Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer is een hond te oud voor een pup?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Re: Wanneer is een hond te oud voor een pup?

Ongelezen bericht door M@rleen »

Marjoleine schreef:Pup kan altijd tenzij de andere hond echt invalide is.
M@rleen schreef:
Inge O schreef:ja, de eerste uren/dagen moet je natuurlijk in de gaten houden hoe de volwassen hond reageert maar ik denk niet dat marleen het alleen over die eerste paar dagen heeft.
Nee, eigenlijk juist niet :)
Eventuele pup en Boomer zouden wel vanaf het begin samen zijn, maar zou ze dan echt nog niet alleen laten. Niet los bij elkaar in elk geval. Eerst weten wat iedereen aan de ander heeft en hoe er op elkaar gereageerd wordt.
Kan me voorstellen dat Boomer niet direct staat te springen en dat hij moet wennen. Pup net zo goed.
Precies en dan moet je dus niet de boel uit elkaar gaan houden. Ze moeten wel de kans krijgen te communiceren. Op hún manier.
Ik denk dat Boomer uitstekend kan uitleggen wat hij wel en wat hij niet wil. Hij is niet direct een wandelende nietmachine.
Ik zou er overigens niet bang voor zijn ze wel samen te laten, wat de interactie betreft dan.
Dat je er voorzichtig mee bent zou voor mij vooral zijn vanwege het feit dat pups op alles knagen en nog niet zindelijk zijn, maar niet omdat ik bang was dat die pup aan flarden ging.
Tenzij het een gigantisch verschil in formaat is (Fien hield ik wel apart in het begin), maar dat is dan zuiver vanwege risico op stukgaan.
Maar dan zou je al een chi moeten willen. En gek genoeg denk ik niet dat dat je keuze wordt ;)
Dat inderdaad, pup zou bij alleen blijven wel apart gaan denk, vanwege het niet zindelijk zijn. Niet omdat pup anders stuk is bij terugkomst :wink:
Boomer zat tot een maand of 7 geloof ik, in de keuken, met de bench met mand erin op de plek van de deur. Als ik lang weg was dan, daarna mocht hij gewoon los in de huiskamer.
Boomer kan heel goed met houding duidelijk maken wat hij wel en niet accepteert. Hij kan ook snauwen, maar dat is 9 van de 10 keer niet nodig, dat doet hij alleen als een pup echt bovenop hem springt.

Nee, een chi wordt het sowieso niet :engel:
Als ik ervoor geschikt ben, zou ik graag een Hovawart willen. Of een Wetter, die vind ik ook echt heel erg leuk :I:
Maar geen idee of de rassen bij mij passen, dat ga ik nog uitzoeken.
Ga ik daarna wel beslissen over wel of geen pup :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

M@rleen schreef:
ranetje schreef: Ga er niet van uit dat ze dol op elkaar worden en neem er niet een hond bij als "gezelschap" voor de hond die er al is.
Neem er een hond bij als jij dat wilt. :wink:
Als er een hond bijkomt, dan zal dat zeker zijn omdat ik het wil, maar vanwege dat Boomer het ook leuk moet vinden, denk ik dat een teefje beter is dan een reu.
Als ze elkaar dan verdragen, is het prima. Maar een reu erbij zal Boomer denk ik een stuk minder waarderen dan een teefje :wink:
Als hij normaal al niet dol is op reuen zou een teefje misschien beter zijn :wink:

Ik heb vroeger altijd twee reuen gehad van verschillende leeftijd.
Dat is nooit een probleem geweest.
Ze hadden meer met elkaar dan later mijn twee teven :mrgreen:

Ik denk dat je zelf vast wel zult weten als de keuze uiteindelijk is gemaakt wat het beste past bij Boomer :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

ranetje schreef:
M@rleen schreef:
ranetje schreef: Ga er niet van uit dat ze dol op elkaar worden en neem er niet een hond bij als "gezelschap" voor de hond die er al is.
Neem er een hond bij als jij dat wilt. :wink:
Als er een hond bijkomt, dan zal dat zeker zijn omdat ik het wil, maar vanwege dat Boomer het ook leuk moet vinden, denk ik dat een teefje beter is dan een reu.
Als ze elkaar dan verdragen, is het prima. Maar een reu erbij zal Boomer denk ik een stuk minder waarderen dan een teefje :wink:
Als hij normaal al niet dol is op reuen zou een teefje misschien beter zijn :wink:

Ik heb vroeger altijd twee reuen gehad van verschillende leeftijd.
Dat is nooit een probleem geweest.
Ze hadden meer met elkaar dan later mijn twee teven :mrgreen:

Ik denk dat je zelf vast wel zult weten als de keuze uiteindelijk is gemaakt wat het beste past bij Boomer :ok:
Hij kan met alles en iedereen overweg, al bestaat dat overweg kunnen met onbekende, intacte reuen over het algemeen uit 'uit de weg gaan'.
Sommige intacte reuen die hij kent, speelt hij mee, zoals de teckel die ik eerder noemde. Andere bekende intacte reuen klikt het totaal niet mee en die zoekt hij niet op. Gaan ze tegen hem tekeer, dan reageert hij, maar anders gaat hij ze uit de weg.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Sanchis schreef:Naast dat het afhankelijk is van de hond, ligt het er ook een beetje aan wat jijzelf ervan verwacht ;) Ik zou het zelf namelijk niet zo graag doen. Dit omdat ik bij mijn activiteiten met de honden graag alle honden wil betrekken. Ik zou het niet leuk vinden om met een jonge hond vanalles te ondernemen waar het oudje niet in mee kan. Maar dit ligt natuurlijk volledig aan wat je zelf ervan wilt.

Ik zet zelf ook het liefst alleen honden bij elkaar die ook echt wat aan elkaar hebben. Ik vind het niet leuk als twee honden langs elkaar heen leven. Dat heb ik hier met Scott en Ashley. Die verschillen maar twee jaar maar de karakters matchen niet en ze hebben weinig aan elkaar. Dat is probleemloos voor hun, maar ik vind het heel jammer. Sinds de komst van Jessie zie ik Scott opfleuren. Eindelijk een 'echt' maatje, lijkt het.

De kans op zo'n situatie is groter wanneer de honden erg veel in leeftijd verschillen. Maar het kan natuurlijk heel leerzaam zijn voor de pup.

Als je 'oudje' het type hondje is die over zich heen laat lopen, zou ik het sowieso niet doen en hem zn oude dag gunnen zonder opdringerige puber om hem heen.
Karakters kan je matchen, maar ouderdomsverschijnselen, daar heb je weinig over te zeggen. En dan zegt leeftijd volgens mij maar heel weinig.

Lilo is 10 en zou een pup helemaal fantastisch en geweldig vinden. Jack wordt volgende week 13 en mot echt geen pup in huis. Qua leeftijd zitten ze dus best bij elkaar in de buurt, ze zijn nog immer dikke vrienden en slapen vaak dicht tegen elkaar aan, maar het zijn geen echte speelkameraadjes meer. Lilo is veel te lomp en wild voor ouwe Jack.

Als ik nu alleen Jack had, zou ik er een lieve rustige ouwe teef bij zetten, maar had ik alleen Lilo, dan zou ik er zo een pup of stuiterende puber bij zetten. Die 10 jaar leeftijdsverschil maakt Lilo geen drol uit, die kan nog wel een paar jaar racen en rauzen.

Kortom: het hangt helemaal af van de hond in kwestie. Bij een hond die niks van pups moet hebben zou ik nooit een pup zetten, en zelf ben ik helemaal geen puppenmens, maar Lilo is zo bezeten van pups dat ik het misschien, als Jack er niet meer is, toch zou overwegen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik heb een jaar geleden een puberende reu bij mijn reu van toen twaalf gezet. Ik had hem geen groter plezier kunnen doen (nee, dat is niet waar, een loopse teef was nóg mooier geweest :lol1:) en ze spelen en rennen nog dagelijks, al worden Zorro's sprintjes langzaamaan korter. Ik pas mijn wandelingen verder ook niet op mijn oudje aan, dus de puber komt niets aan bewegint tekort. Zorro kan namelijk nog prima tien kilometer naast de fiets rennen of twintig kilometer lopen, als ik af en toe even stop voor mijn eigen gemoedsrust. Oftewel: hangt hélemaal van de hond af.
Afbeelding
S@nne123

Ongelezen bericht door S@nne123 »

M@rleen schreef:Boomer heeft geen schurfthekel aan pups, maar drukke, springerige pups zet hij met een snauw op hun plek.
Er is hier een ruwharige teckel, Günther. Het 1e jaar dat Günther er was kon Boomer hem niet uitstaan, dat sprong en was druk... :ugh:
Na die 1e verjaardag vind hij Günther (ook intacte reu) geweldig; ze sjesen op elkaar af, spelen, uitdagen, springen...

Het zal geen geheim zijn, maar ik zou heeeeel graag een B&T Hovawart willen :mann:
Liefst reu, omdat ik dat nou eenmaal gewend ben, maar stel dat ik inderdaad een pup ga nemen, dan zal het een teefje worden.
Dat lijkt me voor bij Boomer toch leuker bij hem.
En ik weet dat je honden voor jezelf hebt, maar aangezien Boomer er is, hou ik toch rekening met hem.
Als het aan hem ligt, wordt het een Maltezerteefje :engel: Maar stoere, grote teven vind hij ook erg leuk.
Malthezer is toch ook veel leuker dan een Hovawart. :E: Geef hem dan wat ie wilt. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”