Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Illusion collar

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

Re: Illusion collar

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Caro. schreef:
S@ndr@ schreef:Juist ik heb CM nodig :cry: , hij wil maar niet rustig worden, weggaan is een feestje, voor hem :tong: voor mij niet zo. :boos:
we gaan oefenen, echt waar.
ja hij kent ze wel hoor die basis commando`s :wink:
en ik ga vaker weg met hem, tot het zijn neus uitkomt, gadverdamme alweer met die auto weg :tong:
of zo :smile:
Hij is niet rustig, omdat jij niet rustig bent.

En dat klink zo simpel en tegelijk zo moeilijk. Nou, het is het laatste hoor :F:
Ik moet de boel terugdraaien door eerdere foute benadering, en ben daar dus nu ongeveer een jaar mee bezig en we zijn er nog lang niet.
Maar wel ontzettend veel resultaat geboekt.
Ik heb absoluut de wijsheid niet in pacht, hou me ten goede, maar ik herken wel veel in je verhaal en weet dus ook (uit eigen ervaring, en dat is dus geen wet) maar één oplossing en dat is dus rust. Die rust begint bij jezelf en zal je hond uiteindelijk overnemen.

Ik noem maar wat.... in een keukenkastje hier liggen altijd kluiven voor de hond. Als ik het kastje open deed, zat Puch er al in met zijn snavel en leverde ik een half gevecht om erbij te kunnen (gevecht bedoel ik niet agressie mee, want hij is absoluut niet fel op eten bij mij, maar gewoon om bij dat kastje te kunnen komen).
En wat deed ik? Niks.... er gebeurt helemaal niks zolang hij daar een beetje hysterisch staat te doen. Ik wacht en wacht en zeg totaal niets.
De eerste keer keek hij me na enige minuten stomverbaasd aan 'ben jij nu aan het doen? je moet toch een kluif pakken'.
En dan zie je hem bijna denken 'wat nu? wat helpt?'. Onzeker doet hij een stap achteruit, ik een stap vooruit, hij nog een stap achteruit, ik een stap vooruit, en ja hoor.... meneer ging zitten. Ik ging bukken om een kluif te pakken en daar stond hij weer 'yesss kluif'.
Nee, niet dus. Ik weer achteruit, enz. enz.
Net zolang totdat hij door had dat hij rustig moest blijven zitten totdat ik die kluif te pakken had.
Feilloos he na die ene keer? Oké, je moet het weleens herhalen, maar hij heeft het helemaal zelf uitgezocht.

Daarvoor had ik boos kunnen roepen 'zit en blijf!' potverdorie 'ik zei toch zit en blijffffffffff'. Die opwinding is groot, je commando's worden bozer, iedereen is gestresst en dat keer op keer op keer.
Laat hem maar nadenken, kijken met welk gedrag hij iets voor elkaar krijgt.

Snij jij die frikandel en hij gaat hysterisch doen, dan zet je de frikandel weg en loopt weg. Is hij rustig, dan kom je weer en ga je door.
Wordt hij hysterisch, hoppa weg die bende.
Gegarandeerd dat hij snapt dat er pas frikandel komt als hij rustig is. Je hebt een lange adem nodig, maar als hij het door heeft, vergeet hij het ook niet meer. Ze hebben het zelf uitgevogeld (met een beetje hulp :F: ).
weet je met gewoon voeren en zo doe ik dat allang, want hij trok de bak zo ongeveer uit mijn handen,
maar op cursus is het dat je aan de gang moet en als hij iets goed doet een beloning, opgewonden of niet :19:
kun je dus net alle keren het verkeerde belonen. ik vind deze gewoon heel lastig :U:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik zou echt stoppen met cursus of 1 op 1 maar in ieder geval eerst aan jullie relatie en aandacht werken
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

klinkt bezopen , maar onder normale ( Dagelijkse) omstandigheden is daar helemaal niets mis mee. :U:
M@scha
Zeer actief

S@ndr@ schreef:klinkt bezopen , maar onder normale ( Dagelijkse) omstandigheden is daar helemaal niets mis mee. :U:

normale, niet prikkelgevoelige standaard omstandigheden.

maar niet als er opwinding bij komt kijken.

je moet echt eerst rust in die hond en vooral jezelf krijgen voordat je nog meer bij wilt leren
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

nauw gewoon het dagelijks leven, kippen, eenden,katten, blaffende honden achter een hek, geen probleem.
Even vertellen hoe mijn theorie in elkaar steekt,
Ik heb dus een hond die hoog staat in energie, die geestelijk uitdaging nodig heeft, en die dus ook best opgewonden kan zijn, voor cursus en dan de ontvanger uit heeft, en eigenlijk denk ik dat als ik iets maar vaak genoeg doe, zodat het gewoon wordt, en de opwinding wat minder, dat hij goed te bereiken is, en dus dat het gedrag doorbroken kan worden.

