Lees nou eens even goed. Shows zijn niet alleen om kampioenen voort te brengen op uiterlijk. Er wordt wel zeker ook naar de bouw en algehele gezonde indruk van de hond gekeken, bij alle rassen. Het is een moment van inventarisatie wat er aan honden en hun gewenste kenmerken rond lopen. Het sluit elkaar allemaal niet uit, gezonde honden fokken en shows lopen. Integendeel.Pak-de-bal schreef:ik heb in ieder geval liever een Berner met een scheef oor en gezond, , en dan maar géén kampioen, ....yamie schreef:PDB haar punt is dat fokkers het daarom doen, fokkers allen gaan voor titels enz.
dat een pupkoper daarop loert, tja........ weten die veel...
....dan een Berner met gezondheisproblemen en wel kampioen
dus waarom dan tòch doorgaan met die kampioenenschappen?![]()
Eigenlijk zelfs in het algemeen, als je het ras er geen goed mee doet?
waarom dan tòch die shows?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wat is er toch met Berner Sennens aan de hand?
Moderator: moderatorteam
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
precies, maar de mens is nou eenmaal een "uiterlijk vertoon" type, en wil niet een berner met een scheef oor kopen daarvoor.jelle schreef:Als je nu zou stellen dat voor het terug fokken van een gezonde Berner kleine schoonheidsafwijkingen (die niet ten koste gaan van de gezondheid) van ondergeschikt belang moeten zijn aan de gezondheid van de dieren, dán zou ik het zomaar met je eens kunnen zijn.
dat is het probleem
op deze manier gaat dit mooie ras ten onder.

( en hoeveel volgen er niet, want oa herders met lage ruggen , is ook niet goed)
de mens manipuleert , maar helaas ook door die shows, ze hitsen elkaar op , om de mooiste te hebben.
maar is dit wel goed voor de gezondheid van zo'n ras?
natuurlijk wel een gezonde indruk, maar zijn ze dat ook?Roelfien schreef:Er wordt wel zeker ook naar de bouw en algehele gezonde indruk van de hond gekeken, bij alle rassen. Het is een moment van inventarisatie wat er aan honden en hun gewenste kenmerken rond lopen. Het sluit elkaar allemaal niet uit, gezonde honden fokken en shows lopen. Integendeel.
lopen herders met die lage ruggen dan beter dan een "gewone" herder?
dacht ik niet

- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zie het anders met showen Pak.
Ik ga met mijn honden naar de show, zodat ik weet waar hun sterke en hun zwakke punten liggen qua bouw.
Dan weet ik dus wat ik in een reu moet zoeken om evt zwakke punten te compenseren.
Daarbij, met een teef die niet aan de gezondheidseisen voldoet, of geen goed karakter heeft, fok ik niet.
Dat het teefje in mijn onderschrift Jeugdkampioen en Jeugdwinner is, is geweldig, maar als de oogtesten straks niet goed blijken te zijn, wordt ze niet gebruikt voor de fok...
Ik ga met mijn honden naar de show, zodat ik weet waar hun sterke en hun zwakke punten liggen qua bouw.
Dan weet ik dus wat ik in een reu moet zoeken om evt zwakke punten te compenseren.
Daarbij, met een teef die niet aan de gezondheidseisen voldoet, of geen goed karakter heeft, fok ik niet.
Dat het teefje in mijn onderschrift Jeugdkampioen en Jeugdwinner is, is geweldig, maar als de oogtesten straks niet goed blijken te zijn, wordt ze niet gebruikt voor de fok...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Ik betaal liever meer voor een Berner Sennen die doordacht is gefokt dan een waarvan je totaal niets weet, dus ook niet weet of deze gezond is, of HD heeft of wat dan ook, want dat is niet te achterhalen bij een hond zonder stamboom. Maar goed, aangezien jij zoveel hondenkennis hebt, zou je dat moeten weten.Pak-de-bal schreef:dus jij wilt fors betalen voor een Berner met gezondsheid-problemen,Neeltje schreef:En ja ik betaal liever het dubbele voor 'n stamboom hond van een door mij uitgezochte fokker.
dan voor een gezonde berner , maar wel met een scheef oor?
ik niet, hoor, ik denk aan het ras.
ik wil dan meewerken aan het weer opkomen van de sterke kant
ik vind jou wel het proto-type van zo'n geval , inderdaad , alles wat een stamboom heeft , zal wel goed zijn, hè?
