Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Ongelezen bericht door Hammetime »

malinois schreef:
Cleva schreef:
malinois schreef:
Miezemuis schreef:Je hebt iig talent om mensen tegen je in het harnas te jagen. Je snapt toch wel als je gaat trainen dat mensen je dan ook tips gaan geven he?
Als ie zo op een vereniging komt duurt dat trainen ook niet lang. Wat een air voor iemand die amper weet waar de staart van een hond zit zeg...

Met Pappa's grote meid. Die hij vorige maand nog wilde verpatsen omdat hij het zo'n irritant beest vindt.

Zonde van de hond.
Dat laatste is een feit!
Nadat jullie zogenaamde kenners mij vertelden dat ik een hond had die zo heet in de kop is dat ze achter een bal aanspringt in een ravijn. Overigens was dat al een baken dat jullie geen verstand van honden hebben. Ze springt nog niet eens in een meertje! :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hammetime schreef:
malinois schreef:
Cleva schreef:
malinois schreef:Als ie zo op een vereniging komt duurt dat trainen ook niet lang. Wat een air voor iemand die amper weet waar de staart van een hond zit zeg...

Met Pappa's grote meid. Die hij vorige maand nog wilde verpatsen omdat hij het zo'n irritant beest vindt.

Zonde van de hond.
Dat laatste is een feit!
Nadat jullie zogenaamde kenners mij vertelden dat ik een hond had die zo heet in de kop is dat ze achter een bal aanspringt in een ravijn. Overigens was dat al een baken dat jullie geen verstand van honden hebben. Ze springt nog niet eens in een meertje! :mrgreen:
Afbeelding Wees er maar trots op dat je een pup van 4 maanden nog niet eens fatsoenlijk los kan laten lopen. Maar goed nogmaals we zien dr wel op mp over een half jaartje... oh wacht dan ga je weer stampend krijssen dat je weggaat wat je uiteindelijk weer niet doet... meneer de hondenkennert....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Even wat algemener over je pup kennis laten maken met andere honden. Ik lees dat veel mensen dat altijd begeleiden en nooit de pup zomaar op eigen initiatief naar een andere hond laten gaan. Eerlijk gezegd heb ik Lily daar heel vrij in gelaten. Wel altijd in losloopgebied, waar het niet stikt van de honden (op een wandeling van een uur kom ik ongeveer 1 tot 5 honden tegen) en niet in de wijk waar ze altijd aangelijnd is en ik het van de situatie liet afhangen of ze mocht kennismaken. Nu is Lily wel heel makkelijk, want sociaal, niet angstig maar ook vrij onderdanig. Maar goed, ze heeft dus vanaf het begin met veel verschillende honden contact gehad, op haar eigen manier en tempo want gewoon los. En ik kan niet met zekerheid zeggen of het daaraan ligt, maar ze is nog steeds (met 3 jaar) vreselijk makkelijk met andere honden. Als de andere hond een haantje is, wordt ze zelf wat onderdaniger. Is hij angstig, dan is ze vreselijk subtiel, en nodigt hem uit aan haar te snuffelen. Heel af en toe vertrouwt ze het niet en loopt dan met een grote boog en negerend om de andere hond heet. Ik weet niet of ze zo sociaalvaardig was geweest als ik het contact met andere honden zo minimaal had gehouden.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Boutje schreef: Ik heb leuke en makkelijke en brave honden.
Ik heb alleen leuke honden :F:
Hammetime
Zeer actief

Overigens heb ik geen verstand van honden hoor - ook nooit beweerd - maar wel van katten. Die heb ik namelijk mijn hele leven al.

