Dat vind ik van Jol ook die zie ik ook niet als heel klein, en onze Aki vind ik weer een kleinere herder, terwijl een ander dat weer anders ziet.
Wat jij (Longfields) zegt herken ik ook van wat mijn collega over de hond zegt, en wat blaffen betrof gisteren vond ik het heel netjes, ze zijn pas verhuisd van een woonhuis naar een flat, zij vond het vervelend dat de hond reageerde op de bel, want in het andere huis stond de bel uit. Maar voor een hond die voor het eerst in 5 jaar te maken krijgt met een bel als bezoek zich aankondigt, vond ik dat hij heel netjes kort aansloeg en heel vriendelijk en enthousiast was naar vreemd bezoek, dook op mij af en het was direct goed, maar

Maar ik opperde het als ook iets om naar te kijken, al zijn er geloof ik niet veel of vaak nestjes in Nederland van dit ras?
Voor mij zou vachtonderhoud trouwens me weerhouden, en de snor

@Gimmick zit even te verzinnen.. zag dalmaat genoemd worden. Zelf vind ik dat vrij drukke honden met toch wel een eigenzinnige houding. Maar dat is op basis van 4 dalmaten die ik heb ervaren in mijn omgeving.
Verder komt in mij op Bouvier, bearded collie, beauceron? Ik denk zelf dat een type uit de hoeders of waak-en verdedigingsrassen best goed zou kunnen passen.
Bouvier blijf ik zelf een zwak ook voor houden, op de club jaren geleden toen ik nog trainde een ontzettend leuke werklijn meegemaakt en in mijn kennissen kring een fokster van showlijn maar zulke leuke bouviers

Beauceron noem ik omdat ik daar eigenlijk ook wel positieve ervaringen mee heb, ook van vreemde honden. Het is een ras wat actief is, de honden die ik heb ontmoet vind ik relaxter dan bijvoorbeeld een Duitser of Mechelse herder bij vreemde honden in contacten, verder vind ik ze baasgericht en actief.