Dat heb ik nou echt nog nooit gehoord. Wel heel veel schrijnende verhalen van winnende hondjes met de afgrijselijkste gezondheidsproblemen, soms duidelijk zichtbaar voor degene die het wil zien.Roelfien schreef:Er wordt wel zeker ook naar de bouw en algehele gezonde indruk van de hond gekeken, bij alle rassen.
Maar jouw 'goed gefokte' Tirsa is ondanks haar mooie stamboom ook niet een van de gezondste...Neeltje schreef:Ik betaal liever meer voor een Berner Sennen die doordacht is gefokt dan een waarvan je totaal niets weet, dus ook niet weet of deze gezond is, of HD heeft of wat dan ook, want dat is niet te achterhalen bij een hond zonder stamboom.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
idem hier. staffies moeten zelfverzekerd zijn etc. maar ik heb al mankende staffies met de staart tussen de benen zien winnen op show...Anna*Poncho schreef:Dat heb ik nou echt nog nooit gehoord. Wel heel veel schrijnende verhalen van winnende hondjes met de afgrijselijkste gezondheidsproblemen, soms duidelijk zichtbaar voor degene die het wil zien.Roelfien schreef:Er wordt wel zeker ook naar de bouw en algehele gezonde indruk van de hond gekeken, bij alle rassen.

Ik geloof eerder dat dit om te huilen is. Zit je hier allemaal grootspraak te houden over zorgvuldig fokken, maar hoe kun je ins hemelsnaam zorgvuldig fokken met stamboomloze honden (oftewel bastaards) waar je helemaal niets van weet behalve hoe ze eruitzien??? Niet weet of er HD/ED of wat er allemaal nog meer voor kan komen in de ouders en voorouders??Pak-de-bal schreef:schitterend antwoord, je hebt humor, daar hou ik wel vanfes/lou schreef:En dat zegt iemand die een pup bij een boer heeft gekocht omdat die goedkoper was dan bij een fokker?
Waar wil je die gegevens vandaan toveren????? Wat weet jij van de ouders en voorouders van je hond? Heb je ze ooit gezien?
-
- Zeer actief
ik denk dat als meer mensen zich daadwerkelijk in de aanschaf van een hond zouden verdiepen er vele genoegen zouden nemen met een kleine schoonheidsfout als dat een gezondere hond garandeert. Echter, de meeste mensen kijken bij de aanschaf van een hond niet verder dan hun neus lang is. Schoonheid is overigens láng niet altijd een argument, getuige de massa's honden die worden gekocht na een simpel bezoekje aan de puppyfarm of de boerenschuur. Gemakzucht en misplaatste zuinigheid speelt een veel grotere rol volgens mij.Pak-de-bal schreef:precies, maar de mens is nou eenmaal een "uiterlijk vertoon" type, en wil niet een berner met een scheef oor kopen daarvoor.jelle schreef:Als je nu zou stellen dat voor het terug fokken van een gezonde Berner kleine schoonheidsafwijkingen (die niet ten koste gaan van de gezondheid) van ondergeschikt belang moeten zijn aan de gezondheid van de dieren, dán zou ik het zomaar met je eens kunnen zijn.
dat is het probleem
ik vind ze niet mooi, maar er is geen specifiek gezondheidsprobleem met herders met lage ruggen.op deze manier gaat dit mooie ras ten onder.![]()
( en hoeveel volgen er niet, want oa herders met lage ruggen , is ook niet goed)
de pupkoper beslist uiteindelijk. Het is aan de consument om zich te informeren over oa gezondheidsaspecten voor ze met een fokker in zee gaan. Al vinden de mensen op de show een bepaald kenmerk nog zo mooi, als de consument ze niet wil kopen omdat men iets anders veel belangrijker vindt is dat niet hetgeen dat het ras zal gaan bepalen.de mens manipuleert , maar helaas ook door die shows, ze hitsen elkaar op , om de mooiste te hebben.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
oh maar dit ontken ik ook niet hoor, maar het brengen en van de hak op de tak gaan zoals PDB doet, daar ga ik even niet in mee, het is maar net wat mevr. uitkomt om over te spuienNanna schreef:Ik ben het zomaar met Pak eens hoor. Ik weet zo net nog niet of al die shows de gezondheid van een ras ten goede komen. Het uiterlijk schoon wèl, want men wil de mooiste hond hebben om daarmee op het ereschavot te staan.Pak-de-bal schreef:
de mens manipuleert , maar helaas ook door die shows, ze hitsen elkaar op , om de mooiste te hebben.