Maar om dat te doen zal ik het nu tijdelijk even zo moeten doen( denk ik)
tijdens de af en blijf oefening bij voorbeeld doet hij perfect,
maar hij ziet alles wat loopt, en houdt het ook in de gaten waar
gaat het heen.
zijn kop vliegt alle kanten op, en ik denk dat dit iets is wat bij het ras hoort en dat het zo blijft, en als ik hem er nu niet mee confronteer, dat hij straks op steeds mindere prikkels heftig gaat reageren.
en dat wil ik niet, dus misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar dit is wat ik gevoelsmatig bij hem binnen krijg :19:
dus eigenlijk wil ik hem leren om ook bij die heftige prikkels gewoon rustig te blijven, en volgnes mij leer ik hem dat niet met ze te vermijden.
maar hij pikt alles op en zal dat ook altijd blijven doen.
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 27 aug 2010 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Over de ''Illusion collar'':

Note: this collar is not recommended for dogs who's neck measures less than 13 inches at the base, or weighs less than 18 lbs. Dogs with any breathing problems, such as "pushed-in faces" that restrict breathing; dogs with trachea or throat problems, such as Pomeranians; and dogs with elongated, overly slender necks, such as Greyhounds, should NOT use the collar. The collar was also not intended for dogs under the age of one.

Bron: http://www.dogbreedinfo.com/articles/il ... collar.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat zegt al heel veel, vind ik.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hoi Sandra, hij denkt dat die opwinding de bedoeling is. Heb je daar wel eens aan gedacht? Dat hij geleerd heeft dat die opwinding en dat enthousiasme in zijn puppentijd leuk en fijn was en nu lastig wordt. Want hoe leuk is een blije pup op cursus? Een die speels doet, een die open naar de omgeving reageert, een die enthousiast het veld op rent. Dan denk je jaaaa, hij vindt het leuk. Dat ben je per ongeluk gaan aanmoedigen. Ook ben je hem veel frikandel gaan voeren daar. Dus wat heb je gemaakt? Een hond die ipv in rust de training ingaat een hond die denkt dat het een feestje is om naar de training te gaan. Leuk, maar dat is niet de bedoeling. Je kan of stoppen, of ergens anders gaan trainen zodat die link er niet is, of je traint vanaf nu alles opnieuw en helemaal anders. Dus geen routines meer die hem in zijn oude gedrag laten vallen. Want ik denk dat daar het probleem zit. Hij denkt dat het zo hoort.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nakisha schreef:Over de ''Illusion collar'':

Note: this collar is not recommended for dogs who's neck measures less than 13 inches at the base, or weighs less than 18 lbs. Dogs with any breathing problems, such as "pushed-in faces" that restrict breathing; dogs with trachea or throat problems, such as Pomeranians; and dogs with elongated, overly slender necks, such as Greyhounds, should NOT use the collar. The collar was also not intended for dogs under the age of one.

Bron: http://www.dogbreedinfo.com/articles/il ... collar.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

wat dan? allemaal wat je ook met een slip in de gaten zou moeten houden en niet bij gebruiken :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
S@ndr@
Zeer actief

MARC_S schreef:Hoi Sandra, hij denkt dat die opwinding de bedoeling is. Heb je daar wel eens aan gedacht? Dat hij geleerd heeft dat die opwinding en dat enthousiasme in zijn puppentijd leuk en fijn was en nu lastig wordt. Want hoe leuk is een blije pup op cursus? Een die speels doet, een die open naar de omgeving reageert, een die enthousiast het veld op rent. Dan denk je jaaaa, hij vindt het leuk. Dat ben je per ongeluk gaan aanmoedigen. Ook ben je hem veel frikandel gaan voeren daar. Dus wat heb je gemaakt? Een hond die ipv in rust de training ingaat een hond die denkt dat het een feestje is om naar de training te gaan. Leuk, maar dat is niet de bedoeling. Je kan of stoppen, of ergens anders gaan trainen zodat die link er niet is, of je traint vanaf nu alles opnieuw en helemaal anders. Dus geen routines meer die hem in zijn oude gedrag laten vallen. Want ik denk dat daar het probleem zit. Hij denkt dat het zo hoort.
Ik ben bang dat je helemaal gelijk hebt :oohja: klinkt heel logisch ook, wat een oen he, ben ik soms ook :roll:
ik ga hier even op broeden, kijken wat ik het beste kan doen, misschien alleen belonen met spel op gewenst gedrag, want daar moeten we sowieso heen.
en wat dingen om gaan gooien, misschien na deze cursus een andere zoeken
Dank je wel Marc :ok:
laeken
Zeer actief

