Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het was een utopie voor 2014, niet meer, niet minder !

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

tineke

Re: Hun wereld verâ dr geen nestje te fokken in 2014 ! A dr

Ongelezen bericht door tineke »

Tara schreef:
Vitalia schreef: Dus Tara, ook jouw goed gefokte pups kunnen in de handen vallen van onverantwoordelijke eigenaren, en kunnen in hun leven enkele malen doorverkocht of doorgegeven worden omdat ze niet voldoen aan de wensen van de eigenaar.
Ja, in theorie kan dat, en in de praktijk is dat ook al een keer gebeurd.
Toch is dat hoogst uitzonderlijk geweest, ik fok een ras dat niet bekend is, waar mensen dus juist heel bewust voor kiezen.
In een opwelling kopen kan nauwelijks, omdat men meestal een tijdje op een pup moet wachten, en ook omdat er een redelijke maar serieuze pupprijs voor wordt gevraagd.
En daarbij ben ik als fokker ook superkritisch wie er allemaal wel en niet een pup van mij krijgen.
De kans dat het niet loopt zoals je hoopt is er natuurlijk altijd wel, maar hij is verwaarloosbaar klein wat mij betreft.
Dus nogmaals, of ik wel of niet een nest pups fok, verandert niks aan het bestaande dierenleed. Niet in positieve zin, en niet in negatieve zin. :wink:
Nou ja het ging anders toch wel mis ondanks je strenge selectie, hoge prijs en exclusieve ras.
Dat is dus klaarblijkelijk geen enkele garantie ook al is het uitzonderlijk.

Overigens als er een jaar echt niet gefokt werd dan waren in Nederland wel degelijk de asiels leeg vermoed ik maar zo.
Want het gros wil geen exclusieve hond waar jaren op gewacht moet worden ,die willen gewoon een hond en stellen hun maatstaven bij als het aanbod minder werd.
Niet iedereen wellicht maar het merendeel wel.
Dat is denk ik wat ts bedoeld ,of in ieder geval hoe ik het begrijp :wink:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Het was een utopie voor 2014, niet meer, niet minder !

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nee hoor lost niets op lijkt mij.
Mensen gaan dan niet massaal zielige hondjes uit het asiel halen ,net als dat mensen ook geen rashond gaan halen als de asiels afgeschaft worden.
Alles heeft zijn eigen doelgroep.
Kunnen ze die rashondpup /bastaardpup/broodfokpup/asielhond/zwerfgevalletje hier niet halen , dan halen ze hem wel in het buitenland.
Net als je alle dierenasiels zou sluiten en mensen geen gelegenheid meer kan geven om hun hond te dumpen niets oplost , die dumpen hem evengoed wel op een andere manier.

En waar een hond ook vandaan komt bij wat voor fokker met wat voor motivatie dan ook ,iedere hond daar vandaan kan in het asiel terecht komen of worden door verkocht of aan een boom gebonden worden.
Heeft niets te maken of het een kampioenafstamming pup is of een ex zwerver of een broodfokje of uit het asiel .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
tineke

bouvierpoedel schreef:Nee hoor lost niets op lijkt mij.
Mensen gaan dan niet massaal zielige hondjes uit het asiel halen ,net als dat mensen ook geen rashond gaan halen als de asiels afgeschaft worden.
Alles heeft zijn eigen doelgroep.
Honden in het asiel zijn niet per definitie zielige gevallen hoor , sommige hebben gewoon de pech gehad niet de juiste baas te treffen.
En de doelgroep is hondenliefhebbers en er zijn zat mensen die gewoon een hond willen punt.
Als er dan heel weinig aanbod is gaan mensen hun grenzen verleggen, net als hun eisen.
Zou er geen hond meer voorhanden zijn en wij zouden, doordat onze honden overleden zijn er toch weer graag een willen, kan ik me best voorstellen dat we met een hond thuiskomen die in eerste instantie niet onze eerste keus zou zijn geweest.
En zo zijn er vast wel meer mensen die dat zouden doen.
Ik realiseer me ook wel als je de broodfok aan banden legt je de grootste angel uit de fokellende haalt en dat dat een enorme verbetering zou zijn op dierenwelzijnsgebied.
Statistisch gezien komen zorgvuldig gefokte honden minder snel in het dumpcicuit terecht ,zeker als er een fokker achter zit die verantwoording neemt voor de honden die door haar/hem zijn gefokt.
bouvierpoedel
Zeer actief

