Apple schreef:Ik lees iedere keer dat het maar vachtverzorging is, maar waarom lopen de honden er dan allemaal zo overdreven bij op shows? Waar er dus blijkbaar wel de moeite wordt genomen de vacht te onderhouden, en toch lopen ze met koorden, dreads en het haar tot aan de grond.
Tuurlijk, je kan in alles de schaar zetten. Maar dat is niet hoe het gewenst is, en wie koopt er nou een komondor om er meteen de schaar in te zetten?
Als ik morgen een Old English Sheepdog koop ( welke ik fantastisch vind qua karakter ) en ik scheer deze iedere week, dan is dat allemaal raar en mag dat niet.
Maar de andere optie is een immense vacht laten groeien, welke geen enkel nut heeft in een land als NL, en een hond met alleen maar haar voor de ogen.
Maar ja, dat is wel hoe het hoort.
nee, je ziet het denk ik verkeerd.
natuurlijk mag je een langhaar/ doorgroei vacht scheren of kort houden. zelf zou ik daar ook zeker de voorkeur aan geven. mij lijkt het ook allemaal helemaal niks, die dread-vachten.
dierenmishandeling vind ik echter een verwaarloosde vervilte vacht waarbij er dus geen lucht op de huid kan komen. dat zorgt uiteindelijk ook voor irritatie en grote huidproblemen.
een goede dread vacht zit in plukken waardoor er wel lucht op de huid kan komen. ook trekt zo'n vacht niet aan de huid, doordat het niet vervilt is aan de andere plukken.
ik denk dat het echt persoonlojke smaak is. net zoals voor veel mensen langhaar een pre is, terwijl ik er niet aan moet denken om heel lang haar te heben. dat gaat voor je gezicht zitten, en het is zwaar aan mijn hoofd.
zelf zou ik ook een Hoppa-baasje zijn, het karakter van dergelijke honden is super (zoals ons dwergpoedeltje vroeger), maar hup, wel lekker kort die vacht. ik denk zelf dat een hond die kon kiezen ook daarvoor zou kiezen. maar je kan het ze niet vragen. een hond neemt het ook gewoon maar zoals het is.
en bakkie van Nanna, tja welke honden kunnen nou elke dag in het bos ravotten ? dan maar met veel vacht, maar elke dag het bos in.