Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is de beste brok?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

1x is wel genoeg... :mrgreen:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

yamie schreef:
Scooby schreef:
yamie schreef:dat het sneller gruis word? ja mee eens, ook een kwestie van wat voorzichtig mee omgaan ( met in de ton doen en het eruit scheppen ervan) nooit dat hier de helft van een zak uit elkaar valt, hooguit twee goede handel vol ( wat ik overigens door groente en of fruit prutjes roer :mrgreen: )
Volgens mij hebben alle geperste brokken dat? Bij Cavom zit ook altijd een laagje gruis onderin de zak (en ik weet dat dat bij Prins ook zo is). Maar dat is bij mij nog geen handje vol.
klopt :wink: ze zijn gewoon kwetsbaarder, het is hier ook niet altijd 2 handjes vol hoor, ook wel eens 1 handje, of een half handje, het ligt er ook maar net aan, hoe er tijdens het vervoer mee omgegaan is
Ik vind dat uit elkaar vallen minder bij Cavom brok dan bij FarmFood als ik eerlijk ben. Maar de brokken van Cavom zijn weer heel erg groot in vergelijking met die van FarmFood, en kauwen wat minder gemakkelijk weg.
Nadeel van FF vond ik trouwens ook dat ze er hele vieze tanden van kregen, het bleef echt een soort plakken. Dat was trouwens met name in het begin.
Maar mijn honden vinden het beide niet lekker.

Nog even off-topic, vraagje aan Martijn:
Voeren jullie KVV, of echt a la barf? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor! :wink:
JonnyBeGoode
nieuw lid

Ongelezen bericht door JonnyBeGoode »

Je vertelt er niet bij wat voor 'n hond je hebt......

Ik heb een herderpup.... en van de fokker uit wordt mijn "Purina-Pro plan-Puppy large breed " geadviseerd. Dat eet hij goed. Als ik hem gewoon andere puppybrokken zou geven dan 'schiet' hij te snel door qua groei.
Toch belangrijk, ook voor zijn latere leventje.
Golden Stanley

JonnyBeGoode schreef:Je vertelt er niet bij wat voor 'n hond je hebt......

Ik heb een herderpup.... en van de fokker uit wordt mijn "Purina-Pro plan-Puppy large breed " geadviseerd. Dat eet hij goed. Als ik hem gewoon andere puppybrokken zou geven dan 'schiet' hij te snel door qua groei.
Wow, geweldig brokje en juist die brok zorgt voor een te snelle uitgroei. :roll: Daar is mijn hond een typisch voorbeeld van met zijn groeipijn op Proplan. Met 4 maanden overzetten naar een adult brok zou verstandiger zijn. Een pup (groot of klein maakt niet uit, het is een carnivoor) groeit juist geleidelijker en evenwichtiger uit op barf. Geen 1 van mijn toekomstige pups krijgt nog brok in zijn opgroei.
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Golden Stanley schreef:

Wow, geweldig brokje en juist die brok zorgt voor een te snelle uitgroei. :roll: Daar is mijn hond een typisch voorbeeld van met zijn groeipijn op Proplan. Met 4 maanden overzetten naar een adult brok zou verstandiger zijn. Een pup (groot of klein maakt niet uit, het is een carnivoor) groeit juist geleidelijker en evenwichtiger uit op barf. Geen 1 van mijn toekomstige pups krijgt nog brok in zijn opgroei.
Was dat ook de large breed variant?
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Voor mijn honden geen barf, maar goede brokken. Niks tegen barfen hoor, maar ik denk dat als mijn honden aan het barfen gaan, ze grote ruzie krijgen over het vlees en dat ze van alles in de tuin verliezen, met ratten tot gevolg.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

bij mij vielen de persbrokken ook lekker uit elkaar,en bij mij staan er altijd brokken in de bak 1 keer drinken en alles plakt(leuk he )
Nu krijgen ze nutro lam /rijst bevalt goed maar ze krijgen ook 1 keer op een dag vers vlees,Barf daar kunnen mijn zenuwen niet zo goed tegen
En dat zit echt tussen MIJN oren hoor.Dus nu krijgen ze bibi oid,geen enge botten :idea:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