Ik weet het nniet hoor.
Maar het kan toch ook andersom werken .
Zullen dan ook personen zijn die iets meer gaan uitgeven een een rashond en hem dan ook alsnog dumpt.
Mensen zijn onvoorspelbaar en zo divers net als het leven onvoorspelbaar is .
Alle fokkers van wat voor allooi ook voorzien in een behoefte van verschillend publiek en die krijg je niet allemaal om.

En nee asiel honden zijn niet zielig ,maar zo staan ze meestal wel bekend en zo doet TS het ook een beetje overkomen dat de zielige kneusjes dan wel allemaal een baasje krijgen als iedereen een jaartje niet zou fokken.
Heel mooi hoor maar gaat niet lukken en ook niet werken..
Het gekke is dat het nu ook al gebeurt ,want anders zaten asielen ook overvol en werden voller en voller door het aanbod en geen afname.

Asielen voldoen ook aan een behoefte net als fokkers.
Staat namelijk niet allemaal los van elkaar als oplosbaar in problemen .
tineke

bouvierpoedel schreef:Ik weet het nniet hoor.
Maar het kan toch ook andersom werken .
Zullen dan ook personen zijn die iets meer gaan uitgeven een een rashond en hem dan ook alsnog dumpt.
Mensen zijn onvoorspelbaar en zo divers net als het leven onvoorspelbaar is .
Alle fokkers van wat voor allooi ook voorzien in een behoefte van verschillend publiek en die krijg je niet allemaal om.
Het zit niet alleen in geld uitgeven maar ook denk ik in de voorlichting en screening van de pupkopers van een fokker.
En nee je haalt niet alles eruit ,zeker niet ,mensen kunnen zich echt heel anders voordoen ,weet ik ook helaas uit eigen ervaring :ugh:
Maar het scheelt toch zeker wel.
En wat mij betreft hoeft niet in alle behoeftes voorzien te worden ,zeker niet als daarmee het dierenwelzijn geschaad word.
bouvierpoedel
Zeer actief

Zal wel iets opleveren ,maar vraag mij dan af of dat wel genoeg is .
En die paar mensen die anders gaan handelen /denken omdat het niet anders kan ben je misschien het volgende jaar ook weer kwijt als iedereen weer wel gaat fokken.

Nu is er ook al veel te zien op TV en internet en andere media over aanschaf hond maar mensen gaan toch hun eigen gang.
En de volgende generatie staat daarna ook weer klaar.

Door de jarenheen is het ook zo gegroeit zoals het nu is en blijkbaar werkt het en trek je daar een paar schakeltjes uit dan kan het wel eens anders gaan werken als je verwacht had.
Het 1 houd het ander in stand natuurlijk.
tineke

bouvierpoedel schreef:Zal wel iets opleveren ,maar vraag mij dan af of dat wel genoeg is .
En die paar mensen die anders gaan handelen /denken omdat het niet anders kan ben je misschien het volgende jaar ook weer kwijt als iedereen weer wel gaat fokken.

Nu is er ook al veel te zien op TV en internet en andere media over aanschaf hond maar mensen gaan toch hun eigen gang.

Door de jarenheen is het ook zo gegroeit zoals het nu is en blijkbaar werkt het en trek je daar een paar schakeltjes uit dan kan het wel eens anders gaan werken als je verwacht had.
Tja als als dan hoef je eigenlijk dus nooit iets te doen want tegen zulke argumenten is elk tegenargument zinloos :wink:
bouvierpoedel
Zeer actief

tineke schreef:
bouvierpoedel schreef:Zal wel iets opleveren ,maar vraag mij dan af of dat wel genoeg is .

