Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jessie naar de dierenarts

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Jessie naar de dierenarts

Ongelezen bericht door veertje »

Caro. schreef:Nou ja, zoiets vermoed ik dus ook dat ze zwakke darmen overgehouden heeft aan de Giardia en Coccidiose :ugh:
Dan gaat het even best weer heel redelijk, zelfs vaste drollen kwamen er 's ochtends en ineens weer dit.
Tja, wat moet je er verder aan doen? Inderdaad geef ik geen vettige snacks, dat is vooral kipfilet in een kong en verder weet ik het even
ook niet. We kunnen overgaan op hypoallergeen voer, maar dan mag ze dus totaal niks ernaast hebben en Jessie is een knagerd, die moet
echt ruime tijd kunnen kluiven/knagen op een dag en puzzelen met d'r voer en alles.

Ze heeft niet echt een allergie als ik het zo lees, dus naast het hypoallergeen voer mag ze best wat anders hebben, zolang het maar niet te veel is. En wat dan 'te veel' inhoud zou trial en error moeten uitwijzen. Ik vraag me af of je echt naar hypoallergeen moet of dat een gewoon voer ook voldoende helpt. Het is dan even uitzoeken welk soort voer haar het beste past, maar ik zou geperste brok vermijden en beginnen met krokante brok met lichtverteerbare ingrediënten, misschien niet te hoog in eiwit. Maar volgens mij kreeg ze dat nu al toch? En waarschijnlijk zijn terugvallen in consistentie niet onwaarschijnlijk, want de darmen moeten zich herstellen en er moet een nieuw evenwicht gevonden worden. Een kleine afwijking in haar eten/snacks, een bacteri/virus, stress etc. kan allemaal een invloed hebben en net even de balans omgooien. Mocht je dus van voer willen wisselen, zou ik het per nieuwe soort wel even een poosje aankijken, zodat er ook echt genoeg tijd is om aan de omschakeling te wennen.

Finn is ook gevoelig, maar die krijgt gewoon dagelijks snacks en ook verschillende soorten beloningsbrokjes gaan prima. Als ik de basis maar gelijk laat. Hij krijgt geen maaltijden van kvv, alleen af en toe één of twee lepeltjes voor de lekker.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

dagmar88 schreef:
Caro. schreef:
Nanna schreef:
Caro. schreef: Nou ja, zoiets vermoed ik dus ook dat ze zwakke darmen overgehouden heeft aan de Giardia en Coccidiose :ugh:
Zwakke darmen hoeven niet ergens door te komen. Ze kunnen er ook mee geboren zijn. Ik heb hier twee Colliereuen te logeren die écht alleen maar hun eigen voer mogen want als er eentje wat Kivo van mijn dames mee zou snoepen mag ik rekenen op een diarreecircus.
Csikasz kan ook niet tegen vettige snacks. Die krijgt als snoep alleen mergrolletjes want anders fliebert het er ook uit.

Dat is waar, maar gezien haar geschiedenis van Giardia en Coccidiose besmetting, lijkt het mij wel dat het ermee te maken heeft.
Ze test nog steeds positief op Giardia (dat is na 2 x Panacure en 1 x AB), daarna heeft ze nog een kuur Panacure gehad en toen werd de
diarree alleen maar erger. Ze weten niet of ze nu alleen 'drager' is of dat de symptomen echt nog met de Giardia te maken heeft.
Ontlasting is opgestuurd en helemaal onderzocht.

Ze heeft ook niet specifiek last als ze een kluif heeft gekregen ofzo: een tijdje gaat het redelijk en dan ineens weer mis, waarbij afgelopen
week het slechtste was met niet willen eten (dat heeft ze niet eerder gehad).
Waarom niet over op vers?
Omdat ik dit echt niet durf te wagen met de darmen die ze nu heeft. Ik weet niet of ze bestand is tegen de bacteriën die daar
dan weer inzitten.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

veertje schreef:
Caro. schreef:Nou ja, zoiets vermoed ik dus ook dat ze zwakke darmen overgehouden heeft aan de Giardia en Coccidiose :ugh:
Dan gaat het even best weer heel redelijk, zelfs vaste drollen kwamen er 's ochtends en ineens weer dit.
Tja, wat moet je er verder aan doen? Inderdaad geef ik geen vettige snacks, dat is vooral kipfilet in een kong en verder weet ik het even
ook niet. We kunnen overgaan op hypoallergeen voer, maar dan mag ze dus totaal niks ernaast hebben en Jessie is een knagerd, die moet
echt ruime tijd kunnen kluiven/knagen op een dag en puzzelen met d'r voer en alles.

