Ik krijg zo de kriebels van al die mensen die menen dat ze door een buitenlandse honden stichting te steunen of wat geld aan mensen in een land in nood te geven meteen maar het recht claimen om voor hun 10 of 20 euro een vinger in de pap te hebben over hoe een land moet veranderen, of erger nog, geregeerd moet worden.
Arrogantie ten top en bovendien een prima reden om lekker met je goedgevulde buik achterover in je luxe relaxstoel zelfvoldaan naar je goeddoorvoede hondje te kijken.
Niemand dwingt iemand een buitenlands hondje te nemen, niemand dwingt iemand om geld te geven aan mensen in nood, dat is het voordeel van in een vrij land leven. Je kunt doen en laten wat je wil.
Maar ik vraag me altijd af hoe die mensen nog rustig kunnen slapen met de wetenschap dat dat luizige tientje misschien wel iemand van de hongersdood zou kunnen redden of iemand een broek aan zn lijf kan geven nu hij of zij alles wat ze bezat is kwijtgeraakt.
Idem met buitenlandse hondjes.
Mensen gaan toch op zoek naar een hond die bij hen past en waarom zou zo'n hondje niet uit het buitenland mogen komen?
Ook niet iedereen heeft haalt zn herplaatsers uit een nederlands asiel.
Ikzelf bijvoorbeeld heb nog nooit een hond uit het asiel gehad terwijl ik toch haast altijd voor herplaatsers kies. Dat herplaatsers uit een asiel komen is echt geen wet van Meden en Perzen en de stelling dat je een nederlandse hond in een nederlands asiel laat zitten als je voor een buitenlands hondje kiest gaat dus niet op!
Ben ik daarom minder goed bezig dan iemand die wel z'n herplaatser uit een asiel heeft?
Ik vind van niet: een hond is een hond, of ie nou nederlands, duits, grieks of spaans is en of ie nou uit een asiel komt, uit het buitenland of bij een particulier vandaan die er vanaf moet.
Als ik op zoek ben naar een hond kies ik er een die me aanspreekt en ik neem aan dat iedereen dat doet.
Als zo'n hondje nou toevallig uit het buitenland komt dan is dat gewoon zo.
Maar door zo'n hondje te nemen heb ik echt niet de illusie dat het land in kwestie zn houding naar honden toe verandert, ik geef alleen wel een hond die het niet fijn heeft een warme mand en een goedgevulde etensbak en daar gaat het om.
Dat ik in zo'n geval zou kiezen voor een stichting die wel probeert iets aan de omstandigheden in zo'n land te doen is mijn keuze, maar als iemand valt voor een hondje van een stichting die zich daar niet zo mee bezig houdt, wie ben ik dan om daar een oordeel over te vellen?
Een hoop mensen zouden echt eens verder moeten kijken dan hun straat lang is.
Gelukkig zijn er ook veel mensen die dat wel doen en die een hond -uit welk land dan ook- die het niet goed heeft een fijn hondwaardig leventje geven.
Petje af