Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond op andere hond af laten rennen/stormen in losloopgebied

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Hond op andere hond af laten rennen/stormen in losloopge

Ongelezen bericht door blondie »

iones schreef:Eigenlijk zouden er eisen moeten worden gesteld binnen zo'n losloopgebied.
Zoals: honden mogen hier los mits ze geen agressie vertonen naar anderen toe.
Om maar een voorbeeld te noemen.
Honden mogen los als baasjes even de ogen goed te kost geven lijkt me ook een handige.
Kan er van genieten als ik leuke honden ontmoetingen zie, en meestal zie je gewoon dat van 2 kanten al de interesse is naar elkaar toe. Die van mij zijn niet zo op zoek naar andere maatjes als ze vrij lopen. Roep zelf ze even naast me en/of hou de focus op een balletje of een stokje.
Lijkt mij wel eens duidelijk dat ik dan niet mijn honden stimuleer om kennis te laten maken met een tegemoet komende hond. Maar dit is blijkbaar niet duidelijk.
Kom ook bijna niet meer in losloopgebieden, ondanks dat ik best hard heb gewerkt aan gehoorzaamheid. Maar blijkbaar moeten honden in losloopgebieden allemaal maar met elkaar spelen en het leuk vinden om andere honden te leren kennen en ben je asociaal als je je honden bij je roept omdat je weet dat ze niet willen spelen, dat die ouwe als hij een beuk krijgt omligt, dat de jonge mede daarom denk ik wat beschermender is geworden en eerder een andere hond zal blokken/wegjagen.
Niet nodig als mensen zelf inschatten dat ik liever hun honden niet bij mij heb. En dat dat niet altijd lukt bij honden om ze bij zich te houden kan ik inkomen. Maar soms denk ik wel eens kun je nu écht niet even zelf aanijnen als je ziet dat je iemand tegen het lijf loopt die duidelijk niet met andere honden kennis wil laten maken? Loop al niet in drukke gebieden of op mooie dagen meer in die gebieden.
En nee ze maken geen gaatjes, maar ze zijn ook niet van een snauw als de hond de lichaamstaal al negeert en toch doorstapt. Ik heb daar geen zin in.
En niet iedereen is zo hoor, sommigen zeggen prima dat je honden geen andere honden willen, je laat dat duidelijk zien door even aan te lijnen, ik hou mijn hond even bij me die met een andere hond kan gaan spelen en we vervolgen de weg zonder dat iemand maar geïrriteerd is of de honden elkaar onaardig bejegenen.
Maar er zijn er ook zoveel die dat dus wel een probleem vinden, en vaak zijn dat helaas de mensen die als ik het eerlijk mag zeggen geen controle over eigen hond hebben. Die vinden het vervelend juist omdat ze hun hond niet terug kunnen roepen.
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

Manga kan soms ook wel op andere honden afstormen.
Maar loopt er dan met een boog omheen of snuffelt even.
Soms ben ik ook wel eens te laat met terug roepen. Maar
goed ik vind dus ook dat honden elkaar gewoon moeten kunnen begroeten/besnuffelen
in een losloopgebied. En daar hoort najagen dus niet bij.
Najagen moet ze eens in d'r kop halen, dat wil ik niet hebben.

Het ligt er ook aan hoe de andere honden/mensen op ons afkomen.
Is het een heel onzeker hondje houd ik haar bij me of doe ik haar aan de riem.
Maar als het net zo'n blije gup als Manga is dan mag ze er gewoon heen.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Rami schreef:
iones schreef:Eigenlijk zouden er eisen moeten worden gesteld binnen zo'n losloopgebied.
Volgens mij zijn er wel ergens in losloopgebieden bordjes te vinden met: 'honden mogen los, mits onder appèl'. Weet niet precies waar. Almere misschien?
Dat zal ze leren....: een bordje :E: :LOL:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
T@m@r@
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Shepherd & Havanezer

Ongelezen bericht door T@m@r@ »

Zelf woon ik naast een heel groot losloop gebied (bos) en loop hier elke dag met mijn honden. Mijn Aussie kan (tot nu toe) met eigenlijk alle honden prima overweg en ze is sociaal en vriendelijk. Echter heeft ze wel de gewoonte om bij het zien van een andere hond er op af te willen stormen om die hond uit te dagen voor een renspelletje. Ze is net een jaar en is echt nog pup met spelen maar ik houd er rekening mee dat dit niet altijd zo zal blijven en dat ze straks niet alleen maar wil spelen. Ik wil dus voorkomen dat ze er straks op af stormt op een punt te maken of dat er een conflict ontstaat omdat die hond of baas er niet van gedient is (tot nu toe nog niet het geval). Over het algemeen kunnen de andere eigenaren erom lachen en vinden het niet erg omdat ze de hond zo vrolijk en vriendelijk begroet. Maar laatst kwam ik een stel tegen met een angstig hondje en dan wil ik gewoon niet dat mijn hond er zo lomp opaf stormt.

