Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Will to please

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Will to please

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

veertje schreef:
sbientje schreef:als ik samanthas honden zie, die doen alles en blijven ook gewoon gaan, alleen maar voor een aardig woord. Dat doet Pom niet hoor. Ze wordt wel steeds meer gehoorzaam maar dat is meer omdat het af en toe wat oplevert dan dat ze het nou zo leuk vindt. Zij is meer van het gelijkwaardigheidsmodel geloof ik. Het valt mee dat ze mij niet af en toe wat toestopt omdat ik braaf ben :D Charlie heeft het wat meer, die kan echt blij zijn als ik zeg dat ie iets goed doet, dat zie je gewoon aan zijn bekkie. Hij heeft wat meer will to please denk ik
Dat aardige woord is meer een bijkomstigheidje denk ik. Ze doen het omdat ze graag rennen, zwemmen en dingen willen apporteren.

Uiteindelijk, als je het helemaal doortrekt, doet iedere hond het voor zichzelf. Het levert iets op, een bal, een snoepje, een goed gevoel omdat de baas blij is. Iedere hond heeft zo zijn eigen ideeën over wat het onder de streep moet opleveren voordat hij iets doet dat gevraagd wordt. De een stelt iets hogere eisen dan de ander en dat is waarom wij de een wel een will to please aanrekenen en de ander niet :wink:
Als een hond het doet om wat ik vet gemaakt heb, dan heeft hij will to please. Tenslotte wil hij graag dat de baas blij is, zodat hij er een goed gevoel van krijgt ;) De bal is voor een spelgerichte hond, snoepje voor een voedselgerichte hond en blije baas voor een hond met veel will to please
abmiS
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door abmiS »

Gollum schreef:
abmiS schreef:Leuk topic !
sbientje schreef:als ik samanthas honden zie, die doen alles en blijven ook gewoon gaan, alleen maar voor een aardig woord. Dat doet Pom niet hoor.
Zit dat hem dan puur in de bloedlijn?
Ik denk het wel. Ik heb Samantha's honden nog nooit in het echt gezien maar de werklust spat van de foto's af.
Je moet me eens met Gol zien :mann: Die sta ik aan te moedigen en te juichen en dan nog trekt ze soms alleen een wenkbrauw op als ik een bal gooi. Om vervolgens eerst even een slokje water te nemen, even om zich heen te kijken en dan misschien, heel misschien haalt ze de bal. Maar als een andere hond het wil doen maakt ze niet eens aanstalten :lol1:
Hihi jaa dat vind ik dus ook :) zij heeft labradors uit een werklijn toch ?
Is dat een beetje te vergelijken met bv de mechelse ?

Ik versta onder will to please niet persé willen werken koste wat het kost, maar wel willen pleasen koste wat het kost denk ik ?
ik geloof wel dat dyango daar behoorlijk een handje van heeft.
Voor zij die aan me twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan mij, ik betwijfel het.
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.
Voor alle mensen die twijfelen, kom je daarmee verder, nee ik betwijfel het.

Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.

- fresku
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

veertje schreef:Dat aardige woord is meer een bijkomstigheidje denk ik. Ze doen het omdat ze graag rennen, zwemmen en dingen willen apporteren.

Uiteindelijk, als je het helemaal doortrekt, doet iedere hond het voor zichzelf. Het levert iets op, een bal, een snoepje, een goed gevoel omdat de baas blij is. Iedere hond heeft zo zijn eigen ideeën over wat het onder de streep moet opleveren voordat hij iets doet dat gevraagd wordt. De een stelt iets hogere eisen dan de ander en dat is waarom wij de een wel een will to please aanrekenen en de ander niet :wink:
Precies.
Ik vind het af en toe wel zielig voor mijn honden, zoveel will to please in combinatie met een gevoelig karakter.
Zonder ook maar iets te zeggen kunnen ze feilloos aan mijn houding zien of ze een oefening juist hebben uitgevoerd of niet en dan zie je ze bijna een zenuwinzinking krijgen als ik ze na een scheve zitvoor wat rechter laat zitten of als ze een apportje niet kunnen vinden.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik heb geen rassen waarbij het vreemd is om iets met de baas te willen ondernemen. Ik merk wel bij de duitser dat hij niet persé meer continue iets lekkers verwacht als hij iets goed doet. De border kruising trouwens ook niet, maar bij haar zit het stabij gedeelte er ook goed in. Ze zal nooit vol overgave appel dingetjes doen. Maar als ze iets leuk vind, dan doet ze dat vol overgave.

