Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Iemand verstand van aansprakelijkheid?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Re: Iemand verstand van aansprakelijkheid?

Ongelezen bericht door sjaak-k »

laeken schreef:Ik weet gewoon hoe het werkt want ik werk bij verzekeraars en ben verzekeringsadviseur bij een grote verzekeraar op dit moment. Ik hou er niet van als mensen die er geen verstand van hebben dingen gaan roepen zonder dat ze weten hoe het zit. Ik WEET wanneer wel en niet betaald wordt. Ik heb er elke dag mee te maken.

Dus eigenlijk is het dan wat jij wilt, toch? De "sorry mevrouw, dat valt niet onder uw verzekering" verhaaltjes zitten er goed in, je baas is vast trots :E:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Renee1966 schreef:Toen Ko schade had van een hond (winkelhaak flank), werd dat zonder problemen vergoed door de verzekeraar van de tegenpartij.
Precies. En daarom ook dat ze elkaar even slim en vriendelijk aansprakelijk moeten stellen. Met wat geluk is er geen enkel probleem. Ik hoop het. Ik heb zelf overigens nooit geclaimd op een hond. Gewoon omdat alles geregistreerd wordt. Ik heb daar geen zin in.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

sjaak-k schreef:
laeken schreef:Ik weet gewoon hoe het werkt want ik werk bij verzekeraars en ben verzekeringsadviseur bij een grote verzekeraar op dit moment. Ik hou er niet van als mensen die er geen verstand van hebben dingen gaan roepen zonder dat ze weten hoe het zit. Ik WEET wanneer wel en niet betaald wordt. Ik heb er elke dag mee te maken.

Dus eigenlijk is het dan wat jij wilt, toch? De "sorry mevrouw, dat valt niet onder uw verzekering" verhaaltjes zitten er goed in, je baas is vast trots :E:
Jij weet niks van mij idioot. Dus hou dat domme gelul voor je.
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

laeken schreef:Pffff, doe even niet zo moeilijk joh. Ik heb nergens gezegd dat een hond geen goed is voor de wet. Ik begrijp totaal niet waarom jij dat steeds erbij moet halen. Een goed is ook niet standaard vergoed. Als jij onverantwoord met je goed omgaat vergoeden ze niks. Een bal is ook een goed. Als je die door de raam gooit vergoeden ze niks. Om even het woord goed in juist perspectief te houden.
Ik noemde dat vanwege de voorbeelden die jij noemde. Schade aan een hond wordt misschien in de praktijk niet uitgekeerd, maar dat is niet omdat het een ander soort iets is dan een auto waar schade aan is. Het gaat dus om de handeling van de mens om de aansprakelijkheid te bepalen geef je aan?
laeken
Zeer actief

Succes met Manu. Ik hoop dat je wat aan de tips hebt. Verder heb ik geen interesse in de gesprekken die een paar mensen hier willen voeren. Die hebben niks met het onderwerp te maken.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

luna2906 schreef:
laeken schreef:Pffff, doe even niet zo moeilijk joh. Ik heb nergens gezegd dat een hond geen goed is voor de wet. Ik begrijp totaal niet waarom jij dat steeds erbij moet halen. Een goed is ook niet standaard vergoed. Als jij onverantwoord met je goed omgaat vergoeden ze niks. Een bal is ook een goed. Als je die door de raam gooit vergoeden ze niks. Om even het woord goed in juist perspectief te houden.
Ik noemde dat vanwege de voorbeelden die jij noemde. Schade aan een hond wordt misschien in de praktijk niet uitgekeerd, maar dat is niet omdat het een ander soort iets is dan een auto waar schade aan is. Het gaat dus om de handeling van de mens om de aansprakelijkheid te bepalen geef je aan?
Natuurlijk gaat het om de handeling van de mens. Roekeloos gedrag speelt bv een rol. Je kan niet alles claimen. Als jij je fiets tegen een auto aan zet krijg je echt de schade niet vergoed. Het moet onvoorzien, per ongeluk en zonder opzet zijn natuurlijk.
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

laeken schreef:
sjaak-k schreef:

Nou nou, een beetje rustig hè. Schelden is een teken van zwakte, toch?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Verder wordt schade aan een hond regelmatig WEL uitgekeerd. Ik zeg nergens dat dat niet uitgekeerd wordt. Alleen niet altijd en niet alles. Logisch ook. Maargoed, ik proef een naar sfeertje en ik heb daar niks mee.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

sjaak-k schreef:
laeken schreef:
sjaak-k schreef:

Nou nou, een beetje rustig hè. Schelden is een teken van zwakte, toch?
Jammer dat je andermans topic verneukt om jezelf een strak plassertje te geven. Doeg mop.
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

laeken schreef:
Jammer dat je andermans topic verneukt om jezelf een strak plassertje te geven. Doeg mop.
Nou, volgens mij bent u de persoon met maarliefst 13 posts op de laatste pagina, over verneuken gesproken. Maar ach, als je je er niet met feiten en waarheden uit kunt lullen moet het maar zo, toch? Flinke vent.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

laeken schreef:Verder wordt schade aan een hond regelmatig WEL uitgekeerd. Ik zeg nergens dat dat niet uitgekeerd wordt. Alleen niet altijd en niet alles. Logisch ook. Maargoed, ik proef een naar sfeertje en ik heb daar niks mee.
Hangt dat ook niet af van de verzekering? Bij mijn verzekering staat in de voorwaarden dat schade veroorzaakt door een huisdier vergoed wordt, alleen als je diezelfde verzekering nu afsluit, worden huisdieren niet meer genoemd. Dan zou mijn verzekering (met de oude voorwaarden) wel dingen vergoeden, als je natuurlijk rekening houdt met de omstandigheden, terwijl er onder de nieuwe voorwaarden misschien niks vergoed wordt.

Hoewel ik eerder denk dat veel verzekeraars eerder denken stomme ongelukjes met spullen van andere mensen, dan aan gevechten? En bij die laatste dus kritisch gaan kijken naar de omstandigheden, zoals loslopen?
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

ranetje schreef:
Tara schreef:Het doet er helemaal niet toe. Honden zijn geen robotjes en zelfs de grootste lieverds kunnen echte lijers zijn.
Waar het om gaat is dat er twee honden in gevecht zijn geraakt en dat ze elkaar schade hebben toegebracht.
Iedere eigenaar is aansprakelijk (dus niet per se schuldig aan of verantwoordelijk voor) voor de schade die zijn hond aan de ander heeft toegebracht. Zo simpel is het.
Dat dus. :ok:
Het is het enige dat telt.
Je kunt elkaar een berichtje sturen met de rekening en zien wat de verzekering er mee doet.

Ik heb dat ooit gehad met materiële schade veroorzaakt door mijn hond en mijn verzekering heeft daar totaal geen probleem van gemaakt.
Is gewoon afgehandeld.
Is dat veranderd?
Zo zie ik dat ook. Alleen zou ik (in dit geval) gewoon voor mijn eigen 'schade' opkomen en vragen of de tegenpartij dat ook doet. De schuldvraag is nogal onduidelijk en voor mij is het hier gewoon "waar twee kijven hebben twee schuld".
Waarom verzekeringsmaatschappijen inschakelen als het net zo goed zelf afgehandeld kan worden?
Die maatschappijen doen dat ook niet voor niets en de premies stijgen alleen maar :ugh: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Toen Ko schade had van een hond (winkelhaak flank), werd dat zonder problemen vergoed door de verzekeraar van de tegenpartij.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

TessaThomas schreef:
laeken schreef:Verder wordt schade aan een hond regelmatig WEL uitgekeerd. Ik zeg nergens dat dat niet uitgekeerd wordt. Alleen niet altijd en niet alles. Logisch ook. Maargoed, ik proef een naar sfeertje en ik heb daar niks mee.
Hangt dat ook niet af van de verzekering? Bij mijn verzekering staat in de voorwaarden dat schade veroorzaakt door een huisdier vergoed wordt, alleen als je diezelfde verzekering nu afsluit, worden huisdieren niet meer genoemd. Dan zou mijn verzekering (met de oude voorwaarden) wel dingen vergoeden, als je natuurlijk rekening houdt met de omstandigheden, terwijl er onder de nieuwe voorwaarden misschien niks vergoed wordt.