Ik denk dat omdat ik het herken. Eva vond het toen ze heel klein was niet zo leuk buiten. Het was -10 en ze vond het allemaal maar niks. Toen ze dus wel blij werd van wilde spelletjes zijn wij dat heel veel en vaak gaan doen. Lekker aanmoedigen van vrij gedrag. Ineens merkten wij een hele poos geleden dat Eva veel te opgefokt en klaar voor aktie aan de wandeling begon. Dus echt piepen, om je heen springen en opgefokt blaffen om de bal. Ik heb dat weggekregen door heel veel rust in te brengen. Rust was het toverwoord. Ook veel wandelingen zonder aktie. Dus geen gegooi met ballen, niet springen over toestellen en niet los rennen. Gewoon wandelen.

Wat jij zou kunnen proberen is met hem naar cursus gaan als er geen cursus is. Dus net doen alsof er cursus is en dan heel saai een blokje gaan lopen als je aangekomen bent zonder het veld op te gaan. Er is toch niemand. Dat doe je een paar keer en je zal zien dat zijn enthousiasme al slinkt. Dan ga je nog 1 of 2 keer naar het veld als er wel cursus is en loopt alleen een blokje om het veld en probeert zijn aandacht vast te houden. Zo kan hij leren dat hij daar niet komt voor de aktie en het plezier van de mensen en honden. Zodra hij wild wordt kan je hem ook even een time-out in de auto geven. Bij behendigheid worden wild geworden honden vaak even aan de paal gelegd. Afkoelen en dan nog een keer proberen maar dan rustig. Bij een gewone cursus doen ze dat niet maar in jouw geval kan dat wel helpen denk ik. Kalm mag alles, wild doe je niks. Zodra je het veld opgetrokken wordt moet je er weer vanaf gaan. Niet corrigeren, niks zeggen. Hij moet het zelf bedenken. En vaak gaat dat heel makkelijk omdat hij dan verward is. Kans is heel groot dat als je je 5 keer omgedraaid hebt hij de 6e keer naar jou gaat kijken waarom je dat steeds doet. Dan zeg je dus dat hij braaf is en probeert zijn aandacht vast te houden. Geef hem dan ook maar lekkers oid. Dan heb je kans dat hij het ineens snapt. Als ik naar de baas kijk en niet naar mijn omgeving gaan we wel het veld op. Ik zou dat wel voorbereiden met goed wandelen/activiteit vantevoren en die paar ritten naar het veld zonder dat hij daar iets uit haalt. Gewoon niet het veld op gaan maar een plasrondje lopen en de auto weer in. Dat enkele keren tot je merkt dat hij geen opgefokt gedrag toont als je daar naartoe rijdt. Dat is nl al genoeg om verder alles te laten mislukken. Dat moet weg!

Ik hoop voor je dat dat helpt als je dit wil proberen :wink:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

aboluut, ik heb het verknalt( ik wist wel dat het niet aan Gil lag), dus ik brei het weer recht, ik zeg niks en doe niks als hij niet rustig is.
Paaltjes is niet zo`n succes, die breekt hij af :wink:
maar ik zal je tekst even uitprinten en als leidraad gebruiken :ok:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nou ja, verknald? Hij is jong en iedere hond vraagt ook weer om een andere aanpak.
Ik denk ook weleens van balen dat ik het bij Puch vanaf het begin niet anders heb aangepakt, maar bij Kaya werkte die aanpak uitstekend.
In uiterste nood is dat een brulletje (vaak niet eens nodig) en een bal leidt haar zelfs nog langs een aardbeving en voilá, klaar, je kan alles aan- en afleren.
Datzelfde paste ik dus toe bij Puchu, afleiden (alleen speeltjes interesseren hem dus werkelijk niets), eventueel een kleine correctie, belonen als de aandacht op mij is en daar gaan we even feilloos langs die reu..... ja, mooi niet dus :oeps:
Jij moet je hond ook leren kennen, leren wat bij hem werkt, wat zijn 'zwakke plekken' zijn en waar hij het beste op reageert.
Lijkt mij heel normaal hoor en niks 'verknald'.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
S@ndr@
Zeer actief

