weet je met gewoon voeren en zo doe ik dat allang, want hij trok de bak zo ongeveer uit mijn handen,Caro. schreef:Hij is niet rustig, omdat jij niet rustig bent.S@ndr@ schreef:Juist ik heb CM nodig, hij wil maar niet rustig worden, weggaan is een feestje, voor hem
voor mij niet zo.
![]()
we gaan oefenen, echt waar.
ja hij kent ze wel hoor die basis commando`s![]()
en ik ga vaker weg met hem, tot het zijn neus uitkomt, gadverdamme alweer met die auto weg![]()
of zo
En dat klink zo simpel en tegelijk zo moeilijk. Nou, het is het laatste hoor![]()
Ik moet de boel terugdraaien door eerdere foute benadering, en ben daar dus nu ongeveer een jaar mee bezig en we zijn er nog lang niet.
Maar wel ontzettend veel resultaat geboekt.
Ik heb absoluut de wijsheid niet in pacht, hou me ten goede, maar ik herken wel veel in je verhaal en weet dus ook (uit eigen ervaring, en dat is dus geen wet) maar één oplossing en dat is dus rust. Die rust begint bij jezelf en zal je hond uiteindelijk overnemen.
Ik noem maar wat.... in een keukenkastje hier liggen altijd kluiven voor de hond. Als ik het kastje open deed, zat Puch er al in met zijn snavel en leverde ik een half gevecht om erbij te kunnen (gevecht bedoel ik niet agressie mee, want hij is absoluut niet fel op eten bij mij, maar gewoon om bij dat kastje te kunnen komen).
En wat deed ik? Niks.... er gebeurt helemaal niks zolang hij daar een beetje hysterisch staat te doen. Ik wacht en wacht en zeg totaal niets.
De eerste keer keek hij me na enige minuten stomverbaasd aan 'ben jij nu aan het doen? je moet toch een kluif pakken'.
En dan zie je hem bijna denken 'wat nu? wat helpt?'. Onzeker doet hij een stap achteruit, ik een stap vooruit, hij nog een stap achteruit, ik een stap vooruit, en ja hoor.... meneer ging zitten. Ik ging bukken om een kluif te pakken en daar stond hij weer 'yesss kluif'.
Nee, niet dus. Ik weer achteruit, enz. enz.
Net zolang totdat hij door had dat hij rustig moest blijven zitten totdat ik die kluif te pakken had.
Feilloos he na die ene keer? Oké, je moet het weleens herhalen, maar hij heeft het helemaal zelf uitgezocht.
Daarvoor had ik boos kunnen roepen 'zit en blijf!' potverdorie 'ik zei toch zit en blijffffffffff'. Die opwinding is groot, je commando's worden bozer, iedereen is gestresst en dat keer op keer op keer.
Laat hem maar nadenken, kijken met welk gedrag hij iets voor elkaar krijgt.
Snij jij die frikandel en hij gaat hysterisch doen, dan zet je de frikandel weg en loopt weg. Is hij rustig, dan kom je weer en ga je door.
Wordt hij hysterisch, hoppa weg die bende.
Gegarandeerd dat hij snapt dat er pas frikandel komt als hij rustig is. Je hebt een lange adem nodig, maar als hij het door heeft, vergeet hij het ook niet meer. Ze hebben het zelf uitgevogeld (met een beetje hulp).
maar op cursus is het dat je aan de gang moet en als hij iets goed doet een beloning, opgewonden of niet

kun je dus net alle keren het verkeerde belonen. ik vind deze gewoon heel lastig