Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Herplaatserstrend

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ennath schreef:Lees net de rest van de discussie....
Het gaat mij dus juist om die mensen die:
Een pup van deze ene kampioen met die bepaalde teef en dan moet hij deze kleur hebben en die vachtstructuur en dat model oren etc. etc. willen hebben. En geen enkele andere combinatie/pup kan voldoen.
Van die mensen die alleen maar één bepaald plaatje voor ogen hebben en dat moet de hond helemaal zijn.
En dan moet het natuurlijk een pup zijn, en die moet deze en die opleiding krijgen, op die en die manier.
En.....

Daar kan een hond nooit aan voldoen, dan vind je een pup uit de juiste combinatie in de goede kleur met de juiste vacht.
En dan wil je ermee speuren of springen of bijten of .......
En dan wil ie juist dat ene niet. :19:
Of jouw perfecte pup blijkt de eerste in het ras met die zeldzame ziekte te zijn. Of vul maar in.

Er zit een ruimte tussen bewust een ras uitzoeken en de voor en nadelen van het ras op een rijtje te zetten.
En je vast te bijten in de keuze voor dat ene "perfecte" exemplaar van dat ras.
En daar al je verwachtingen aan op te hangen
.
Mensen die dat doen, doen dat vrees ik ook bij hun kinderen. :N:
Ik ben niet perfect, dat is geen mens.
Bij de andere dieren is dat net zo.
Ik verwacht het dus ook niet. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

ranetje schreef:
Ennath schreef:Lees net de rest van de discussie....
Het gaat mij dus juist om die mensen die:
Een pup van deze ene kampioen met die bepaalde teef en dan moet hij deze kleur hebben en die vachtstructuur en dat model oren etc. etc. willen hebben. En geen enkele andere combinatie/pup kan voldoen.
Van die mensen die alleen maar één bepaald plaatje voor ogen hebben en dat moet de hond helemaal zijn.
En dan moet het natuurlijk een pup zijn, en die moet deze en die opleiding krijgen, op die en die manier.
En.....

Daar kan een hond nooit aan voldoen, dan vind je een pup uit de juiste combinatie in de goede kleur met de juiste vacht.
En dan wil je ermee speuren of springen of bijten of .......
En dan wil ie juist dat ene niet. :19:
Of jouw perfecte pup blijkt de eerste in het ras met die zeldzame ziekte te zijn. Of vul maar in.

Er zit een ruimte tussen bewust een ras uitzoeken en de voor en nadelen van het ras op een rijtje te zetten.
En je vast te bijten in de keuze voor dat ene "perfecte" exemplaar van dat ras.
En daar al je verwachtingen aan op te hangen
.
Mensen die dat doen, doen dat vrees ik ook bij hun kinderen. :N:
Ik ben niet perfect, dat is geen mens.
Bij de andere dieren is dat net zo.
Ik verwacht het dus ook niet. :wink:
Mensen doen dat inderdaad ook bij hun kinderen: krijg je "gouden kinderen" van.
China schijnt er vol mee te zitten. :wink:
Maar ik zie nu weer twee (kindloze, dat wél) hondengeleiders bij de club waar ik speur rondlopen.
De ene heeft na veel wachten de perfecte GR uit de perfecte combinatie rondlopen (en nou mankt ie)
De andere wacht op de "ideale" combinatie HH, moet (als alles goed gaat) binnenkort geboren worden.

Als je dat hoort: die eisen, die wensen en vooral ..... die verwachtingen :N:
Dat moet een superhond worden omdat allemaal waar te kunnen maken. :19:
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

yamie schreef:
Hanneke2 schreef:
sjaak-k schreef:
Kyra- schreef:even kort door de bocht mss maar een ras x 1 nest a 2000 p/p

8 pups maal 2000 p/p = 16000 euro.

neem 3 teven = dat 16000 x 3 = 48.000 euro per jaar .. kan je toch riant van leven en een leuk optrekje hebben.. kom op zeg dat kosten die honden niet in een jaar.
Denk dat je nogal wat zaken vergeet :).

Als we alleen de btw er eens afhalen, is dat al 8000 euro (rechtstreeks naar de vrienden in den haag).

Die teven zullen ook enige verzorging nodig hebben (euro of 2-3 voer per dag, dat is 3000 euro per jaar).

