Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom is loopsheid zo raarrrr

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Waarom is loopsheid zo raarrrr

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik had het weer gevonden:
CKS schreef:Als alleen de baarmoeder verwijderd wordt en de eierstokken blijven zitten, dan blijft de teef gewoon bloeden hoor.
...
Zelfs het risico op baarmoederonsteking neemt niet af, want het stompje kan nog steeds onder invloed van de hormonen ontsteken.
Klopt dat?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Waarom is loopsheid zo raarrrr

Ongelezen bericht door ranetje »

Leonie. schreef:Ik had het weer gevonden:
CKS schreef:Als alleen de baarmoeder verwijderd wordt en de eierstokken blijven zitten, dan blijft de teef gewoon bloeden hoor.
...
Zelfs het risico op baarmoederonsteking neemt niet af, want het stompje kan nog steeds onder invloed van de hormonen ontsteken.
Klopt dat?
Dat zou heel goed kunnen.
Bovendien vermoed ik dat de kans op melkkliertumoren ook net zo aanwezig blijft?

Als de hormonen blijven werken zal je toch ook tijdens de "loopsheden" nog last kunnen hebben van erg opdringerige reuen?
Ik weet niet of ik dat leuk zou vinden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

billy schreef:
Dees en Maylo schreef:
Leonie. schreef:
ChantalTY schreef: Wat zouden de nadelen zijn? Hormonaal blijft alles hetzelfde dus qua gedrag, vacht etc verandert er niets.
Er is wel een nadeel, ze blijven 'loops' worden, omdat ze een normale cyclus houden. Alleen dan zonder bloedverlies
Ik heb echt het idee dat iemand hier eens een ander nadeel heeft genoemd. Loopsheid vind ik geen ramp, het zijn meer de zorgen die ik vervelend vind.
crutz schreef: Gaat bij de komende 2 dames hier ook gebeuren
Waar laat je zoiets doen?

Ik vind het echt weer zoiets waar ik bij de dierenartsen die ik ken naar ga vragen en dat zij zeggen van 'uhhh nee, dat bestaat niet hoor'.
Nanna schreef:In Eindhoven kost het castreren van een teef van 10 tot 30 kilo 200 tot 260 euro. Dat is inclusief alle pijnmedicatie en nacontrôle.
Dat is bij een budget kliniek die alleen maar vaccineren, castreren en steriliseren.
Ik vind het nogal een verschil maken of je iets in de 200 of 400 euro moet aftikken. En dan zullen ze geen echoapparatuur of dure tandenreinigingsmachines (ik roep maar wat) hebben. Daar kom ik ook niet voor.
En als je de hele dag niks anders doet dan castreren dan zul je daar wel een handigheid in hebben denk ik maar zo.
Groot verschil inderdaad... Denk niet dat zo'n kliniek hier in de buurt zit. Maar goed, hopelijk kan ik haar gewoon intact houden.
Je komt uit Amterdam toch. Dan is Purmeren nog wel te overzien. Dierenkliniek Waterland. 15 tot 30 kg is 265 euro. Ik heb Izzy daar ook laten castreren en Droef is bij hen aan zijn ogen geopereerd. Allemaal prima gegaan bij ze.
Ohh dat is niet duur, tot 15 kg is 227 euro, dat is heel veel goedkoper als hier in de buurt, Truus is nu weer schijnzwanger :hmmm: ga het ook laten doen.
Ik ga het toch niet laten doen, ze is weer de oude Truus :I: en zit zo mooi in haar vacht we kijken hoe het de volgende loopsheid gaat. :wink:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Leonie. schreef:
ChantalTY schreef: Wat zouden de nadelen zijn? Hormonaal blijft alles hetzelfde dus qua gedrag, vacht etc verandert er niets.
Er is wel een nadeel, ze blijven 'loops' worden, omdat ze een normale cyclus houden. Alleen dan zonder bloedverlies
Ik heb echt het idee dat iemand hier eens een ander nadeel heeft genoemd. Loopsheid vind ik geen ramp, het zijn meer de zorgen die ik vervelend vind.
crutz schreef: Gaat bij de komende 2 dames hier ook gebeuren
Waar laat je zoiets doen?

Ik vind het echt weer zoiets waar ik bij de dierenartsen die ik ken naar ga vragen en dat zij zeggen van 'uhhh nee, dat bestaat niet hoor'.
Overleg gehad met m’n dierenarts en ze zagen er geen probleem in on het eens zo te proberen
Nanna schreef:In Eindhoven kost het castreren van een teef van 10 tot 30 kilo 200 tot 260 euro. Dat is inclusief alle pijnmedicatie en nacontrôle.
Dat is bij een budget kliniek die alleen maar vaccineren, castreren en steriliseren.
Ik vind het nogal een verschil maken of je iets in de 200 of 400 euro moet aftikken. En dan zullen ze geen echoapparatuur of dure tandenreinigingsmachines (ik roep maar wat) hebben. Daar kom ik ook niet voor.
En als je de hele dag niks anders doet dan castreren dan zul je daar wel een handigheid in hebben denk ik maar zo.
Groot verschil inderdaad... Denk niet dat zo'n kliniek hier in de buurt zit. Maar goed, hopelijk kan ik haar gewoon intact houden.
Hmmm Nanna. Die grote kliniek waar ze Peer pas onvruchtbaar verklaard hebben rekent maar iets meer voor sterilisatie tot 30 kilo hoor. Ff uit m’n hoofd de laatste keer 300€ kwijt incl alle nacontrole en pijnmedicatie.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Leonie. schreef:Ik had het weer gevonden:
...
Klopt dat?
Bloeden niet. Hormonaal interessant wel natuurlijk.
En ja mogelijk kan het stompje gaan ontsteken. Alles wat kanker kan vormen of kan ontsteken maar preventief verwijderen???
Leonie.
Zeer actief

Ik bedoelde het BMO gedeelte.

