Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dag lieve Tom :-(

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: En weer happy en bij ons en duimen nodig.

Ongelezen bericht door laeken »

Krijg net een appje op het werk. Hij eet de levervoeding nu wel als je het maar mengt. En hij eet nu 3 keer per dag en ook dat gaat er goed in. Hij doet alles om gezond te worden en wij doen ook alles. Als het niet lukt lag het niet aan de hond en ook niet aan ons.
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ptje »

Super zeg om dit alles zo te lezen.
Ga zo door Tom, je bent echt een straatvechtertje :E:
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Hoe gaat het nu met Tom?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hij gaat op dit moment ok. Hij eet nog steeds en hij lijkt op het eerste oog gezond. Wel merken we dat hij weer iets slechter gaat eten. Dat kan komen doordat hij verwend is maar het is ook zorgelijk weer. Dat speelt sinds eergisteren zo'n beetje.
Wel actief en vrolijk en hij is ook zeker iets aangekomen. Vanavond ga ik weer naar de dierenarts om het bloed te laten testen en te kijken wat we moeten doen nu. Ik hoop heel erg dat het bloed niet weer achteruit gaat want dan weten we het niet meer helaas.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Dan heb ik eigenlijk nog maar 1 bizar advies... ;-) Ga gewoon door zoals je nu doet. Vergewis je ervan dat hij geen pijn heeft maar soms moet je voorbij allerlei uitslagen kijken en weer alleen maar naar het hondje. Als dat vrolijk en blij is, (geen pijn heeft) en gewoon zijn ding doet al is dat op slecht voer ;-) ... dan "laat maar zo" en geniet van elkaar. Ik snap dat hij dan volgens de regels heel ziek is, of moet zijn.... maar als hij verder gewoon happy is... moet je daar denk ik op focussen, en wat minder op de uitslagen.

Suzanne
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

~Suzanne~ schreef:Dan heb ik eigenlijk nog maar 1 bizar advies... ;-) Ga gewoon door zoals je nu doet. Vergewis je ervan dat hij geen pijn heeft maar soms moet je voorbij allerlei uitslagen kijken en weer alleen maar naar het hondje. Als dat vrolijk en blij is, (geen pijn heeft) en gewoon zijn ding doet al is dat op slecht voer ;-) ... dan "laat maar zo" en geniet van elkaar. Ik snap dat hij dan volgens de regels heel ziek is, of moet zijn.... maar als hij verder gewoon happy is... moet je daar denk ik op focussen, en wat minder op de uitslagen.

Suzanne
Dat lijkt me inderdaad ook de enige manier om er nog samen van te genieten.
Met Tomas doen we dat ook, het geeft meer rust. Die bezorgdheid kun je niet helemaal uitbannen maar we proberen wel net als de honden bij de dag te leven.
laeken
Zeer actief

Dat doen we ook. We weten dat het zomaar afgelopen kan zijn en gisteren zei ik toevallig nog dat ik nog nooit zoveel plezier met en van hem heb gehad. Dus genieten van elke dag die hij goed en happy door komt is precies wat we doen. Aleen als die waarden nu weer achteruit gaan is de hoop op beter worden ergens wel een beetje vervlogen. Maar ook dan is elke extra leuke fijne dag er een. Vandaag ga ik hem schilderen. Dat was ik sowieso van plan maar nu ga ik het snel doen.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

laeken schreef:Vandaag ga ik hem schilderen. Dat was ik sowieso van plan maar nu ga ik het snel doen.
Goed plan. Dan ben je echt intensief met hem bezig en dat zijn heel kostbare momenten.Nou ja, uren.
HillieS
Zeer actief

Het blijft dus wat spannend.
Blijven genieten van de goede momenten dus, maar dat zal vast goed komen.
En hopen op verbetering van de bloedwaarden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zo, gisteren weer bij de dierenarts geweest met Tom. Zal beginnen met het goede nieuws! :ok:
Hij is om te beginnen 4 ons aangekomen in een week. Dat is goed.
Ook is zijn gehalte aan rode bloedcellen nu prima. Binnen de normaalwaarden. Dus eindelijk geen bloedarmoede meer. Dus hij voelt zich stukken beter.
De bilirubine waar hij zijn eetlust door verloor is verder gedaald. Hij zit nu op 19 en dat moet max 9 worden. Hij zat op 136 half november.... :80:
Ook is er een eiwit dat geproduuceerd wordt door de lever. Dat lag al weken ver onder de normaalwaarde. Die is nu normaal.

Dat is het meest positieve nieuws op dit moment. Er zijn levercellen die werken en die eiwitten produceren die het lichaam nodig heeft.