Tja als als dan hoef je eigenlijk dus nooit iets te doen want tegen zulke argumenten is elk tegenargument zinloos :wink:
Ja kijk maar naar de RAD regeling of hoe dat ook heette met het houd en fokverbod regels omtrend Pitjes en aanverwanten.
De hond zelf is er niet beter van geworden en R'dam en omstreken werd er lustig doorgefokt hoor.
Haal je de broodfok weg dan staan er wel een groot aantal gezinnetjes klaar om op kleinere schaal te gaan fokken .
Laat je alleen leden van rasverenigingen ras hondjes fokken ,dan gaan al die bastaardliefhebbers ook heus niet in ene een rashond kopen en andersom net zo.

Op de 1 of andere manier word de ruimyte altijd weer opgevuld.
Hier mag je niet meer couperen ,maar ik mag wel zogenaamd " bemiddelen" [lees handelen] in gecoupeerde puppen uit landen waar het wel mag.

Broodfokkers die niet meer mogen fokken heb je er ook niet mee want die zoeken wel andere wegen.
Doen ze nu al door puppen te kopen in het oostblok omdat goedkoper is dan zelf produceren .

Mensen krijg je ook niet in ene aan een arm 3e wereld adoptie kindje als ze zelf niet meer mogen fokken.

Je kunt net zo onzinnigs zeggen van sluit de dierenasiels maar want dan hebben mensen geen dumpplekken meer als ze van de hond af moeten ,dus gaan ze wel beter nadenken over aanschaf.

Hoe het wel zou moeten weet ik ook niet.
Maar dat ga je echt niety oplossen door de betere fokkers een jaar te laten stoppen met fokken.
.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Tineke,
Ik vind dat je het heel goed verwoordt! :ok:

Zelfs door het kiezen van een ( herplaats-) rashond als de berner of de kooiker draag ik bij aan het hondenoverschot.
Mensen die hen zien kunnen op het idee komen er ook precies zo een te willen.

en zou er inderdaad niet meer mogen worden gefokt of particulier verkocht, dan zullen hondenliefhebbers onherroepelijk
een hond uit het overschot nemen.
tineke

Tara schreef:Dit hondje is nooit, door geen enkele van zijn eigenaars in een opwelling in huis genomen. Hij heeft alleen maar heel erg veel pech gehad. Daar kun je niet op anticiperen helaas... :(:
Nee daar kun je ook niet op anticiperen ,wel zou je zo'n hondje zelf terug kunnen nemen en de plaatsing ervan zelf in de hand houden ,dan kun je in ieder geval plaatsen waar je wel zelf vertrouwen in hebt.
Al geeft dat uiteraard,zoals jouw verhaal ook duidelijk maakt, geen enkele garantie.
Soms gaat het mis door andere oorzaken en ligt het totaal niet aan een hond.
tineke

bouvierpoedel schreef:Hoe het wel zou moeten weet ik ook niet.
Maar dat ga je echt niety oplossen door de betere fokkers een jaar te laten stoppen met fokken.
.
Ik zou het ook niet weten hoor hoe je het zou moeten stoppen.
Ts had het overigens niet over de betere fokkers stoppen maar over alle fokkers stoppen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Er zullen altijd fokkers blijven die er met de pet naar gooien, erkende en de broodfokkers. Als de broodfokkers worden verboden, zullen de schuren bij de boeren wel weer gebruikt worden.

En als goede fokker zullen er inderdaad ook honden van in het asiel terechtkomen, want ook niet iedere goede fokker houdt contact met de pupkopers, of de pupkopers willen die niet. Je kunt dit nooit voor 100% dicht krijgen.

Het beste wat we kunnen doen, is de mensen in je eigen omgeving die een hond willen aanschaffen, en ze komen met vragen, vertellen waar ze op moeten letten en waar ze zeer zeker niet moeten kopen. Hetzelfde wat we hier doen.
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Nee zolang mensen zo onbewust (willen) zijn en naar broodfokkers stappen...
Veel zielige honden komen namelijk juist niet van (goede) fokkers.
Van mij zou er wel een verbod mogen komen op broodfokkers of op het importeren van zielige honden uit grote broodfokschuren uit weet ik wat voor landen.
En dierenartsen die daar aan mee werken aanpakken.
En mensen zouden aan bepaalde eisen moeten voldoen voordat ze een hond in huis halen.
En als mensen niet goed zijn voor hun dieren een dierenhoud-verbod.
Verplicht naar een goede hondenschool (maar dat is al een spelt in een hooiberg helaas)
Dus helaas ook dit is allemaal utopie... :U:
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Ik heb weleens gedacht (is niet uitvoerbaar) als iedere fokker met of zonder stamboom, verplicht zou zijn pup bij problemen terug te nemen? Zou er minder gefokt worden. Of verplicht iedereen die fokt om basale gezondheidstesten te doen enz., of gewoon iedereen die fokt aan dezelfde regels te onderwerpen bijv. Nest aantal, minimale en maximale leeftijd, testen op oogziekten, inteeltverbod...
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