Die pups (24 in je voorbeeld) moeten ook geent worden, onderzocht worden, eten, verzorging etc. Geen idee wat het ongeveer kost, maar denk dat je toch snel 300 euro kwijt bent (met stamboom etbij etc). Dat is ook weer 5000 euro.

Dan zijn er altijd nog kosten voor bijvoorbeeld een auto, inrichting van de kennel, schoonmaak ervan, aanschaf van teven etc. Ik denk dat we daar ook makkelijk zo'n 15000 euro voor kunnen rekenen op jaarbasis.

Dan hebben we dus 48000 - 8000 - 3000 - 5000 - 15000 = 17000

Dan komt meneer de belasting weer langs voor inkomsten belasting (zo'n 50%), houd je 8500 over. Daar kun je echt niet van leven.

Geloof me, als je van zoiets wilt leven moet je toch aardig wat op jaarbasis binnen krijgen. Dan heb je dus de keuze, of veel slechte pups voor een paar euro, of je echt concentreren op de kwaliteit en gezondheid van die beestjes (en dan hebben we het ook over goede nazorg), dan moet je gewoon een redelijk bedrag rekenen voor zo'n diertje.
Het zijn altijd interessante rekensommen, maar als de JR van Kevin en Angela van de overkant tien pups gooit, gaan die voor 100 euri weg, en Kevin en Angela leggen daar echt geen tienduizenden euri's op toe. :roll:

De 'kosten' van je eigen teef qua voer en onderdak meenemen in de pupprijs, of de 'kosten aanschaf teven' vind ik trouwens helemaal gewoon ziek in je hoofd zijn. Als je dat doet ben je een fabriek, en dan moet je bij mij niet aankomen over 'liefde voor het ras'.
de pups van de JR van Kevin en Angela die voor 100 euro weg gaan, dat zijn ook geen JR's. dat zijn pretnest hondjes, en Kevin en Angela hebben zelf geen rode rotcent uitgegeven om iets verantwoordelijks op de wereld te zetten, dus elke 100 euro is voor hun puur winst.

ik reken niet zozeer de kosten van mijn eigen teven mee in de pupprijs, maar een pup hoeft niet voor nop weg, ik doe wel de moeite, heb wel de kosten aan de teef ( onderzoeken, shows) die het voor hun mogelijk maken om uberhaupt een pup te kunnen kopen uit haar. nou vraag ik geen 1000 of 1500 euro voor mijn pups hoor ;)
Ik begrijp ook prima dat een verantwoord gefokt nest wat meer kost dan 100 euro per pup, maar jij zegt zelf al dat je geen 1500 euri vraagt voor je pups. Maar er zijn wel fokkers die dat wel doen, en die hebben echt niet meer kosten dan jij. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Re: Herplaatserstrend

Ik reageer effe op mezelf. :roll:
Hanneke2 schreef:
Inge O schreef:
Hanneke2 schreef:De laatste drie 'nieuwe' honden in onze omgeving zijn allemaal herplaatsers; een kooiker van 9 maanden, een podencomix van een jaar en een bracco van bijna 2.

Ik weet niet of het echt een trend is hoor, maar ik vind het nog leuker dan nieuwe pupjes knuffelen bij bekende bazen. Nou zijn dit wel allemaal echt van die hele blije honden, die je ongeveer per dag meer spieren en zelfvertrouwen ziet krijgen en die binnen de kortste keren helemaal idolaat zijn van hun nieuwe baas. Echt van die honden die zielstevreden aan het gras kunnen snuiven alsof het helemaal gloedjenieuw voor hen is uitgevonden, en dan weer heerlijk een sprintje trekken.

Ik kan daar zo van genieten, die blije koppies die ook wel wat ellende achter de rug hebben.
ik vind het vreemd dat er bij herplaatsers per definitie steeds van uitgegaan wordt dat ze een leven van niks achter de rug hebben, dat vind ik echt zó flauw :roll: .

natuurlijk zie je zo'n beest blijer worden : de eerste dagen bij zijn nieuwe baas vindt hij er natuurlijk geen hol aan, niet omdat hij persé een ellendig leven achter de rug heeft maar gewoon omdat het nieuwe leven hem nog even niks zegt.
Je hebt gelijk, er zijn natuurlijk ook zat herplaatsers die een prima baas hebben gehad (en er zijn ook genoeg herplaatsers die juist bij een volgende baas helemaal niet zo lekker terecht komen).