Ik ben er al een tijdje op aan het trainen en als ik een andere hond aan zien komen dan laat ik haar volgen. Als ze al iets voor me loopt dan geef ik het commando ''wachten'' of ik roep haar terug en moet ze alsnog volgen. Bij kleine of oude hondjes moet ze blijven volgen en mag ze er niet heen maar soms schiet ze er toch nog vandoor en dan kap ik het af en moet ze weer volgen, dan mag ze dus niet spelen. Als ik haar toestemming geef om te gaan dan ontploft ze in de zin van dat ze op die andere hond afstormt om te spelen, al is dit binnen een straal van 10m. Ik vraag me nu af of ik dit moet goedkeuren of dat ik toch moet drammen op een rustigere kennismaking en dat ze dan pas mag spelen. Het laatste wat ik wil is dat anderen last hebben van mijn hond en ik doe mijn uiterste best om haar dan bij me te houden maar ze wil ZO graag dat het me niet altijd lukt.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Of wil ik nu teveel en heeft het tijd nodig (dat hoor ik nog wel eens :F: )
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Tara schreef:
Rami schreef:
Volgens mij zijn er wel ergens in losloopgebieden bordjes te vinden met: 'honden mogen los, mits onder appèl'. Weet niet precies waar. Almere misschien?
Overal vind je zulke bordjes, in andere bewoordingen weliswaar, maar op vrijwel al die borden staat iets van "honden los toegestaan"... En dan een rijtje mitsen en voorbehouden.
Maar ja, dát lezen mensen liever niet. :roll:
Is dat zo? Ik bedoel van die bordjes? Ik loop niet zo heel vaak in officiële losloopgebieden. Maar toen ik ooit zo'n bordje zag vond ik het wel goed. Niet dat mensen zich daar dan automatisch aan houden, maar wel dat er over nagedacht is. :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Badu schreef:
Rami schreef:
Dat zal ze leren....: een bordje :E: :LOL:
Zeg! :boos:

:engel:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik heb nog nooit op een bordje gelezen "loslopende honden toegestaan mits etc". Weet iemand een voorbeeld? Ik niet.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

wij hebben hier bordjes met "uitrenplek" maar houd u hond onder appel of zoiets,ik kan er wel even een foto van maken morgen?
Groetjes Heidi
Afbeelding
iones
Zeer actief

hewi schreef:wij hebben hier bordjes met "uitrenplek" maar houd u hond onder appel of zoiets,ik kan er wel even een foto van maken morgen?
Ik geloof je op je woord. Maar als ik op het forum zo lees over hoe andere mensen hun honden in alles hun gang laten gaan, zouden daar eigenlijk toch restricties voor moeten zijn want kennelijk kunnen ze de eigen verantwoordelijkheid anders niet aan.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Hier stonden inderdaad dat soort bordjes maar die zijn helaas vervangen :ugh:
Jigzy blijft trouwens neutraal aan de lijn omdat mama het wel oplost. Ik laat dus geen honden in haar buurt toe die uit de bocht vliegen om bij ons te komen.
Madison
Zeer actief
Mijn ras(sen): West Highland White Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Madison »

Badu schreef:Wat gebeurt er voor kwalijks dan ?
Honden begroeten elkaar soms wat uitbundig... soms iets minder uitbundig. Ze hebben zo hun voorkeuren... Als de ander gaat rennen... tja, dan ga je er als hond achteraan, omdat het kan.
Andere keer worden ze zelf nagejaagd... ze doen maar :U:
Volgens mij snap jij het niet helemaal he? Het is mij eenmaal overkomen dat mijn hond werd nagejaagd door een grotere hond en de gevolgen daarvan waren bijna fataal. Ik zal niemand nogmaals vermoeien met het hele verhaal, maar in mijn ogen spoor je niet als je zoiets zegt: 'ze doen maar'. Dan moet jij niet verbaasd opkijken als je een keer de verkeerde tegenkomt.
iones
Zeer actief