bullenmama schreef:Voor mijn honden geen barf, maar goede brokken. Niks tegen barfen hoor, maar ik denk dat als mijn honden aan het barfen gaan, ze grote ruzie krijgen over het vlees en dat ze van alles in de tuin verliezen, met ratten tot gevolg.
Misschien een simpele oplossing maar ehm.. wat dacht je van de ene hond bijv. in de keuken zettten en de andere op de gang? Niet bij elkaar laten eten betekend ook geen 'ruzie' krijgen.
Krijgen jouw honden nu trouwens ook ruzie, bij het eten van brokken?

En over de tuin: mijn honden eten hun pens/ribben/vissenkoppen ook in de tuin en er blijft nauwelijks wat liggen als ze uitgegeten zijn.
En als je wel een 'vieze' vlek op je tegels hebt, emmer water, ff de harde borstel met Citronella er over en ook dat probleem is opgelost.
Vind bovenstaande eigenlijk geen redenen om niet aan barf/vers te beginnen...

Verder heb ik niets tegen brokken-voerders hoor, ik bedoel: dat moet een ieder voor zich weten. Ik zou dan wel voor een goede, natuurlijk brok kiezen (dus zonder toevoegingen, met een hoog percentage vlees etc.). Zoals dus in dit topic al - in meervoud - beschreven staat... :wink:
Afbeelding
Golden Stanley

Benji&Brenda schreef:
Golden Stanley schreef:

Was dat ook de large breed variant?
Ja hoor, om een grote sterke hond te worden.
Hij werd er alleen een beetje TE groot en sterk op, vol groeipijn. :19:
Echt, ga met 4/5 mnd. op een adult versie over en het liefst een merk zonder BHA/BHT en andere meuk. Er zijn al vele merken genoemd, maar merken als Nutro Choice en Acana zou ik eerder nemen dan een Proplan, RC of Hill's. :wink:
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Hij werd er alleen een beetje TE groot en sterk op, vol groeipijn.
Echt, ga met 4/5 mnd. op een adult versie over en het liefst een merk zonder BHA/BHT en andere meuk. Er zijn al vele merken genoemd, maar merken als Nutro Choice en Acana zou ik eerder nemen dan een Proplan, RC of Hill's.
Volgens mij zijn die large breed varianten niet bedoeld voor snel groeien, maar juist voor een rustige groei. Of het werkt is een tweede natuurlijk.
Ik dacht trouwens dat Proplan vitamine E als antioxidant gebruikt en geen BHA/BHT bevat hoor, maar zeker weten doe ik het niet
Afbeelding
Golden Stanley

Benji&Brenda schreef:
Hij werd er alleen een beetje TE groot en sterk op, vol groeipijn.
Echt, ga met 4/5 mnd. op een adult versie over en het liefst een merk zonder BHA/BHT en andere meuk. Er zijn al vele merken genoemd, maar merken als Nutro Choice en Acana zou ik eerder nemen dan een Proplan, RC of Hill's.
Volgens mij zijn die large breed varianten niet bedoeld voor snel groeien, maar juist voor een rustige groei. Of het werkt is een tweede natuurlijk.
Ik dacht trouwens dat Proplan vitamine E als antioxidant gebruikt en geen BHA/BHT bevat hoor, maar zeker weten doe ik het niet
Ja, dat was de bedoeling he. Die rustige groei liep iets anders.
Mixed tocepherols in Purina Nederland en in het buitenland BHA/BHT en de rest.
Ook de mixed tocepherols richten behoorlijk veel schade aan.
Maar het is allicht 'beter' dan de chemische anti-oxidanten daar nog is bovenop. Goed is het in verhitte versie niet. Vers is beter en wordt ook als natuurlijke anti-oxidant opgenomen door het lichaam. Het heeft in verse vorm dus de functie die het als anti-oxidant moet hebben.
Daarom hebben veel brokkenhonden met een dergelijke ziekte ook een vitaminetekort, omdat ze dat niet uit brok halen.

http://www.purina-proplan.com/nl/owners ... eRef=cdh01
http://www.orthos.nl/media/perio/DOK81art.htm
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Is het niet zo dat Canidae niet meer verkrijgbaar is en het voer nu opgevolgd is door Dogs Lovers Gold?

http://www.dogloversgold.com/

iemand Arden Grange al genoemd?

