Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hewi schreef:Hij vond alles er keurig uitzien. Ik heb niet nagevraagd welk bloedonderzoek ze hebben gedaan. Mocht ze niet gaan eten neem ik dit weer mee naar de da.
Ik wil d'r voor nu eerst ff paar dagen op maagzuurremmers houden ik heb het idee dat ze daar in elk geval van opknapt.
Ze heeft eten binnen. Spuitje hills blikje toen paar hapjes zelf weer spuitje weer hapje zelf. Kippenekje en stukje kip gehad. Er zit in elk geval weer wat in.
Ennnnn we hebben goede drollen
De uitslag van het bloed niet meegekregen? Maar dan nog valt de test van pancreatitis niet onder de standaard onderzoeken. Zou daar zeker nog naar vragen en niet te lang mee wachten voor het chronisch wordt.
En waarom gelijk al weer bot en kip. Eerst even op de AD houden en niets aparts lijkt me beter.
Ik hou het sterk in de gaten.
Gaat niet goed zitten we er volgende week weer.
Ze braakt gelukkig niet dat heeft ze ook nooit gedaan en ze trok zelfs een sprintje vanmorgen
Crutz omdat je als je als je al 4 week loopt te morren met eten je allang blij bent met wat erin gaat. Ze is van 5 kilo wat al te mager was naar 4.1. Ze moet nu aankomen. Wat ze maar wil mag ze zei da om aan te komen. Maar je denkwijze snap ik.misschien goed idee ik ga het proberen. Gekookte kip ook niet?
hewi schreef:Ik hou het sterk in de gaten.
Gaat niet goed zitten we er volgende week weer.
Ze braakt gelukkig niet dat heeft ze ook nooit gedaan en ze trok zelfs een sprintje vanmorgen
Crutz omdat je als je als je al 4 week loopt te morren met eten je allang blij bent met wat erin gaat. Ze is van 5 kilo wat al te mager was naar 4.1. Ze moet nu aankomen. Wat ze maar wil mag ze zei da om aan te komen. Maar je denkwijze snap ik.misschien goed idee ik ga het proberen. Gekookte kip ook niet?
Inderdaad als je wat anders wilt geven eerder gekookte kip. Bot/kraakbeen is gewoon zwaarder voor de spijsvertering en rauwe kip zou als je niet weet wat er precies aan de hand is ook niet direct m'n eerste keuze zijn.
Heb hier enige jaren terug een pup (9 weken) met een buikvirus moeten dwangvoeren ivm te veel afgevallen en deze eerst op gewicht gebracht en daarna gaan kijken of zelf eten ook een optie was. De dwangvoeding wilde ze (logisch) niet zelf eten, toen inderdaad via gesneden (vleeswaren) kipfilet naar gekookte kipfilet naar rauw weer aan het eten gekregen. Maar eerst dus gewicht er aan. Dwangvoeren is niet leuk maar soms de enige oplossing als door misselijkheid of iets een antipathie is ontstaan. Ze kunnen het tenslotte niet redeneren.
Manlief ff nagevraagd die was er later bij met echo bekijken ( we hebben de beelden later gezien) en de alvleesklier hebben we wel gezien. Die was ook ok. Daar zouden ze dan toch wat aan en moeten hebben?
Ah ga ik daar mee verder crutz dankjewel, we zaten nu echt van " maakt niet uit wat erin gaat als ze maar eet " waardoor ze misschien ook gaat denken dat ze steeds lekkerder en lekkerder krijgt?
Maagzuurremmers gaan er gelukkig makkelijk in en kan wens van gedachte zijn maar ze is wel wat vrolijker
hewi schreef:Manlief ff nagevraagd die was er later bij met echo bekijken ( we hebben de beelden later gezien) en de alvleesklier hebben we wel gezien. Die was ook ok. Daar zouden ze dan toch wat aan en moeten hebben?
Nee helaas is pancreatitis niet altijd (goed) zichtbaar op een echo. Daar is echt bloedonderzoek voor nodig.
hewi schreef:Manlief ff nagevraagd die was er later bij met echo bekijken ( we hebben de beelden later gezien) en de alvleesklier hebben we wel gezien. Die was ook ok. Daar zouden ze dan toch wat aan en moeten hebben?
Nee helaas is pancreatitis niet altijd (goed) zichtbaar op een echo. Daar is echt bloedonderzoek voor nodig.