Je hond die op een andere hond afstormt bijvoorbeeld, zodat die de benen neemt, en de weg oversteekt. En vervolgens dat jouw hond die hem nog steeds achterna rent aangereden wordt.....

ze doen maar...
Laatst gewijzigd door iones op 08 nov 2012 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Contacteer:

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

Madison schreef:
Honden begroeten elkaar soms wat uitbundig... soms iets minder uitbundig. Ze hebben zo hun voorkeuren... Als de ander gaat rennen... tja, dan ga je er als hond achteraan, omdat het kan.
Volgens mij snap jij het niet helemaal he? Het is mij eenmaal overkomen dat mijn hond werd nagejaagd door een grotere hond en de gevolgen daarvan waren bijna fataal. Ik zal niemand nogmaals vermoeien met het hele verhaal, maar in mijn ogen spoor je niet als je zoiets zegt: 'ze doen maar'. Dan moet jij niet verbaasd opkijken als je een keer de verkeerde tegenkomt.
Ik vind het ook nogal gemakkelijk om te blijven zeggen: ze doen maar.
Voor mij kan heel erg veel en ik zeg ook 99% van de keren: ze regelen het zelf wel.
Maar zoals gisteren, vond ik echt veel te ver gaan. 1x kan, 2x kan eventueel ook nog, maar een 3e keer, als je ziet dat de andere hond "angstig" reageert... Hou dan je hond bij.
Madison
Zeer actief

V. ´t Brabantse Bont schreef:
Madison schreef:
Ik vind het ook nogal gemakkelijk om te blijven zeggen: ze doen maar.
Voor mij kan heel erg veel en ik zeg ook 99% van de keren: ze regelen het zelf wel.
Maar zoals gisteren, vond ik echt veel te ver gaan. 1x kan, 2x kan eventueel ook nog, maar een 3e keer, als je ziet dat de andere hond "angstig" reageert... Hou dan je hond bij.
Precies. En dan vind ik het ook nog belangrijk hoe de baas reageert. Als de baas netjes excuus maakt en de hond vervolgens aanlijnt, dan zal je mij niet horen, maar als er vervolgens gezegd wordt: 'Hij wilde alleen spelen' of 'Ze doen maar', dan heb je een probleem met mij.
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Wordt hier inderdaad ook gereageerd door mensen waarvan hun honden het doen, maar die ook aangeven dat ze erop aan het trainen zijn. Dat vind ik dan meteen heel anders dan iemand die er echt geen zak om geeft dat hun hond het doet en laconiek reageren.
Natuurlijk, het is losloopgebied, dus ze mogen lekker rennen en spelen, maar niet als je/ze anderen overlast veroorzaakt/veroorzaken.
iones
Zeer actief

Ieder leerproces gaat met fouten, dus een hond kan de fout in gaan en ik denk niet dat het fair is een hondeneigenaar daarop af te rekenen. Maar niet ingrijpen, niet corrigeren, dat is gewoon heel ergerlijk.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

iones schreef:Ik heb nog nooit op een bordje gelezen "loslopende honden toegestaan mits etc". Weet iemand een voorbeeld? Ik niet.
Hier in de buurt staat dat de honden los mogen mits onder controle
Hmmmmmm, gebied is wel over gegaan in andere handen.

Zal eens kijken of ik er nog een foto van kan maken :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:Ieder leerproces gaat met fouten, dus een hond kan de fout in gaan en ik denk niet dat het fair is een hondeneigenaar daarop af te rekenen. Maar niet ingrijpen, niet corrigeren, dat is gewoon heel ergerlijk.
Precies.
Maakt me echt niet uit als een hond op ons af komt stormen, maar het toe blíjven staan als baas, kan gewoon niet.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Madison schreef:
Kan ook overigens eens de andere kant uitgaan, hond die heel enthousiast aan komt zetten, hier een dalmaat. Ik dacht ok, leuk laat het maar gaan, dalmaat werd even zo druk begroet door mijn teef en ineens vond dalmaat het eng. Zet het op een rennen, met teef erachteraan. Keer erop koos dalmaat het hazenpad toen ze ons zag aankomen. Terwijl ik zelf al toen ik haar zag komen zelf al mijn honden even bij me riep omdat ik wel in had gezien dat de eerste ontmoeting blijkbaar niet zo leuk ervaren was ondanks dat de hond zelf zo druk op ons af kwam.
En er was echt niets ellendigs gebeurd toen de dalmaat de eerste keer heel druk op ons afkwam :19:
Ergens zal er tussen de honden wel wat anders zijn geweest dan ik of de eigenaresse waarnam, maar geknokt of gesnauwd van mijn hond uit was er toen echt niet.
En ik hou niet zo van ze doen maar. En laat maar gaan.
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

