Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom krijgen teefjes tòch bastaards-puppy's?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

misschien maar goed dat niet alle oeps echt oepsjes zijn als je ziet wat er met de echte oepsjes gebeurd soms als mensen er niet op zitten te wachten
Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Gos schreef:
Pak-de-bal schreef: Maar dat is toch zonde van al die oorspronkelijke rassen?
Hoe oud denk je dat die "oorspronkelijke rassen" gemiddeld zijn? En waar denk je dat die uit ontstaan zijn?
zeker niet uit de "oeps-nestjes" van tegenwoordig :smile:

nee, die rassen zijn toen ontstaan , uit een zorgvuldige mengeling van rassen,
voor de functie van zo'n hond op dàt moment.

hetzij jachthond, waakhond, of vecht hond
Pak-de-bal

wendy71 schreef:Daarbij bestaat er ook nog zoiets als een abortus. :wink:
of gewoon:.. beter opletten :neenee:

want als we dat niet doen, zijn we zó zwanger ... toch?? :wink:
Pak-de-bal

Re: waarom krijgen teefjes tòch bastaards-puppy's?

Emma schreef:ik sprak eens een vrouw en die dacht dat als een teefje geen nestje krijgt, de kans op kanker dan veel groter was. ik denk dat ze baarmoederhalskanker ofzo bedoelde. ze wou een dwergpincher aanschaffen, maar die moest dan wel een nestje krijgen. :denken:
mjn hemel, :eek:

dus omdat ik geen kinderen heb, krijg ik nu ook baarmoederhalskanker? :roll:
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Pak-de-bal schreef:
wendy71 schreef:Daarbij bestaat er ook nog zoiets als een abortus. :wink:
of gewoon:.. beter opletten :neene
Zeker, dat het liefst. :wink:
Maar al te vaak gebruiken mensen het excuus: Ach, ze is toch al zwanger dus laat maar komen.
Want een abortus is sow sielug voor de hond.. :jank:
Misplaatst m.i. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik ook maar even opbiechten, jaren geleden ( ik denk meer dan 10 jaar) ging ik boodschappen doen en zette Tosca vast voor de buurtsuper ...

Ik was net binnen en had net wat in mijn mandje gestopt dat ik mij bedacht dat ze loops was, ik ben nog nooit zo snel de winkel uitgerend :N:

Maar niets aan de hand, godzijdank. :mrgreen:
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Pak-de-bal schreef:
Emma schreef:ik sprak eens een vrouw en die dacht dat als een teefje geen nestje krijgt, de kans op kanker dan veel groter was. ik denk dat ze baarmoederhalskanker ofzo bedoelde. ze wou een dwergpincher aanschaffen, maar die moest dan wel een nestje krijgen. :denken:

Ben jij een hond dan?

Ik ben ook van mening dat er eigenlijk vrij weinig OEPS nestjes geboren worden maar gewoon vooral veel 1-maal leuk nestjes.
Ik wilde zelf ook graag met mijn hondje een nestje, ookal heeft ze geen stamboom en weet ik niets van haar achtergrond. Ik wilde het ook omdat ik het leuk vond een keer mee te maken wat een nestje allemaal teweeg brengt. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik haar veels te klein vond om Puppies te krijgen.
Maar stamboom heeft voor mij geen enkele meerwaarde, dus ik zou dan ook niet meteen een bastaardpuppies afschrijven.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Pak-de-bal schreef:
Gos schreef:
Pak-de-bal schreef: Maar dat is toch zonde van al die oorspronkelijke rassen?
Hoe oud denk je dat die "oorspronkelijke rassen" gemiddeld zijn? En waar denk je dat die uit ontstaan zijn?
zeker niet uit de "oeps-nestjes" van tegenwoordig :smile:

nee, die rassen zijn toen ontstaan , uit een zorgvuldige mengeling van rassen,
voor de functie van zo'n hond op dàt moment.

hetzij jachthond, waakhond, of vecht hond
Ja joh, natuurlijk. Voreger kwam dat nooit voor, dat een teef gedekt werd door een reu die zijn kans schoonzag. Vroeger werden alle werkhonden zorgvuldig van alle andere honden afgezonderd zodat dat nooit kon gebeuren :smile: Droom lekker verder.

Er werd zeker wel geselecteerd, maar dat gebeurde heel vaak als het nest er al was. Wat niet voldeed, werd opgeruimd. Al in het nest, of later. Ik ben zeker geen voorstander van de "tegenwoordige" oepsnestjes, maar je moet het verleden (en de huidige praktijken) ook niet romantiseren.
Pak-de-bal

Rami schreef:
massam schreef:dat zijn ook geen rashonden volgens de definitie
Maar ook geen kruisingen. Je kunt wellicht spreken over een rashond zonder stamboom. Een hond die aan alle uiterlijke en gedragsovereenkomstige eigenschappen en kenmerken van een bepaald ras voldoet is een rashond.
helaas blijkt dat hier op dit forum niet zo te zijn, zeggen ze.