Gelukkig zijn er ook veel serieuze fokkers die naar het totaalpakket kijken maar je zult ze de kost geven die alleen maar op het "mooi" fokken (en daarbij natuurlijk wel roepen dat karakter en gezondheid hoog in het vaandel staan, mijn

- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedoel je mij?Neeltje schreef:Ik geloof eerder dat dit om te huilen is. Zit je hier allemaal grootspraak te houden over zorgvuldig fokken, maar hoe kun je ins hemelsnaam zorgvuldig fokken met stamboomloze honden (oftewel bastaards) waar je helemaal niets van weet behalve hoe ze eruitzien??? Niet weet of er HD/ED of wat er allemaal nog meer voor kan komen in de ouders en voorouders??Pak-de-bal schreef:schitterend antwoord, je hebt humor, daar hou ik wel vanfes/lou schreef:En dat zegt iemand die een pup bij een boer heeft gekocht omdat die goedkoper was dan bij een fokker?
Waar wil je die gegevens vandaan toveren????? Wat weet jij van de ouders en voorouders van je hond? Heb je ze ooit gezien?
Ik heb een neprussell, die is gesteriliseerd.
Verder heb ik er 3 met stamboom, waarvan 1 teef een nest heeft gehad en nog een zal krijgen, de 2e gaat nu nog naar de wereldwinner en naar de winner en zal volgend jaar gedekt worden, teef 3 is een pup van teef 1 en 4,5 maanden oud nu....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Nee, ik bedoelde het antwoord van PdB.fes/lou schreef:Bedoel je mij?Neeltje schreef:Ik geloof eerder dat dit om te huilen is. Zit je hier allemaal grootspraak te houden over zorgvuldig fokken, maar hoe kun je ins hemelsnaam zorgvuldig fokken met stamboomloze honden (oftewel bastaards) waar je helemaal niets van weet behalve hoe ze eruitzien??? Niet weet of er HD/ED of wat er allemaal nog meer voor kan komen in de ouders en voorouders??Pak-de-bal schreef:schitterend antwoord, je hebt humor, daar hou ik wel vanfes/lou schreef:En dat zegt iemand die een pup bij een boer heeft gekocht omdat die goedkoper was dan bij een fokker?
Ik heb een neprussell, die is gesteriliseerd.
Verder heb ik er 3 met stamboom, waarvan 1 teef een nest heeft gehad en nog een zal krijgen, de 2e gaat nu nog naar de wereldwinner en naar de winner en zal volgend jaar gedekt worden, teef 3 is een pup van teef 1 en 4,5 maanden oud nu....
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Hierbij aansluitend:Nanna schreef:Ik ben het zomaar met Pak eens hoor. Ik weet zo net nog niet of al die shows de gezondheid van een ras ten goede komen. Het uiterlijk schoon wèl, want men wil de mooiste hond hebben om daarmee op het ereschavot te staan.Pak-de-bal schreef:
Gelukkig zijn er ook veel serieuze fokkers die naar het totaalpakket kijken maar je zult ze de kost geven die alleen maar op het "mooi" fokken (en daarbij natuurlijk wel roepen dat karakter en gezondheid hoog in het vaandel staan, mijn
Ik had een kennis die lichtelijk ondoordacht een niet al te beste DD kocht.
Daarmee vielen ze als een blok voor dit ras. De DD overleed vroeg als gevolg van gezondheidsproblemen.
En kennis kocht een tweede DD bij een topfokker, en een derde en een...
Kennis was helemaal in de ban van de DD en wilde graag mee gaan doen in het fok en show circuit.
Ondertussen werden zijn DD niet echt oud, 13 maanden, 2,5 jaar, 9 maanden, vijf jaar.... etc. etc.
Enfin, in een periode van zo'n tien jaar tijd haalden twee van de DD de zevenplus. De rest overleed (veel) eerder.
Toen ze in korte tijd een aantal van hun honden verloren en ze daar op een show met andere fokkers over spraken kregen ze van een van de meest ervaren fokkers te horen: ja, moet ook zorgen dat ze voor het 2e jaar kampioen zijn en er dan snel een paar nesten mee fokken. Na de vijf jaar kan je er toch niets belangrijks meer mee winnen, en als het een teef is kan je er ook niet meer mee fokken.
Kunnen ze maar beter snel doodgaan, vreten ze je ook niet arm.
Dat was voor kennis het begin van het einde, ze fokken en showen niet meer. Ze gingen op zoek naar een ander en gezonder ras.
Nou is dit verhaal al zeker vijftien jaar oud, maar het tekent wel met welke instelling er, in ieder geval in het verleden, gefokt werd.