ik hou daar ook niet van. vooral omdat 1 van mijn honden gek is op het bos, maar dus niet van grotere honden
die op haar af komen rennen.
iemand die zegt : ze doen maar is nou net iemand die ik niet wil tegenkomen in het bos. die verpesten het voor ons.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

iones schreef:
lieke schreef:

Iones: Bonnie gaat altijd in de remmen voor ze bij een andere hond is, dus de uiteindelijke kennismaking is ook rustig hoor.
Kan zijn dat Bonnie echt uitdrukkelijk speelsheid uitstraalt en daardoor geen schrik aan jaagt.
En bij mijn honden is het ook allemaal geen probleem. Maar ik heb wel ooit een hond gehad die nogal bang uitgevallen was. Heeft de socialisatieperiode niet echt gehad omdat ze als pup al met 5 weken uit het nest verwijderd was en al snel in het asiel zat waar wij ze na 2 dagen ophaalden.

De aangerichte schade was defenitief. Door mij kwam ze wel volop in aanraking met een hoop andere honden maar die kende ze uiteindelijk allemaal. Maar ze is ook wel eens de weg over gevlogen met een te enthousiaste hond achter zich aan die op haar afgestormd kwam.

Bonnie straalt idd. totaal geen agressie uit, want zelfs oude en/of bange hondjes vinden haar leuk. Ze heeft maar één keer een slechte ervaring gehad en dat was met een staffteef die hier in de buurt alle honden terroriseert (met een ontzettend aso baas die haar overal los laat lopen).
En verder ben ik reuze blij met Bonnie's blije guppen-uitstraling want ze vangt te speelse honden altijd op voor ze bij Kyra zijn. Die staat tegenwoordig zó wankel op de beentjes dat zelfs een teckel haar nog kan vloeren. :ugh:
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

gonnie schreef:Ik heb daar nooit zo probleem mee als er anderen honden op mijn honden afgestormd komen, zelf leid ik de meiden af als er anderen honden aankomen of als ze zich niet af laten leiden dan lijn ik ze aan.

Brokjes in de bosjes gooien hoef ik niet te doen want als die andere hond er dan bijkomt wordt dat knokken, geef ze de brokjes ook nooit als de anderen honden vlak bij ons komen staan want dan kan ik er donder op zeggen dat ze in de knok gaan.

Net in het bos leid ik de twee meiden die vlakbij me liepen af toen er een hond aan kwam dat lukte maar Jarah stond nog in de kant stront te eten en Gerard was bij haar in de buurt, grijpt die hond Jarah ineens Jarah gillen die anderen twee meiden lieten zich toen niet meer afleiden en renden er al borstelend op af, gelukkig kon ik ze terug roepen, Gerard kwaad die zei had ze die hond lekker laten bijten, maar het zou zomaar kunnen dat die twee mooi de aanvallende hond gingen helpen dus dat risico nam ik niet en dan je schiet er niks mee op als vier honden met elkaar in de knok gaan.

En heb trouwens niks tegen de baas geroepen kan gebeuren hoor.
Alleen andersom hebben mensen nooit geen begrip.

Jaren terug werd onze eerste Pinscher Kelly gegrepen door een hond die vrouw bood toen nog haar excuses aan op zich wel netjes, een poos later greep die hond Bijou dat had die vrouw niet gezien maar een dag later werd Bijou dus pissig op die hond, Kelly vluchtte altijd voor die hond maar Bijou was heel anders en die heeft sinds die tijd altijd op die hond geloerd.
En nou zal je denken dat die eigenaar ook begrip zou hebben voor mijn honden nou mooi niet, die gilt altijd naar me dat ik mijn t.....honden bij me moet houden als ze eens op haar honden afrennen. Nou doe ik dat meestal maar heel soms sta je in een donker bos ineens pal voor elkaars neus, nou is Bijou er niet meer maar de anderen meiden hebben het wel van haar overgenomen al gaat het de laatste tijd heel goed en kan ik ze goed terug roepen.
Dat van die vrouw vind ik wel een rare reactie als haar honden ook overal op af denderen.
Maar ik ben dus ook nu iemand die er echt niet meer van gedient is.
Gelukkig zijn de meeste honden die hier in de buurt lopen niet zo van op Toots af stormen de meesten gaan hem uit dagen door op de grond te gaan liggen. Dan mag Toots snuffelen echt wel zoet.