En als je nou eens honden alleen maar weg mag geven, algeheel verkoopverbod.
Je mag wel bepalen aan wie, maar daar absoluut geen prijs voor vragen.
Zou zomaar eens kunnen schelen...
Wiel
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Biet schreef:En als je nou eens honden alleen maar weg mag geven, algeheel verkoopverbod.
dat zal inderdaad een hoop schelen.
EN ik denk dat er dan bijzonder weinig honden rondlopen over een jaar of 10-15.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Biet schreef:En als je nou eens honden alleen maar weg mag geven, algeheel verkoopverbod.
Op zich is het wel een interessant uitgangspunt. Maar ik zie wel wat haken en ogen.
Ik denk dat de asiels dan wel kunnen sluiten, want die kunnen de dieren die daar zitten niet gratis aanbieden, want dan kunnen ze niet bestaan lijkt mij. Hetzelfde geldt voor stichtingen die honden uit het buitenland naar ons land halen, dat kan ook niet gratis. Als je idee alleen voor (gelegenheids-)fokkers geldt (of broodfokkers) dan krijg je oneerlijke concurrentie want dan zou je een rashond (okay, gesteld dat die dan nog gefokt zouden worden) gratis kunnen afhalen en voor een hond van een stichting of asiel wél moeten betalen.
En als het niet meer mogen vragen van geld voor een pup zou uitdraaien op het niet meer fokken van honden, en in het verlengde daarvan de asiels ophouden te bestaan evenals de stichtingen, dan zou op termijn denk ik de huishond ook ophouden te bestaan. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn, of wel?
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Cleva schreef:

Precies.
Nah nog eentje voor 't slapengaan ...

Ik heb nog NOOIT, ik herhaal NOG NOOIT 1 cent (noch meer) gevraagd voor eender welk van al de rescuehonden die door mij zelf gered zijn en dankzij mijn tussenkomst laters geplaatst zijn in Ndl. of Spanje :pffff:
En jij ?
Tot laterzzzzz
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

tineke schreef: Overigens als er een jaar echt niet gefokt werd dan waren in Nederland wel degelijk de asiels leeg vermoed ik maar zo.
Want het gros wil geen exclusieve hond waar jaren op gewacht moet worden ,die willen gewoon een hond en stellen hun maatstaven bij als het aanbod minder werd.

:wink: Dat betwijfel ik. Mensen die en masse schattige cavaliertjes, goldens en chihuahua's uit een broodfokschuur halen gaan niet opeens voor de zoveelste stafford, ambull of mechelaar met 'gebruiksaanwijzing'.
En gelukkig maar; ik geloof niet dat mens en hond daar nou blij van worden.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik vind het wel een goeie, want dan zouden alleen de mensen die echt veel voor hun ras over hebben, nog honden fokken. Want in feite gaat het natuurlijk niet om geld. Wie zou nou willen dat de golden retriever verdwijnt? Dan gaan de mensen die erg veel van golden retrievers houden, zorgen dat ze niet verdwijnen, wat het ook kost.

Maar goed, ik geloof dat de prijs die je betaalt voor een rashonden pup in feite vaak niet eens de kosten dekken van de hele rit. Dat zegt men iig vaker. Die doen het al puur uit liefde voor het ras, de goeie fokkers dan.

Het geld wat je betaalt bij een asiel voor een hond, hebben ze nodig om de boel te kunnen runnen daar. Maar als er geen of weinig honden binnen komen, hebben ze ook geen geld meer nodig natuurlijk. En als honden gratis van de hand werden gedaan, heb je waarschijnlijk ook veel minder plek nodig voor herplaatsers. Want dan zouden ze beter gematched worden met eigenaren, denk ik. En handel is er dan niet meer, dus een hoge prijs vragen voor een zieke pup of andere vormen van oplichting, is er dan ook niet meer bij.