Ze heeft niet echt een allergie als ik het zo lees, dus naast het hypoallergeen voer mag ze best wat anders hebben, zolang het maar niet te veel is. En wat dan 'te veel' inhoud zou trial en error moeten uitwijzen. Ik vraag me af of je echt naar hypoallergeen moet of dat een gewoon voer ook voldoende helpt. Het is dan even uitzoeken welk soort voer haar het beste past, maar ik zou geperste brok vermijden en beginnen met krokante brok met lichtverteerbare ingrediënten, misschien niet te hoog in eiwit. Maar volgens mij kreeg ze dat nu al toch? En waarschijnlijk zijn terugvallen in consistentie niet onwaarschijnlijk, want de darmen moeten zich herstellen en er moet een nieuw evenwicht gevonden worden. Een kleine afwijking in haar eten/snacks, een bacteri/virus, stress etc. kan allemaal een invloed hebben en net even de balans omgooien. Mocht je dus van voer willen wisselen, zou ik het per nieuwe soort wel even een poosje aankijken, zodat er ook echt genoeg tijd is om aan de omschakeling te wennen.

Finn is ook gevoelig, maar die krijgt gewoon dagelijks snacks en ook verschillende soorten beloningsbrokjes gaan prima. Als ik de basis maar gelijk laat. Hij krijgt geen maaltijden van kvv, alleen af en toe één of twee lepeltjes voor de lekker.
Ja dat is waar, ze krijgt nu sinds 2 weken ander voer: inderdaad niet geperst (Proplan Optidigest) licht verteerbare brok dus. Daarvoor kreeg
ze Acana, maar ik dacht dat dit misschien te zwaar voor haar was, dus overgestapt.
Toen kwam er dus verbetering, zelfs harde drollen 's ochtends (in de loop van de dag weer brijig), totdat ze dus ineens zondag en maandag niet
meer wilde eten en dinsdag waterdunne diarree had en vanmorgen overgegeven.
Gister in de loop van de dag werd ze weer levendig en wilde ze eten, nu dus weer een stuk minder.

Zal ik anders toch wat pens van bv Smuldier door haar eten doen? Alhoewel dat eigenlijk niet mag toch bij een niet geperste brok?
Afbeelding
A good dog never dies...

Sekreetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): geen

Ongelezen bericht door Sekreetje »

Caro. schreef:
Sekreetje schreef:Wat een zorgen om het kind. :(

Ik vind algehele ellende, geen koorts, diarree en spugen langere tijd na de maaltijd ook klinken alsof ze een verstopping kan hebben. Hoop het natuurlijk niet, maar misschien toch een echo of foto waard.
Tja, ze heeft vanmorgen wel gepoept: geen water, maar brijig en een normale hoeveelheid. Dat zou er niet doorheen komen als ze
een verstopping heeft en dan zou het ook water diarree blijven volgens mij?
Dat denk ik wel ja, maar weet het niet zeker. Je houdt haar in ieder geval goed in de gaten, dus je merkt het meteen als het slechter gaat.
Zo vervelend altijd die stress als je niet precies weet wat er nou aan de hand is. :(:
veertje
Zeer actief

Caro. schreef:
veertje schreef:

Ja dat is waar, ze krijgt nu sinds 2 weken ander voer: inderdaad niet geperst (Proplan Optidigest) licht verteerbare brok dus. Daarvoor kreeg
ze Acana, maar ik dacht dat dit misschien te zwaar voor haar was, dus overgestapt.
Toen kwam er dus verbetering, zelfs harde drollen 's ochtends (in de loop van de dag weer brijig), totdat ze dus ineens zondag en maandag niet
meer wilde eten en dinsdag waterdunne diarree had en vanmorgen overgegeven.
Gister in de loop van de dag werd ze weer levendig en wilde ze eten, nu dus weer een stuk minder.

Zal ik anders toch wat pens van bv Smuldier door haar eten doen? Alhoewel dat eigenlijk niet mag toch bij een niet geperste brok?
Als ze ziekjes blijft, zou je haar een dag kunnen laten vasten. En daarbij bouillon geven of een klein beetje vlees door een flinke hoeveelheid water roeren, zodat ze wel vocht binnen krijgt en een beetje voedingstoffen. Pens is daar prima voor (niet te veel). Misschien is rodi dan makkelijker, dan heb je maar 1 schijfje van 100 gram ontdooit ipv meteen 400 gram waarvan je maar een klein beetje nodig hebt. Smuldier kan Finn overigens niet eten, dan heeft hij gegarandeerd dunne.