Maar ik word zelf ook wel om ver geduuwd door andermans honden terwijl mijn hondje dan rustig aan het snuffelen in in de bosjes.
Ik vind het echt ongewenst gedrag. En zeker als mensen hun honden eerst hebben laten zwemmen. Ik hoef nooit echt rekening te houden met mijn kleding Omdat Toots zelden vies word dus ik kan netjes gekleed de hond uit laten. Maar meestal kom ik dan op de 1 of andere manier onder de modder van andere honden thuis. Ik vind honden echt super hoor. Maar ik vind dat gewoon niet nodig.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Madison schreef:
Als je terug leest dan kan je zien dat ook mijn honden met regelmaat worden nagejaagd.. anders... ze laten zich najagen. Ze moeten niet gaan rennen, daar train ik op. Stil blijven staan dan gebeurt er niets. Als jij een hond hebt die permanent in de paniekmodus staat & steeds het hazenpad kiest dan is dat jouw probleem & niet per definitie het probleem van de hond die er achteraan gaat. Lijn jij je bange hond dan aan als je dat gedrag zo vervelend vindt. :ok:
& in de buurt van wegen heb ik ze sowieso aan de lijn :U:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Senna schiet eigenlijk nooit in de paniekmodus, alleen bij deze hond dus. Verder eigenlijk nog nooit problemen gehad met andere honden. Dus in dit geval vind ik het toch niet mijn probleem.

Het is geven en nemen en niet maar allemaal laten gaan.
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Nou... het was net ook weer lekker raak. Kerel met 3 kutjoekels die meters voor hem uit stormen en bovenop Tallie duiken. En maar lachen die vent, terwijl zijn 3 ongeleide projectielen van 40 kilo achter mijn hond aan gingen. "Joh, die bijt wel van zich af hoor". Ja dat doet ze, omdat ze de pest heeft aan zulke honden. Pislink word ik ervan. Tot overmaat van ramp kwamen ze er 10 minuten later WEER aangestormd, een goede 50 meter voor die vent aan, en WEER doken ze er bovenop. Hij deed weer helemaal niks. Heb ze geprobeerd weg te viswijven, maar ze trokken zich nergens wat van aan :boos: :boos:
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

Tara schreef:
Tallie schreef:Nou... het was net ook weer lekker raak. Kerel met 3 kutjoekels die meters voor hem uit stormen en bovenop Tallie duiken. En maar lachen die vent, terwijl zijn 3 ongeleide projectielen van 40 kilo achter mijn hond aan gingen. "Joh, die bijt wel van zich af hoor". Ja dat doet ze, omdat ze de pest heeft aan zulke honden. Pislink word ik ervan. Tot overmaat van ramp kwamen ze er 10 minuten later WEER aangestormd, een goede 50 meter voor die vent aan, en WEER doken ze er bovenop. Hij deed weer helemaal niks. Heb ze geprobeerd weg te viswijven, maar ze trokken zich nergens wat van aan :boos: :boos:
Telefoon pakken, filmen, en aangifte doen.
Dan kan je voor elk kleinigheidje wel aangifte doen.... :hmmm:
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

Nanna schreef:
Roo schreef:
Tara schreef: Telefoon pakken, filmen, en aangifte doen.
Dan kan je voor elk kleinigheidje wel aangifte doen.... :hmmm:
In sommige gevallen vind ik het geen kleinigheidje. De politie zal dat wèl vinden.
Dus ik los het gewoon zelf op. Gaat me buitengewoon goed af. :ok:
Ik wil het eerst vriendelijk vragen. De volgende keer komt er een waarschuwing. En als ze het dan nóg niet willen begrijpen dan volgen er meer fysieke maatregelen. En die begrijpen de baasjes dan opeens wèl.
Ik denk dat ik daar zelf redelijk makkelijk in ben, maar dat zal ook wel komen doordat ik een hond heb die gemakkelijk zijn mannetje staat. Ik vind idd dat mensen alle recht hebben een hond flink te verjagen door middel van bijv een stok, en je zal mij ook niet horen klagen als iemand mijn hond ooit weg zal jagen. Ik zou pas melding maken als er echte verwondingen vallen, of iemand zijn hond echt herhaaldelijk aan laat vallen. Bij een hoop gesnauw of een 'ordinair hondengevecht' zeker niet. Maarja, dat laatste is persoonlijk.
Madison
Zeer actief