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Alfilillo schreef:Even wat algemener over je pup kennis laten maken met andere honden. Ik lees dat veel mensen dat altijd begeleiden en nooit de pup zomaar op eigen initiatief naar een andere hond laten gaan. Eerlijk gezegd heb ik Lily daar heel vrij in gelaten. Wel altijd in losloopgebied, waar het niet stikt van de honden (op een wandeling van een uur kom ik ongeveer 1 tot 5 honden tegen) en niet in de wijk waar ze altijd aangelijnd is en ik het van de situatie liet afhangen of ze mocht kennismaken. Nu is Lily wel heel makkelijk, want sociaal, niet angstig maar ook vrij onderdanig. Maar goed, ze heeft dus vanaf het begin met veel verschillende honden contact gehad, op haar eigen manier en tempo want gewoon los. En ik kan niet met zekerheid zeggen of het daaraan ligt, maar ze is nog steeds (met 3 jaar) vreselijk makkelijk met andere honden. Als de andere hond een haantje is, wordt ze zelf wat onderdaniger. Is hij angstig, dan is ze vreselijk subtiel, en nodigt hem uit aan haar te snuffelen. Heel af en toe vertrouwt ze het niet en loopt dan met een grote boog en negerend om de andere hond heet. Ik weet niet of ze zo sociaalvaardig was geweest als ik het contact met andere honden zo minimaal had gehouden.
Mensen vinden het niet zo leuk als er een grote herder op hun honden afstormt. Dat heb ik zelf ook overigens, een herder is over t algemeen geen gezellige hond voor een losloopgroepje. Die willen alles gaan regelen... dan heb ik t over de mechels, hollanders, duitsers etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ja snap ik, maar zou je daar bij een ander ras dan nonchalanter mee omgaan, Malinois?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Alfilillo schreef:Ja snap ik, maar zou je daar bij een ander ras dan nonchalanter mee omgaan, Malinois?
Ik ben geen Mal, maar ik heb dat wel. Zei ik recent nog tegen de buuf, zij heeft jonge jachthonden die ze inderdaad geheel vrij laat en ze vind het ook totaal geen probleem als die honden eens op hun flikker krijgen als ze tegen de verkeerde aan lopen.
Zo ver zou ik het dan niet willen laten gaan, maar ik zou een ander type hond meer als pup laten begaan met vreemde honden dan dat ik dat met een opgroeiende herder doe of deed.
Puur omdat wat Mal ook zegt het niet per definitie honden zijn die gezellig willen opgaan in een vreemde groep, het op- en najagen of wat dominanter willen zijn zit bij veel van dit soort types er toch wel in, en dat wil je niet als pup of opgroeiende hond al stimuleren.
Want ook met een maand of 6 zien veel mensen niet meer dat ze met een pup te maken hebben is mijn ervaring :oeps:
blondie
Zeer actief

Cleva schreef:Mira heeft altijd losgelopen en is 100% sociaal geworden en komt ook nooit in de problemen. Ik heb haar nog nooit een punt zien maken en ze krijgt ook bijna nooit een correctie van andere honden.
De enkele keer dat ze die wel krijgt doet ze ook niet boos terug.

Met Eva kon dat niet. Die kon als pup al helemaal niet overweg met andere honden. Ze kon er wel gewoon bij lopen en ook een beetje spelen maar dat vond ze dan heel spannend.
Als er iets niet meer vanzelf ging dan werd het meteen een conflict. Gewoon haar verlies nemen en iets anders gaan doen had ze niet in de genen.

Zelfde aanpak, andere honden.
Wat bedoel je nou met zelfde aanpak, andere honden? Met Eva waren jullie toch ook veel voorzichtiger met andere honden, en ook met mensen waren jullie terughoudend omdat ze behoorlijk pittig uit de hoek kon komen?
Dan is de aanpak toch niet hetzelfde of begrijp ik je verkeerd?
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Hammetime schreef:Overigens heb ik geen verstand van honden hoor - ook nooit beweerd - maar wel van katten. Die heb ik namelijk mijn hele leven al.

Afbeelding
Als ik dit dan zo zie ligt het monster gerieflijk (en harmonieus met de kat) op de bank en neemt de baas in ieder geval de tijd om daar een foto van te maken. Misschien valt het achter de schriftelijk minder prettige manier van communiceren nog best wel mee met ts.
Toch zou ik je echt een cursus aanraden, super leuk om met je hondje bezig te zijn en samen een band op te bouwen. Bovendien steek je er ook nog eens handige dingen van op, zo heb ik veel gehad aan het aanleren van de 'vrij' en de 'Let op' (aandacht vragen van de hond voordat je van wal steekt).
Daar werd 17 jaar geleden helemaal geen aandacht aan besteed bij de hondenschool die ik destijds bezocht.
Misschien kan je voor nu het toekomstige beeld wat je voor ogen hebt met je hond even wat loslaten en samen met je pup gaan genieten en toewerken naar dat toekomstbeeld. Kleine waarschuwing, dat kan wel even duren :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Alfilillo schreef:Ja snap ik, maar zou je daar bij een ander ras dan nonchalanter mee omgaan, Malinois?
Ja ;)
Ik heb een kees x fox gehad en daar liep ik heel anders mee. Idem met de Duitse Staande van mn overburen, dat was lang leve de lol en kon je zo overal naar toe laten gaan. Mensen reageren er logischerwijs ook anders op
Zelfs met de dobers ging dit veel makkelijker. Met dit type herder gaat dat niet, die gaan t wel even regelen. En dan niet op de manier waarop wij dat liever zouden zien...
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Cleva schreef:
blondie schreef:
Cleva schreef:Mira heeft altijd losgelopen en is 100% sociaal geworden en komt ook nooit in de problemen. Ik heb haar nog nooit een punt zien maken en ze krijgt ook bijna nooit een correctie van andere honden.
De enkele keer dat ze die wel krijgt doet ze ook niet boos terug.