Ik liep net naar buiten omdat er door honden flink tekeer werd gegaan. En ik dacht dat mijn honden ook in de verleiding zouden komen. Zie ik Aak door het raam heen rustig op de bank zitten alles zo te bekijken en aan te horen.
Met dat hij mij de gang in hoort lopen komt hij van die bank af naar me toe. Dan braaf ik hem wel, geen idee of hij op dat moment beseft dat ik hem "beloon" voor het stil zijn. Maar in mijn ogen is dit een beetje een will to please, hij weet dat we tekeer gaan om niets niet ok vinden. Komt dus van de bank af naar me toe, terwijl om ons heen honden naar binnen worden gehaald of waar niets tegen wordt gezegd of gedaan als ze tekeer gaan. En hij komt even naar me toe met een blije kop en is netjes stil gebleven.
Klein beetje will to please vind ik dat ook wel.

Als ik er over nadenk is dat juist vaak, ook bij mijn vorige honden. Dat ze toch zelf bevestiging kwamen vragen of ze het ok hadden gedaan. Dingen die ik in eerste instantie dus niet ok vond, maar naarmate het kwartje ging vallen dat ik het niet ok vond, ze zelf het juiste gingen doen en dan bij mij toch de bevestiging kwamen vragen of het dan zo ok was.

Aanleren van dingen idem, zoals hierboven ook genoemd. Een voet is aan de voet zitten. Niet voor je zitten niet ergens in het wirwar gaan zitten maar gewoon aan je zijde. Zolang je blijft zeggen hoe je het wilt blijft het een uitdaging. Maar als het kwartje eenmaal is gevallen en je de blije kop zit van :cheer: zo is het ok hé baas! Dan moet ik lachen, en besef ik me ter degen dat je met een hond te maken hebt die graag dingen leert en wil doen voor de baas. En nee ik heb geen machine. Het is er ook 1 die donders goed weet dat bijten niet mag. En dat toch nog steeds even snel doet om vervolgens weg te rennen hahaha. Maar goed, will to please en een donderstraal zijn en blijven dat mag binnen de kaders :mrgreen:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

abmiS schreef:
Gollum schreef:
sbientje schreef:als ik samanthas honden zie, die doen alles en blijven ook gewoon gaan, alleen maar voor een aardig woord. Dat doet Pom niet hoor.
Ik denk het wel. Ik heb Samantha's honden nog nooit in het echt gezien maar de werklust spat van de foto's af.
Je moet me eens met Gol zien :mann: Die sta ik aan te moedigen en te juichen en dan nog trekt ze soms alleen een wenkbrauw op als ik een bal gooi. Om vervolgens eerst even een slokje water te nemen, even om zich heen te kijken en dan misschien, heel misschien haalt ze de bal. Maar als een andere hond het wil doen maakt ze niet eens aanstalten :lol1:
Hihi jaa dat vind ik dus ook :) zij heeft labradors uit een werklijn toch ?
Is dat een beetje te vergelijken met bv de mechelse ?
Ja, labradors uit werklijn :wink:
Het is zeker te vergelijken qua drive/werklust met bv een mechelse herder of een border collie alleen is het een totaal ander type hond en dus ook een totaal ander type drive.

Als ik mijn honden niet zou belonen met een vriendelijk woordje naderhand zouden ze geloof ik nog net zo hard werken, volgens mij zou ik ze in elkaar kunnen slaan en dan gaan ze nog :mrgreen: maar dat is natuurlijk ook omdat ze het zo ontzettend graag doen, dat apporteren.
Mijn goedkeuring is heel belangrijk voor ze, na iedere opdracht hebben we even oogcontact en dan stralen ze "ja! ik heb het goed gedaan!".
Wat ik ook vaak zie en dan met name bij Jack: hij komt terug van een opdracht en werkelijk ieder spiertje is nog gespannen, ik kijk hem vriendelijk aan en dan is er ineens ontlading, een blije bek en die helikopterstaart en kruipt hij het liefst in mijn nek, yes! ze vondt het goed!
Ik doe wel eens (in mijn ogen) heel saaie dingen voor ze, ik laat ze ook gerust 30 keer hetzelfde doen maar het feit dat ik dat wil is genoeg voor ze om het toch te doen en er ook nog eens blij van te worden.
Er komt natuurlijk ook een groot deel gehoorzaamheid bij kijken, stel ze weten waar een dummy ligt maar ik besluit ze de totaal andere kant op te sturen dan doen ze dat, omdat ik dat wil.
Worden ze moe? (gaan ze iets langzamer lopen) dat zie ik maar heel zelden maar die heel enkele keer dat ik het zie kan ik ze op commando weer sneller laten lopen en hoe moe ze dan ook zijn het is dan "oooh vrouwtje heeft een commando gegeven, sneller! sneller!" ze leven weer helemaal op ook al zijn ze eigenlijk doodmoe.
Nu doe ik dat laten versnellen eigenlijk nooit want dat vind ik niet eerlijk, maar het kan wel.