Vlees bij brok geven is in principe geen probleem, maakt niet uit welke brok. Maar met gevoelige darmen kan het vlees wel snel te veel worden. Als bijvoorbeeld de eiwitten niet goed afgebroken/opgenomen kunnen worden door een beschadigde darm of verstoorde balans, dan komen die eiwitten in de dikke darm en daar zitten dan weer bacteriën die lekker groeien op die eiwitten met diarree als gevolg. Maar een beetje is geen probleem. En als ze straks opgeknapt is, mag ze ook best vlees alleen moet je even proberen hoeveel ze kan hebben.

Maar mocht je iets niet vertrouwen, toch even langs de DA. Ik denk dat die omschakeling van voer, alle kuurtjes etc. haar wat gevoelig hebben gemaakt voor een virus/bacterie die ze opgepikt heeft en dan zou ze met een paar dagen weer er bovenop moeten zijn. Maar vanaf een scherm is dat toch lastig te beoordelen :wink:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

veertje schreef:
Als ze ziekjes blijft, zou je haar een dag kunnen laten vasten. En daarbij bouillon geven of een klein beetje vlees door een flinke hoeveelheid water roeren, zodat ze wel vocht binnen krijgt en een beetje voedingstoffen. Pens is daar prima voor (niet te veel). Misschien is rodi dan makkelijker, dan heb je maar 1 schijfje van 100 gram ontdooit ipv meteen 400 gram waarvan je maar een klein beetje nodig hebt. Smuldier kan Finn overigens niet eten, dan heeft hij gegarandeerd dunne.

Vlees bij brok geven is in principe geen probleem, maakt niet uit welke brok. Maar met gevoelige darmen kan het vlees wel snel te veel worden. Als bijvoorbeeld de eiwitten niet goed afgebroken/opgenomen kunnen worden door een beschadigde darm of verstoorde balans, dan komen die eiwitten in de dikke darm en daar zitten dan weer bacteriën die lekker groeien op die eiwitten met diarree als gevolg. Maar een beetje is geen probleem. En als ze straks opgeknapt is, mag ze ook best vlees alleen moet je even proberen hoeveel ze kan hebben.

Maar mocht je iets niet vertrouwen, toch even langs de DA. Ik denk dat die omschakeling van voer, alle kuurtjes etc. haar wat gevoelig hebben gemaakt voor een virus/bacterie die ze opgepikt heeft en dan zou ze met een paar dagen weer er bovenop moeten zijn. Maar vanaf een scherm is dat toch lastig te beoordelen :wink:
Oké, dank je wel :ok: Ik zal het uitproberen met wat pens, Rodi is dan inderdaad handiger, maar eerst moet ze wat opknappen.
Vanmiddag bedacht ik ineens dat ze misschien heeft overgegeven vanwege de Carporal (maandag injectie en dinsdag en woensdag moest
ik dat geven tijdens het avondeten). Dat werkt ook op de maag natuurlijk en in die 4.5 maand tijd dat ze hier is, heeft ze nooit overgegeven
of heb ik ook maar gedacht dat ze last van d'r maag had.
Ik ga dat vanavond dus niet geven.

Ik bekijk het van dag tot dag en uiteraard als het slechter gaat naar de dierenarts. Maar ik wil haar ook niet teveel aandoen en eens zien
of het toch stabiliseert. Ik heb wel Finidiar besteld, morgen in huis. Mocht het aan de gang blijven, dan kan ik haar dat 2 of 3 dagen geven
om wat te ondersteunen.
Verder kook ik kipfilet en krijgt ze de 'bouillon' daarvan ook steeds verdeeld over de dag. Ze drinkt nu goed, dus vocht krijgt ze voldoende binnen.
Een pensstaafje ofzo, dat wil ze absoluut niet.
Zo maar eens kijken of ze weer wat wil eten en dan geef ik even de helft, blijft dat erin dan kan ik altijd nog wat later geven.

Nogmaals bedankt voor de adviezen :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

In alle eerlijkheid: ik heb nog niet alles gelezen. Ze heeft heel veel parasieten en middelen gehad die haar darmen tot heel slecht gemaakt hebben, zo te lezen. Wat heb je gedaan aan darmherstel?