Waarschijnlijk draait het ook uit op juist meer dierenleed, want als mensen geen nieuwe, geschikte eigenaren kunnen vinden en de zorg niet meer kunnen/willen betalen oid, wat doen ze dan met hun hond/pup? Dus voor honden kàn het betekenen: een goed leven of vroeg/onnodig de roze spuit. Ik zou wel willen weten wat mensen ervan zeggen die verstand hebben van hoe zaken in de toekomst zullen uitpakken, je hebt er een naam voor en nee, geen waarzeggers. Trendwatchers heb je, zoiets bedoel ik, ben alleen vergeten hoe dat heet, spindoctors misschien? Vrijmetselaars? Wat zou er gebeuren als er geen geld meer mocht worden betaald voor alle huisdieren? Ben ik wel benieuwd naar, zou dat goed zijn voor het welzijn van huisdieren in het algemeen en honden in het bijzonder?

@Cleva, het hondje wat je vandaag haalde, heb ik iets gemist?
bouvierpoedel
Zeer actief

Leuk hoor maar denk je nu echt dat mensen gaan investeren in een nest en dan zo'n nest maar voor niet moeten weggeven.?
Moet je behoorlijk financieel draagkrachtig zijn om te kunnenn fokken of blijven fokken.
Wat te denken wat er dan allemaal voor een publiek af komt omdat de pup niets kost.?
Ach we hebben hem voor niets dus zit ook snel in de weg en daarom ook snel gedumpt.
Ergens voor betalen geeft nog altijd een drempel in aanschaf en word er nog iets over nagedacht.
Je trekt de verhoudingenn ook wel erg scheef dan , want iedereen mag geld vragen om het "produkt " tot stand te laten komen zoals dekreu eigenaar , DA en specialist ,voerhandel en noem maar op.
Denk als dat verplicht word dat dan morgen de asielen overvol zaten van al de overtollige fokhonden.

Zelfs het asiel mag dan voor een hond vragen en een fokker niet ,terwijl die geen stichting achter zich heeft staan en donatie's.

Dan kun je misschien nog beter een stichting fokkerscollectief oprichten als clubje fokkers en het daaruit financieren dat fokkers geen kosten hebben en dus ook de pups voor niet weg kunnen doen.

Maar dat gaat ook niet lukken.

Kun je beter tegen kostprijs verkopen +een stukje extra als beloning.
Zo 300 eurie om een bedrag te noemen.
Bij de Smaus en Markiesje doen ze dat al jaren en houd de broodfok weg en ook het herplaatsen in eigen hand en je bennt verplicht om mee te doen in een fokprogramma als puppykoper.
tineke

Tara schreef:
tineke schreef:
Tara schreef:Dit hondje is nooit, door geen enkele van zijn eigenaars in een opwelling in huis genomen. Hij heeft alleen maar heel erg veel pech gehad. Daar kun je niet op anticiperen helaas... :(:
Nee daar kun je ook niet op anticiperen ,wel zou je zo'n hondje zelf terug kunnen nemen en de plaatsing ervan zelf in de hand houden ,dan kun je in ieder geval plaatsen waar je wel zelf vertrouwen in hebt.
Al geeft dat uiteraard,zoals jouw verhaal ook duidelijk maakt, geen enkele garantie.
Soms gaat het mis door andere oorzaken en ligt het totaal niet aan een hond.
Dat héb ik gedaan, alleen toen ik dat de derde keer door omstandigheden niet kon, ging het hondje naar iemand die ik niet zo geschikt achtte voor dit ras. En later bleek dat dus ook zo te zijn.
Vanaf die eigenaar heb ik het hondje uit het oog verloren, en het was dat de vierde eigenaars contact met mij opnamen, anders had ik nu nog niet geweten waar hij was.
Ik heb alles gedaan wat in mijn macht lag, maar ijzer met handen breken lukt ook mij niet.
Het heeft me heel veel verdriet gedaan, maar ik verwijt mezelf niks. Ik heb toen echt gedaan wat ik kon.
Ik weet niet of we over hetzelfde hondje hebben maar ik meen ooit eens iets gelezen te hebben over een hondje wat je een keer hebt teruggenomen en wat je daarna niet meer wilde terugnemen omdat het a niet goed uitkwam met het werk aan je eigen roedel en b omdat je weigerde de problemen en de daaruit opvolgende verantwoordelijkheden op je te nemen.

