Leuk topic
Ik weeg zelf 50 kilo en mijn 2 berners wegen samen 105 kilo.
Toch kan ik ze prima houden , ik kom eigenlijk niet vaak in zo'n situatie, gezien ze eigenlijk altijd los lopen,maar kom ik een vreemde hond tegen die aan de lijn zit, lijn ik ze ook aan, dan ga ik in de berm staan en leidt ze af, zodat ze niet gefixeerd zijn op de andere hond, maar die lukt een vreemde dus niet die met mijn honden loopt (mijn moeder lukt het in ieder geval niet, omdat Bob bv. haar niet als baas ziet)
Ik heb fysiek ook echt wel een stuk kracht ontwikkeld, maar ook basis van tactiek; afstand houden en zelf stil gaan staan, Heb het 2x met ze nodig gehad, met 2 uitvallende honden aan de llijn naar Bob en Nebla toe.
Maar het is tenminste bij mijn honden vooral aandacht voor mij en dat ze weten dat ze dat het meeste oplevert.
Elke hond vind weer iets anders interessant en heeft een eigen karakter.
Want, laat ik eerlijk wezen, liep ik met hun, als ze mij niet als baas zagen, als ik niet vooruit kon kijken, als ik Bob en Nebla niet zou kennen wat ze van plan waren..puur alleen het fysieke..105 kilo hond die niet wil wat jij wil en geen aandacht voor je heeft..
Dat lukt je niet
Conclusie van mij dus; een samengang van band, fysiek de baas zijn, vooruit kijken, eigenaars inschatten, lichaamstaal andere hond bekijken, je eigen hond wat betreft fixatie bekijken etc..
Kortom toch een samengang van verschillende aspecten om zeker te weten dat je dat kunt..als je dat kunt, hoef je echt geen krachtpatser te zijn om je honden te houden die 2x zoveel als jou wegen