En wb vlees bijgeven, dat zou ik niet doen. Er zijn veel honden die dat prima kunnen hebben, maar ook die dat niet kunnen. En pens heeft naast goede bacteriën e.d. ook een laxerende werking. Zeker mee opletten zoals Vera al zegt :)

Edit: ik lees nu pro- en prebiotica. Prebiotica zijn de voedingsstoffen (basis) voor de probiotica. Dus om probiotica beter te kunnen laten werken, geef je vaak prebiotica. Probiotica zijn de goede bacteriën die helpen de gezonde darmen te herstellen. En veendrenkstof wat Vera noemt is weer een ander lijntje, dat heeft ook weer te maken met aanvullende mineralen en zo, maar doet net als pro- en prebiotica aan darmherstel. Maar een hond waarvan de darmen écht zwaar te verduren hebben gehad, zoals Jessie, heeft vaak niet voldoende aan één van bovenstaande middelen (zelfs niet als los supplement). Veranderen van voeding is vaak ook niet voldoende.

Als ik in even een wilde gok mag doen :D zou ik zeggen dat Jessie ‘lekkende’ darmen heeft. Leaking gut syndrome/hyperpermeabele darm/lekkende darm. Vaak veroorzaakt door parasieten en daarop volgende kuren (vooral antibiotica). Daardoor kunnen de darmen ‘de boel’ niet meer zo goed aan. Ik zie in de praktijk echt heel vaak dat darmherstel gemist/vergeten wordt of niet goed gedaan. Probiotica is super, maar als ze echt kapotte darmen heeft dan gaat de probiotica daar zo doorheen zonder iets te doen. Ik zou je heel graag L-Glutamine willen aanraden. Dat ‘dicht’ de darm weer. Gooi het eens door Google en ik wil voor zover mijn kennis reikt ook graag met je meedenken :D Ik hoop echt dat Jessie zich snel beter gaat voelen en dan voor veel langer dan een korte periode.

Ik ben overigens geen DA en kan geen diagnose stellen van achter een scherm, dus ik zeg niet dat ze dit heeft, maar wil het je graag als optie meegeven.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hilde schreef: Ik ben overigens geen DA en kan geen diagnose stellen van achter een scherm, dus ik zeg niet dat ze dit heeft, maar wil het je graag als optie meegeven.
Ik mag hopen dat dierenartsen niet aan verzonnen ziekten doen.
Hilde
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Hilde schreef: Ik ben overigens geen DA en kan geen diagnose stellen van achter een scherm, dus ik zeg niet dat ze dit heeft, maar wil het je graag als optie meegeven.
Leuk geprobeerd, maar er zijn ook dierenartsen die dit behandelen. Gelukkig leren we steeds meer :D Maar doe er mee wat je wil (of niet wil), dit topic is niet de plaats voor discussie. Er zijn met L-Glutamine heel wat dieren en mensen geholpen en Caro mag zelf beslissen of ze hier naar wil kijken voor Jessie of niet.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hilde, dank je wel :ok:

Ik durf op dit moment zelf echter weinig te doen, omdat ik gewoonweg niet weet wat er aan de hand is: gevoelige darmen door de infecties met
parasieten? wat verkeerds gegeten? darminfectie? MZZ?
Dus ik ga weinig meer zelf doen dan lichtverteerbaar eten aan haar voorschotelen en verder moet het maar uitgezocht worden.

Gisteravond was ze weer futloos en waterdunne diarree. Vanmorgen vrolijk, gegeten en diarree maar geen water.
En zo wisselt dat steeds.
Dus vanmiddag weer naar de dierenarts en nu wil ik dat het bloed onderzocht wordt, zowel bloedbeeld als de MZZ.
Eerst eens even kijken of ze afwijkingen in het bloed heeft wat ergens naar wijst. Zo niet, dan maar weer een ontlastingtest of ze
nu nog steeds die parasieten heeft of niet.
Afbeelding
A good dog never dies...

Hilde
Zeer actief

Heel goed dat je verder kijkt iig :D Misschien kun je overleggen of je iets van psyllium mag bijgeven? Dat bindt de ontlasting wat. Nadeel is dat je dan geen goed beeld meer hebt van hoe de ontlasting momenteel is. Ik weet niet of ze hoge nood heeft door de dunne ontlasting? Want dan zou je het ook maar op bepaalde momenten kunnen geven om die hoge nood er af te halen.
Afbeelding
veertje
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Er is niks verzonnen aan het lekkende darm syndroom hoor. De darm is gewoon stuk door het verstoren van de balans door parasieten, medicijnen en voeding. Er zijn verschillende manieren om dat te ondersteunen en de balans te herstellen.

@Caro: Die MZZ zou ik ook uitgezocht willen hebben als de kans er is dat ze dat kan hebben. Ontlastingstest is volgens mij nu niet zinvol. Tenminste toen ik Joia hier net had en die giardia had, zei de DA mij dat na de kuur nog eens testen een vertekend beeld kon geven en ze raadde het daarom niet aan.