Overigens denk ik dat als het verplicht zou worden fokproducten onder alle omstandigheden terug te nemen dat de selectie plotseling stukken strenger zou worden.
Tenslotte vergaat de hondenwereld niet als er minder gefokt zou worden ,maar wel de wereld van een hondje op het moment dat die in shit aan het wegzakken is.
Laatst gewijzigd door tineke op 09 dec 2012 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
tineke

Klinkt goed al denk ik dat het onhaalbaar is ,enkel tegen aantoonbaar gemaakte kosten lijkt me dan beter.
En dat geld dan ook voor die oostblokhondjes ,heb je die voor 50 euro gekocht mag je die niet voor 500 verkopen.
En honden terugnemen als die herplaatst moeten worden of daar zelf een oplossing voor zoeken.
Wedden dat de selectie dan een stuk strenger gaat worden en er plots geen vrachten honden meer gekocht gaan worden om hier voor grof geld verpatst te gaan worden.
Laatst gewijzigd door tineke op 09 dec 2012 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
tineke

dagmar88 schreef:
tineke schreef: Overigens als er een jaar echt niet gefokt werd dan waren in Nederland wel degelijk de asiels leeg vermoed ik maar zo.

:wink: Dat betwijfel ik. Mensen die en masse schattige cavaliertjes, goldens en chihuahua's uit een broodfokschuur halen gaan niet opeens voor de zoveelste stafford, ambull of mechelaar met 'gebruiksaanwijzing'.
De mensen die jij noemt die stoppen wellicht gewoon met honden ,en daar gaat weinig aan verloren lijkt mij.
En andere gaan anders wellicht wel voor die husselkruising die ze anders niet hadden genomen.
En nee misschien komen niet alle honden op hun plek maar het grootste gedeelte wel ben ik van mening.
Zelf heb ik overigens een hond gehouden van een ras waar ik zelf nooit opgekomen zou zijn en laat dat nou mijn fijnste hond ooit zijn geworden ,en een ras waar ik dol op ben nu :wink:
dagmar88
Zeer actief

tineke schreef:
dagmar88 schreef:

De mensen die jij noemt die stoppen wellicht gewoon met honden ,en daar gaat weinig aan verloren lijkt mij.
En andere gaan anders wellicht wel voor die husselkruising die ze anders niet hadden genomen.
En nee misschien komen niet alle honden op hun plek maar het grootste gedeelte wel ben ik van mening.
Zelf heb ik overigens een hond gehouden van een ras waar ik zelf nooit opgekomen zou zijn en laat dat nou mijn fijnste hond ooit zijn geworden ,en een ras waar ik dol op ben nu :wink:
:denken: Want de husseltjes die er nu zitten zijn van die makkelijke hondjes?

:wink: Charlie is ook een afdankertje van een ras dat ik zo nooit gekozen zou hebben.
Ben er heel dol op en heb me op haar nukken en makken afgesteld.
Maar daar zit de gemiddelde pupkoper écht niet op de wachten en het is wel wat er gedumpt wordt.

En hoe veel x staffords denk je dat er bij komen in asiels zodra er niets meer aan verdiend kan worden?
tineke

dagmar88 schreef: :denken: Want de husseltjes die er nu zitten zijn van die makkelijke hondjes?

:wink: Charlie is ook een afdankertje van een ras dat ik zo nooit gekozen zou hebben.
Ben er heel dol op en heb me op haar nukken en makken afgesteld.
Maar daar zit de gemiddelde pupkoper écht niet op de wachten en het is wel wat er gedumpt wordt.