Ik heb ook een rasechte stabij, ouders allebei stabij's , maar ik mocht hier geen "rashond" zeggen,
want dat was hij niet , omdat hij geen stamboom heeft.

maar ik geef je ook groot gelijk, Bauke is tenminste geen ratatouiile van allerlei honden door elkaar :pffff:
Pak-de-bal

Gos schreef:Er werd zeker wel geselecteerd, maar dat gebeurde heel vaak als het nest er al was. Wat niet voldeed, werd opgeruimd. Al in het nest, of later. Ik ben zeker geen voorstander van de "tegenwoordige" oepsnestjes, maar je moet het verleden (en de huidige praktijken) ook niet romantiseren.
maar tóen deden ze het voor een bepaald doel, en nu is het meer:
voor : "om wat bij te verdienen" , lijkt het wel.

Natuurlijk had je ook zwerfhonden die met boerderij honden gingen,
maar het ontwikkelen van een ras is bij àlle rassen wel zo begonnen.

En dan gaat dat allemaal verloren, die rasechte eigenschappen, als we zó doorgaan
met die oeps-nestjes :jank:

en kunne ze over 50 jaar weer beginen met "uit elkaar halen" :jank:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Pak-de-bal schreef:En dan gaat dat allemaal verloren, die rasechte eigenschappen, als we zó doorgaan

Zeg Pak, had jij niet een stamboomloze friese stabij bij de boerderie weggetrokken :roll: :mrgreen:
Pak-de-bal

Addy schreef:
Pak-de-bal schreef:En dan gaat dat allemaal verloren, die rasechte eigenschappen, als we zó doorgaan

Zeg Pak, had jij niet een stamboomloze friese stabij bij de boerderie weggetrokken :roll: :mrgreen:
dat maakt niet uit, want er zit bv geen rottweiler in :smile:

Ik zocht doelbewust naar ouders die allebei van hetzelfde ras waren
dat vond ik veel leuker, dan heb je tenminste de èchte ras eigenschappen

maar dit topic gaat nogmaals niet over de kopers ,
maar over dat je je loopse teef door een ander ras soort zomaar kàn laten dekken :neenee:
Laatst gewijzigd door Pak-de-bal op 17 jul 2008 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

twinkeltje schreef:misschien maar goed dat niet alle oeps echt oepsjes zijn als je ziet wat er met de echte oepsjes gebeurd soms als mensen er niet op zitten te wachten
Ja inderdaad, de markt voor katten is aardig verzadigd en als je ziet wat voor dierenleed dat geeft..................
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Pak-de-bal

Rataplan schreef:
twinkeltje schreef:misschien maar goed dat niet alle oeps echt oepsjes zijn als je ziet wat er met de echte oepsjes gebeurd soms als mensen er niet op zitten te wachten
Ja inderdaad, de markt voor katten is aardig verzadigd en als je ziet wat voor dierenleed dat geeft..................
daarom ben ik voor, om alle zwefkatten eens goed aan te pakken
en weer na het casteren/sterilisren op straat te ztten of een baasje te laten zoeken.

Oók voor katten heb je middeltjes om ze niet een nestje te laten krijgen , hoor :wink:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Pak-de-bal schreef:maar dit topic gaat nogmaals niet over de kopers ,
maar over dat je je loopse teef door een ander ras soort zomaar kàn laten dekken :neenee:
dat staat dus haaks op elkaar want geen koper geen gedekt loops teefje :wink:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Pak-de-bal schreef:
Addy schreef:

dat maakt niet uit, want er zit bv geen rottweiler in :smile:

Ik zocht doelbewust naar ouders die allebei van hetzelfde ras waren
dat vond ik veel leuker, dan heb je tenminste de èchte ras eigenschappen