Ik zou zelf eerst even op de MZZ ziekte richten. Ondertussen zorgen dat ze in ieder geval genoeg vocht binnen krijgt en verder zo min mogelijk grote voedingswijzigingen doen. Een supplement voor darmondersteuning kan geen kwaad, maar is geen must en zou je ook naar kunnen kijken als ze weer opgeknapt is om dan de schommelingen in ontlasting te voorkomen.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef:Heel goed dat je verder kijkt iig :D Misschien kun je overleggen of je iets van psyllium mag bijgeven? Dat bindt de ontlasting wat. Nadeel is dat je dan geen goed beeld meer hebt van hoe de ontlasting momenteel is. Ik weet niet of ze hoge nood heeft door de dunne ontlasting? Want dan zou je het ook maar op bepaalde momenten kunnen geven om die hoge nood er af te halen.
Ze heeft totaal geen hoge nood: ze slaap 's nachts gewoon, 's ochtends is het niet rennen geblazen, maar zodra ze gaat poepen (zo'n 4 keer
per dag) is het water of heel dun brijig.

Daarnaast is ze dus wisselend vrolijk en futloos en wisselende eetlust: zo scheurt ze van de honger en zo eet ze totaal niets.
Afbeelding
A good dog never dies...

nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nomo »

Hè wat een zorgen. Hoop dat je snel wat meer duidelijkheid hebt en dat Jessie weer haar eigen stuiterige zelf is. Dit is niks zo :ugh:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

veertje schreef:
dagmar88 schreef:
Er is niks verzonnen aan het lekkende darm syndroom hoor. De darm is gewoon stuk door het verstoren van de balans door parasieten, medicijnen en voeding. Er zijn verschillende manieren om dat te ondersteunen en de balans te herstellen.

@Caro: Die MZZ zou ik ook uitgezocht willen hebben als de kans er is dat ze dat kan hebben. Ontlastingstest is volgens mij nu niet zinvol. Tenminste toen ik Joia hier net had en die giardia had, zei de DA mij dat na de kuur nog eens testen een vertekend beeld kon geven en ze raadde het daarom niet aan.

Ik zou zelf eerst even op de MZZ ziekte richten. Ondertussen zorgen dat ze in ieder geval genoeg vocht binnen krijgt en verder zo min mogelijk grote voedingswijzigingen doen. Een supplement voor darmondersteuning kan geen kwaad, maar is geen must en zou je ook naar kunnen kijken als ze weer opgeknapt is om dan de schommelingen in ontlasting te voorkomen.
MZZ heeft ze niet een erg grote kans op: in de winter geboren en vanaf 6 weken oud al in de opvang en 30 mei hier gekomen.
Maar goed, het kán natuurlijk wel en aangezien ik in 2006 een hond verloren ben aan Ehrlichia (symptomen begonnen met diarree), blijft
dit toch in mijn hoofd spoken, dus daar moeten we maar mee 'afrekenen'.
Behalve de diarree, lijkt ze verder niks te mankeren.

Ik kook iedere dag kipfilet en het vocht daarvan drinkt ze graag en af en toe neemt ze nu ook een slok water.
D'r temperatuur is wel wat laag steeds (37.6 / 37.7), dus ik laat voor alle zekerheid even kijken of ze toch niet licht uitgedroogd is.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

nomo schreef:Hè wat een zorgen. Hoop dat je snel wat meer duidelijkheid hebt en dat Jessie weer haar eigen stuiterige zelf is. Dit is niks zo :ugh:
Nou inderdaad, ik mis al 5 dagen die stuiterbal: ik kon weleens mopperen om haar niet aflatende energie, maar nu mis ik het :jank:
Vanmorgen is ze wel in redelijke doen en was ze ook een half uurtje aan het spelen. Ze lijkt een stuk fitter, maar dat dacht ik dinsdag
en woensdag ook en ineens stortte dat weer ineen.
Dus ik wil nu gewoon d'r bloed onderzocht hebben, want ik krijg wat van al die zorgen :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Hilde
Zeer actief

Gelukkig geen hoge nood! Arm wijffie :( Het is verschrikkelijk als je hond zich zo voelt :(
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef:In alle eerlijkheid: ik heb nog niet alles gelezen. Ze heeft heel veel parasieten en middelen gehad die haar darmen tot heel slecht gemaakt hebben, zo te lezen. Wat heb je gedaan aan darmherstel?