Met Eva kon dat niet. Die kon als pup al helemaal niet overweg met andere honden. Ze kon er wel gewoon bij lopen en ook een beetje spelen maar dat vond ze dan heel spannend.
Als er iets niet meer vanzelf ging dan werd het meteen een conflict. Gewoon haar verlies nemen en iets anders gaan doen had ze niet in de genen.

Zelfde aanpak, andere honden.
Wat bedoel je nou met zelfde aanpak, andere honden? Met Eva waren jullie toch ook veel voorzichtiger met andere honden, en ook met mensen waren jullie terughoudend omdat ze behoorlijk pittig uit de hoek kon komen?
Dan is de aanpak toch niet hetzelfde of begrijp ik je verkeerd?
Nee, uiteindelijk is de aanpak natuurlijk heel anders maar dat is omdat de hond dat nodig heeft.
Maar het begin is hetzelfde en daar hadden we het over.
Dan begreep ik je inderdaad verkeerd.
Want ja, als hele jonge hond lieten we ook dingen ontdekken en leerden wij naarmate hij ouder werd signalen herkennen waar we alerter op moesten zijn, met andere honden maar ook in spel met andere mensen of met kinderen bijvoorbeeld.
En daar ga je dan op anticiperen.
Friesenfransman

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

Nanna schreef:
Hammetime schreef:Voordat ik haar kon aanlijnen rende ze er keihard op af en negeerde mijn commando's.
:engel:
Onderhand begin ik te geloven dat veel herderbazen die hele hond alleen maar hebben om te overheersen omdat ze thuis of op de zaak geen ene fuck te vertellen hebben.
Heb jij ze daarom ook Nanna, die herders?
Laatst gewijzigd door Friesenfransman op 26 sep 2019 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Friesenfransman

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

Hammetime schreef:Overigens heb ik geen verstand van honden hoor - ook nooit beweerd - maar wel van katten. Die heb ik namelijk mijn hele leven al.

« Foto van een bank »
Wat een fantastische bank! :lol1:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Friesenfransman schreef:
Nanna schreef:
Hammetime schreef:Voordat ik haar kon aanlijnen rende ze er keihard op af en negeerde mijn commando's.
Onderhand begin ik te geloven dat veel herderbazen die hele hond alleen maar hebben om te overheersen omdat ze thuis of op de zaak geen ene fuck te vertellen hebben.
Heb jij ze daarom ook, die herders?
Ja. Die krijgen slaag met de sjambok als die vilten met een vingerknip niet in het gareel springen. Wat dacht jij dan.
Hammetime
Zeer actief

Friesenfransman schreef:

« Foto van een bank »
Wat een fantastische bank! :lol1:
Haha dank je! Helaas geen plaats meer voor mij! :L:
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

Negeert die pup het commando "wegwezen" nou nog steeds??
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

:pop:
Geweldig dit :lol1:
Hammetime
Zeer actief

Friesenfransman schreef:
Nanna schreef:
Heb jij ze daarom ook, die herders?
En dan zeggen ze dat Friezen stug zijn! :mrgreen:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

« Foto van een bank »
Leuke foto :D

Het zou ook leuk zijn als iedereen in dit topic de korte lontjes en de lange tenen thuis zou houden :tongue:
Ik vind het veel te leuk om te volgen ……….. zonder die tenen en lontjes :engel:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Gewoon lekker genieten van je pup en je kat en je best doen, af en toe eens in de spiegel kijken en je afvragen wat er beter kan.. kom je een heel eind denk ik een goede cursus kan helpen .. advies dat je ogen opent ook, advies dat jemet je kont tegen de krib laat gaan helpt niet natuurlijk .. succes in ieder geval.. t is wel een prachtig hondje :I:
blondie
Zeer actief