Nauw heel onhandig aangepakt dan, een hond die druk is afleiden met wat lekkers is bij Gil niet handig,
dus best wel een beetje verknalt ja, en dan nog gaan lopen zeuren dat ik het trainen niet meer leuk vind,
terwijl hij precies doet wat ik van het vraag :smile: :engel:
de arme schat,
S@ndr@
Zeer actief

ja, maar als hij de oefening goed doet, ook al doet hij het op een wat opgewonden manier,
dan ben ik dus wel tevreden over de oefening, niet over zijn stemming, maar hoe maak je hem dat duidelijk dan.
goed is goed, ook al slijpen we het wel steeds een beetje bij
S@ndr@
Zeer actief

ja en dan sta ik dus in dubio, stel dat hij het als aanmoedigingsprijs ziet om maar lekker opgewonden zijn oefeningen te doen.
Ik zal wel weer te ver doordenken , maar ik zal hem thuis bij het oefenen als het rustig en goed gaat, wat meer belonen voor het rustig uitvoeren
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

S@ndr@ schreef:Nou precies, het was in de winkel net heel wat minder erg dan de vorige keer, en of dat nu komt omdat ik vanmorgen met hem gestept heb, of dat hij nog vol zat van de indrukken van gisteren( foto`s laten maken) of misschien de combinatie :denken:
ik moet meer met hem aan de bak
Mijn ervaring met Vera is ook dat dat wel degelijk heel veel scheelt. Zij kan ook best erg reageren op prikkels, en is behoorlijk actief. Ze reageert minder heftig dan van Gills hoor, als ik dat zo lees, maar ze kan erg druk worden als er veel (interessante) prikkels om haar heen zijn.
Zeker toen ze veel jonger was, moest ze gewoon dagelijks geestelijk bezig gehouden worden, om te zorgen dat ze rondom veel prikkels niet "gek van zichzelf" werd. Kon ik leuk 2 uur wandelen, maar dat deed het 'm niet. Er moest dan echt trainen/apporteren/zoekspelletjes, van dat werk, bij komen.
Ik heb ook heel lang er echt voor gezorgd dat ze al goed 'moe' was als ik wist dat ze in een prikkelvolle situatie zou gaan komen. Als ik haar bijvoorbeeld als puber-pup weleens bij vrienden bracht voor een middagje, zorgde ik dat ze die ochtend goed gewandeld had en vooral geestelijk bezig was gehouden. Dan was ze een voorbeeldige hond voor een oppas-middagje. Had ik Vera daar naar binnen gegooid met daarvoor alleen een half uurtje park, weet ik niet of ze nog een keer had mogen komen :engel:

En ik doe dat nog steeds als ze bijvoorbeeld mee gaat naar een verjaardag ofzo. De zondag na de doe-dag hadden we de verjaardag van mijn moeder. Kijk, dat noem ik nog eens plannen :cheer: :smile:
Zondagochtend uurtje gewandeld/geapporteerd, en Vera heeft de hele middag bij mijn stoel voorbeeldig liggen zijn :mrgreen:

Bij mij zat/zit het trouwens ook deels in gewoon accepteren dat ze zo is. Als je haar na een autorit op een plek vol indrukken de auto uit zet, dan gaat ze stuiteren. Nou ja, ze doet maar dan :19: Door zo te denken ben ik zelf al meteen veel rustiger ook. Maar goed, Vera is makkelijk te houden natuurlijk als ze gaat stuiteren, dat scheelt ook wel. Ik doe haar dan haar rogz tuigje aan, en klik de lijn vast aan de voorkant. Dan kan ze niet goed kracht meer zetten, en dan trekt ze maar een eind weg, mij een zorg :engel:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

juist, het is ook een beetje een jonge honden ding, ik had de GL wel mee, niet hoeven gebruiken vandaag bij de Ranzijn, dus het scheelt echt heel veel dat hij gisteren en vandaag dingen had gedaan die en indrukwekkend waren voor hem en die de energie eruit halen.
Ik heb een fiets schema gedownload, voor de hond, en vrijdag als we na de vakantie weer naar cursus gaan, dan ga ik dus en steppen en met hem naar de winkel, en dan hoop ik da tik hem op cursus duidelijk kan maken dat ik rust erg waardeer.
het is dus inderdaad ook de pest dan dat hij zo sterk is, toch weet ik bijna zeker dat als hij maar een "fractie lager" in zijn energie zit, dat ik hem gewoon op stem zou kunnen mannen.
Ik ga het in ieder geval proberen
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