Ean heeft ook een echo gehad en daarop zijn maag en darmproblemen niet echt zichtbaar of er moet echt iets zitten als een tumor of zo.. dus fijn als dat niet te zien was!! Maar wil je echt iets weten over hoe het met maag en darm zit, is een scopie het aangewezene. Maagzuurremmers is symptoombestrijding; prima natuurlijk om haar aan het eten te krijgen maar voor de langere termijn zal dat het niet oplossen. Bij Ean was ook bloed en echo goed, maar bleek bij de scopie dus wel diverse ontstekingen te hebben. Zijn ontlasting was overigens (behalve op de brok die hij na de scopie kreeg ) altijd goed... dat is dus ook niet per definitie een indicatie van wat er van binnen aan de hand is.
Maagwand etc kunnen ze wel zien darmwand ook , interessant trouwens om alles te zien al snapte ik er niks van:)
De da vind op moment niks verontrustends dus daar gaan we voor nu ff van uit. Ze is aantal week geleden ontzettend ziek geweest en sindsdien eet ze slecht en dat was een virusje waar zowat de hele wijk last van had vandaar dat ik eerst aan giardia moest denken.
Eerst maar eens kijken of de ouwe dame nu weer wat op krabbelt.
Ja, of de maagwand verdikt is of niet. Maar niet of het geïrriteerd of ontstoken is (of het moet heel erg heftig zijn).
Bij Ean is twee keer een echo gemaakt (een keer om een andere reden) en in beide gevallen was er niets aan maag en darmen te zien op de echo terwijl het dus in de scopie duidelijk anders bleek te zijn. Het is écht aanvullende informatie...
Ze bliefte de hills natuurlijk niet dus dat gaat via spuitje, gaat best goed moet ik zeggen.
Daarna als beloning stukjes gekookte kip.
Ze was gisteravond heel vrolijk heeft zelfs gerend en gespeeld.
Haar poep is wat smeuïg zeg maar aan worden ipv vaste. Ze had aardig wat aan d'r bips zitten dus ze is vanmorgen met achterwerk in wasbak geweest.
ik denk dat dat door de hills komt?
Ze kijkt wel weer wat helderder en ze is wat speelser weer. Toch eens proberen of ze dr eigen smuldier gewoon weer eens wil met misschien wat kip erdoor ?
Fijn dat Donna zich weer wat beter voelt en wat eet, hopelijk blijft het vanaf nu de goed kant opgaan .
kipo schreef:Een SDMA-test meet al nierschade als er nog maar 30% functieverlies is, in Donna's geval is die niet heel nuttig, want met 70% restcapaciteit ben je niet ziek. Dat verhoogde ureum, en trouwens dehydratie ook, kan aanleiding zijn voor misselijkheid en hoofdpijn, dus daar zou ik eens achteraan zitten.
Toch nog even hierop terugkomen (even los van Donna) want ik vind het wel interessant. Als je het dmv ureum/creat test dan vind je nierschade vaak pas met 70/75% schade, maar het dier kan wel al eerder klachten ondervinden van nierschade (bijv. 60%). Dus als de anamnese en onderzoek aanleiding geven tot het denken aan een nierziekte maar het komt er niet uit met de ureum/creat dan lijkt me SDMA toch wel nuttig omdat die wél die 60% schade op kan sporen.
Als ze nou ook gewoon weer eens ging eten ben ik blij , maar ze voelt zich wel wat beterder in elk geval aangezien ze alweer druk aan rennen was♡
Nu nog eten grrrrrrrr
Oh en ik vind het ook allemaal interessant en leerzaam! Dus dank en klets er gerust over door he
Zamunda schreef:Fijn dat Donna zich weer wat beter voelt en wat eet, hopelijk blijft het vanaf nu de goed kant opgaan .
kipo schreef:Een SDMA-test meet al nierschade als er nog maar 30% functieverlies is, in Donna's geval is die niet heel nuttig, want met 70% restcapaciteit ben je niet ziek. Dat verhoogde ureum, en trouwens dehydratie ook, kan aanleiding zijn voor misselijkheid en hoofdpijn, dus daar zou ik eens achteraan zitten.