En wb vlees bijgeven, dat zou ik niet doen. Er zijn veel honden die dat prima kunnen hebben, maar ook die dat niet kunnen. En pens heeft naast goede bacteriën e.d. ook een laxerende werking. Zeker mee opletten zoals Vera al zegt :)

Edit: ik lees nu pro- en prebiotica. Prebiotica zijn de voedingsstoffen (basis) voor de probiotica. Dus om probiotica beter te kunnen laten werken, geef je vaak prebiotica. Probiotica zijn de goede bacteriën die helpen de gezonde darmen te herstellen. En veendrenkstof wat Vera noemt is weer een ander lijntje, dat heeft ook weer te maken met aanvullende mineralen en zo, maar doet net als pro- en prebiotica aan darmherstel. Maar een hond waarvan de darmen écht zwaar te verduren hebben gehad, zoals Jessie, heeft vaak niet voldoende aan één van bovenstaande middelen (zelfs niet als los supplement). Veranderen van voeding is vaak ook niet voldoende.

Als ik in even een wilde gok mag doen :D zou ik zeggen dat Jessie ‘lekkende’ darmen heeft. Leaking gut syndrome/hyperpermeabele darm/lekkende darm. Vaak veroorzaakt door parasieten en daarop volgende kuren (vooral antibiotica). Daardoor kunnen de darmen ‘de boel’ niet meer zo goed aan. Ik zie in de praktijk echt heel vaak dat darmherstel gemist/vergeten wordt of niet goed gedaan. Probiotica is super, maar als ze echt kapotte darmen heeft dan gaat de probiotica daar zo doorheen zonder iets te doen. Ik zou je heel graag L-Glutamine willen aanraden. Dat ‘dicht’ de darm weer. Gooi het eens door Google en ik wil voor zover mijn kennis reikt ook graag met je meedenken :D Ik hoop echt dat Jessie zich snel beter gaat voelen en dan voor veel langer dan een korte periode.

Ik ben overigens geen DA en kan geen diagnose stellen van achter een scherm, dus ik zeg niet dat ze dit heeft, maar wil het je graag als optie meegeven.
Hilde, ik heb even verder gezocht op L-Glutamine, en zou zoiets bv goed zijn en totaal geen kwaad kunnen?
https://www.medpets.nl/groene-os-l-glut ... m0QAvD_BwE

Ik wacht eerst de bloeduitslagen af, maar komt daar niets uit dan moet ze toch iets hebben om de boel weer een beetje in het gareel te krijgen.
Ik heb wel finidiar in huis, maar dat is meer symptoombestrijding dan oorzaakbestrijding volgens mij?
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Het is om moedeloos van te worden weet ik uit ervaring . Ik ben op een gegeven moment ook overal mee gestopt en gaf Jip gekookte kip en als hij dat niet at alleen maar het kookvocht. Even alles tot rust laten komen en toen met hele kleine stapjes er weer wat bij

Op een gegeven moment worden ze zo gevoelig dat alles mee gaat spelen. Een bezoekje naar de dierenarts en Jip was weer een week van slag met diarree ,misselijk enz
Ja nou ja, dat is de pest ook: stress verergerd het geheel, vandaar dat ik ook niet veel eerder met haar gegaan was.
Als we cursus hebben gehad op maandagavond, dan loopt ze ook altijd leeg daarna.

Maar goed, ik vind het teveel onzekerheid en wil nu weten of er een ontsteking in het spel is en of de lever en nieren in orde zijn.
Daarnaast vit B, kan ook ellende zijn met diarree en natuurlijk de MZZ, want anders moet ze nóg een keer om bloed af te nemen.
Doe het dan allemaal maar in één keer.

Opbouwen met kipfilet doe ik ook, inmiddels zitten er weer wat normale brokjes doorheen, maar zo gaat het weer en zo is het weer helemaal mis.
Sinds vanmorgen is ze weer zo levendig als wat... maar ja, ik weet het allemaal niet meer.
Afbeelding
A good dog never dies...

Hilde
Zeer actief

Caro. schreef:Hilde, ik heb even verder gezocht op L-Glutamine, en zou zoiets bv goed zijn en totaal geen kwaad kunnen?

Ik wacht eerst de bloeduitslagen af, maar komt daar niets uit dan moet ze toch iets hebben om de boel weer een beetje in het gareel te krijgen.
Ik heb wel finidiar in huis, maar dat is meer symptoombestrijding dan oorzaakbestrijding volgens mij?
Ja, daar werken wij ook mee. Heel tevreden over. Ik weet dat de Groene Os ook wekelijks(?) telefonisch spreekuur heeft, dus mocht je vragen hebben kunnen ze je daar vast mee helpen. Zij hebben echt heel veel kennis van zaken. Ik ken geen negatieve bijwerkingen van l glutamine. Bij mensen meen ik dat er wel eens lichte hoofdpijn voortkomt, maar ook niets ernstigs. Ik zou wel oppassen bij nierproblemen en dergelijke, omdat het dan beter is zo weinig mogelijk ‘extra’ dingen te geven, maar dat is meer logisch denken dan dat er risico’s aan hangen voor zover ik weet.

