. Ik geloof dat men dat punt wel aardig heeft uitgelegd hier, dat je zo'n vacht dus wel kunt onderhouden en het daarmee een hond geen fysieke pijn zal opleveren. Dat staat een beetje los van de algemene discussie mbt shows en overdrijvingen waar ik het nu over heb.
En als ik Apple haar rug korter zou kunnen maken ( al valt het bij haar mee omdat ze niet zwaar gebouwd is ) dan zou ik daar zo voor tekenen.
Maar dat kan nou eenmaal niet. Je kan wel een hond verlossen van een overbodige vacht in een klimaat zoals deze in NL heerst, zoals bij een komondor. En waarom mensen dat niet doen, dat begrijp ik soms niet. Maar goed misschien ben ik te eigenwijs om aan te nemen dat een hond met enorme koorden het zelf heel leuk en fijn vind.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Loop maar eens 1 dag met Dumas, dan merk je dat die hond 0 last van zijn koorden heeft. Hij loopt gewoon behendigheid, rent als de beste, vliegt achter ballen aan enz enz. Ik hoef me bij hem iig geen zorgen te maken over een te lange rug, hij is nl net zo lang als dat ie hoog is :mrgreen:
Brindlecardi
Zeer actief

Machie schreef:Loop maar eens 1 dag met Dumas, dan merk je dat die hond 0 last van zijn koorden heeft. Hij loopt gewoon behendigheid, rent als de beste, vliegt achter ballen aan enz enz. Ik hoef me bij hem iig geen zorgen te maken over een te lange rug, hij is nl net zo lang als dat ie hoog is :mrgreen:
Misschien zou ik dat wel eens moeten doen. Al vind ik Dumas qua koorden wel meevallen, of heb ik dat verkeerd?
Overigens hoef ik me daar bij Apple ook geen zorgen over te maken, daar doe ik ook flyball mee.
En net zoals ik genoeg Kyno duitsers ken waar je je ook geen zorgen hoeft te maken over de kromme rug etc.
Zegt niet dat het een goede ontwikkeling is hoor, liever niet, maar een overdrijving (ongeacht waarvoor de overdrijving ooit voor bedacht is) betekend net zoals jij ook zegt, niet altijd dat een hond er enorme last van heeft. Zoals gezegd, je kan het dus blijkbaar wel aardig onderhouden zodat het in ieder geval geen pijn doet.
Al denk ik dat het bij de echt extremen wel zo is dat het voor een hond niet fijn is. Dus de echte kangoeroe DH's en de 23kg wegende Corgi's, maar dus ook bij de komondors met gewoon meters haar. Dat laatste kan en wil ik gewoon niet aan dat je een hond er een plezier mee doet.
Brindlecardi
Zeer actief

Nanna schreef:

Het is gruwelijk ;-) Beest komt amper vooruit :mrgreen:
Het is vreselijk, beest komt amper vooruit :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Zie je, die kunnen ook rennen. Maar dat maakt niet dat men ineens anders gaat denken over de ruggen. :wink: :mrgreen:
Je bent nog steeds raar als je een Kyno DH koopt of een EB. En niet als je hier met een komondor aan komt zetten, welke idioot lange haren heeft.
Kijk ik veroordeel mensen niet om hun raskeuze, ze liggen niet bij mij in de woonkamer, en daarnaast zal ik een koper niet verantwoordelijk houden voor het
geklooi wat mensen er mee uitvoeren in de showwereld waar weer gekke rasstandaarden van komen. Ik begrijp dat mensen uiteindelijk voor een ras kiezen omdat het bij hen past. Zo zou een DH uit werklijnen niet bij mij passen, maar een Dh uit kyno lijnen zou best kunnen, en dan had ik mocht het zo zijn, de rug maar voor lief genomen. Alleen zou ik, als ik een hond heb die een dergelijke vacht heeft, voor de hond zelf, het niet houden volgens de rasstandaard omdat ik daar het nut niet van inzie. En dat zegt niet dat honden die het haar wel zo hebben (al betwijfel ik het persoonlijk in sommige extreme gevallen ten zeerste) er last van hebben en niks kunnen.

Deze is trouwens best leuk :schrik:

Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik denk trouwens dat kortharige honden meer last van de warmte hebben dan Puli's.

Tama gaat tenminste al heel snel hijgen als het zonnetje maar even schijnt en is ook de eerste van de drie die al snel tijdens de wandeling in het koele gras gaat liggen.

En ik vind een lange vacht toch een stuk minder erg dan een glijbaanrug.
Vind een lange vacht eigenlijk helemaal niet erg, als je die goed onderhoud is er niks aan de hand.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Cleva schreef:Overigens is het fokken op een gestrest karakter ook behoorlijk mishandelig.
Eens :ok:
Als een saarloos lek en wel over straat getrokken moet worden van angst dan moet daar niet mee gefokt worden. Dat geldt wat mij betreft ook voor andere rassen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”