Toch nog even hierop terugkomen (even los van Donna) want ik vind het wel interessant. Als je het dmv ureum/creat test dan vind je nierschade vaak pas met 70/75% schade, maar het dier kan wel al eerder klachten ondervinden van nierschade (bijv. 60%). Dus als de anamnese en onderzoek aanleiding geven tot het denken aan een nierziekte maar het komt er niet uit met de ureum/creat dan lijkt me SDMA toch wel nuttig omdat die wél die 60% schade op kan sporen.
In principe wijst SDMA al 25-40% schade aan Dus dat betekent dat je dan nog 60% restcapaciteit hebt, niet andersom.
Ik ben ook best blij met deze test al lees ik wel regelmatig dat iemand dan SDMA laat testen die dan hoog uit de cijfers komt, oftewel beginnende nierfalen, en dan een paar maanden later is de SDMA netjes onder de waarde en dan dus geen beginnende nierfalen
Weet je wie er net een klein bordje smuldier penns met hamblokjes heeft gegeten? En daarna nog wat stukjes gedroogd smuldier pens? En daarna een nieuw soort snack reepje van kruidvat?
Zamunda schreef:Fijn dat Donna zich weer wat beter voelt en wat eet, hopelijk blijft het vanaf nu de goed kant opgaan .
In principe wijst SDMA al 25-40% schade aan Dus dat betekent dat je dan nog 60% restcapaciteit hebt, niet andersom.
Ik ben ook best blij met deze test al lees ik wel regelmatig dat iemand dan SDMA laat testen die dan hoog uit de cijfers komt, oftewel beginnende nierfalen, en dan een paar maanden later is de SDMA netjes onder de waarde en dan dus geen beginnende nierfalen
Dat weet ik en ik zeg ook niets anders, maar je leest/interpreteert mijn bericht verkeerd; ik zal kijken of ik het kan verduidelijken.
Bij 25-40% nierschade zul je nog geen klachten hebben, dus zou je denken dat het niet nuttig is om deze test in te zetten als er wél klachten zijn en de u/c-ratio niet afwijkend is (dat is wat kipo zei, als ik haar goed interpreteer). Echter, stel dat je 60% nierschade hebt dan kan je daar volgens mij best al wat klachten van hebben, maar zal uit de ureum/creat nog geen afwijking naar voren komen (pas bij 70/75% nierschade). In zo'n geval zal de nierschade (en oorzaak van de klachten) wél uit de SDMA-test kunnen komen. Persoonlijk zie ik dus wel nut van de SDMA bij klachten die op nierschade wijzen zonder dat de u/c-ratio afwijkend is.
Ik weet niet of ik het nu echt anders verwoord heb, maar hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel.
hewi schreef:Weet je wie er net een klein bordje smuldier penns met hamblokjes heeft gegeten? En daarna nog wat stukjes gedroogd smuldier pens? En daarna een nieuw soort snack reepje van kruidvat?
hewi schreef:Weet je wie er net een klein bordje smuldier penns met hamblokjes heeft gegeten? En daarna nog wat stukjes gedroogd smuldier pens? En daarna een nieuw soort snack reepje van kruidvat?
Jaaa wat fijn!
A good dog never dies...
Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Dat weet ik en ik zeg ook niets anders, maar je leest/interpreteert mijn bericht verkeerd; ik zal kijken of ik het kan verduidelijken.
Bij 25-40% nierschade zul je nog geen klachten hebben, dus zou je denken dat het niet nuttig is om deze test in te zetten als er wél klachten zijn en de u/c-ratio niet afwijkend is (dat is wat kipo zei, als ik haar goed interpreteer). Echter, stel dat je 60% nierschade hebt dan kan je daar volgens mij best al wat klachten van hebben, maar zal uit de ureum/creat nog geen afwijking naar voren komen (pas bij 70/75% nierschade). In zo'n geval zal de nierschade (en oorzaak van de klachten) wél uit de SDMA-test kunnen komen. Persoonlijk zie ik dus wel nut van de SDMA bij klachten die op nierschade wijzen zonder dat de u/c-ratio afwijkend is.
Ik weet niet of ik het nu echt anders verwoord heb, maar hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel.
Ik zeg niets anders dan jij
Ik bedoel ook dat er bij deze test dus al bij 25% afbraak verhoogd is. En dat is dus idd zonder symptomen. Maar dan kan je wel al eerder reageren en het in de gaten houden.
(Helaas genoeg ervaring met nierfalen na 3 katten kort achter elkaar met nierfalen.)