Over finidiar weet ik niet voldoende om daar iets stelligs over te zeggen... bij dunne ontlasting werken wij met psyllium (voornamelijk symptoombestrijding) of Puur Spijsvertering/Digest (beiden).
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef:
Caro. schreef:Hilde, ik heb even verder gezocht op L-Glutamine, en zou zoiets bv goed zijn en totaal geen kwaad kunnen?

Ja, daar werken wij ook mee. Heel tevreden over. Ik weet dat de Groene Os ook wekelijks(?) telefonisch spreekuur heeft, dus mocht je vragen hebben kunnen ze je daar vast mee helpen. Zij hebben echt heel veel kennis van zaken. Ik ken geen negatieve bijwerkingen van l glutamine. Bij mensen meen ik dat er wel eens lichte hoofdpijn voortkomt, maar ook niets ernstigs. Ik zou wel oppassen bij nierproblemen en dergelijke, omdat het dan beter is zo weinig mogelijk ‘extra’ dingen te geven, maar dat is meer logisch denken dan dat er risico’s aan hangen voor zover ik weet.

Over finidiar weet ik niet voldoende om daar iets stelligs over te zeggen... bij dunne ontlasting werken wij met psyllium (voornamelijk symptoombestrijding) of Puur Spijsvertering/Digest (beiden).
Dank je wel Hilde :ok:

Nou, we zijn terug van de dierenarts... ik weet nog niet wat ik ervan moet brouwen eerlijk gezegd.
De dierenarts wil perse dat we een voedselallergie/intolerantie uitsluiten (mijn gedachten: allergie zal het niet zijn, want totaal geen huidproblemen).
MZZ was ook een toer, want geen 'reisprofiel' aanvraag daar. Bloedafname ging goed, maar niet genoeg bloed en toen moest er nog een
keer geprikt worden, maar dat ging niet meer bij Jessie (hartstikke bang).
Dus nu is er waarschijnlijk alleen genoeg bloed voor een 'diarree profiel', dit moet opgestuurd worden. Vraag me niet waar ze precies op
testen dan. Een algehele beeld vond ze niet nodig en dit was al enorm duur zei ze, maar wat het kost, dat wist ze niet.

Eind van het liedje: zak peperduur hypoallergeen voer en wat blikjes voer die duurder zijn dan een lekkere biefstuk.

Ik heb echt geen idee meer. Ik ga het wel geven en een muilkorf voor het kind kopen zodat ze niet meer van de straat vreet, en dan maar
zien of er verbetering komt.
Geen kluiven meer, geen plezier meer, gewoon smerige brokken en bek houden.

(sorry, ik heb de pest erin).
Afbeelding
A good dog never dies...

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Klote zeg.

Jammer dat er te weinig bloed was afgenomen. Zeker uit de poot? Hals geeft vaak snel wel genoeg ;)

Ik ben bij mijn dierenarts voor een uitgebreide bepaling (18 punten) iets van 90€ kwijt en de uitslag met een kwartiertje.

MZZ gelukkig geen verstand van.
Wordt haar ontlasting ook nog onderzocht?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:Klote zeg.

Jammer dat er te weinig bloed was afgenomen. Zeker uit de poot? Hals geeft vaak snel wel genoeg ;)

Ik ben bij mijn dierenarts voor een uitgebreide bepaling (18 punten) iets van 90€ kwijt en de uitslag met een kwartiertje.

MZZ gelukkig geen verstand van.
Wordt haar ontlasting ook nog onderzocht?
Nee hals, maar ze had geen naald waarbij ze een nieuw ding erop kon zetten. Te weinig bloed en toen moest ze helemaal
opnieuw prikken. Eerste keer ging goed, tweede keer stribbelde Jessie zo tegen dat het onmogelijk was.
Ik vind het gek hoor.

Het is nu een diarree profiel, moet nog opzoeken wat dat precies is. Het moet opgestuurd worden, dus de uitslag is
er pas volgende week.
Standaard bloedbeeld vond de dierenarts niet erg zinnig.
Ontlasting ook niet voorlopig (kost trouwens ook €100,00 en is een paar weken geleden gedaan).