S@ndr@ schreef:juist, het is ook een beetje een jonge honden ding, ik had de GL wel mee, niet hoeven gebruiken vandaag bij de Ranzijn, dus het scheelt echt heel veel dat hij gisteren en vandaag dingen had gedaan die en indrukwekkend waren voor hem en die de energie eruit halen.
Ik heb een fiets schema gedownload, voor de hond, en vrijdag als we na de vakantie weer naar cursus gaan, dan ga ik dus en steppen en met hem naar de winkel, en dan hoop ik da tik hem op cursus duidelijk kan maken dat ik rust erg waardeer.
het is dus inderdaad ook de pest dan dat hij zo sterk is, toch weet ik bijna zeker dat als hij maar een "fractie lager" in zijn energie zit, dat ik hem gewoon op stem zou kunnen mannen.
Ik ga het in ieder geval proberen
Klinkt als een goed plan :ok:
Ik kan Vera opzich altijd wel met stem 'mannen', alleen er is dan geen middenweg. Het is dan of gedrild, met stem dus, op commando naast me lopen, of als een halve gare in de lijn hangen. En ik geef heel eerlijk toe, ik ben te gemakzuchtig om haar dan 10-20-30 minuten lang continu onder commando te hebben/houden, dus doe ik de lijn aan de voorkant van haar tuig vast, en gaat ze d'r gang maar. Het dooft toch altijd wel uit, na de eerste opwinding :wink: En zolang ze aan een jachtlijntje gewoon de 'normale' wandelingen enzo kan doen, vind ik het wel best voor nu.

Steppen vind ik wel stoer trouwens altijd haha :ok:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

nah ik kan hem op stem echt wel in een cirkeltje van anderhalve meter van me houden, dus dat is een bekent iets voor hem, in de lijn laten hangen is geen optie :N:
hij vind het super leuk naast de step, dus het zal geen straf zijn,
zo ga ik het doen , en dan opletten dat ik alleen het goede gedrag beloon daar :oeps: opletten dus
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

malinois schreef:

wat dan? allemaal wat je ook met een slip in de gaten zou moeten houden en niet bij gebruiken :19:
Als je bovenstaande stukje goed doorleest, snap je direct wat deze halsband precies doet en waarom hij effect heeft.
Dat bedoel ik. Niet meer en niet minder.

Op basis daarvan weet ik dat ik hem niet gebruiken wil.
Hetzelfde geld trouwens ook voor de slip hoor.
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

Hmmz, ik had hem dus zowiezo niet mogen gebruiken :mrgreen:
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef:ja en dan sta ik dus in dubio, stel dat hij het als aanmoedigingsprijs ziet om maar lekker opgewonden zijn oefeningen te doen.
Ik zal wel weer te ver doordenken , maar ik zal hem thuis bij het oefenen als het rustig en goed gaat, wat meer belonen voor het rustig uitvoeren
Uiteindelijk HIER naar toe werken hè ;-)
Ja dat is een leuk voorbeeld :smile:
M@scha
Zeer actief

