Leuk dat jullie het leuk vinden

Moderator: moderatorteam
Voor mij is het helemaal nieuw dit, dus erg wennen inderdaad. Heb wel altijd getraind sinds ik zelf een hond heb gekregen in 1991 en daarvoor ook wel thuis toen ik nog kind was, maar deze discipline is geheel onbekend nog voor mij. Daarnaast ben ik ook behoorlijk onhandig dus dat helpt ook niet echt mee.DeDiana schreef:En ik ook!
Leuk dat het zo goed gaat! Ik kan me voorstellen dat het voor jou ook even wennen was, zo tussen de schaapjes.
Ik ga vrijdag ook schapen snuffelen met Mila, ik ben benieuwd of ze het wat vindt...
Wat zou jij doen als stoere vent, niet in het volle zicht van een stuk of 10 schapendames door je hurken om te plassen toch?Suske schreef:Ha, hard wegrennen om op afstand te gaan plassen![]()
NopeLongFields schreef:Wat zou jij doen als stoere vent, niet in het volle zicht van een stuk of 10 schapendames door je hurken om te plassen toch?Suske schreef:Ha, hard wegrennen om op afstand te gaan plassen![]()
Ik ging vandaag bijna een keer onderuit omdat ik ineens midden in de kudde stond terwijl ik verwachtte er nog meer voor te staan. Ging nog net goed...Eilfy schreef: Zelf aan de slag met hond en kudde is moeilijk in het begin. Heeft mij heel vaak een blauw achterwerk opgeleverd (stomme schapenhoorns lol). Maar super om te doen en je zal merken dat je met een paar lessen al zekerder in het veld staat en Mojo daar op gaat reageren!
Lekker blijven updaten, vind het leuk om te lezen
Ja, doe ik - ik ben ook héél benieuwd!LongFields schreef:Voor mij is het helemaal nieuw dit, dus erg wennen inderdaad. Heb wel altijd getraind sinds ik zelf een hond heb gekregen in 1991 en daarvoor ook wel thuis toen ik nog kind was, maar deze discipline is geheel onbekend nog voor mij. Daarnaast ben ik ook behoorlijk onhandig dus dat helpt ook niet echt mee.DeDiana schreef:En ik ook!
Leuk dat het zo goed gaat! Ik kan me voorstellen dat het voor jou ook even wennen was, zo tussen de schaapjes.
Ik ga vrijdag ook schapen snuffelen met Mila, ik ben benieuwd of ze het wat vindt...![]()
Leuk dat je met Mila gaat schapen snuffelen vrijdag, laat je weten hoe dat was, ik ben erg benieuwd!
Ja, dat verwacht ik eigenlijk ook - zeker omdat ze niet zo goed wist wat de bedoeling was, ging ze maar lekker snacken (maar wel met een half oog op de schapen). Het was wel heel mooi om te zien hoe ze om de schapen heen ging cirkelen zodra ik ervoor liep; dat snapte ze direct. Grappig hoe zo'n instinct dan toch meteen getriggerd wordt, ook al heeft een hond zijn hele leven daar nog nooit echt iets mee gedaan.LongFields schreef:Wat leuk zeg! En zo te lezen deed ze het prima zo voor de eerste keer. Dat keutels eten deed Mojo ook de eerste keer in de wei bij de schapen, dat is gewoon overspronggedrag. Na die eerste sessie heeft hij dat ook niet meer zo gedaan.
Dat kan ik me heel goed voorstellen inderdaad. Lijkt mij ook een prachtig gezicht!Sas schreef:super leuk zeg! Ik vind het zo gaaf om honden echt bezig te zien met hun instinct! Als mijn man met de fauven bezig is met een zweetspoor sta ik ook al helemaal te genieten.
Ik heb dit adres van de fokker van Mojo, die met haar teefje ook hier terecht is gekomen, ook weer via een tip van iemand. Zo gaat het meestal denk ik, via-via.River8 schreef:Lees het nu pas allemaal, maar wat ontzettend leuk! Is hele andere tak van sport
Maar hoe kom je erop? En waar vind je zo'n cursus? Is dit open voor alle rassen of moeten het echt collies en kelpies zijn - maw zijn de genen echt zo duidelijk aanwezig dat bv een duitse herder dit niet kan (van nature)?