Ik weet het even niet, ga eerst maar even rustig zitten, want ik heb aardig de pest erin.
Afbeelding
A good dog never dies...

natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

Caro. schreef: Ik heb echt geen idee meer. Ik ga het wel geven en een muilkorf voor het kind kopen zodat ze niet meer van de straat vreet, en dan maar
zien of er verbetering komt.
Geen kluiven meer, geen plezier meer, gewoon smerige brokken en bek houden.

(sorry, ik heb de pest erin).
Begrijpelijk! Wat een gedoe zeg! Misschien toch maar een dagje vasten ook, om de boel een klein beetje tot rust te laten komen.
Nogmaals: sterkte ermee! :flower:
Hilde
Zeer actief

Welk voer heeft ze? Er bestaan ook kluiven en koekjes van bv aardappelzetmeel of dingen als Rootz/Woefstocks. Kan ze misschien toch nog iets kluiven zonder dat dit buiten haar dieet komt? Al geloof ik ook niet dat het een intolerantie is... ik snap dat je er de pest in hebt.
Afbeelding
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Heb je wel vertrouwen in die dierenarts? Vind het maar raar; niet genoeg bloed kunnen nemen, zeggen dat iets heel duur wordt terwijl ze de prijs eigenlijk niet weet en heeft ze dan niet uitgelegd wat zo'n diarreebeeld inhoudt?
Voedselallergie wordt mijn inziens nogal snel geroepen door dierenartsen maar ja kan vast geen kwaad die brokken uit te proberen. Nu maar hopen dat ze ze wil eten. Even bijkomen en alles laten bezinken.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ik zou het vertrouwen in deze dierenarts goed kwijt zijn. Is het niet beter elders te kijken?
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Wat vervelend Caro dat getob met Jessie. Hopelijk weet je snel weer en is ze weer de oude vrolijke stuiterbal voor je het doorhebt.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Sekreetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): geen

Ongelezen bericht door Sekreetje »

Dat klinkt niet als een heel prettig bezoek. Heb je zelf nog vertrouwen in deze manier van behandelen? Zo niet, dan zou ik denk ik toch eens voor een second opinion gaan. Al snap ik ook heel goed dat het heel frustrerend is om weer helemaal opnieuw te moeten beginnen hoor.

Succes met Jessie, hoop dat er uit deze testen al iets te halen is waarmee je aan de slag kan.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

We zijn een half uur binnen geweest, maar groot deel ervan was dat ze op moest zoeken welke en waar ze de MZZ aan moest vragen.
Ik zei 'reisprofiel Zuid Spanje'... maar nog nooit van gehoord.
Toen getwijfel over wat voor soort test ervoor, afijn, toen was er al zoveel tijd voorbij en toen was er niet genoeg bloed en volgens
mij wordt nu alleen dat 'diarree profiel' gedaan (opgestuurd ook nog).
Ik wilde standaard bloedbeeld + MZ ziektes, maar zoals het er nu voor staat gebeurt dat beide niet dus en ben ik een hoop
geld kwijt aan een lullige 3 kilo voer, omgerekend €4.00 per dag :80: en dan hebben we een brokje.

Nou goed, een half uur later moest Jessie poepen en wij dachten dat het helemaal drama zou zijn vanwege de stress bij de
dierenarts, wat denk je? jawel, een bijna normale drol :oeps:
Dus het beetje geloof in 'een allergie dan voor kip / rund, whatever' was nu helemaal vervlogen.
Ik denk dat d'r darmen heel zwak zijn door de parasieten en dat ze afgelopen zondag iets gevreten heeft van straat wat foute
boel was óf dat ze een virus te pakken had (maar geen koorts).

We hebben nu nog d'r gewone voer gegeven en gaan kijken of het nu toch hersteld. Ze is de hele dag vrolijk geweest, niet meer
lusteloos.
Als het hersteld, gaat het voer mooi weer terug. Ik geloof er gewoon niet in en was bereid het te proberen omdat ik het ook echt
niet meer wist, maar eigenlijk geloof ik er totaal niet in.
Wij hadden ooit een kat met bloederige diarree, hop naar de dierenarts: voedselallergie. Ik heb maanden vis staan koken en doen,
maar het verbeterde niets. Naar een andere dierenarts: beestje heeft Giardia. Hoppa één kuur erin en de kat was volledig genezen.

Ik ga nu rustig zitten, want mijn bloeddruk ging torenhoog vandaag. Moest zelf een injectie in de slijmbeurs van mijn heup halen
vanmorgen vroeg, dus ik heb het wel gehad voor vandaag.

Beste nieuws is natuurlijk die bijna goede drol, dus ik hoop zo dat ze nu weer hersteld en die gekke druktemaker wordt :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”