Badu schreef:
Madison schreef:
Als je terug leest dan kan je zien dat ook mijn honden met regelmaat worden nagejaagd.. anders... ze laten zich najagen. Ze moeten niet gaan rennen, daar train ik op. Stil blijven staan dan gebeurt er niets. Als jij een hond hebt die permanent in de paniekmodus staat & steeds het hazenpad kiest dan is dat jouw probleem & niet per definitie het probleem van de hond die er achteraan gaat. Lijn jij je bange hond dan aan als je dat gedrag zo vervelend vindt. :ok:
& in de buurt van wegen heb ik ze sowieso aan de lijn :U:
Kijk, dit is al een stuk genuanceerder dan: 'ze doen maar'.

Mijn hond staat zeker niet standaard in paniekmodus, maar inderdaad, ik doe haar aan de lijn als ik zie dat er een andere hond op haar afstormt, om problemen te voorkomen en ook mijn hondje wordt erop getraind niet weg te rennen als er een andere hond op haar afstormt. Maar ik verwacht van de eigenaren van honden die de neiging hebben na te jagen etc., wel dat zij hun hond bij zich houden. En inderdaad, er kan wel eens iets fout gaan, maar dan verwacht ik wel een normale reactie van de andere eigenaar en niet een: 'ze doen maar', want zo een opvatting kan voorde najagende hond en de hond die wordt nagejaagd ernstige gevolgen hebben.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

lieke schreef:O jee, ik ben wss. zo'n ontzettend irritante baas. :oeps:
Mijn Bonnie heeft de lieflijke gewoonte om al 'Joehoehoe'-blèrend en staart rechtovereind op andere honden af te stormen om bij vriendelijke honden een meter van te voren met piepende remmen tot stilstand te komen en bij minder vriendelijke honden op dezelfde afstand met een 90-graden bocht af te veren.
Ik laat haar altijd haar gang gaan en het zelf uitzoeken omdat ze het prima kan inschatten of het wel of niet kan. En Kyra en Lyndie mogen ook altijd komen buurten, al stormen die al een paar jaar niet meer en gaat dat meer op de 33-toerensnelheid. :mrgreen:

Ik geloof dat ik maar beter uit de buurt van forummers en hun honden kan blijven. :schrik:
Welnee joh, in de losloopgebieden bij mij in de buurt, gebeurt dat dus dagelijks. :wink:
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

Hier lopen dus een aantal honden los....maar het is geen losloopgebied!!!
Maar midden in een woonwijk.
Ik hou mijn uberenthousiaste springstuiterbal (Labradog) binnen de bebouwde kom altijd zeker aan de lijn. Gewoon omdat ik weet dat hij zo graag naar andere honden maar ook zeker naar andere mensen toe gaat en dat dit met zo veel enthousiasme gepaard gaat dat het niet altijd fijn is en in mijn ogen zelfs gevaarlijk (als er vanuit het niets 40 kg. tegen je opknalt). De GT zegt dat het een hele vriendelijke hond is die je "vriendelijk" begroet maar ja maak dat degene maar eens wijs die begroet is.
Ik ga het liefst naar losloopgebieden als ik weet dat het er rustig is. Dan mag hij ook los van mij maar ik blijf wel zeer alert op mijn omgeving.
Zie ik een andere hond aankomen dan krijgt hij het commando "wacht". Hij wacht dan en kijkt mij (hoopvol) aan. Pas als ik toestemming geef stormt hij op de andere hond af (ja sorry, subtiel en voorzichtig staan niet in zijn woordenboek). In de tussentijd waarschuw ik de andere baas dat hij kan springen maar ik doe er wel alles aan dit te voorkomen.
Lijkt het mij geen goed plan dat ze gaan spelen dan lijn ik hem aan of ik brul "doorlopen".
Negen van de tien keer gaat dit goed maar helaas heeft hij nog wel eens een plank voor zijn kop of reageer ik niet op tijd en dan stormt hij dus wel als een gek op een ander af. Ik ga hem dan halen, lijn hem aan en verontschuldig me. Dus ja dat het een keer gebeurd kan ik me voorstellen maar je laat het mijn inziens niet 3x gebeuren.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”