En hoe veel x staffords denk je dat er bij komen in asiels zodra er niets meer aan verdiend kan worden?
Nee maar daar ging het toch niet over.
Ik denk dat niet iedere asielhond moeilijk is ,ook de hussels niet,al zullen er best moeilijker exemplaren tussen zitten maar je bent uiteraard niet verplicht een hond tegen je zin in te nemen.

Als er niets meer verdiend kan worden aan fok dan krijg je inderdaad een tsunami aan overschot honden ,dat zou overigens wel eenmalig zijn want daarna zou het zich stabiliseren.
Ik begrijp ook wel dat de oplssing daar niet in ligt omdat dat nooit zal gaan gebeuren, al mag van mij de fok aan banden worden gelegd en al helemaal van rassen die niet makkelijk goed plaatsbaar zijn :ugh:
dagmar88
Zeer actief

tineke schreef:Nee maar daar ging het toch niet over.
Ik denk dat niet iedere asielhond moeilijk is ,ook de hussels niet,al zullen er best moeilijker exemplaren tussen zitten maar je bent uiteraard niet verplicht een hond tegen je zin in te nemen.
Die leuke vinden nu vast ook hun weg wel. Als je op ikzoekbaas kijkt is de makkelijke/probleemloze hussel of hond in het algemeen meestal niet de zittenblijver.

tineke schreef:Ik begrijp ook wel dat de oplssing daar niet in ligt omdat dat nooit zal gaan gebeuren, al mag van mij de fok aan banden worden gelegd en al helemaal van rassen die niet makkelijk goed plaatsbaar zijn :ugh:

:wink: Dat zeker, maar van mij mogen ze bij echt moeilijk plaatsbare honden ook soepeler worden met afmaken.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Uiteraard onhaalbaar en ik vind het ook normaal dat ik de fokker betaal voor een hond, vind dat alleszins redelijk.
Maar het legt wel een vinger op de zere plek die de handel in honden heet.
Mijns inziens kun je als (toekomstige) eigenaar die handel alleen maar beïnvloeden met de keuze van waar je de hond vandaan haalt.
En als je dan weet van broodfok, puppyfarms, maar ook van wat er met een ras gebeurd in de loop van de jaren, kan je daar je beslissing van af laten hangen.
Wiel
tineke

Inge O schreef:
Biet schreef: Mijns inziens kun je als (toekomstige) eigenaar die handel alleen maar beïnvloeden met de keuze van waar je de hond vandaan haalt.
En als je dan weet van broodfok, puppyfarms, maar ook van wat er met een ras gebeurd in de loop van de jaren, kan je daar je beslissing van af laten hangen.
dat is inderdaad zeker zo :ok: .

jammer genoeg wringt daar ook het schoentje want de meeste mensen interesseert dat geen euhh...biet :mrgreen: .
Dat is ook waar ,je staat verbaasd hoeveel mensen zonder blikken of blozen hun hond kopen bij een dubieuze broodfokkennel.
Vaak nog uit pure ontwetendheid maar toch ook vanuit totale desinteresse.
In dat opzicht kun je de wereld enkel maar verbeteren door bij jezelf te beginnen.
tineke

Inge O schreef:
tineke schreef:
Inge O schreef:
Biet schreef: Mijns inziens kun je als (toekomstige) eigenaar die handel alleen maar beïnvloeden met de keuze van waar je de hond vandaan haalt.
dat is inderdaad zeker zo :ok: .

jammer genoeg wringt daar ook het schoentje want de meeste mensen interesseert dat geen euhh...biet :mrgreen: .
Dat is ook waar ,je staat verbaasd hoeveel mensen zonder blikken of blozen hun hond kopen bij een dubieuze broodfokkennel.
Vaak nog uit pure ontwetendheid maar toch ook vanuit totale desinteresse.
In dat opzicht kun je de wereld enkel maar verbeteren door bij jezelf te beginnen.
weet je dat een groot deel van onze studenten (bachelor, zou je mogen verdenken van enig gezond verstand) en dierenzorg (zou je mogen verdenken van enige interesse in dieren) zonder blikken of blozen een stage wil doen bij een broodfokker :ugh: :ugh: ?
Oh dat geloof ik zo ,en vaak is dat ook nogeens omdat ze het gewoonweg niet als broodfokker herkennen :ugh:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”