Niet door iedereen natuurlijk...
Deze kennis was echt niet de enige die geschokt was door deze opmerking...
Maar toch: een belangrijke fokker van een ras met grote gezondheidsproblemen HAD die instelling wel.
Hoeveel belangrijke fokkers in andere rassen hebben/hadden die instelling?
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ik kan me maar zo het licht en de situatie voorstellen waarin dit gezegd iskregen ze van een van de meest ervaren fokkers te horen: ja, moet ook zorgen dat ze voor het 2e jaar kampioen zijn en er dan snel een paar nesten mee fokken. Na de vijf jaar kan je er toch niets belangrijks meer mee winnen, en als het een teef is kan je er ook niet meer mee fokken.
Kunnen ze maar beter snel doodgaan, vreten ze je ook niet arm.

Féitelijk is het gewoon waar wat die fokker zei, maar dat betekent niet dat zijn hart niet bloedt als er weer iets mis gaat of 1 van zijn honden vroeg overlijdt.
Wat ik een beetje de pest vind is dat de goede fokkers vooral bij hun pupkopers hameren op de gezonheidsaspecten van hun ras. Verwachten bijvoorbeeld HD-foto's en oogspiegelingen. Vertellen wat ze zelf gedaan hebben om eventuele problemen te voorkomen (dure gentesten bijvoorbeeld).
De brood-/schuur-/marktplaatsfokker die heeft het daar helemaal niet over..... Hun honden zijn gezond, kom zelf maar kijken. Klaar, meer zeggen ze er niet over.
Als je nu een argeloze pupkoper bent die niet eerst een halfjaar gesurfd heeft, waar koop je je pup dan?
Ja, precies daar waar je (PdB in dit geval) denkt een gezonde hond te kopen en da's niet bij die fokker die maar blijft miepen over hoe je hem voert en dat je wel een kleed op je laminaat moet leggen.......
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Misschien bedoelde de fokker het wel sarcastisch en voor consumptie met een schep zout..Rosita Compagner schreef:Ik kan me maar zo het licht en de situatie voorstellen waarin dit gezegd iskregen ze van een van de meest ervaren fokkers te horen: ja, moet ook zorgen dat ze voor het 2e jaar kampioen zijn en er dan snel een paar nesten mee fokken. Na de vijf jaar kan je er toch niets belangrijks meer mee winnen, en als het een teef is kan je er ook niet meer mee fokken.
Kunnen ze maar beter snel doodgaan, vreten ze je ook niet arm.Wat men zich niet realiseert (ik ook niet) is dat dit soort sarcastische opmerkingen zo lang onthouden worden en vooral niet met die schep zout genomen wordt die erbij hoort.
Féitelijk is het gewoon waar wat die fokker zei, maar dat betekent niet dat zijn hart niet bloedt als er weer iets mis gaat of 1 van zijn honden vroeg overlijdt.
Wat ik een beetje de pest vind is dat de goede fokkers vooral bij hun pupkopers hameren op de gezonheidsaspecten van hun ras. Verwachten bijvoorbeeld HD-foto's en oogspiegelingen. Vertellen wat ze zelf gedaan hebben om eventuele problemen te voorkomen (dure gentesten bijvoorbeeld).
De brood-/schuur-/marktplaatsfokker die heeft het daar helemaal niet over..... Hun honden zijn gezond, kom zelf maar kijken. Klaar, meer zeggen ze er niet over.
Als je nu een argeloze pupkoper bent die niet eerst een halfjaar gesurfd heeft, waar koop je je pup dan?
Ja, precies daar waar je (PdB in dit geval) denkt een gezonde hond te kopen en da's niet bij die fokker die maar blijft miepen over hoe je hem voert en dat je wel een kleed op je laminaat moet leggen.......

Maar wat deze mensen nu juist zo schokte was toch echt dat het uiterst serieus overkwam.
Het was dát gevoel dat maakte dat deze mensen hun interesse in het fokken en showen verloren.
Zoals de man het uitdrukte: dit opende mij de ogen en ik zag ineens dat het fokkerswereldje vooral voor eigen eer en glorie en voor geldelijk gewin bestaat.