Hoewel ik eerder denk dat veel verzekeraars eerder denken stomme ongelukjes met spullen van andere mensen, dan aan gevechten? En bij die laatste dus kritisch gaan kijken naar de omstandigheden, zoals loslopen?
Heb het hier nagevraagd bij de verzekering en ik kon nota gewoon indienen. Heb het niet gedaan overigens, mijn eigen nalatigheid. Iemand adviseerde wel om het verhaal aan te houden dat beide honden aangelijnd waren :wink:.

Iemand opperde de rekening met het verzoek de verzekering in te schakelen aan de man te geven. Moet bekennen dat als een loslopende hond op mijn hond aan komt rennen en erop klapt, en mijn hond verweert zich dat ik dan niet erg aardig ga reageren op zo'n verzoek. Ik krijg dan een beetje het gevoel dat als een ander nalatig is en zijn hond niet bij zich kan houden de andere partij die zijn hond gewoon aan de lijn heeft, maar die misschien een tikkie sterker is als hij zich verweert altijd voor kosten op kan gaan draaien.
Je bent allebei verantwoordelijk voor het gedrag van je eigen hond.

Hopelijk hersteld Manu snel en vallen de wonden bij de andere hond ook mee. Aanvaringen met wonden en da bezoek zijn nooit leuk. :roos:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Heavy schreef:
TessaThomas schreef:

Mijn hond heeft eens een laars van een vriendinnetje van mijn dochter kapot gebeten en dat hebben we wel opgegeven en vergoed gekregen . Toen dacht ik daar zelf al niet aan maar werd erop gewezen dat ook huisdieren meeverzekerd zijn. Maar ik zou er eerlijk gezegd nooit aan gedacht hebben bij een bijtgeval :19:
Nee inderdaad. Ik weet dat het gedaan wordt, maar ik zou eerder kapotte goederen aan de verzekering opgeven (als het flink wat waarde heeft, kleine bedragen niet, omdat ik daar niet aan zou denken) en dat gewoon vergeten bij een bijtincident. Zoals al eerder geschreven, het wordt wel ergens opgeslagen.
Liesbeth
Zeer actief

Renee1966 schreef:Toen Ko schade had van een hond (winkelhaak flank), werd dat zonder problemen vergoed door de verzekeraar van de tegenpartij.
Vertel, wat waren de omstandigheden toen?
Dat is namelijk nogal belangrijk voor Mij's om uit te keren of niet.

Ik heb het meegemaakt dat mijn (vorige) hond nogal aan gort was gebeten, maar dat was zijn eigen 'schuld'. Had hij zich maar niet op een andere hond moeten storten, waar hij geen enkele partij voor was :19: . Heel simpel gezegd, het verhaal is langer, maar ik heb nooit de illusie gehad dat ik aanspraak kon maken op een verzekering.

En ik denk ook niet dat TS daar aanspraak op kan maken, daar is de vraag over schuld veel te vaag voor nmm.

laeken
Zeer actief

sjaak-k schreef:
laeken schreef:
Nou, volgens mij bent u de persoon met maarliefst 13 posts op de laatste pagina, over verneuken gesproken. Maar ach, als je je er niet met feiten en waarheden uit kunt lullen moet het maar zo, toch? Flinke vent.
Ik probeer iemand een normaal advies te geven. Ik probeerde wat nuttige inbreng te geven. Daarna wordt dat alles als niet kloppend afgedaan. Dan denk ik bij mezelf, wil ze weten hoe het zit of wil ze weten hoe oa jij denkt dat het zit?
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Liesbeth schreef:

Ik heb het meegemaakt dat mijn (vorige) hond nogal aan gort was gebeten, maar dat was zijn eigen 'schuld'. Had hij zich maar niet op een andere hond moeten storten, waar hij geen enkele partij voor was :19: . Heel simpel gezegd, het verhaal is langer, maar ik heb nooit de illusie gehad dat ik aanspraak kon maken op een verzekering.

En ik denk ook niet dat TS daar aanspraak op kan maken, daar is de vraag over schuld veel te vaag voor nmm.
En dan nog, bij de TS hebben beide honden schade. Advies van Marc kan ik dan wel inkomen om beide verzekeringsmaatschappijen erop te zetten en die het laten uitzoeken. Of het erbij laten en de hand in eigen boezem steken.

Ik kon hier overigens wel een declaratie invullen voor het bijtincident met Jol. Maar ik ben vergeten in te dienen. Toen mijn hond tegen een telefoon van iemand aansprong en deze kapot ging heb ik dat wel ingediend en die persoon heeft de telefoon vergoed gekregen.
Liesbeth
Zeer actief

Heavy schreef:
TessaThomas schreef:

Mijn hond heeft eens een laars van een vriendinnetje van mijn dochter kapot gebeten en dat hebben we wel opgegeven en vergoed gekregen . Toen dacht ik daar zelf al niet aan maar werd erop gewezen dat ook huisdieren meeverzekerd zijn. Maar ik zou er eerlijk gezegd nooit aan gedacht hebben bij een bijtgeval :19:
Maar dat is heel wat anders. Zo'n laars verdedigt zich niet en is een lijdzaam voorwerp. Die dingen vallen gewoon onder het hoofdstuk van pechgevallen (beetje algemeen weergegeven). Zie het als per ongeluk op een gevallen bril gaan staan. Dan maakt het niet zoveel uit of jij dat doet, je kind of je hond.

In het geval dat twee dieren mot met elkaar hebben ligt het wel aan de omstandigheden en vooral wat daarbij bewezen kan worden.

Mijn insteek is dan dat ik gewoon voor mijn kosten ga, in het geval dat eea niet duidelijk is. Daar ga ik dan geen verzekering bij betrekken, de premies zijn al hoog genoeg.

Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik zou het ook samen indienen en de verzekering het uit laten zoeken. Als het om grote bedragen gaat dan, volgens mij komt het niet eens boven eigen risico uit, ook niet met een foto. Beesten kosten nu eenmaal geld. Idefix heeft de neiging om insecten in te slikken en heeft dan het hoofd van een Deense dog. Tja, dat doet hij ook nog eens graag in een weekend en dat haal ik dan van zijn zakgeld af.
Verder zou ik het vriendelijk houden, nog eens vragen hoe het gaat en elkaar de volgende keer aangelijnd passeren. Beterschap en sterkte voor je zusje!
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Renee1966
Zeer actief

Liesbeth schreef:

Ik liep met 2 honden los, waarvan 1 nogal pittig kon reageren op vreemde honden. Mevrouw liep mij tegemoet op een smal pad met 2 loslopende ridgebacks. Ik lijn Zoë en Ko aan (om te voorkomen dat Zoë zou happen), en hou Ko (de goedsul) aan de kant van de vrouw met haar honden. Vrouw passeert, honden lopen los achter haar aan en in het voorbijgaan, hapt haar teef vól in Ko's flank. Vrouw vond het mijn schuld, want ik was bang voor ridgbacks, daarom lijnde ik ook volgens haar mijn honden aan. En mijn angst had ik uitgestraald op Ko, die was ook bang geworden door mij en daarom was ze gebeten. Ze wilde dus niet haar gegevens geven, zodat ik de rekening kon sturen. Na veel gezeik toch de gegevens gekregen en was toen heel snel vergoed.

Samenvattend: Mijn hond zat dus vast, die van haar was los en eigenaresse was een beetje koekoek.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Manu :S: :(:

Als hij het echt uitkrijst zou ik het niet direct op aanstelleritis gooien, het kan heel goed want je hebt ze erbij :schrik: maar in dit geval zou ik het er niet zomaar zonder pardon opgooien. beterschap kerel :roos:

Wat betreft verzekering denk ik dat je hier niet wijzer word, elke verzekering is anders ...gewoon indienen en dan maar zien wat er gebeurt lijkt mij :wink:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:Als een verzekeraar dat vergoeden wil is dat vaak uit coulance of om een goede klant tevreden te houden. Heb je ergens een los wa'tje lopen dan krijg je niet snel uitgekeerd. Heb je ergens alles lopen en bv een hypotheek erbij dan doen ze echt niet zo moeilijk. Een wa heb je al voor 2,5 euro. Als die 1 x de hondenschade dekt betaal je je halve leven premie om dat terug te betalen. We betalen juist allemaal premie om zo te zorgen dat als er echt iets is, boom op auto buren of nog erger. Honden zijn bijzaak dus die mogen geen buffers opgebruiken.
Staat gewoon in m'n polis en vraag het sowieso altijd vooraf. Tot nu toe is er geen (ook geen losse) geweest zonder dekking voor schade gemaakt door de hond.
Of die nu een bril van iemands neus stoot of een andere hond stuk maakt.
Liesbeth
Zeer actief

Renee1966 schreef:
Liesbeth schreef:

Ik liep met 2 honden los, waarvan 1 nogal pittig kon reageren op vreemde honden. Mevrouw liep mij tegemoet op een smal pad met 2 loslopende ridgebacks. Ik lijn Zoë en Ko aan (om te voorkomen dat Zoë zou happen), en hou Ko (de goedsul) aan de kant van de vrouw met haar honden. Vrouw passeert, honden lopen los achter haar aan en in het voorbijgaan, hapt haar teef vól in Ko's flank. Vrouw vond het mijn schuld, want ik was bang voor ridgbacks, daarom lijnde ik ook volgens haar mijn honden aan. En mijn angst had ik uitgestraald op Ko, die was ook bang geworden door mij en daarom was ze gebeten. Ze wilde dus niet haar gegevens geven, zodat ik de rekening kon sturen. Na veel gezeik toch de gegevens gekregen en was toen heel snel vergoed.

Samenvattend: Mijn hond zat dus vast, die van haar was los en eigenaresse was een beetje koekoek.
Volledig terecht dat je dit bij de verzekering neergelegd hebt, zou ik ook gedaan hebben.
Maar vrij vaak is de schuldvraag bij bijtincidenten tussen honden nogal onduidelijk. En dan denk ik dat het meestal simpeler is om gewoon te aanvaarden dat het hebben van honden risico's met zich meebrengt :19: .

Renee1966
Zeer actief

Ja, ik zou in het geval van Manu denk ik kiezen voor ieder zijn eigen DA-rekening betalen
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Geen verstand van verzekeringen, dus geen advies ( welke jullie zelf pok al niet bedacht zullen hebben ).
Beterschap voor Manu. En ik hoop ook voor de andere hond.
Aniway

Ongelezen bericht door Aniway »

Beterschap voor Manu en ook beterschap voor de andere hond.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

In het geval van Yla, wat toch over een flink bedrag ging, heeft de verzekering na wat geprekken over en weer zonder verdere problemen betaald.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

dagmar88 schreef:
laeken schreef:Als een verzekeraar dat vergoeden wil is dat vaak uit coulance of om een goede klant tevreden te houden. Heb je ergens een los wa'tje lopen dan krijg je niet snel uitgekeerd. Heb je ergens alles lopen en bv een hypotheek erbij dan doen ze echt niet zo moeilijk. Een wa heb je al voor 2,5 euro. Als die 1 x de hondenschade dekt betaal je je halve leven premie om dat terug te betalen. We betalen juist allemaal premie om zo te zorgen dat als er echt iets is, boom op auto buren of nog erger. Honden zijn bijzaak dus die mogen geen buffers opgebruiken.
Staat gewoon in m'n polis en vraag het sowieso altijd vooraf. Tot nu toe is er geen (ook geen losse) geweest zonder dekking voor schade gemaakt door de hond.
Lijkt mij wel een aardige: een verzekeringsmaatschappij die bij de Rechtbank uit gaat leggen, dat de vergoeding niet bepaald wordt door de polisvoorwaarden maar door de premie die er aanhangt.
laeken
Zeer actief

korthaar schreef:
dagmar88 schreef:
Lijkt mij wel een aardige: een verzekeringsmaatschappij die bij de Rechtbank uit gaat leggen, dat de vergoeding niet bepaald wordt door de polisvoorwaarden maar door de premie die er aanhangt.
Bijna elke WA verzekering dekt schade door de hond. Om een schade uitbetaald te krijgen moet de tegenpartij wettelijk aansprakelijk zijn. Dus als jouw hond een ongeluk veroorzaakt dan kan de tegenpartij jou aansprakelijk stellen. Als je hond iets kapot maakt van een ander idem. Als je hond echter gedrag vertoont wat vraagt om maatregelen kun je niet zomaar alles indienen verwacht ik. Immers, een hond is bv agressief. Dan is het geen onvoorzien voorval en geen "ongelukje" met een partij die wettelijk gezien aansprakelijk is. Wie is nl in dit geval aansprakelijk? Wie is de veroorzaker en was dat geheel zonder blaam? Daar gaat het om.