Maar wat je toch regelmatig ziet buiten de hele 'zielige' gevallen, zijn honden die wegens allerlei omstandigheden bij hun vorige baas alvast niet de beweging (meer) kregen die ze nodig hadden, en dat zie je aan zo'n hondje. En veel herplaatsers komen simpelweg uit een asiel, en dat zijn toch vaak honden die vanaf dag 1 met een blije bek rondlopen, want hoe goed een asiel ook, een eigen baas en lange wandelingen, daar zijn ze heel snel aan gewend. :mrgreen:

Er loopt inmiddels weer een nieuw herplaatsertje in ons park, heel timide boerenfoxje (volgens de baas, maar ik zie er iets Spaans in). Werd gepest door de kinderen in het gezin, volgens het verhaal. :roll: Mijn stel vond haar erg leuk, en ik was volgens de baas de eerste vreemde die haar kon aaien (eerst helemaal gespannen met zo'n pootje opgetrokken, maar de tweede keer al wat meer ontspannen). Ik vond het zo'n droppie van een hond, ik schaamde me achteraf wel een beetje omdat ik niet heel erg inging op heit feit dat haar ouwe GR-teef dus een paar weken geleden was ingeslapen (ik zie die mevrouw niet zo vaak), en veel meer geinterresseerd was in dat nieuwe ding. :oeps:

Ik vond het zo'n leukerd, mooi rank teefje met van die hele lieve oogjes, en ondanks haar angst heel voorzichtig-sociaal naar al die vreemde honden die ze tegenkwam. Shit, ik wil haar hebbuh. :roll:
Kwam haar vandaag weer tegen, zonk meteen op mijn knieen en we hebben effe flink gekroeld. Het stel had meteen al iets van okee, vriendje.

Ik ben hevig verliefd. Ik kan haar baas buiten westen slaan (ze is ouder dan ik, dat lukt me wel) en hondje kidnappen, maar dat ligt echt niet in mijn aard. Iemand een beschaafder idee?
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Hanneke2 schreef: Het zijn altijd interessante rekensommen, maar als de JR van Kevin en Angela van de overkant tien pups gooit, gaan die voor 100 euri weg, en Kevin en Angela leggen daar echt geen tienduizenden euri's op toe. :roll:

De 'kosten' van je eigen teef qua voer en onderdak meenemen in de pupprijs, of de 'kosten aanschaf teven' vind ik trouwens helemaal gewoon ziek in je hoofd zijn. Als je dat doet ben je een fabriek, en dan moet je bij mij niet aankomen over 'liefde voor het ras'.
Toch vindt ik dat raar, een normale fokker staat (neem ik aan) geregistreerd als bedrijf...

Je wilt wel een fatsoenlijke pup (we hebben het immers over stamboom honden), maar je wilt niet betalen daarvoor? Rare combinatie..

Als ik bijvoorbeeld naar de autobranche kijk, dan kopen mensen het liefst bij een dealer (bedrijf) omdat ze daar zeker zijn van hun garantie, ze verwachten kwaliteit, maar weten ook dat ze betalen voor dat leuke koffiezet apparaat of die mooie moderne balie...

Als ik het goed begrijp (heb me er niet heel erg in verdiept om eerlijk te zijn), dan kiezen hondenkopers het liefst voor een hobby fokker en dan hopen ze maar dat alles goed gaat (stamboom is immers geen garantie), schriftelijke garantie is leuk, maar lastig te verhalen bij een particulier.

Ik zou 10 keer liever bij een "fabriek" kopen zoals jij dat noemt, dan bij een hobby fokker. Die fabriek zie ik dan als een fatsoenlijke fokkerij waar ook veel aandacht aan de honden besteed wordt als ze geen pups hebben etc. Het lijkt me toch dat dit bestaat??
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

sjaak-k schreef:
Hanneke2 schreef: Het zijn altijd interessante rekensommen, maar als de JR van Kevin en Angela van de overkant tien pups gooit, gaan die voor 100 euri weg, en Kevin en Angela leggen daar echt geen tienduizenden euri's op toe. :roll:

Toch vindt ik dat raar, een normale fokker staat (neem ik aan) geregistreerd als bedrijf...

Je wilt wel een fatsoenlijke pup (we hebben het immers over stamboom honden), maar je wilt niet betalen daarvoor? Rare combinatie..

