Honden mogen los als baasjes even de ogen goed te kost geven lijkt me ook een handige.iones schreef:Eigenlijk zouden er eisen moeten worden gesteld binnen zo'n losloopgebied.
Zoals: honden mogen hier los mits ze geen agressie vertonen naar anderen toe.
Om maar een voorbeeld te noemen.
Kan er van genieten als ik leuke honden ontmoetingen zie, en meestal zie je gewoon dat van 2 kanten al de interesse is naar elkaar toe. Die van mij zijn niet zo op zoek naar andere maatjes als ze vrij lopen. Roep zelf ze even naast me en/of hou de focus op een balletje of een stokje.
Lijkt mij wel eens duidelijk dat ik dan niet mijn honden stimuleer om kennis te laten maken met een tegemoet komende hond. Maar dit is blijkbaar niet duidelijk.
Kom ook bijna niet meer in losloopgebieden, ondanks dat ik best hard heb gewerkt aan gehoorzaamheid. Maar blijkbaar moeten honden in losloopgebieden allemaal maar met elkaar spelen en het leuk vinden om andere honden te leren kennen en ben je asociaal als je je honden bij je roept omdat je weet dat ze niet willen spelen, dat die ouwe als hij een beuk krijgt omligt, dat de jonge mede daarom denk ik wat beschermender is geworden en eerder een andere hond zal blokken/wegjagen.
Niet nodig als mensen zelf inschatten dat ik liever hun honden niet bij mij heb. En dat dat niet altijd lukt bij honden om ze bij zich te houden kan ik inkomen. Maar soms denk ik wel eens kun je nu écht niet even zelf aanijnen als je ziet dat je iemand tegen het lijf loopt die duidelijk niet met andere honden kennis wil laten maken? Loop al niet in drukke gebieden of op mooie dagen meer in die gebieden.
En nee ze maken geen gaatjes, maar ze zijn ook niet van een snauw als de hond de lichaamstaal al negeert en toch doorstapt. Ik heb daar geen zin in.
En niet iedereen is zo hoor, sommigen zeggen prima dat je honden geen andere honden willen, je laat dat duidelijk zien door even aan te lijnen, ik hou mijn hond even bij me die met een andere hond kan gaan spelen en we vervolgen de weg zonder dat iemand maar geïrriteerd is of de honden elkaar onaardig bejegenen.
Maar er zijn er ook zoveel die dat dus wel een probleem vinden, en vaak zijn dat helaas de mensen die als ik het eerlijk mag zeggen geen controle over eigen hond hebben. Die vinden het vervelend juist omdat ze hun hond niet terug kunnen roepen.