Echter....de leverwaarden zijn nog steeds torenhoog. Hij heeft waarden van 1183 waar de max op 83 ligt om wat te noemen. Dus extreem slechte leverwaarden. De hoop is nu dat die lever beter wordt in de loop van de tijd. Er zijn levende cellen want de eiwitten worden eindelijk gemaakt. We gaan nog een week door met AB tegen bacterien in de lever en prednison sowieso nog 10 dagen minstens. Dan gaan we weer bloed prikken.

Het is wat.....gelukkig is het hondje zelf uitermate blij en vrolijk en merken we totaal niks aan hem. Nu ook nog lekker alert met fijne prettige bloedwaarden. Die hoge leverwaarden heeft hij zelf geen last van. Toont wel aan dat de lever nog een hele lange weg te gaan heeft.

Ik heb zoiets nog nooit gehad met een hond maar omdat Tom alles doorstaat alsof het leven een groot feest is gaan we maar door al gaan we er wel de duurste straatrat van de wereld van maken op deze manier. :engel:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Als er zo'n ridicuul hoge waarde uitkomt... klopt de test dan wel? Zitten ze er niet een decimaal langs? Zou je die test voor alle zekerheid (dubbel-controle) niet ook elders laten doen.
Kijk, een te hoge waarde, alles kan.. maar dit is zo 'of the scale'.. dat ik dat tikketlej apart vind... eigenlijk...

De rest: joh, belooft goede dingen.. ga zo door en kijk naar Tom, niet naar de uitslagen... ;-)

Suzanne
HillieS
Zeer actief

Overwegend positief dus, top!
Hopelijk gaat de lever steeds beter worden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:Een lever heeft een giga zelfherstellend vermogen dus nu het begin er is zou ik voorzichtig reuze positief zijn hoor :ok:
Zijn we ook! :ok: Maar er speelt veel meer natuurlijk. Tweede behandeling babesia kan niet. Lever te slecht omdat dat medicijn te verdragen. Reden onsteking lever onbekend want punctie is te belastend omdat hij dan onder narcose moet..... Hij heeft ook nog steeds hartwormen want die behandeling kan ook al niet door de lever die zo slecht is.

We zijn elke dag blij dat hij zo happy is.

Hij gaat dus nu goed en dat doet me erg goed. Dit was het al waard maar het blijft wel erg wrang dat wij een hondje hebben gekocht waar we dol op zijn en dan ineens hiermee moeten dealen. Opgeven is geen optie want die hond is nog geen 3 jaar en kan in theorie 100% genezen en 16 worden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:Als er zo'n ridicuul hoge waarde uitkomt... klopt de test dan wel? Zitten ze er niet een decimaal langs? Zou je die test voor alle zekerheid (dubbel-controle) niet ook elders laten doen.
Kijk, een te hoge waarde, alles kan.. maar dit is zo 'of the scale'.. dat ik dat tikketlej apart vind... eigenlijk...

De rest: joh, belooft goede dingen.. ga zo door en kijk naar Tom, niet naar de uitslagen... ;-)

Suzanne
Nee die testen kloppen wel. We hebben een uitermate kundige arts en een hele grote kliniek die zelf alle testen doet en meteen na 20 minuten uitslag. Ze doen dit elke dag voor vele honden dus als die test fout is was dat in 6 weken al wel naar voren gekomen bij de andere honden. Dierenarts vind het niet vreemd dus ik vertrouw op hem. :wink:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef: Hij gaat dus nu goed en dat doet me erg goed. Dit was het al waard maar het blijft wel erg wrang dat wij een hondje hebben gekocht waar we dol op zijn en dan ineens hiermee moeten dealen. Opgeven is geen optie want die hond is nog geen 3 jaar en kan in theorie 100% genezen en 16 worden.

Ik vind het ontzettend naar voor jullie, maar voor Tom zijn jullie zijn geluk.
Hij had niet beter terecht kunnen komen.
Wie doet dat nou, en dan niet koste wat kost maar wel met alle liefde van de wereld.
laeken
Zeer actief

dagmar88 schreef:
laeken schreef: Hij gaat dus nu goed en dat doet me erg goed. Dit was het al waard maar het blijft wel erg wrang dat wij een hondje hebben gekocht waar we dol op zijn en dan ineens hiermee moeten dealen. Opgeven is geen optie want die hond is nog geen 3 jaar en kan in theorie 100% genezen en 16 worden.