En volgens mij is het heel gewoon om de baarmoeder te laten verwijderen omdat die veel kans op ontsteking geeft hoor.

Ik zeg niet dat ik het wil laten doen, ik wil wel graag alle mogelijkheden kennen en zo beslissen wat de beste optie is en wat de meeste kans geeft op een lang leven voor mijn hond. Ik twijfel er heel vaak over eerlijk gezegd.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Leonie. schreef:Ik bedoelde het BMO gedeelte.

En volgens mij is het heel gewoon om de baarmoeder te laten verwijderen omdat die veel kans op ontsteking geeft hoor.

Ik zeg niet dat ik het wil laten doen, ik wil wel graag alle mogelijkheden kennen en zo beslissen wat de beste optie is en wat de meeste kans geeft op een lang leven voor mijn hond. Ik twijfel er heel vaak over eerlijk gezegd.
Bij veel jonge sterilisaties laten ze tegenwoordig juist de baarmoeder zitten en verwijderen de eierstokken. Vind dat kwalijker omdat hormonen weghalen gewoon meer negatief effect heeft op de hele hond
Leonie.
Zeer actief

Ah dat wist ik niet, apart.
Een van mijn redenen om het niet te doen is juist dat het karakter misschien wel verandert. Ik vind dat zo’n gok.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Wauw wat een prijzen. Hier was castratie net geen 200 euro (hond van tegen de 40kg). Bmo was zo pril dat het enkel in het bloed beeld te zien was, dus was er heel vroeg bij.
Leonie.
Zeer actief

maart schreef:Wauw wat een prijzen. Hier was castratie net geen 200 euro (hond van tegen de 40kg). Bmo was zo pril dat het enkel in het bloed beeld te zien was, dus was er heel vroeg bij.
Nou, dat scheelt een hoop inderdaad. Was het dan per toeval dat de dierenarts erachter kwam?
Leonie.
Zeer actief

Nanna schreef:Ik heb alle opties nog eens overwogen maar ik ga met Csikász toch voor een reguliere castratie.
Heb eigenlijk altijd mijn teven ‘gewoon’ laten castreren en daar, afgezien dan van de langhaar teckelvachten, nooit enig nadeel van ondervonden. De dames bleven prima op gewicht en de karakters bleven hetzelfde.
Ik laat haar wel 1x loops worden.
De happening met de eierstokken laten zitten gaat me denk ik toch teveel gedoe opleveren met ook een reu in huis en veel reuen op de hei. En ik wil normaal op vakantie kunnen zonder heel kynologisch Terschelling achter haar reet aandravend te hebben. Plus dat, wat CKS al zei, die stomp ook kan gaan ontsteken.
Te moeilak seg.
Dus lekker fris de binnenboel eruit, kan ze daarna samen met Tops en Roos mijmeren over was einmal war :engel:
Haha!

Qua gemak is het ook zeker een goede keuze. Ik blijf toch bang dat ik dan met een takketeef met plofvacht zit. Gelukkig zal ze dit jaar op Terschelling niet loops zijn, we zijn er weer even vanaf.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Leonie. schreef: Qua gemak is het ook zeker een goede keuze. Ik blijf toch bang dat ik dan met een takketeef met plofvacht zit. Gelukkig zal ze dit jaar op Terschelling niet loops zijn, we zijn er weer even vanaf.
Tollers worden er wel heel lelijk van ja :schrik: Niet het belangrijkst, maar wel erg jammer.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Leonie. schreef:Ah dat wist ik niet, apart.
Een van mijn redenen om het niet te doen is juist dat het karakter misschien wel verandert. Ik vind dat zo’n gok.
Die karakterverandering heb je dus niet als ze hormonaal intact blijven ;)
Leonie.
Zeer actief

crutz schreef:
Leonie. schreef:Ah dat wist ik niet, apart.
Die karakterverandering heb je dus niet als ze hormonaal intact blijven ;)
Nee precies, ik bedoel om de hele castratie niet te doen.

@Dagmar: ja, meestal wel. Misschien laat ik haar nog een paar jaartjes mooi zijn en doe ik het dan alsnog, als ik de loopsheden zat ben ;)
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik ken 2 teefjes en 1 reu (allen tollers) die gecastreerd zijn. Alle drie zowaar een prima vacht.
Perry en Noah

Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

duitse herder schreef:Ik ken 2 teefjes en 1 reu (allen tollers) die gecastreerd zijn. Alle drie zowaar een prima vacht.
Ah, er is dus nog hoop ;)
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Ik was ook altijd van ik laat niet snijden in een gezonde hond. Maar mijn hond op 7-jarige leeftijd alsnog laten castreren (laparoscopisch) omdat zij ook steeds vaker loops werd en de loopsheden steeds langer duurden. Echo laten maken en er was een soort verwijding van baarmoeder te zien geloof ik, kan me niet precies herinneren maar sterilisatie werd aangeraden vanwege verhoogde kans op bmo. Haar vacht is drama geworden, gewicht ook problematisch, karakter hetzelfde gebleven.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”