Als ze jong zijn moeten ze het allemaal nog leren natuurlijk en ik werk dus nooit met voer maar ik beloon ze dus wel uitbundig met stem.
En die blik die ze dan hebben is echt :I:
Hier zie je wel een beetje wat ik bedoel, even doorspoelen naar het eind dus.
Jones was hier een maand of 10 en dus pas net begonnen met trainen (en dus nog aan het uitzoeken hoe het allemaal werkt) en dat bekkie is echt heel typisch voor hem, ik deed het goed he vrouwtje?
https://www.youtube.com/watch?v=JG4i9OkLr1E

Uiteindelijk spelen er dus meerdere dingen mee.
Ze zijn bezeten van apporteren.
Ze vinden het leuk om opdrachten te krijgen en hoe ze die dan moeten uitvoeren maakt niet uit, want ik zeg het dus het is leuk.
Ze zijn blij als ik ze goedkeuring geef, die goedkeuring willen ze zo graag en wat ze daarvoor moeten doen maakt niet uit, alles is leuk! want het kan goedkeuring opleveren.
Goedkeuring = yes! baasje is blij met me! dus ik ben ook blij!
Laatst gewijzigd door samantha! op 06 aug 2015 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Hilde schreef:Maar een hond die het voor een aai of vriendelijke woorden doet, doet het toch ook voor zichzelf?
Ja klopt, maar dat is dan dus die Will to please. Dat zie ik ook niet al te romantisch, maar ik hoef in dat geval dus actief weinig te doen om de hond over te halen om wat voor me te doen. Die motivatie is intrinsiek.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

M@scha schreef:
voor een deel waarschijnlijk.

maar Samantha is ook één van de beste hondengeleiders die ik ken.
:oops: :flower:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

Ik quote in omgekeerde volgorde zie ik maar ik heb geen zin om te wijzigen dus ik laat het maar zo.
Maar de bloedlijnen bij de labradors zijn inderdaad wel behoorlijk verschillend ja, als je de showlijnen met de werklijnen vergelijkt zijn het zowel in uiterlijk als gedrag totaal ander type honden.
De werklijnen worden veelal ook gewoon nog in de praktijk gebruikt dus daar wordt echt geselecteerd op werkeigenschappen.
Laatst gewijzigd door samantha! op 06 aug 2015 16:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Je moet een nieuw onderschrift. Toffeetje is al lang geen klein snoepje meer :pffff:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Haha nee hij is inmiddels de eenagrootste :80:
Ik ga er eens even wat aan doen :pffff:
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

veertje schreef:Markiesje. Joris heeft een sterkere will to please dan Biry al zou je het omgekeerde verwachten.
Die wilde ik ook benoemen. De markiesjes die ik ken zijn echte werkhonden in klein lijf, erg leuk!
Uiteraard ook de Toller, al weet geloof ik 99% van degene die ze aanschaffen dat niet. Ze worden mij net iets te vaak als huishond gekocht.
Perry en Noah

Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

GrethavW schreef:
samantha! schreef:Mijn retrievers hebben enorm veel will to please en doen zeker niet onder voor de andere genoemde rassen.
Ik heb het idee dat tegenwoordig de labradors uit werklijnen het wel hebben. Maar de rest niet meer.

Zo'n 30 jaar geleden fokten mijn ouders ook labradors. Showlijnen, maar er werd ook mee gewerkt in het veld en KNJV proeven.
Ik heb zelf met ze getraind en gejaagd.
Die honden hadden het eigenlijk allemaal, maar waren ook totaal anders qua karakter dan het huidige bestand.
In reriever-land is er gelukkig meer keus dan alleen Labjes :pffff:

Saar had een enorme will to please. Ze deed alles om ons maar blij te maken. Miep, halfzus, wil vooral zichzelf pleasen. Saar apporteerde ook niet, Miep wel. Maar ik wil geen dode vogels in mijn hand :jank:
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Charlie »

duitse herder schreef:
veertje schreef:Markiesje. Joris heeft een sterkere will to please dan Biry al zou je het omgekeerde verwachten.
Die wilde ik ook benoemen. De markiesjes die ik ken zijn echte werkhonden in klein lijf, erg leuk!
Ja dat klopt. Er zit er ook eentje bij ons op de hoopers. Erg baasgericht en heeft het in no-time door wat er moet gebeuren.
Groetjes Charlie

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”