Hammetime schreef:Mijn hond stormt graag op andere honden af en/of mensen, zodoende zie ik me genoodzaakt haar altijd aangelijnd uit te laten, tot grote ergernis van mij en de hond. Lopen aan de lijn blijft een drama, ondanks dat het even beter leek te gaan. Om haar toch los te laten lopen ga ik sinds een tijdje wel eens met haar door het park als het pikkedonker is. Dat ging een paar keer goed, tot zonet. Ik waande me alleen met Benthe en zie opeens een jongen met een grote hond die Benthe ook zag. Voordat ik haar kon aanlijnen rende ze er keihard op af en negeerde mijn commando's. Vervolgens sprong ze op en neer en draaide rondjes om de hond en zijn eigenaar heen en liet zich niet meer door mij pakken. Levensgevaarlijk en heel vervelend! Na een paar minuten kon ik haar pas bij de halsband krijgen en haar weer aanlijnen. Ik bood mijn verontschuldigingen aan en gelukkig was de eigenaar een rustige man die er geen punt van maakte. Desondanks kan ik dus nooit ergens mijn hond loslaten, want ze stormt altijd wel op iemand af. Jammer maar het is niet anders.
In het begin zijn ook al tips gegeven om wat meer te oefenen op bij je komen, zelf tijdig zien dat zij iets spot etc.

En van bovenstaande heb je geleerd dat het niet handig is om in het donker je jonge hond los te laten, want dan kan jij al helemaal niet snel genoeg inschatten dat zij iets hoort, ruikt of ziet waar ze op af gaat zonder dat jij dat kan voorkomen.

:mrgreen: Ook ik heb die inschattingsfout trouwens eens gemaakt, midden in de nacht en ik dacht dat hij inmiddels wel redelijk luisterde en dat we e.e.a. onder controle hadden. Stak er ineens een vos over, in een woonwijk :blont:, en als ze dan al gaan dan horen ze je gewoonweg niet meer.
Of vroeg in de ochtend in een bospark.. oefenen met loslopen en ineens een vrouw met 4 honden die ook niet op mij en de honden bedacht was, en een paar van haar honden waren niet zo gezellig :oeps:
Toegeven dat ik dat ook niet zo fijn vond en daarna ook meer geneigd was om de lijn maar om te laten, anderzijds wil je je hond toch de vrijheid kunnen geven én het vertrouwen om los te lopen, dus blijven oefenen en "trainen" op betrouwbaar bij je komen, juist op momenten dat er geen prikkels zijn.
Leermoment dus, ook diep in de nacht terwijl je het rustig waant niet los laten lopen..

Je leest en reageert ook mee in het ander topic van de x duitse/mechelse herder. Die mevrouw geeft ook aan nog veel te willen en moeten leren. Zij gaat naar een cursus, en ik heb het ook al vaker gezegd, het is toch wat makkelijker als je van iemand leert hoe je de hond dingen aan kunt leren, en waar je op kunt letten als het om bepaalde signalen vanuit de hond gaat.
Een goede pup/jonge honden cursus moet toch wel te vinden zijn in jouw omgeving, en dan gewoon met verschillende honden en niet gericht op waak en verdediging hond. Zijn er geen Kynologen verenigingen in jouw buurt?
Hammetime
Zeer actief

Benthe, vier maanden.

Afbeelding

Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

blondie schreef: Je leest en reageert ook mee in het ander topic van de x duitse/mechelse herder. Die mevrouw geeft ook aan nog veel te willen en moeten leren. Zij gaat naar een cursus, en ik heb het ook al vaker gezegd, het is toch wat makkelijker als je van iemand leert hoe je de hond dingen aan kunt leren, en waar je op kunt letten als het om bepaalde signalen vanuit de hond gaat.
Een goede pup/jonge honden cursus moet toch wel te vinden zijn in jouw omgeving, en dan gewoon met verschillende honden en niet gericht op waak en verdediging hond. Zijn er geen Kynologen verenigingen in jouw buurt?
Ik heb Benthe aangemeld voor gehoorzaamheidstraining, dat begint morgenavond.
blondie
Zeer actief

:ok:
En ze ziet er goed uit! Mooie glimmende vacht ook! Veel plezier morgen, ben uiteraard benieuwd hoe je het ervaart!
Hammetime
Zeer actief

blondie schreef::ok:
En ze ziet er goed uit! Mooie glimmende vacht ook!
Dank je!
blondie schreef:Veel plezier morgen, ben uiteraard benieuwd hoe je het ervaart!
Zal wel even een berichtje posten!
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Wauw, wel een prachtige hond ! :I: En een hele positieve stap dat je op cursus met haar gaat. Doe zo verder :E:
Groetjes Charlie

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mooie hond!

Veel succes (en vooral plezier) op de training :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hammetime
Zeer actief

Dank! Hopelijk is het leerzaam want het is een dure grap.
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Hammetime schreef:Dank! Hopelijk is het leerzaam want het is een dure grap.
Dan moet je je best wel gaan doen, anders is het weggegooid geld :lol1: :wink:
Groetjes Charlie

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”