Als vleesvoerder weet ik het ook allemaal niet hoor, ik trek steeds viezere gezichten bij al die brokken ;-)
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Golden Stanley schreef:Volgens mij zijn die large breed varianten niet bedoeld voor snel groeien, maar juist voor een rustige groei. Of het werkt is een tweede natuurlijk.
Maar het is allicht 'beter' dan de chemische anti-oxidanten daar nog is bovenop. Goed is het in verhitte versie niet. Vers is beter en wordt ook als natuurlijke anti-oxidant opgenomen door het lichaam. Het heeft in verse vorm dus de functie die het als anti-oxidant moet hebben.
Daarom hebben veel brokkenhonden met een dergelijke ziekte ook een vitaminetekort, omdat ze dat niet uit brok halen.

http://www.orthos.nl/media/perio/DOK81art.htm[/quote]
Okay... en "een dergelijke ziekte" doel je dan op groeipijn?
Afbeelding
Golden Stanley

Benji&Brenda schreef:
Golden Stanley schreef:Volgens mij zijn die large breed varianten niet bedoeld voor snel groeien, maar juist voor een rustige groei. Of het werkt is een tweede natuurlijk.

http://www.orthos.nl/media/perio/DOK81art.htm
Okay... en "een dergelijke ziekte" doel je dan op groeipijn?[/quote]

Nee, groeipijn is geen ziekte. Dat wordt veroorzaakt door beïnvloedbare zaken als slechte voeding.
Bv. auto-immuunziektes door enten wordt beïnvloed zo niet bevordert door brokvoeding. Of liever gezegd de tekorten uit brokvoeding wat met vers ondervangen kan worden. Maar auto-immuunziektes kunnen ook worden veroorzaakt juist door die gemixte tocoferols uit brokvoeding en de slechte uitwerking van verhit goedkoop dierlijk eiwit en de vele goedkope granen uit brok. Een goed immuunsysteem bouw je op uit verse voeding zodat alle enzymen en bacteriën van elk orgaan het juiste werk kunnen doen en dat is beschermen tegen invloeden van buitenaf. Dat kan alleen als het van binnen goed in elkaar zit en dat bereik je/kan je bereiken met vers carnivorenvoer. :wink:
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Rosita Compagner schreef:Is het niet zo dat Canidae niet meer verkrijgbaar is en het voer nu opgevolgd is door Dogs Lovers Gold?
Nee, de importeur van Canidea is toendertijd van merkje (DLG) gewisseld, maar Canidea is nog wel verkrijgbaar. Komt dacht ik via België ons land binnen.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Rosita Compagner schreef:Is het niet zo dat Canidae niet meer verkrijgbaar is en het voer nu opgevolgd is door Dogs Lovers Gold?
Geen idee?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik weet en dat zal ook menig honden eigenaar bevestigen, dat bv bonzo, eukaneuba, pedigree. bij een hond gewoon goed doet, of de hond er ook oud op wordt?, ik ben door meerdere ( officiele) onderzoeken, over bha , bht in voer wel wat anders gaan denken, en dan vooral over de effecten later op, bij fok honden, ik geloof gelijk dat een gemiddelde hond, een hond ie gewoon in een gezin leeft, zich niet voort hoeft te planten, het gewoon goed kan doen op bepaalde brokken, maar zodra er voortplanting, sport enz bij komt kijken dat er dan meer komt kijken, en dus ook voer invlod heeft

er is een onderzoek geweest, bij fokkers met resultaat na gebruik vn bepaald voer, of iig bepaalde toevoegingen.