Ik vind het ontzettend naar voor jullie, maar voor Tom zijn jullie zijn geluk.
Hij had niet beter terecht kunnen komen.
Wie doet dat nou, en dan niet koste wat kost maar wel met alle liefde van de wereld.
Zeker niet kost wat kost. :neenee: :wink: En ja, kwa geld kost het heel wat :engel: Maar je bedoelt natuurlijk ten koste van de hond. Dat doen we absoluut niet en de dierenarts ook niet. Hij zei dat Tom een grote kans heeft dood te gaan op het eerste gesprek en zeker nadat de lever eraan bleek te gaan om welke reden dan ook. Nu heeft ook de dierenarts steeds meer hoop. Wij zeiden dat alles goed en wel is maar dat de hond niet mag lijden als zijn kans zo klein is. Was de DA het helemaal mee eens maar hij lijdt niet. Dat is het fijne. Hij is totaal niet aangetast door alles wat we doen. Bloed prikken doet hij alsof het erbij hoort. Hij vindt het leuk in de dierenkliniek en kwispelt als we binnen lopen. Geen enkel protest daar en alles mag er gebeuren. Hij is totaal niet ziek en leeft er vrolijk en blij op los. Stuift naar de deur als hij wat hoort en eet alsof zijn leven er vanaf hangt. Wil elke dag lekker wandelen en eerlijk...hij is nog nooit zo blij en goed geweest als nu. :19:

Dus dan is stoppen met behandelen geen optie.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

laeken schreef:
Nanna schreef:Een lever heeft een giga zelfherstellend vermogen dus nu het begin er is zou ik voorzichtig reuze positief zijn hoor :ok:
Zijn we ook! :ok: Maar er speelt veel meer natuurlijk. Tweede behandeling babesia kan niet. Lever te slecht omdat dat medicijn te verdragen. Reden onsteking lever onbekend want punctie is te belastend omdat hij dan onder narcose moet..... Hij heeft ook nog steeds hartwormen want die behandeling kan ook al niet door de lever die zo slecht is.

Hij gaat dus nu goed en dat doet me erg goed. Dit was het al waard maar het blijft wel erg wrang dat wij een hondje hebben gekocht waar we dol op zijn en dan ineens hiermee moeten dealen. Opgeven is geen optie want die hond is nog geen 3 jaar en kan in theorie 100% genezen en 16 worden.
Dat vroeg ik me dus al af nav je eerste bericht, want de behandelingen zijn nog lang niet klaar natuurlijk. Maar goed, die zijn in de wacht gezet in
afwachting of zijn lever hersteld of niet.
Die lever kan lang duren, maar het feit dat hij het nu zo goed doet en er bloedwaardes verder herstellen, is wel een goed teken. Alhoewel er met
deze ziektes op dit moment nog helemaal niks zeker is natuurlijk.

Zo doorgaan en afwachten wat de lever doet en dan verder kijken of behandeling nog mogelijk is of niet, is het enige wat erop zit. In ieder geval
zolang hij blijft eten en vrolijk is :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
laeken
Zeer actief

Caro. schreef:
laeken schreef:

Dat vroeg ik me dus al af nav je eerste bericht, want de behandelingen zijn nog lang niet klaar natuurlijk. Maar goed, die zijn in de wacht gezet in
afwachting of zijn lever hersteld of niet.
Die lever kan lang duren, maar het feit dat hij het nu zo goed doet en er bloedwaardes verder herstellen, is wel een goed teken. Alhoewel er met
deze ziektes op dit moment nog helemaal niks zeker is natuurlijk.

Zo doorgaan en afwachten wat de lever doet en dan verder kijken of behandeling nog mogelijk is of niet, is het enige wat erop zit. In ieder geval
zolang hij blijft eten en vrolijk is :ok:
Ja het is wat. Pfffff. Er zijn zoveel onzekere factoren dat ik niks anders kan dan dag voor dag bekijken en gewoon blij zijn met elke stap vooruit. Ik zie nog steeds een kans op volledig herstel. Gek genoeg is de lever het grootste probleem terwijl dat in het begin helemaal niet eens een rol speelde en toen was de hartworm en de babesia samen al ondoenlijk veel.
Wat ik wel hoop is dat de babesia nu weg is. Dat kan. Die tweede behandeling is puur als extra zekerheid.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Oh wat fijn dat er verbetering lijkt te zijn, duim voorzichtig verder.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
laeken
Zeer actief

Hij ziet er in elk geval super gezond uit! Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Zolang er een kans is op volledig herstel is er voldoende reden tot optimisme.
Ik vind dat jullie het geweldig doen, die Tom had niet beter terecht kunnen komen.
laeken
Zeer actief

Izzie_Anneke schreef:Zolang er een kans is op volledig herstel is er voldoende reden tot optimisme.
Ik vind dat jullie het geweldig doen, die Tom had niet beter terecht kunnen komen.
Dank je! We doen ook echt ons best om hem alle kansen te geven want we willen hem echt niet kwijt en gunnen hem het goede hondenleven dat hij kan krijgen als hij het redt. Gisteren zagen we dat het mannetje nog nooit sneeuw heeft gezien. Logisch als je uit Grand Canaria komt. Dus hij zette geen stap meer en liep langs de muren en de auto waar precies geen sneeuw lag. Zo wandelen en dan komt hij er niet onderuit.
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Haha. Ik neem Izzie zo ook mee. Voor een Turk vindt ze sneeuw geweldig!
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

laeken schreef:
~Suzanne~ schreef:Als er zo'n ridicuul hoge waarde uitkomt... klopt de test dan wel? Zitten ze er niet een decimaal langs? Zou je die test voor alle zekerheid (dubbel-controle) niet ook elders laten doen.