Je kind laat per ongeluk zijn fietsje tegen de auto van de buren vallen. Je boom in de tuin valt per ongeluk op het tuinhuis van de buren. Je hond schiet los en rent per ongeluk het fietspad om zodat er iemand valt en schade heeft. Dat zijn duidelijke gevallen van schuld en slachtoffer. Als je met je hond wandelt en je laat twee reuen op beider goedkeuring samen en die gaan knokken? Tja, de eerste reu is al vaker gepakt en de eigenaar van de tweede reu was niet eens bij het voorval dus weet niet hoe het gegaan is. Dan weet ik dus niet 100% zeker of elke maatschappij dat zomaar zal vergoeden. Er vechten in Nederland elke dag heel veel honden met elkaar. Dat zal vast en zeker per maatschappij bepaalt zijn hoe ze daarmee om willen gaan en wat ze daarmee zullen doen. Wat ik in elk geval zeker weet is dat als ze niet willen betalen ze daar een gegronde reden voor zouden hebben. Ze laten je dan bv uitzoeken wie er wettelijk gezien aansprakelijk is. Dat is immers wat de verzekering vergoed. En wie is hier aansprakelijk? De man die zegt, laat maar los? Of de vrouw die de hond niet eens in het zicht had tijdens het voorval? En beide honden zijn gewond. Wie is de schuld? De man met de aangelijnde hond of de vrouw met de loslopende hond? Zolang dat niet duidelijk is hoeven ze eigenlijk niks te betalen lijkt mij. Het heet niet voor niets wettelijke aansprakelijkheid. Een kenmerk is dus ook dat het onvoorzien en per ongeluk was. De bullterrier heeft dit al veel vaker gehad. Hoe onvoorzien en per ongeluk is het dan nog? Misschien had er iemand maatregelen moeten nemen en is er bv iemand verwijtbaar? Hoe verwijtbaar is er niet eens bij zijn dus zelf als baas geen getuige zijn? Hoe verwijtbaar is ongemuilkorfd rondlopen met een hond die al een aantal keer fiks gepakt is en misschien al meerdere honden de poot aan gort heeft gebeten?

Snap je wat ik bedoel? Het is lang zo zwart-wit niet als hier gesteld. Je kan niet zeggen dat je verzekering alles vergoed wat je hond doet. Zo werkt het niet en dat is ook volkomen logisch. Als wij allemaal alles vergoed kregen wat we veroorzaken dan let straks niemand meer op en eigen verantwoordelijkheid speelt natuurlijk een enorme rol bij het aansprakelijk stellen. Dus gewoon zeggen, wat mijn hond aan schade maakt dekt de verzekering klopt gewoon echt niet. En dat is maar goed ook want anders liet iedereen zijn hond rondrennen en dan moest de WA elke dag 150 keer opdraaien voor akkefietjes op hondenveldjes. Dat kan natuurlijk niet want dan betaald iedereen straks een tientje voor de WA ipv een 3 tal euro's :wink:

Maakt je hond gaten en dan roept de eigenaar, stel me maar aansprakelijk. Alles wordt vergoed en morgen doet die hond het weer. Nou, dat gaat hem niet worden dus....

En nogmaals, vaak betalen ze gewoon. Je moet er alleen geen gewoonte van maken en er moet wel een normaal verhaal aan hangen. In dit geval twijfel ik maar er is ook een kans dat ze wel betalen. Er zitten nl nog wel wat omstandigheden aan die het niet helemaal tot een ongelukje maken wat niemand zag aankomen. Onvoorzien en zonder blaam.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”