Laatst gewijzigd door Ennath op 29 mei 2008 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Sorry hoor, maar mijn pups zijn geen cent duurder omdat zowel de vader-als de moederhond bepaalde schoonheidstitels heeft behaald. Dat zou lekker kassa zijn met een moederhond die Nederlands en Duits Kampioen is, Winner, Bundes- en Europasieger is geworden, op de Clubmatch 2x BOB is geworden en beste teef op Crufts.Nanna schreef:Toch denk ik dat PdB een punt heeft. Veel kopers (en de meeste willen gewoon "zoon pup") hebben er verder de ballen verstand van en zijn zeker wel onder de indruk als de fokker vertelt dat de vader van het nest "kampioen van Nederland" is. Dat geeft in hun ogen een pup meerwaarde (als vader kampioen is, nou, dan zullen deze het ook allemaal wel worden). Bovendien bekt het leuk in de buurt als je met je pup achteloos rondwandelt en je iedereen die zich vertederd over het humpie heenbuigt kunt mededelen dat ie van kampioensafstamming isRoelfien schreef:De prijs is in principe standaard en wordt voorgeschreven door de rasvereniging. Natuurlijk zijn er ook fokkers die er een slaatje uit willen slaan en die meer vragen. Maar als je als koper even nadenkt weet je wel dat het dus niet kan kloppen.Pak-de-bal schreef:natuurlijk wel, in hun achterhoofd doen ze het er zéker wel voor , om de prijs wat hoger te krijgen ookyamie schreef:ik denk niet dat jij genoeg weet hebt van de fok wereld om te beweren dat het met alle rassen zo is, gelukkig ken ik genoeg mensen, van diverse rassen, die gaan voor gezondheid en karakter, show resultaten zijn ondergeschikt, althans in zoverre titels
en om goede klanten te krijgen
een kampioen verkoopt nou eenmaal beter , en dat is heel menselijk, hoor
De mens is nu eenmaal vaak een snob.

Bij mijn eigen ras ken ik ook niemand die op deze manier de pupprijs bepaalt. Bij het laatste nest was mijn prijs lager dan de prijs van de andere fokkers die onlangs pups hebben gekregen.
Pupkopers licht ik vooral in over de gezondheidsonderzoeken en gedragstest die ik bij de fokdieren gedaan heb, en als het ze interesseert kunnen ze de showresultaten ook te zien krijgen.
De reden dat ik met mijn honden show is om van rasspecialisten te horen hoe mijn hond aan de rasstandaard voldoet, maar met name om het ras te tonen aan het grote publiek, de hondenliefhebbers die op shows komen. Als je een niet alledaags ras hebt vind ik het persoonlijk (en zeker als fokker) toch wel heel belangrijk dat je er met elkaar voor zorgt dat er op iedere show (waar mensen kunnen komen die zich oriënteren op verschillende rassen) een aantal exemplaren van je ras te zien zijn.
Met het stukje tekst van Nanna ben ik het op zich wel eens. Maar dat vind ik geen reden om dan maar niet meer te gaan showen.

- eefje_ates
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.
Ik herinner me dat ik 'vroeger' wel eens met mijn tante mee ging naar shows,en ze had oa. een dalmatier,die ook deel nam aan een show. Waar dus ook een dalmatier was,met een soort van spalk om,en die won.massam schreef:idem hier. staffies moeten zelfverzekerd zijn etc. maar ik heb al mankende staffies met de staart tussen de benen zien winnen op show...Anna*Poncho schreef:Dat heb ik nou echt nog nooit gehoord. Wel heel veel schrijnende verhalen van winnende hondjes met de afgrijselijkste gezondheidsproblemen, soms duidelijk zichtbaar voor degene die het wil zien.Roelfien schreef:Er wordt wel zeker ook naar de bouw en algehele gezonde indruk van de hond gekeken, bij alle rassen.

Ik denk dus ook dat shows,echt niet veelzeggend zijn.

Je hebt goede fokkers en slechte fokkers. Uiteraard wordt er op uiterlijk gefokt (iedereen probeert natuurlijk een kampioen te fokken), maar een goede fokker kijkt ook naar de ziekten, erfelijke afwijkingen tot een aantal generaties terug.
Persoonlijk koop ik liever een hond van een goede fokker (en ja, als je een paar serieuze gesprekken met fokkers hebt gehad, kun je al snel zeggen welke fokker daar meer moeite voor doet) dan dat ik een "boerderijhond" zou kopen. Gewoon omdat een boerderijhond vaak toch wat ondoordachter is gefokt dan een hond van een goede fokker. Natuurlijk is er altijd een kans op gezondheidsproblemen, maar als de fokker dat bij het fokken zo goed mogelijk probeert te voorkomen, dan vind ik dat veel meer waard dan een boederijhond die afstamt van honden waarover niets bekend is qua gezondheid en erfelijkheid.