Als ik bijvoorbeeld naar de autobranche kijk, dan kopen mensen het liefst bij een dealer (bedrijf) omdat ze daar zeker zijn van hun garantie, ze verwachten kwaliteit, maar weten ook dat ze betalen voor dat leuke koffiezet apparaat of die mooie moderne balie...

Als ik het goed begrijp (heb me er niet heel erg in verdiept om eerlijk te zijn), dan kiezen hondenkopers het liefst voor een hobby fokker en dan hopen ze maar dat alles goed gaat (stamboom is immers geen garantie), schriftelijke garantie is leuk, maar lastig te verhalen bij een particulier.

Ik zou 10 keer liever bij een "fabriek" kopen zoals jij dat noemt, dan bij een hobby fokker. Die fabriek zie ik dan als een fatsoenlijke fokkerij waar ook veel aandacht aan de honden besteed wordt als ze geen pups hebben etc. Het lijkt me toch dat dit bestaat??
Als autokoper betaal ik ook voor de bureau's en het koffiezetapparaat dat weet ik en daar kan ik me in vinden.
Ik betaal liever niet voor marmeren vloeren en luxe panden op zichtlocaties. Juist de autobranche heeft zich de laatste jaren steeds meer laten verleiden tot dit uiterlijk vertoon, en juist de de autoverkopers die aan deze trend richting gaven hebben in de huidige tijden de grootste problemen.

Ik ken binnen de hondenfokkerrij maar een beperkt aantal "pupfokkers" die veel puppen produceren: die vallen allemaal onder de noemer broodfok.
Juist daar vind je de slecht gekozen combinaties, de matige verzorging van de moeders, de niet geheel gezonde pups.

Hondenfokkerij met verstand en gevoel drijft juist op de kleine fokker die met veel uitzoekerij en een nestje per twee jaar het ras in stand houd. Ik koop geen pups maar als ik er één zou kopen dan gaat mijn voorkeur toch echt uit naar de gedreven kleine fokker als bijvoorbeeld Longfield, Inge O en Yamie van dit forum. Zij denken bij hun keuzes na over wat er het beste is voor hun ras, ze kunnen afwijkende meningen ten opzichte van de standaard hebben, maar dan zijn het weloverwogen meningen. Een keuze voor een bepaald type hond bijvoorbeeld.
En niet naar een "beroepsfokker" wiens keuze vooral geleid wordt door het verdien potentieel van zijn producten. :N:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Hanneke2 schreef:
Inge O schreef:
Hanneke2 schreef:De laatste drie 'nieuwe' honden in onze omgeving zijn allemaal herplaatsers; een kooiker van 9 maanden, een podencomix van een jaar en een bracco van bijna 2. (...)Ik kan daar zo van genieten, die blije koppies die ook wel wat ellende achter de rug hebben.
ik vind het vreemd dat er bij herplaatsers per definitie steeds van uitgegaan wordt dat ze een leven van niks achter de rug hebben, dat vind ik echt zó flauw :roll:
Je hebt gelijk, er zijn natuurlijk ook zat herplaatsers die een prima baas hebben gehad
Mijn Eebje :cheer:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

lieke schreef:Als ik hoor wat voor sommige rassen wordt gevraagd, is het gewoonweg belachelijk. Voor een pup 1500-2000 euro uitgeven, is naar mijn mening van de zotte.
Voor hetzelfde geld kun je voor mijn part 10 pups uit een asiel een goed tehuis geven.
Ik wil niet 10 pups uit het asiel

Ik heb 1500 euro betaald voor Ti Jay (AA)
Als je graag een bepaald ras wilt dan weet je dat dit de prijs is...
Aan de koper of hij dit er wel of niet aan uit geeft
Als ik er van uit ga dat hij 10 jaar leeft...zijn dat 150 euro per jaar :19:
Afbeelding
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Hanneke2 schreef:
Ik begrijp ook prima dat een verantwoord gefokt nest wat meer kost dan 100 euro per pup, maar jij zegt zelf al dat je geen 1500 euri vraagt voor je pups. Maar er zijn wel fokkers die dat wel doen, en die hebben echt niet meer kosten dan jij. :roll:
Ja nou en?
Is het zo erg dan als ze er wat geld aan over houden?
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Nanna schreef: Een poolhondachtig iets of iets vechthonderigs of zo zou ik nooit willen hebben, al was het de laatste hond op aarde. .
o, dat zou wat zijn, als jij met zo'n hond zou moeten leven :mrgreen:

Ik verwed er wat onder, laat ik zeggen mijn laatste cent, dat het alleszins mee gaat vallen :mrgreen:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

mari-anne schreef:Als je gek bent op een bepaald ras, kan je hem/ haar ook als herplaatser nemen.
een waar woord :ok: Echte liefhebbers van het ras kijken ook , en sommige misschien wel juist naar herplaatsers, hoop ik toch.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Leanne schreef:Is het zo erg dan als ze er wat geld aan over houden?
Het werkt het grijze circuit nogal in de hand :wink:
Van mij mag iedereen stervensrijk worden, maar als iemand hondensupermarkten veroordeeld verliest diegene voor mij alle geloofwaardigheid door de drempel om het wél goed te kunnen doen te verhogen voor persoonlijk gewin.
Als die hele broodfokkerij je worst is vraag je maar wat je wilt. Maar doe dan ook niet alsof het je iets kan schelen.
Da's niet persoonlijk trouwens hoor, ik kan me het besteden van het geld aan iets wat je graag wilt wel voorstellen :wink:
Maar de redenatie van "dure" fokkers niet, want die rammelt aan alle kanten.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ennath schreef:Hondenfokkerij met verstand en gevoel drijft juist op de kleine fokker die met veel uitzoekerij en een nestje per twee jaar het ras in stand houd. Ik koop geen pups maar als ik er één zou kopen dan gaat mijn voorkeur toch echt uit naar de gedreven kleine fokker als bijvoorbeeld Longfield, Inge O en Yamie van dit forum. Zij denken bij hun keuzes na over wat er het beste is voor hun ras, ze kunnen afwijkende meningen ten opzichte van de standaard hebben, maar dan zijn het weloverwogen meningen. Een keuze voor een bepaald type hond bijvoorbeeld.
En niet naar een "beroepsfokker" wiens keuze vooral geleid wordt door het verdien potentieel van zijn producten. :N:
Helemaal mee eens :ok:
En ik bof want bij "ons" zitten geen beroepsfokkers.
In ieder geval niet binnen de club :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nanna schreef:Ik kan veel honden waarderen, maar wel meest bij een ander.
Mijn idee ook. :wink: Ik vind de meeste honden best leuk, maar niet voor mezelf.
Al ben ik afgelopen zondag stiekem hartstikke verliefd geworden op deze hond, de silken windhound:
Afbeelding.
Zo ontzettend mooi en zo ontzettend lief :I: !

Edit: typefout
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

lor1_1984 schreef:sterker nog, ik vind teckels stiekum gewoon eng. :oops:
En dat zegt iemand met een rotweiler :N:

:smile:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Lang leve de herplaatsers! Nee, ff serieus. K wil nooit meer anders...
Kazan is hier nu nog geen 2 maanden en is al helemaal ingeburgerd. Ik ben aan hem gewend, Zarah en Yuma (kat) ook. Hij draait lekker mee hier, en is gewoon n ontzettende schat!
En na afgelopen weekend (zie ander topic) ben k natuurlijk helemaal supertrots en blij met hem!
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Hanneke2
Zeer actief

Inge O schreef:
Hanneke2 schreef: Ik ben hevig verliefd. Ik kan haar baas buiten westen slaan (ze is ouder dan ik, dat lukt me wel) en hondje kidnappen, maar dat ligt echt niet in mijn aard. Iemand een beschaafder idee?
:smile: nee, ik vrees dat de genoemde optie met stip de best werkende zal zijn :smile: .
Okee, Dan moet het maar. :19: Als ik haar weer tegenkom zal ik eerst nog even beleefd proberen met dagjes oppassen aanbieden, maar anders wordt het van KLENG en heel hard wegrennen met drie honden.

:roll:
Hanneke2
Zeer actief

lieke schreef:
Nanna schreef:Ik kan veel honden waarderen, maar wel meest bij een ander.
Mijn idee ook. :wink: Ik vind de meeste honden best leuk, maar niet voor mezelf.
Al ben ik afgelopen zondag stiekem hartstikke verliefd geworden op deze hond, de silken windhound:
Afbeelding.
Zo ontzettend mooi en zo ontzettend lief :I: !

Edit: typefout
Ooow, wat een knapperds! En ook van die hele lieve bekkies, kan me voorstellen dat je daar als een blok voor valt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”