ik ben er redelijk van overtuigd dat men alles kan voeren, en het per hond verschilt of ze het er goed op doen.......... maarrrrrrrrr wil je het beste uit je hond, en uit de fok en sport, dan weet je dus wat voert en voer je geen commerciele zooi
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:ik weet en dat zal ook menig honden eigenaar bevestigen, dat bv bonzo, eukaneuba, pedigree. bij een hond gewoon goed doet, of de hond er ook oud op wordt?, ik ben door meerdere ( officiele) onderzoeken, over bha , bht in voer wel wat anders gaan denken, en dan vooral over de effecten later op, bij fok honden, ik geloof gelijk dat een gemiddelde hond, een hond ie gewoon in een gezin leeft, zich niet voort hoeft te planten, het gewoon goed kan doen op bepaalde brokken, maar zodra er voortplanting, sport enz bij komt kijken dat er dan meer komt kijken, en dus ook voer invlod heeft

er is een onderzoek geweest, bij fokkers met resultaat na gebruik vn bepaald voer, of iig bepaalde toevoegingen.

ik ben er redelijk van overtuigd dat men alles kan voeren, en het per hond verschilt of ze het er goed op doen.......... maarrrrrrrrr wil je het beste uit je hond, en uit de fok en sport, dan weet je dus wat voert en voer je geen commerciele zooi
Klinkt als een interessant onderzoek, weet je misschien waar dat onderzoek te vinden is?
Afbeelding
Golden Stanley

yamie schreef:ik weet en dat zal ook menig honden eigenaar bevestigen, dat bv bonzo, eukaneuba, pedigree. bij een hond gewoon goed doet, of de hond er ook oud op wordt?, ik ben door meerdere ( officiele) onderzoeken, over bha , bht in voer wel wat anders gaan denken, en dan vooral over de effecten later op, bij fok honden, ik geloof gelijk dat een gemiddelde hond, een hond ie gewoon in een gezin leeft, zich niet voort hoeft te planten, het gewoon goed kan doen op bepaalde brokken, maar zodra er voortplanting, sport enz bij komt kijken dat er dan meer komt kijken, en dus ook voer invlod heeft

Ik ben het helemaal met je eens, Yamie. Voor mij geen pups meer die enkel op brok worden afgespeend, maar ouderhonden die al langer op vers of zelf samenstellen staan. Maar ik vind ook dat iedere hond recht heeft op gezonde voeding, ongeacht ras of sport.
Rovanna
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rovanna »

Jammer dat jullie allemaal zo off topic gaan. Nu moet ik me wezenloos scrollen om te kijken of er nog interessante berichten tussen zitten. Is het een idee om in een ander topic verder te discussieren of om dit topic af te splitsen?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Rovanna schreef:Jammer dat jullie allemaal zo off topic gaan. Nu moet ik me wezenloos scrollen om te kijken of er nog interessante berichten tussen zitten. Is het een idee om in een ander topic verder te discussieren of om dit topic af te splitsen?
Welkom op dit forum! :wink:
Rovanna
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rovanna »

Scooby schreef:
Rovanna schreef:Jammer dat jullie allemaal zo off topic gaan. Nu moet ik me wezenloos scrollen om te kijken of er nog interessante berichten tussen zitten. Is het een idee om in een ander topic verder te discussieren of om dit topic af te splitsen?
Welkom op dit forum! :wink:
Oke dan weet ik dat ik hier niet meer hoef te kijken....
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Maar vind je het dan niet interessant wat er allemaal geschreven wordt over de verschillende brokken. Ik zou het in ieder geval wel interessant vinden als ik de keus ging maken welke brokken ik mijn hond wil gaan voeren.

Je wil toch vooral weten welke brokken goed zijn voor je hond. En daar staan genoeg antwoorden in de topic om daarmee een goede verantwoorde keuze te kunnen maken.