Oja, de enige overeenkomst tussen de trui en een hond die ik kan bedenken is dat er van het haar van sommige hondenrassen truien worden gemaakt. En ja, natuurlijk zie je het direct als er haren van een kampioenshond zijn gebruikt of haren van een minder goede / mooie hond. Das logisch.
Persoonlijk koop ik liever een hond van een goede fokker (en ja, als je een paar serieuze gesprekken met fokkers hebt gehad, kun je al snel zeggen welke fokker daar meer moeite voor doet) dan dat ik een "boerderijhond" zou kopen. Gewoon omdat een boerderijhond vaak toch wat ondoordachter is gefokt dan een hond van een goede fokker. Natuurlijk is er altijd een kans op gezondheidsproblemen, maar als de fokker dat bij het fokken zo goed mogelijk probeert te voorkomen, dan vind ik dat veel meer waard dan een boederijhond die afstamt van honden waarover niets bekend is qua gezondheid en erfelijkheid.
Oja, de enige overeenkomst tussen de trui en een hond die ik kan bedenken is dat er van het haar van sommige hondenrassen truien worden gemaakt. En ja, natuurlijk zie je het direct als er haren van een kampioenshond zijn gebruikt of haren van een minder goede / mooie hond. Das logisch.

Ik vind het inderdaad ook zeer rasgebonden, dat hele gedoe over stambomen. Zo maakt het m.i. voor 'mijn' ras weinig meer uit of je al dan geen stamboomhondje koopt, daarvoor is het al te laat. Je kunt beter afgaan op je gevoel voor de fokker dan voor de bijbehorende papieren, want de kans op ziekten en aandoeningen is toch wel levensgroot aanwezig.
Zit ook wat in. En dan heb je ook nog de gewone kruisingen uit pretnestjes die sterker dan rashonden. Maar ik kies voor een bepaald ras en met zo'n ras kies ik liever voor een goede fokker dan voor een nest waarvan er niets bekend is over de gezondheid van de ouderdieren.Nanna schreef:Laten we bijvoorbeeld de boerenfox es bekijkenMuk schreef: Persoonlijk koop ik liever een hond van een goede fokker (en ja, als je een paar serieuze gesprekken met fokkers hebt gehad, kun je al snel zeggen welke fokker daar meer moeite voor doet) dan dat ik een "boerderijhond" zou kopen. Gewoon omdat een boerderijhond vaak toch wat ondoordachter is gefokt dan een hond van een goede fokker.In Brabant een veel gezien hondje. Geen erkend ras, dus stamboomloos. En geen boer die zijn foksjes laat röntgenen.
![]()
Tóch zet ik mijn geld op deze stamboomloze fik als het aankomt op langlevigheid en gezondheid. In de nesten van deze honden, die in de schuur worden geboren vallen de zwakke pups gewoon uit. Niks oppeppen onder warme lampjes en met flesjes. Ga je dood dan is dat jammer dan.
Ik ken aardig wat van deze hondjes en allemaal kunnen ze pochen op een ijzersterke constitutie en vaak schrikbarend hoge leeftijden.
Als ik op dit type hond zou vallen zou ik er zó eentje van de boerderij gaan halen. Ik zou me minder zorgen maken over zijn gezondheid dan wanneer ik een zorgvuldig gefokte Berner zou kopen.
- *Linda*
- Zeer actief
Ach, de Duitse Herder op Crufts een paar maanden geleden staat ook nog in mijn netvlies gebrand. Wat een wrak van een hond. Mooi voorbeeld hoe het tot in de top doorwerkt, die wrakkenfokkerij. Alles voor de showAnna*Poncho schreef:Maar jouw 'goed gefokte' Tirsa is ondanks haar mooie stamboom ook niet een van de gezondste...Neeltje schreef:Ik betaal liever meer voor een Berner Sennen die doordacht is gefokt dan een waarvan je totaal niets weet, dus ook niet weet of deze gezond is, of HD heeft of wat dan ook, want dat is niet te achterhalen bij een hond zonder stamboom.

