Branka schreef:
Maar waarom wordt dat lot dan steeds aan een Golden Retriever toebedeeld? Wil je niet te veel met je hond ondernemen? Kies dan een Golden. Dat lees ik hier op het forum regelmatig. Ja, dit ras voegt zich (te) makkelijk in dat lot. Makkelijker dan bijna elk ander ras.
Waarom worden andere rassen 'beschermd' en dus afgeraden en een (show) Golden aangeraden? En dus ook regelmatig uitgemaakt voor van alles en nog wat? Slome sjok-Golden, karakterloos, dikke luie knuffelberen, witte doggen om maar wat te noemen.
In tegenstelling tot veel anderen vind ik het meer exterieur gefokte type wel mooier dan het jacht gefokte. Maar dat neemt niet weg dat ik een hond zoek die lekker actief is en waar ik wat mee kan ondernemen. Ik heb n.l. geen hond om alleen naar te kijken. Dan kan ik ook een pluchen variant in de hoek zetten of een foto of schilderij van een Golden ophangen.
Ik wilde hier nog even op inhaken! Je vraagt waarom andere rassen 'beschermd' worden. Ik denk heel erg simpel, omdat niet alle rassen zich naar alles kunnen voegen! Ik ken niet heel veel honden die niet dagelijks een paar uur met de baas op pad kunnen, mits ze dit natuurlijk gewend zijn. Dat betekent voor mij niet automatisch dat het van zichzelf hele energieke honden zijn, dus dat ze op pad MOETEN. Een van mijn honden kan hele dagen rennen, daar heb ik intensief mee gesport, gehoorzaamheid etc. Maar die zou ook prima blij kunnen zijn in een gezin met gewoon 1 ruime wandeling op een dag. Lekker de rest van de dag op een kussentje, prima.
Ik heb er ook een die MOET. Die heeft elke dag een ruime wandeling nodig waar hij de longen uit zijn lijf mag rennen en als ik een week trainingen mis, merk ik dat meteen aan hoe veel andere (ongewenste) activiteiten die hij binnenshuis zoekt. Dus dat zou geen hond zijn die ik aan iemand aan kan raden die gewoon lekker een beetje wil wandelen.
Ik snap goed dat je die (soms wel beledigende) benamingen voor 'jouw' ras niet leuk vind om te horen, maar verschil in energie niveau (dus het MOETEN bewegen) is er tussen de Toller en de Golden gewoon. En in een gezin die niet intensief met de hond op pad wil past een Golden gewoon beter. En zal een Golden denk ik ook gelukkiger zijn.