Nuance, ook op mezelfSelene schreef:En dat is dus niet zo, de hond en dus zijn eigenaar zit fout!Yvet schreef:Stel dat ik alle honden zou gaan aaien zo vanuit het niets en die ene hond zou dan mij gaan bijten en ik heb toch een probleem en niet die eigenaar van de betreffende hond want dan is het toch mijn eigen schuld dikke bult want dan als ik niet had gedaan dan was ik ook niet gebeten
Dan heet toch de slachtoffer kan ook de dader zijn

Als iemand (volwassene) mijn hond wil aaien en ik herhaal tot 5 x toe nadrukkelijk (liefst met getuigen erbij) dat Fikkie bijt en dat ik niet wil dat die persoon hem aait en hij doet het DAN...., dan gaat het lukken om onder die aansprakelijkheid uit te komen.
Ik moet wel heel expliciet zijn in mijn waarschuwing .. dus niet "doe maar liever niet, hij kan onvriendelijk zijn" maar "nee, je mag mij hond niet aaien, hij bijt". En ik moet dat herhalen.
Deze manier van "eronderuit komen" wordt, naarmate de "aaier" jonger is moeilijker omdat het besef bij de aaier bewijsbaar aanwezig moet zijn dat er een dreiging is. Bij een kind van 14 nog wel te doen, bij een kind van 4 niet (even grof gezegd).
Is er een ouder bij het kind en herhaal ik tegen die ouder nog 5 x "weg bij de hond!!" dan ligt het weer anders, maar moeilijk.
In de basis "hang" je als hondeneigenaar!
(In de praktijk heb ik mijn hond allang opgetild desnoods en ben ik uit de situatie; maar ook ik heb al 's "uit het niets aaiende kinderen" aan mijn hond gehad)
Suzanne