- *Linda*
- Zeer actief
Als jij zo om gezondheid geeft, had je in ieder geval niet een van de meest trieste rassen in huis moeten halen die er rond lopen. Dan kun je nog zo'n pak geld voor neerleggen, dat hele ras is verpest. Juist, door de fokkers, die het allemaal zo goed menen maar wel hielenlikkend de neuzen eruit fokken voor de keurmeester.Neeltje schreef:Ik geloof eerder dat dit om te huilen is. Zit je hier allemaal grootspraak te houden over zorgvuldig fokken, maar hoe kun je ins hemelsnaam zorgvuldig fokken met stamboomloze honden (oftewel bastaards) waar je helemaal niets van weet behalve hoe ze eruitzien??? Niet weet of er HD/ED of wat er allemaal nog meer voor kan komen in de ouders en voorouders??Pak-de-bal schreef:schitterend antwoord, je hebt humor, daar hou ik wel vanfes/lou schreef:En dat zegt iemand die een pup bij een boer heeft gekocht omdat die goedkoper was dan bij een fokker?
Als je andere berichten van mij zou hebben gelezen, zou je weten dat als ik 8 jaar geleden had geweten wat ik nu weet dat het ras in 40 jaar zo achteruit is gegaan, ik nooit een Franse Bulldog had aangeschaft.*Linda* schreef:Als jij zo om gezondheid geeft, had je in ieder geval niet een van de meest trieste rassen in huis moeten halen die er rond lopen. Dan kun je nog zo'n pak geld voor neerleggen, dat hele ras is verpest. Juist, door de fokkers, die het allemaal zo goed menen maar wel hielenlikkend de neuzen eruit fokken voor de keurmeester.Neeltje schreef:Ik geloof eerder dat dit om te huilen is. Zit je hier allemaal grootspraak te houden over zorgvuldig fokken, maar hoe kun je ins hemelsnaam zorgvuldig fokken met stamboomloze honden (oftewel bastaards) waar je helemaal niets van weet behalve hoe ze eruitzien??? Niet weet of er HD/ED of wat er allemaal nog meer voor kan komen in de ouders en voorouders??Pak-de-bal schreef:schitterend antwoord, je hebt humor, daar hou ik wel vanfes/lou schreef:En dat zegt iemand die een pup bij een boer heeft gekocht omdat die goedkoper was dan bij een fokker?
Je laatste opmerking vind ik te denigrerend om er ook maar op in te gaan.
- *Linda*
- Zeer actief
Je had je in je aanschaf kunnen verdiepenNeeltje schreef:Als je andere berichten van mij zou hebben gelezen, zou je weten dat als ik 8 jaar geleden had geweten wat ik nu weet dat het ras in 40 jaar zo achteruit is gegaan, ik nooit een Franse Bulldog had aangeschaft.*Linda* schreef:Als jij zo om gezondheid geeft, had je in ieder geval niet een van de meest trieste rassen in huis moeten halen die er rond lopen. Dan kun je nog zo'n pak geld voor neerleggen, dat hele ras is verpest. Juist, door de fokkers, die het allemaal zo goed menen maar wel hielenlikkend de neuzen eruit fokken voor de keurmeester.Neeltje schreef:Ik geloof eerder dat dit om te huilen is. Zit je hier allemaal grootspraak te houden over zorgvuldig fokken, maar hoe kun je ins hemelsnaam zorgvuldig fokken met stamboomloze honden (oftewel bastaards) waar je helemaal niets van weet behalve hoe ze eruitzien??? Niet weet of er HD/ED of wat er allemaal nog meer voor kan komen in de ouders en voorouders??Pak-de-bal schreef: schitterend antwoord, je hebt humor, daar hou ik wel van
Je laatste opmerking vind ik te denigrerend om er ook maar op in te gaan.

- *Linda*
- Zeer actief
Precies. En dat is dan een tophond, dan weet je wel hoe het ervoor staat tochNanna schreef:Goedemorgen zeg, nou. Wat een intriest beest was dat. Dat moet dan de supertop van de fokkerij voorstellen, ik hoefde dat wrak met geld toe nog niet in huis, wat een lelijk en zielig tegelijk beest was dat. :N:*Linda* schreef:Ach, de Duitse Herder op Crufts een paar maanden geleden staat ook nog in mijn netvlies gebrand. Wat een wrak van een hond. Mooi voorbeeld hoe het tot in de top doorwerkt, die wrakkenfokkerij. Alles voor de showAnna*Poncho schreef:Maar jouw 'goed gefokte' Tirsa is ondanks haar mooie stamboom ook niet een van de gezondste...Neeltje schreef:Ik betaal liever meer voor een Berner Sennen die doordacht is gefokt dan een waarvan je totaal niets weet, dus ook niet weet of deze gezond is, of HD heeft of wat dan ook, want dat is niet te achterhalen bij een hond zonder stamboom.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Dat dat op Crufts bij 1 van de honderden rassen zo was, wil natuurljik niet zeggen dat dat bij alle honden van alle rassen op shows zo gaat, dat vind ik wel erg generaliserend.*Linda* schreef:Precies. En dat is dan een tophond, dan weet je wel hoe het ervoor staat tochNanna schreef:Goedemorgen zeg, nou. Wat een intriest beest was dat. Dat moet dan de supertop van de fokkerij voorstellen, ik hoefde dat wrak met geld toe nog niet in huis, wat een lelijk en zielig tegelijk beest was dat. :N:*Linda* schreef:Ach, de Duitse Herder op Crufts een paar maanden geleden staat ook nog in mijn netvlies gebrand. Wat een wrak van een hond. Mooi voorbeeld hoe het tot in de top doorwerkt, die wrakkenfokkerij. Alles voor de showAnna*Poncho schreef: Maar jouw 'goed gefokte' Tirsa is ondanks haar mooie stamboom ook niet een van de gezondste...