@inge o: het zal ook niet ervaren worden als een correctie, maar de auto zal wel iets worden wat niet altijd tot iets superdupergaafs leidt waardoor er dus meer gelatenheid zal komen
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:
S@ndr@ schreef:ja, maar als hij de oefening goed doet, ook al doet hij het op een wat opgewonden manier,
dan ben ik dus wel tevreden over de oefening, niet over zijn stemming, maar hoe maak je hem dat duidelijk dan.
goed is goed, ook al slijpen we het wel steeds een beetje bij
oké, als de opwinding geen belemmering is voor het echt goed uitvoeren van de oefening zou ik ook belonen :ok: .
Wat ik zou doen is niks vragen als de hond niet kalm is. :wink: Dan maar geen commando's en eerst zorgen dat je hond kalm is. Want als hij het wel doet is het deels mazzel, deels omdat hij het al heel goed kent en dus uit zijn mouw schudt en deels slechter uitgevoerd dan nodig. Dus hoe dan ook is het uitvoeren van een commando soms te makkelijk en wordt te snel per ongeluk de state of mind beloond. Je moet er helemaal vanaf dat hij druk en naar buiten gericht commando's krijgt. Honden zie je soms al starend naar een andere hond of konijn wel in zit gaan. De hond trekt en doet, eigenaar zegt zit! en de hond zit zonder omgekeken te hebben of contact te hebben gemaakt. Dan zou ik nooit belonen maar als vanzelfsprekend nemen :neenee: Wel kan je proberen vanuit een zit een kalmere hond te creëren. Ik zou een hond die zich op de omgeving richt weinig commando's geven en vooral belonen voor kijken naar de baas, vanzelf contact zoeken en vanzelf een kalme houding aannemen. Dus als hij naast je komt zitten, meteen een hond naar zijn kop om hem te belonen. Als hij je aankijkt met lopen, meteen reageren met plezier. En als hij blijft kijken als jij je tot hem richt dan kan je beginnen met de commando's die je wil trainen. Ik vind dat je mag zeggen dat je niet doet wat je moet doen als je hond er niet kalm en klaar voor is. OF je moet gaan corrigeren. Dus je hond attentie vragen en bij geen attentie dus een kleine correctie geven waarna hij misschien wel jouw kant op kijkt. Echter lijkt mij het corrigeren van een CC tussen andere honden geen goed idee. Wat hij met die associatie gaat doen weet je nooit maar ik hou er zelf niet van.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

dit is zeker iets waar ik naar ga streven hoor, ik zal even met Rob de trainer in overleg
hopelijk heb ik gelijk en is er over ene half jaar een grote verandering zichtbaar.
S@ndr@
Zeer actief

toch dingen als vooruit sturen kan hij best heel druk en hyper goed doen hoor, ik blijf het lastig vinden, maar ga mijn instinct wel achterna :smile: doe ik toch meestal
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Een hond kan best een topper zijn in obedience en tegelijkertijd bijna onhoudbaar zijn in de dagelijkse practische zin :mrgreen:
Dat komt omdat een cursus, waar het bijna altijd draait om het aanleren van bepaalde kunstjes, vaak heel iets anders is dan het opvoeden van een hond :wink:

Er zijn best veel leuke oefeningen om een hond te leren dat niet zo gek hoeft.
Je kunt hem bijvoorbeeld ergens aan vastmaken en zelf een paar meter verderop gaan staan met iets wat hij heel graag wil hebben. Dan gaat hij waarschijnlijk in de riem hangen of springen. En als hij dan nét even wat rustiger is doe je een stapje in z'n richting, als hij dan weer wild wordt doe je een klein stapje terug.
Op die manier zorg je dat je bij hem komt en hem het lekkers, de bal of de dummy, geeft in de momenten dat hij even rustig is. Dat moet je hem zelf laten uitzoeken, dus verder niks tegen hem zeggen. Hij moet zelf ervaren dat dingen ook goed komen zonder zo idioot te doen :wink:
De uiteindelijke beloning krijgt hij als je echt bij hem bent gekomen en hij even rustig gaat zitten.
Bij een grote of sterke hond is dat een handige manier om hem die grenzen te tonen, op een wijze waarbij jezelf de volledige regie in handen hebt en dus gewoon vrolijk maar rustig blijft.
In het begin ga je een paar meter van hem af staan, en als hij het begrepen heeft maak je die afstand wat groter.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
S@ndr@
Zeer actief

nou ja hier is het dus anders om in het dagelijks leven en verkeer heb ik geen kind aan hem,
maar zodra we naar school gaan wordt het hard werken :denken: :smile:
maar ik snap je punt :ok:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik zit niet helemaal in het topic hoor, misschien is het allang uitgekauwd allemaal :mrgreen: , maar kan het ook zo zijn dat hij op school wordt geconfronteerd met grenzen waar hij in het dagelijkse leven niet mee wordt geconfronteerd?
Zei hij die altijd op zoek is naar blinde vlekken? :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
S@ndr@
Zeer actief

ik ben gek op mensen die een andere kijk hebben en blinde vlekken ontmaskeren( zolang het Nanna niet is, die altijd vraagt van zou je dan zo`n ras wel moeten willen :mann: )
We/ ik denk nu dat ik het hem zelf heb aangeleerd, leuk en blij doen en een opgewonden hond afleiden met eten, dus belonen voor druk wild gedrag :oohja: en nu mag ik het hem afleren /ontmoedigen, alleen wat is nu echt handig.
en ik ben blij dat je meedenkt :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”