Hammetime schreef:Mijn hond stormt graag op andere honden af en/of mensen, zodoende zie ik me genoodzaakt haar altijd aangelijnd uit te laten, tot grote ergernis van mij en de hond. Lopen aan de lijn blijft een drama, ondanks dat het even beter leek te gaan. Om haar toch los te laten lopen ga ik sinds een tijdje wel eens met haar door het park als het pikkedonker is. Dat ging een paar keer goed, tot zonet. Ik waande me alleen met Benthe en zie opeens een jongen met een grote hond die Benthe ook zag. Voordat ik haar kon aanlijnen rende ze er keihard op af en negeerde mijn commando's. Vervolgens sprong ze op en neer en draaide rondjes om de hond en zijn eigenaar heen en liet zich niet meer door mij pakken. Levensgevaarlijk en heel vervelend! Na een paar minuten kon ik haar pas bij de halsband krijgen en haar weer aanlijnen. Ik bood mijn verontschuldigingen aan en gelukkig was de eigenaar een rustige man die er geen punt van maakte. Desondanks kan ik dus nooit ergens mijn hond loslaten, want ze stormt altijd wel op iemand af. Jammer maar het is niet anders.
In het begin zijn ook al tips gegeven om wat meer te oefenen op bij je komen, zelf tijdig zien dat zij iets spot etc.
En van bovenstaande heb je geleerd dat het niet handig is om in het donker je jonge hond los te laten, want dan kan jij al helemaal niet snel genoeg inschatten dat zij iets hoort, ruikt of ziet waar ze op af gaat zonder dat jij dat kan voorkomen.

Ook ik heb die inschattingsfout trouwens eens gemaakt, midden in de nacht en ik dacht dat hij inmiddels wel redelijk luisterde en dat we e.e.a. onder controle hadden. Stak er ineens een vos over, in een woonwijk

, en als ze dan al gaan dan horen ze je gewoonweg niet meer.
Of vroeg in de ochtend in een bospark.. oefenen met loslopen en ineens een vrouw met 4 honden die ook niet op mij en de honden bedacht was, en een paar van haar honden waren niet zo gezellig
Toegeven dat ik dat ook niet zo fijn vond en daarna ook meer geneigd was om de lijn maar om te laten, anderzijds wil je je hond toch de vrijheid kunnen geven én het vertrouwen om los te lopen, dus blijven oefenen en "trainen" op betrouwbaar bij je komen, juist op momenten dat er geen prikkels zijn.
Leermoment dus, ook diep in de nacht terwijl je het rustig waant niet los laten lopen..
Je leest en reageert ook mee in het ander topic van de x duitse/mechelse herder. Die mevrouw geeft ook aan nog veel te willen en moeten leren. Zij gaat naar een cursus, en ik heb het ook al vaker gezegd, het is toch wat makkelijker als je van iemand leert hoe je de hond dingen aan kunt leren, en waar je op kunt letten als het om bepaalde signalen vanuit de hond gaat.
Een goede pup/jonge honden cursus moet toch wel te vinden zijn in jouw omgeving, en dan gewoon met verschillende honden en niet gericht op waak en verdediging hond. Zijn er geen Kynologen verenigingen in jouw buurt?