Ik weet prima dat het niet alleen rozengeur of manenschijn is binnen de showwereld, maar niet alles is vriendjespolitiek of oneerlijk. Uitzonderingen vallen alleen meer op en blijven beter hangen denk ik.
- Gaia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xPuli
- Aantal honden: 1
Waar baseer je dat op dat ik dat niet zou hebben gedaan? Waar baseer je op dat alle honden van de fokker waar ik Tirsa heb gekocht dezelfde aandoening zouden hebben? En dat de fokker waar ik gekocht heb, geen goede fokker zou zijn? Ik neem aan dat zeer slechte fokkers geen grote tentoonstellingen zouden organiseren zoals die in Eindhoven? En dat deze fokker zo netjes is, dat die in Eindhoven niet zelf met honden showt om vriendjes politiek te voorkomen? Spreek niet over mensen die je niet persoonlijk kent.*Linda* schreef:Je had je in je aanschaf kunnen verdiepenNeeltje schreef:Als je andere berichten van mij zou hebben gelezen, zou je weten dat als ik 8 jaar geleden had geweten wat ik nu weet dat het ras in 40 jaar zo achteruit is gegaan, ik nooit een Franse Bulldog had aangeschaft.*Linda* schreef:Als jij zo om gezondheid geeft, had je in ieder geval niet een van de meest trieste rassen in huis moeten halen die er rond lopen. Dan kun je nog zo'n pak geld voor neerleggen, dat hele ras is verpest. Juist, door de fokkers, die het allemaal zo goed menen maar wel hielenlikkend de neuzen eruit fokken voor de keurmeester.Neeltje schreef: Ik geloof eerder dat dit om te huilen is. Zit je hier allemaal grootspraak te houden over zorgvuldig fokken, maar hoe kun je ins hemelsnaam zorgvuldig fokken met stamboomloze honden (oftewel bastaards) waar je helemaal niets van weet behalve hoe ze eruitzien??? Niet weet of er HD/ED of wat er allemaal nog meer voor kan komen in de ouders en voorouders??
Je laatste opmerking vind ik te denigrerend om er ook maar op in te gaan.Nu hamer je er bij een ander op dat ze op de ouders en voorouders moeten letten en hoe belangrijk een goede fokker is. Nu is dat normaal gesproken zeker van toepassing alleen bij bepaalde rassen heeft dit geen enkele toegevoegde waarde. Die zijn verpest en dat heeft toch echt alles te maken met het fokbeleid, wat voor veel rassen te walgelijk voor woorden is....
Inderdaad. Goede en slechten zitten er overal tussen.LongFields schreef:Dat dat op Crufts bij 1 van de honderden rassen zo was, wil natuurljik niet zeggen dat dat bij alle honden van alle rassen op shows zo gaat, dat vind ik wel erg generaliserend.*Linda* schreef:Precies. En dat is dan een tophond, dan weet je wel hoe het ervoor staat tochNanna schreef:Goedemorgen zeg, nou. Wat een intriest beest was dat. Dat moet dan de supertop van de fokkerij voorstellen, ik hoefde dat wrak met geld toe nog niet in huis, wat een lelijk en zielig tegelijk beest was dat. :N:*Linda* schreef: Ach, de Duitse Herder op Crufts een paar maanden geleden staat ook nog in mijn netvlies gebrand. Wat een wrak van een hond. Mooi voorbeeld hoe het tot in de top doorwerkt, die wrakkenfokkerij. Alles voor de show
Ik weet prima dat het niet alleen rozengeur of manenschijn is binnen de showwereld, maar niet alles is vriendjespolitiek of oneerlijk. Uitzonderingen vallen alleen meer op en blijven beter hangen denk ik.