Was dus een foute gedachte van me, thanks voor de uitleg

Moderator: moderatorteam
Nee hoor. Sterker nog, ik heb eerder al lessen gevuld met Bram aan het spelen krijgen op het trainingsveld. Dat wilde hij nooit, maar inmiddels wel. Het gaat om de juiste beloning voor de hond en het moment.renee-uk schreef:ah ok, ik kreeg door de posts hier het idee dat er op die trainingsdagen enkel met voer beloond wordt.
Was dus een foute gedachte van me, thanks voor de uitleg
Omdat we graag willen dat hij actief werd tijdens training. En met spel kun je een hond lekker opjutten. We hebben tijdens de trainingsdagen bijvoorbeeld een stuk gevolgd, dan het zelfde stuk terugrennen, gek doen, spelen. En dan weer een stuk volgen (met saai gezicht). De hond leert dan dat een zenuwachtige serieuze baas (zoals op een examen of wedstrijd) betekent dat er iets heeeel leuks gaat volgen daarna. En dus niet 'o god ze heeft het weer, ze doet raar'.renee-uk schreef:ha, dan gaat het balletje rollen en heb ik weer een vraag![]()
Waarom moet/moest Bram spelen op het trainingsveld?
Of is/was dat spelen de beloning voor goed gedrag?
Vergeet niet dat ik met Bram bijna twee jaar op een andere hondenschool getraind heb waar niet gespeeld werd. Trainen was daar erg serieus en je moest vooral niet te gek gaan doen. