Budkes schreef:....Geweldig hoe dat spul elk jaar weer met elkaar naar oud en nieuw toeleeft en dan samen de straten door trekt....

Moderator: moderatorteam
Budkes schreef:....Geweldig hoe dat spul elk jaar weer met elkaar naar oud en nieuw toeleeft en dan samen de straten door trekt....

Heb je er wel eens over nagedacht dat sommige mensen het niet bagetaliseren, maar dat die schade gewoon heel erg meevalt in bepaalde regionen?marian* schreef:dagmar88 schreef: Dat is nu ook verboden. Waarom zou een algeheel verbod verschil uitmaken wanneer er nu ook al niet gehandhaafd wordt?
Nou,misschien dat dan mettertijd de lol van de illegale rotzooi er ook af gaat mits er dan jarenlang veel strenger gehandhaafd wordt dan nu.Daar hangt succes natuurlijk wel vanaf.
En heel misschien zien mensen die de overlast,schade enz bagatelliseren aan de hand van het aantal meldingen dan eens in dat die overlast er werkelijk is.
wel hoor, guy fawkesday wordt echt wel gevierd met particulier vuurwerk en dat is ook gewoon te koop.Marjoleine schreef:Valt me weer tegen![]()
Frankrijk, Engeland, zuidelijke landen, die hebben allemaal georganiseerd vuurwerk en voor particulieren mag het voor zover ik weet niet.
Scandinavië ook niet dacht ik.
Wij zijn uitzonderlijk hoor, volgens mij.
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig, waar zou je dat kunnen vinden?

Schade meevallen?? er hoort geen schade te zijn toch?luna2906 schreef:Heb je er wel eens over nagedacht dat sommige mensen het niet bagetaliseren, maar dat die schade gewoon heel erg meevalt in bepaalde regionen?marian* schreef:dagmar88 schreef: Dat is nu ook verboden. Waarom zou een algeheel verbod verschil uitmaken wanneer er nu ook al niet gehandhaafd wordt?
Nou,misschien dat dan mettertijd de lol van de illegale rotzooi er ook af gaat mits er dan jarenlang veel strenger gehandhaafd wordt dan nu.Daar hangt succes natuurlijk wel vanaf.
En heel misschien zien mensen die de overlast,schade enz bagatelliseren aan de hand van het aantal meldingen dan eens in dat die overlast er werkelijk is.

Pepie schreef:Door de straten lopen deed ik ook vroeger![]()

marian* schreef: Maar zo erg als het nu is was het toen echt niet.
En ja,het huidige vuurwerk geeft veel overlast en schade.
Maar ja,agge maor leut hèt
malinois schreef:Schade meevallen?? er hoort geen schade te zijn toch?luna2906 schreef:Heb je er wel eens over nagedacht dat sommige mensen het niet bagetaliseren, maar dat die schade gewoon heel erg meevalt in bepaalde regionen?marian* schreef:dagmar88 schreef: Dat is nu ook verboden. Waarom zou een algeheel verbod verschil uitmaken wanneer er nu ook al niet gehandhaafd wordt?

Tekenen doe ik niet maar ik hoop van harte dat de klachtenregen op de door gl opgezette site voldoende is voor een verbod. 19000 klachten in amper een week!Rafael 75 schreef:Ik ga zeker niet tekenen,zal het netjes houden,alles wordt zo maar aangenomen,is er werkelijk nou iemand die denkt dat het uitmaakt te tekenen voor zoiets,dat geloof je toch zeker zelf niet?
Het hoort erbij....

Overigens woon jij op een berg in italie als ik me niet vergis. Nee daar heb je er geen last van idd maar wij wel!Rafael 75 schreef:Ik ga zeker niet tekenen,zal het netjes houden,alles wordt zo maar aangenomen,is er werkelijk nou iemand die denkt dat het uitmaakt te tekenen voor zoiets,dat geloof je toch zeker zelf niet?
Het hoort erbij....