Sta namelijk beetje vandat Mojo het vanaf les 1 "kan". Wel erg leuk te zien en ben heel benieuwd naar de vorderingen! Moet zeggen dat filmpjes wel erg sprekend zijn, maar idd ietwat lastig om zelf te schieten
Dat zie ik anders.duitse herder schreef:Wat een leuk filmpje! Ik als leek zou alleen zeggen dat hij aan het jagen is en niet aan het drijven. Ook omdat hij af en toe een hapje durft te nemen. Hij is nog jong, hij reageert gelukkig op de stemcorrectie. Alleen vraag ik me af of dit nou schapen drijven is of jagen. Bedoel het niet verkeerd hoor, maar waar zit het verschil in?
Dit vind ik dus ook geen werken.duitse herder schreef:Het is natuurlijk een jonge lerende hond. En wie weet ben ik verpest doordat ik alleen border collies aan het werk zie en die hebben meer dat eyen natuurlijk.LongFields schreef:Ik zal je vraag even doorspelen, dat lijkt me verstandiger dan hier zelf een antwoord op te geven aangezien ik zelf ook nog helemaal nieuw ben in het schapendrijven.duitse herder schreef:Wat een leuk filmpje! Ik als leek zou alleen zeggen dat hij aan het jagen is en niet aan het drijven. Ook omdat hij af en toe een hapje durft te nemen. Hij is nog jong, hij reageert gelukkig op de stemcorrectie. Alleen vraag ik me af of dit nou schapen drijven is of jagen. Bedoel het niet verkeerd hoor, maar waar zit het verschil in?
Wat ik wel weet is dat dit filmpje een klein deel is van de hele sessie, waarin meer gebeurde dan wat je in deze ene minuut ziet.
Wat versta jij eigenlijk precies onder schapendrijven, daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Even in aanmerking nemend dat een hond niet vanaf les 1 alle gebaren en commando's kent, laat staan kan toepassen.
Heb even expres een filmpje erbij gepakt van iemand voor de 1e keer bij de schapen, omdat dat wel een eerlijkere beeld geeft:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik snap het ook wel hoor, dat het voor de meeste mensen lastig beoordelen is als er een andere hond dan een BC aan het werk is. De manier van werken van de BC is ook het meest bekend, en ik denk ook dat BC's de honden zijn die het vaakst aan schapendrijven doen.Sassy schreef:
En ja, ik betrap mezelf er ook op dat ik andere rassen vergelijk met een border.
Niet doen!!
Sommige rassen werken nu eenmaal anders, die zijn op andere kwaliteiten gefokt.
Is moeilijk daar doorheen te leren kijken, dat is waar Andre en Helen heel goed in zijn.
Dat het in dit korte filmpje niet echt lukte de schapen in beweging te zetten klopt, maar wil niet zeggen dat dit helemaal niet gelukt is. Dit fragment is aan het einde van de tweede sessie, waar ik hem eigenlijk alleen maar weer even bij de schapen wilde hebben na het afgeleid zijn, om de sessie te beëindigen, juist omdat hij niet geconcentreerd was en in zijn koppie gewoon moe.Sassy schreef:Je ziet dat ie idd niet heel geconcentreerd bezig is.
Waar ik me meer zorgen over zou maken is dat ie zelf de schapen niet in beweging kan zetten.
Als je heel goed kijkt zie je dat de schapen jouw volgen, en als ie zelf zou moeten drukken lukt hem dat niet. Lijkt een heel ander hondje als van je vorige filmpje.
Kwestie van uitproberen wat werkt.
Je hebt helemaal gelijk, ga ik mee aan de gang!Sassy schreef:Ja, echt op proberen te letten met wat positiefs te eindigen.
Vind ik zelf heel belangrijk, dat neem je dan weer mee naar de volgende training.
Zeker met een jong hondje.