Je hele betoog rust dus op het idee dat alleen bij de mens homosexualiteit voorkomt? Nodig ik je bij deze even uit bij de proefboerderij met geiten, mag je eens komen zien wat bokjes allemaal met elkaar doen. En voor je roept dat dat jonge dieren zijn: er staan ook koeien, en sinds jaar en dag zijn de dekrijpe koeien herkenbaar aan het feit dat ze elkaar beklimmen.MARC_S schreef:Vandaar ook dat er bij de mens homoseksualiteit voorkomt, constant seks kan plaatsvinden en seks totaal los staat van voortplanting maar puur te maken heeft met seks als gedraging en partnerbinding etc.
Hoezo alles anders? Dezelfde genen die codificeren voor dezelfde hormomen, die dezelfde signaalwatervallen in werking stellen, waarbij dezelfde neurotransmisoren gebruikt worden om dezelfde effecten in werking te stellen, dat hetzelfde gedrag veroorzaakt, en uiteindelijk hetzelfde doel heeft.Dat is dus de reden dat bij de mens alles anders is dan bij andere zoogdieren.
Het enige waarin de mens redelijk uniek is (ook niet geheel trouwens) is dat de wijfjes sex toestaan wanneer ze niet vruchtbaar zijn. Verder is de mens gewoon het zoveelste zoogdier, en het is een stuk veiliger om er van uit te gaan dat alles gewoon hetzelfde is tenzij het tegendeel bewezen is. Het hele idee dat emoties menselijk zouden zijn en dieren slechts reageren op hun instinct is echt al decennia lang achterhaald. Fysiologisch en genetisch gezien zijn er veel meer overeenkomsten dan verschillen tussen mensen en andere zoogdieren. De mens heeft door zijn grotere hersencapaciteit meer mogelijkheden om gewikkeldere sociale verbanden aan te gaan, met het bijbehorende ingewikkeldere sociale gedrag, maar dat is een verschil in schaal, niet in kwaliteit.
Sex 'lekker' maken lijkt een uitstekende strategie om te garanderen dat de diersoort in kwestie zichzelf blijft voortplanten. Er zomaar vanuit gaan dat wij de enige soort zijn waar dat voor geldt lijkt me van de zotte.
Overigens: als ik een keer een dag niets te doen heb lig ik me niet de ganse dag te bevredigen. Terwijl ik van gene geen last heb
Kees