Hier is die schade er niet, dat is wat ik aangeef. Ik geloof gelijk dat het in andere plaatsen anders is, maar hier in het dorp heb ik vorig jaar niets over schade gehoord en bij mijn ouders evenmin. Zo hoort het natuurlijk ooklieke schreef:malinois schreef:Schade meevallen?? er hoort geen schade te zijn toch?luna2906 schreef:Heb je er wel eens over nagedacht dat sommige mensen het niet bagetaliseren, maar dat die schade gewoon heel erg meevalt in bepaalde regionen?marian* schreef:
En hoezo valt de 'schade' mee? Elk jaar opnieuw worden in heel Nederland brievenbussen gebarricadeerd omdat ze anders door 'lolbroeken' worden opgeblazen. Elk jaar worden door de hele stad prullebakken opgeblazen. Elk jaar moet je je containers achter slot en grendel houden omdat er anders vuurwerk in wordt gegooid. Er worden banken in parken in de fik gestoken. Bomen beschadigd. Vuurwerk tegen huizen aangegooid (zoals mijn keukenraam een paar jaar geleden sneuvelde). De rellen in diverse steden tijdens oudjaarsnacht. Wat de gemeenschap tonnen per jaar kost.
Enorme ladingen illegaal vuurwerk in beslag genomen, wat echt niet bestaat uit wat strijkers of rotjes. Nee, vuurwerk dat complete explosies veroorzaakt.
En heus alleen niet tijdens oudjaarsnacht, nee, de politie is al vanaf november bezig met het in beslag nemen en bekeuren.
Vanavond hier weer: de ruiten denderen van de explosies.
Maar o wat hébben we een lol.
En wat ben ik dan een enorme zeurkous als ik me daar over erger. Ik moet natuurlijk ook niet zeuren als er een rotje door de brievenbus naar binnen wordt gegooid en mijn kat bijna wordt opgeblazen. Of dat de vacht van hond in de fik staat omdat iemand een lolletje wil uithalen door een rotje tussen haar poten te gooien.
In mijn directe omgeving is die schade er ook niet.Maar wel moeten alle brievenbussen worden gebarricadeerd enz enz.Plus dat ik mijn eigen brievenbus dicht maak om niet de kans te lopen dat er vuurwerk op Kiki terecht komt als ze toevallig bij de voordeur ligt,want er is wél bij diverse mensen hier rotzooi in de brievenbus gegooid.Net zoals er vuurwerk is gegooid naar Max die al bang was.luna2906 schreef:
Hier is die schade er niet, dat is wat ik aangeef. Ik geloof gelijk dat het in andere plaatsen anders is, maar hier in het dorp heb ik vorig jaar niets over schade gehoord en bij mijn ouders evenmin. Zo hoort het natuurlijk ook

Ik ook niet. Denk je nou echt dat het helpt? WIj mensen zijn slim genoeg om het overal tussen door de sjoemelen.Rafael 75 schreef:Ik ga zeker niet tekenen,zal het netjes houden,alles wordt zo maar aangenomen,is er werkelijk nou iemand die denkt dat het uitmaakt te tekenen voor zoiets,dat geloof je toch zeker zelf niet?
Het hoort erbij....
. 
Mede om deze redenen heb ik een tijdje geleden de petitie ondertekend!Jion schreef:Het gaat mij niet eens om mij of mijn honden, hoewel ik een pesthekel heb aan die vuurwerkterreur rond oud en nieuw en hoewel Duende panisch is voor vuurwerk. Het gaat mij om alle dieren, en dan niet eens zozeer de huisdieren die veilig binnen zitten, maar vooral de vogels, zwerfdieren en andere dieren die gewoon buiten leven en die met oud&nieuw volledig in paniek raken en geen kant opkunnen omdat er letterlijk overal vuurwerk is.
Ik vind vuurwerk prima, het is een manier om het nieuwe jaar in te luiden die veel mensen mooi vinden. Maar laat elke stad en elk dorp gewoon één of meerdere vuurwerkshows geven, inplaats van dat iedereen voor zijn eigen deur lallend en zwalkend zijn best doet om in korte tijd zoveel mogelijk overlast te veroorzaken.
Hier was het in de jaren 70 ook erger dan nu,ik ben in een toen beruchte straat opgegroeit in Delft.dagmar88 schreef:marian* schreef: Maar zo erg als het nu is was het toen echt niet.
En ja,het huidige vuurwerk geeft veel overlast en schade.
Maar ja,agge maor leut hèt
Ligt er denk ook aan aan waar je woont. 15-20 jaar geleden was het daar vele malen erger dan wat ik de afgelopen jaren heb meegemaakt.
Hier wordt gewoon nauwelijks wat afgestoken, ook met oud op nieuw niets overdrevens.
Nu is de controle hier standaard heel goed.
Heerlen was weer een ander verhaal...
Heb daar wel de politie gebeld omdat er jeugd constant vuurwerk naar ouderen en honden gooiden, dingen vernielden.
Maar geen reactie.
Wat dat betreft ben ik daar erg blij mee!Jion schreef:Gelukkig blijft het tot en met 1 januari regenachtig weer.
helaas blijven veel mensen dan met vuurwerk zitten dus heb je d ehele maand januari er last van.Ariane schreef:Wat dat betreft ben ik daar erg blij mee!Jion schreef:Gelukkig blijft het tot en met 1 januari regenachtig weer.