Suzanne
Nee die testen kloppen wel. We hebben een uitermate kundige arts en een hele grote kliniek die zelf alle testen doet en meteen na 20 minuten uitslag. Ze doen dit elke dag voor vele honden dus als die test fout is was dat in 6 weken al wel naar voren gekomen bij de andere honden. Dierenarts vind het niet vreemd dus ik vertrouw op hem. :wink:
Zou me inderdaad niet af gaan vragen of de test wel klopt. Voor deze waarden is zo'n hoge uitslag 'normaal'. Wel veel te hoog, maar wel klinisch mogelijk dus. Je moet echt kijken naar wat er wordt getest, bij de rode bloedcellen zou zo'n stijging onmogelijk zijn, dan klopt het van geen kanten en heb je alle reden om te twijfelen. Maar je kunt niet alle bloedtesten op een hoop gooien. Elke test heeft zijn eigen waarde en ook zijn eigen mate van wat mogelijk is qua afwijking.
En zo'n hoge waarde klinkt heel erg, maar op zich kan een veel lagere waarde van een andere test veel ernstiger zijn.
Vind zijn labwaarden nu best hoopvol klinken :ok: Hij zit natuurlijk nog aan de ab en prednison, maar voor nu vind ik dit best goede berichten :ok: Go Tom!
laeken
Zeer actief

Is ook. En ik twijfel ook echt nergens aan. De bilirubine gaar sterk omlaag en wij zien hem van geel naar roze kleuren. De rode bloedcellen gaan sterk omhoog en wij zien hem wakkerder worden. De arts twijfelt ook nergens aan dus is echt wel goed. Tom had geelzucht en bloedarmoede toen hij kwam. Nu niet meer en dat is ook meetbaar naast zichtbaar.
Er is inderdaad gewoon hoop en dat is nu effe genoeg. De rest gaan we meemaken. Meer kunnen we niet doen.
Afbeelding
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ruygemoor »

die 1183 is wss de af waarde; alkalische fosfatase.
die waarde zegt alleen dat de lever keihard aan het werk is.
wat is de alt waarde? is die ook sterk verhoogd? dat zou minder zijn.
ik heb 2 honden met de ziekte van cushing gehad en die hadden veel hogere af waardes.
bij de ene kon de waarde niet eens meer gemeten worden.
het zegt dus dat de lever overuren maakt op dit moment. wat als acute maatregel goed is.
het moet niet chronisch torenhoog worden/blijven natuurlijk.
die hond met de onmeetbare af-waarde bleek later pancreatitis te hebben.
hebben ze daar bij tom ook op getest?
probeer alleen zo vetarm mogelijk te voeren werd mij steeds aangeraden om de lever te ontlasten.
mariadistel geef je al geloof ik.
laeken
Zeer actief

De waarden zijn allebei hoog. De ALP is 1183 en mag tussen de 13 en 83 liggen. De GPT is > 1000 en en mag tussen de 17 en 78 liggen. Dus er zijn twee waarden sterk verhoogd. Mariadistel krijgt hij inderdaad al en we voeren zo mager mogelijk.
De GGT is 111 en mag tussen de 5 en de 14 liggen. Bilirubine is 19 en mag max 9 maar daalt heel sterk. Verder zijn de meeste bloedwaarden binnen normaal.

We zijn er dus nog lang niet :wink:
Afbeelding
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ruygemoor »

hoop doet leven.........
laeken
Zeer actief

Het gaat helaas niet zo goed met Tom sinds gisteravond. Ineens eet hij niet meer en hij heeft gespuugd. Vooralsnog gaan we maar even uit van en buikgriepje of iets verkeerd gevallen maar het is niet fijn!
We houden hem goed in de gaten en ik hoop dat het morgen gewoon weer beter gaat. Hij heeft dit vaker gehad en Bas heeft het ook wel eens gehad dus wie weet is het niks.
Afbeelding
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies

Ongelezen bericht door Wildflower »

Normaal al niet leuk als je hond ziek is maar in jullie geval kan ik me goed voorstellen dat je je best zorgen maakt. :ugh:

Ik duim dat het gewoon een buikgriepje is.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”