abmiS schreef:Gollum schreef:abmiS schreef:Leuk topic !
sbientje schreef:als ik samanthas honden zie, die doen alles en blijven ook gewoon gaan, alleen maar voor een aardig woord. Dat doet Pom niet hoor.
Zit dat hem dan puur in de bloedlijn?
Ik denk het wel. Ik heb Samantha's honden nog nooit in het echt gezien maar de werklust spat van de foto's af.
Je moet me eens met Gol zien

Die sta ik aan te moedigen en te juichen en dan nog trekt ze soms alleen een wenkbrauw op als ik een bal gooi. Om vervolgens eerst even een slokje water te nemen, even om zich heen te kijken en dan misschien, heel misschien haalt ze de bal. Maar als een andere hond het wil doen maakt ze niet eens aanstalten

Hihi jaa dat vind ik dus ook

zij heeft labradors uit een werklijn toch ?
Is dat een beetje te vergelijken met bv de mechelse ?
Ja, labradors uit werklijn
Het is zeker te vergelijken qua drive/werklust met bv een mechelse herder of een border collie alleen is het een totaal ander type hond en dus ook een totaal ander type drive.
Als ik mijn honden niet zou belonen met een vriendelijk woordje naderhand zouden ze geloof ik nog net zo hard werken, volgens mij zou ik ze in elkaar kunnen slaan en dan gaan ze nog

maar dat is natuurlijk ook omdat ze het zo ontzettend graag doen, dat apporteren.
Mijn goedkeuring is heel belangrijk voor ze, na iedere opdracht hebben we even oogcontact en dan stralen ze "ja! ik heb het goed gedaan!".
Wat ik ook vaak zie en dan met name bij Jack: hij komt terug van een opdracht en werkelijk ieder spiertje is nog gespannen, ik kijk hem vriendelijk aan en dan is er ineens ontlading, een blije bek en die helikopterstaart en kruipt hij het liefst in mijn nek, yes! ze vondt het goed!
Ik doe wel eens (in mijn ogen) heel saaie dingen voor ze, ik laat ze ook gerust 30 keer hetzelfde doen maar het feit dat ik dat wil is genoeg voor ze om het toch te doen en er ook nog eens blij van te worden.
Er komt natuurlijk ook een groot deel gehoorzaamheid bij kijken, stel ze weten waar een dummy ligt maar ik besluit ze de totaal andere kant op te sturen dan doen ze dat, omdat ik dat wil.
Worden ze moe? (gaan ze iets langzamer lopen) dat zie ik maar heel zelden maar die heel enkele keer dat ik het zie kan ik ze op commando weer sneller laten lopen en hoe moe ze dan ook zijn het is dan "oooh vrouwtje heeft een commando gegeven, sneller! sneller!" ze leven weer helemaal op ook al zijn ze eigenlijk doodmoe.
Nu doe ik dat laten versnellen eigenlijk nooit want dat vind ik niet eerlijk, maar het kan wel.
Als ze jong zijn moeten ze het allemaal nog leren natuurlijk en ik werk dus nooit met voer maar ik beloon ze dus wel uitbundig met stem.
En die blik die ze dan hebben is echt
Hier zie je wel een beetje wat ik bedoel, even doorspoelen naar het eind dus.
Jones was hier een maand of 10 en dus pas net begonnen met trainen (en dus nog aan het uitzoeken hoe het allemaal werkt) en dat bekkie is echt heel typisch voor hem, ik deed het goed he vrouwtje?
https://www.youtube.com/watch?v=JG4i9OkLr1E
Uiteindelijk spelen er dus meerdere dingen mee.
Ze zijn bezeten van apporteren.
Ze vinden het leuk om opdrachten te krijgen en hoe ze die dan moeten uitvoeren maakt niet uit, want ik zeg het dus het is leuk.
Ze zijn blij als ik ze goedkeuring geef, die goedkeuring willen ze zo graag en wat ze daarvoor moeten doen maakt niet uit, alles is leuk! want het kan goedkeuring opleveren.
Goedkeuring = yes! baasje is blij met me! dus ik ben ook blij!