maar dit topic gaat nogmaals niet over de kopers ,
Dit is echt schijnheiligheid ten top.
Je wilt een bastaard omdat je geen centen wilt neerleggen voor een rashond, maar hij moet wel op een rashond lijken want anders zien ze dat je een bastaard hebt. Je moet natuurlijk wel de raseigenschappen kunnen zien he?
Over verknipt gesproken.......
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Eerlijk gezegd vind ik veel bastaarden leuke honden en vaak zijn ze makkelijker omdat een aantal rastypische eigenschappen wat afgevlakt zijn.
En er zitten soms echte mooie exemplaren bij :I:
Maar dat even terzijde :wink:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik zeg ook niet dat bastaarden niet leuk zijn hoor?
Ik heb zelf ook een impulsaankoop hier rondlopen, een nep-russell. Maar die is er gekomen omdat ik bij iemand een nest zag en gelijk stapelverliefd was, had net zo goed iets onherleidbaars kunnen zijn, dat had ik net zo leuk gevonden :D
Oh j, over makkelijker gesproken, ik heb vroeger een kruising schipperke-jack russell gehad. Beeldschoon hondje, soort markiesje met staande oortjes.
Maar hij was absoluut niet makkelijk, de eigenschappen van beide rassen versterkten elkaar enorm in dit hondje, enorm fel, blafferig etc. Het was een heerlijk hondje maar absoluut niet gemakkelijk...
Laatst gewijzigd door fes/lou op 17 jul 2008 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Marie-Josée
Erelid

fes/lou schreef:Ik zeg ook niet dat bastaarden niet leuk zijn hoor?
Ik heb zelf ook een impulsaankoop hier rondlopen, een nep-russell. Maar die is er gekomen omdat ik bij iemand een nest zag en gelijk stapelverliefd was, had net zo goed iets onherleidbaars kunnen zijn, dat had ik net zo leuk gevonden :D
Uh, dat was niet tegen jou gericht hoor, ik reageerde in het algemeen, het kwam alleen toevallig net achter jou berichtje :mrgreen:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Marie-Josée schreef:Eerlijk gezegd vind ik veel bastaarden leuke honden en vaak zijn ze makkelijker omdat een aantal rastypische eigenschappen wat afgevlakt zijn.
Dat vind ik ook. En eerlijk gezegd vind ik het niet eens een probleem als er eens een nestje van komt (zoals boerderijhonden, of honden die je ziet in een bepaald gebied of streek). Die echte onherleidbare bastaarden.
Ik vind het bewust 'fokken' van populaire rassen, zonder kennis van zaken, zonder dat er naar voorouders wordt gekeken (dus gewoon twee honden op elkaar zetten) een veel groter probleem. En dat - ik schreef het al eerder - heeft te maken met de tendens dat mensen wel een 'rashond' willen maar er niet voor willen betalen en ach, een stamboom, daar geven men toch niet om, tja...

Begrijp me goed, ik geef ook niet om een stamboom, maar ik heb bewust gekozen voor volwassen herplaatsers en bastaarden, niet voor een 'goedkope' pup...
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Rami schreef:
Marie-Josée schreef:Eerlijk gezegd vind ik veel bastaarden leuke honden en vaak zijn ze makkelijker omdat een aantal rastypische eigenschappen wat afgevlakt zijn.
Dat vind ik ook. En eerlijk gezegd vind ik het niet eens een probleem als er eens een nestje van komt (zoals boerderijhonden, of honden die je ziet in een bepaald gebied of streek). Die echte onherleidbare bastaarden.
Ik vind het bewust 'fokken' van populaire rassen, zonder kennis van zaken, zonder dat er naar voorouders wordt gekeken (dus gewoon twee honden op elkaar zetten) een veel groter probleem. En dat - ik schreef het al eerder - heeft te maken met de tendens dat mensen wel een 'rashond' willen maar er niet voor willen betalen en ach, een stamboom, daar geven men toch niet om, tja...

Begrijp me goed, ik geef ook niet om een stamboom, maar ik heb bewust gekozen voor volwassen herplaatsers en bastaarden, niet voor een 'goedkope' pup...
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb ook op zich niks tegen kruisingen of het oeps nestje of mensen die 'n keer 'n nestje willen. Dat is er altijd al geweest en zal altijd wel zo blijven en zal geen mens iets aan kunnen veranderen.

Inderdaad het bewust fokken van 'rashonden' en mensen bedonderen, vooral met het regeltje want 'n stamboom is zo duur (ja dahaaaaaaag) of nog erger er 'n valse stamboom bij te geven, is voor mij uit den boze.

