korthaar schreef:dagmar88 schreef:laeken schreef:Als een verzekeraar dat vergoeden wil is dat vaak uit coulance of om een goede klant tevreden te houden. Heb je ergens een los wa'tje lopen dan krijg je niet snel uitgekeerd. Heb je ergens alles lopen en bv een hypotheek erbij dan doen ze echt niet zo moeilijk. Een wa heb je al voor 2,5 euro. Als die 1 x de hondenschade dekt betaal je je halve leven premie om dat terug te betalen. We betalen juist allemaal premie om zo te zorgen dat als er echt iets is, boom op auto buren of nog erger. Honden zijn bijzaak dus die mogen geen buffers opgebruiken.
Staat gewoon in m'n polis en vraag het sowieso altijd vooraf. Tot nu toe is er geen (ook geen losse) geweest zonder dekking voor schade gemaakt door de hond.
Of die nu een bril van iemands neus stoot of een andere hond stuk maakt.
Lijkt mij wel een aardige: een verzekeringsmaatschappij die bij de Rechtbank uit gaat leggen, dat de vergoeding niet bepaald wordt door de polisvoorwaarden maar door de premie die er aanhangt.
Bijna elke WA verzekering dekt schade door de hond. Om een schade uitbetaald te krijgen moet de tegenpartij wettelijk aansprakelijk zijn. Dus als jouw hond een ongeluk veroorzaakt dan kan de tegenpartij jou aansprakelijk stellen. Als je hond iets kapot maakt van een ander idem. Als je hond echter gedrag vertoont wat vraagt om maatregelen kun je niet zomaar alles indienen verwacht ik. Immers, een hond is bv agressief. Dan is het geen onvoorzien voorval en geen "ongelukje" met een partij die wettelijk gezien aansprakelijk is. Wie is nl in dit geval aansprakelijk? Wie is de veroorzaker en was dat geheel zonder blaam? Daar gaat het om.
Je kind laat per ongeluk zijn fietsje tegen de auto van de buren vallen. Je boom in de tuin valt per ongeluk op het tuinhuis van de buren. Je hond schiet los en rent per ongeluk het fietspad om zodat er iemand valt en schade heeft. Dat zijn duidelijke gevallen van schuld en slachtoffer. Als je met je hond wandelt en je laat twee reuen op beider goedkeuring samen en die gaan knokken? Tja, de eerste reu is al vaker gepakt en de eigenaar van de tweede reu was niet eens bij het voorval dus weet niet hoe het gegaan is. Dan weet ik dus niet 100% zeker of elke maatschappij dat zomaar zal vergoeden. Er vechten in Nederland elke dag heel veel honden met elkaar. Dat zal vast en zeker per maatschappij bepaalt zijn hoe ze daarmee om willen gaan en wat ze daarmee zullen doen. Wat ik in elk geval zeker weet is dat als ze niet willen betalen ze daar een gegronde reden voor zouden hebben. Ze laten je dan bv uitzoeken wie er wettelijk gezien aansprakelijk is. Dat is immers wat de verzekering vergoed. En wie is hier aansprakelijk? De man die zegt, laat maar los? Of de vrouw die de hond niet eens in het zicht had tijdens het voorval? En beide honden zijn gewond. Wie is de schuld? De man met de aangelijnde hond of de vrouw met de loslopende hond? Zolang dat niet duidelijk is hoeven ze eigenlijk niks te betalen lijkt mij. Het heet niet voor niets wettelijke aansprakelijkheid. Een kenmerk is dus ook dat het onvoorzien en per ongeluk was. De bullterrier heeft dit al veel vaker gehad. Hoe onvoorzien en per ongeluk is het dan nog? Misschien had er iemand maatregelen moeten nemen en is er bv iemand verwijtbaar? Hoe verwijtbaar is er niet eens bij zijn dus zelf als baas geen getuige zijn? Hoe verwijtbaar is ongemuilkorfd rondlopen met een hond die al een aantal keer fiks gepakt is en misschien al meerdere honden de poot aan gort heeft gebeten?
Snap je wat ik bedoel? Het is lang zo zwart-wit niet als hier gesteld. Je kan niet zeggen dat je verzekering alles vergoed wat je hond doet. Zo werkt het niet en dat is ook volkomen logisch. Als wij allemaal alles vergoed kregen wat we veroorzaken dan let straks niemand meer op en eigen verantwoordelijkheid speelt natuurlijk een enorme rol bij het aansprakelijk stellen. Dus gewoon zeggen, wat mijn hond aan schade maakt dekt de verzekering klopt gewoon echt niet. En dat is maar goed ook want anders liet iedereen zijn hond rondrennen en dan moest de WA elke dag 150 keer opdraaien voor akkefietjes op hondenveldjes. Dat kan natuurlijk niet want dan betaald iedereen straks een tientje voor de WA ipv een 3 tal euro's
Maakt je hond gaten en dan roept de eigenaar, stel me maar aansprakelijk. Alles wordt vergoed en morgen doet die hond het weer. Nou, dat gaat hem niet worden dus....
En nogmaals, vaak betalen ze gewoon. Je moet er alleen geen gewoonte van maken en er moet wel een normaal verhaal aan hangen. In dit geval twijfel ik maar er is ook een kans dat ze wel betalen. Er zitten nl nog wel wat omstandigheden aan die het niet helemaal tot een ongelukje maken wat niemand zag aankomen. Onvoorzien en zonder blaam.