Maar om dan even on-topic te komen. Ik voer mijn hond farm food, omdat het een natuurlijke brok is die goed gecombineerd kan worden met kvv.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Bo krijgt s'ochtends cavom en s'avonds barf ik wil brokken blijven voren voor als we ergens naar toe gaan en dan geen barf hoef te geven omdat hij geen brokken meer eet. wij zijn nat twee grote zakken cavom puppy overgegaan op normaal cavom, vanwege zijn grootte, ik denk dat het er mischien wel meet maken heeft maar ondanks zijn grootte heeft hij geen last van groeipijn. hij kreeg bij de fokker al rodischijven, dit was hun eerste vaste voedsel
Afbeelding
Gompie
Actief

Ongelezen bericht door Gompie »

Farmfood. :smile:

Prima brok waar je maar weinig van hoeft te voeren. :pffff:

s'Morgens een kleine portie Farmfood en yochurt en s'avonds lekker rauwvoer van eigen samenstelling. Niks geen geknoei, want er blijft geen kruimel over. :smile:
Sam is nu superslank en gezond en kan toch flink doorbuffelen. :ok:
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Het IS gewoon heel moeilijk te zeggen wat de beste brok is, omdat dat niet unaniem geldend is.

Bij Natuurlijk!voor dieren verkocht ik (naast rauw) Farmfood, Greenhaert, Magnusson, Vobra, Dog Lovers Gold, Henne..en een tijdje Biofood en Yarrah. De ene hond deed het primaperfectgeweldig op Farmfood en kreeg de schurftbulten van Vobra, de ander at met veel plezier Henne en kotste zich een ongeluk van Farmfood. Weer een ander deed het prima op alles en weer anderen deden het op geen van allen goed. Dat is wat het lastig maakt, 't is een kwestie van uitproberen.

Ikzelf vind Farmfood eigenlijk de meest 'natuurlijke' brok. Het is geperst en het is de brok met de minste poespas. Geen leuke variantjes voor grote, kleine, dikke, dunne of weet-ik-wat voor afwijkende maten of soorten, gewoon 1 brok voor alle honden; ook voor pups.
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Geer schreef:Het IS gewoon heel moeilijk te zeggen wat de beste brok is, omdat dat niet unaniem geldend is.

Ikzelf vind Farmfood eigenlijk de meest 'natuurlijke' brok. Het is geperst en het is de brok met de minste poespas. Geen leuke variantjes voor grote, kleine, dikke, dunne of weet-ik-wat voor afwijkende maten of soorten, gewoon 1 brok voor alle honden; ook voor pups.
Zou ik een brok moeten voeren zou het FF worden om de bovenstaande redenen. Een geen-gezeik-brok voor een sympathieke prijs.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik heb heel veel brokken geprobeerd, van het goedkoopste tot de duurste, Alano is een echte brokken hond, eet alle brokken met heel wat smaak weg maar hij doet het er echt niet goed op. Cavom, Nutro, FF en Proplan gaan nog redelijk maar ook daar gaat het nog niet echt super op.

We zijn toen over gegaan op de KVV waar hij het dus ook niet goed op doet (Duck) en wat hij dus met zeer lange tanden eet (CB)

dus ook wij zijn nu aan het fulltime barfen, althans we zijn nog in de leer. Ik ben dus heel benieuwd hoe hij het erop gaat doen en als dit niet werkt dan geef ik hem gewoon helemaal geen eten meer kan hij ook niet meer krabben en bijten :roll:
Ella46
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ella46 »

door al het offtopic mag ik ook offtopic : wie weet hoe ik aan canidae kan komen, bij voorkeur aan een kleine zak ( 3 kilo ofzo) om het te proberen, gezien ik een moeilijke eter heb???
Afbeelding
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Ella46 schreef:door al het offtopic mag ik ook offtopic : wie weet hoe ik aan canidae kan komen, bij voorkeur aan een kleine zak ( 3 kilo ofzo) om het te proberen, gezien ik een moeilijke eter heb???
Staan er geen verkooppunten op hun website?
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”