Ik geef niet persé om 'n stamboom, maar ik wilde 'n rashond en daar hoort voor mij 'n stamboom bij. Anders heb ik voor mijn gevoel geen stamboom, ook al zou die lijken op het ras dat ik zou willen hebben.
twinkeltje
moderator

ja net als dat hondje van tinneke nu die vind ik zo leuk dat bekkie :I: en dan die eline naar nederland heeft gehaald al vooral die centebakjes :ok:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

oja? ik heb een kruising kees X cocker, kun je je er iets bij voorstellen? afgevlakt my ass hahaha, dubbel op zou ik eerder zeggen :mrgreen:
Marie-Josée
Erelid

yamie schreef:
oja? ik heb een kruising kees X cocker, kun je je er iets bij voorstellen? afgevlakt my ass hahaha, dubbel op zou ik eerder zeggen :mrgreen:
Eeen kruising tussen twee rassen kan idd sommige eigenschappen versterken, maar ik bedoel meer de echte bastaarden, de honden die ik hier in m'n omgeving zie.Daarvan weet niemand meer welk ras er ooit meegedaan heeft :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

twinkeltje schreef:
ja net als dat hondje van tinneke nu die vind ik zo leuk dat bekkie :I: en dan die eline naar nederland heeft gehaald al vooral die centebakjes :ok:
Ja mensen moeten dat vooral ohhhhh zoo leuk en schattig vinden, dan word er ook wel naar gefokt, het gaat dus niet het hondje ansich, tuurlijk kan die leuk, lief, mooi schattig enz zijn, het gaat erom dat er gefokt word, omdat mensen zulke hondjes willen, goedkoop, makkelijk aan te komen enz enz.
maar goed, vele blijven ook zeggen, ja als ik hem/haar niet had genomen, was ze dood geweest of wie weet waar ze terecht was gekomen, of" dat ene hondje van mij, maakt echt niks uit op het broodfok aantal hoor, als ik het niet had gedaan, verandert er heus niks " of wist ik veel, ik vond inet pas de dag nadat ik een hondje kocht"

maar owee als er iets mis mee is, dan is het wel slecht, foei fokker, mocht niet mogen... en spontaan zijn de fora's en media gevonden :wink:
twinkeltje
moderator

yamie schreef:
twinkeltje schreef:
Ja mensen moeten dat vooral ohhhhh zoo leuk en schattig vinden, dan word er ook wel naar gefokt, het gaat dus niet het hondje ansich, tuurlijk kan die leuk, lief, mooi schattig enz zijn, het gaat erom dat er gefokt word, omdat mensen zulke hondjes willen, goedkoop, makkelijk aan te komen enz enz.
maar goed, vele blijven ook zeggen, ja als ik hem/haar niet had genomen, was ze dood geweest of wie weet waar ze terecht was gekomen, of" dat ene hondje van mij, maakt echt niks uit op het broodfok aantal hoor, als ik het niet had gedaan, verandert er heus niks " of wist ik veel, ik vond inet pas de dag nadat ik een hondje kocht"

maar owee als er iets mis mee is, dan is het wel slecht, foei fokker, mocht niet mogen... en spontaan zijn de fora's en media gevonden :wink:
niet alles wat je oh en ach vind hoek je natuurlijk te nemen ik vind een cosby kindje ook zo leuk maar heb nooit een neger van de straat getrokken om er 1 te nemen ik vind veel ras honden ook leuk maar veel gekruiste hebben nou eenmaal wat en dat is per mens ook verschillend
Afbeelding
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

malinois schreef:
Emma schreef:dan moet er gekeken worden met fokken dat ze niet toevallig familie van elkaar zijn. maar ga je maar ver genoeg terug in hun stamboom dan zie je vaak dezelfde voorouders hierin terug komen.
da's niet erg als het positieve dingen zijn die daardoor bekrachtigd worden...
Ik heb honden gekocht waar op de stamboom al dezelfde voorouders te zien waren en nog wel meer familieleden die ze samen hadden. Waren toch gezonde honden die van ouderdom stierven.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

twinkeltje schreef:
yamie schreef:
twinkeltje schreef:

niet alles wat je oh en ach vind hoek je natuurlijk te nemen ik vind een cosby kindje ook zo leuk maar heb nooit een neger van de straat getrokken om er 1 te nemen ik vind veel ras honden ook leuk maar veel gekruiste hebben nou eenmaal wat en dat is per mens ook verschillend
oh het ging ook niet zozeer om jou, maar in het algemeen ;)
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Pak-de-bal schreef:

Je moet eens weten hoe dat fabeltje dat een teef een nest moet krijgen om geen baarmoederkanker te krijgen nog leeft onder de mensen. Ik denk dat dat fabeltje niet weg te krijgen is.
twinkeltje
moderator

yamie schreef:
twinkeltje schreef:
yamie schreef:
twinkeltje schreef:ja net als dat hondje van tinneke nu die vind ik zo leuk dat bekkie :I: en dan die eline naar nederland heeft gehaald al vooral die centebakjes :ok:

oh het ging ook niet zozeer om jou, maar in het algemeen ;)
o dus jij hebt ook geen cosby kindje voor mij :jank:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”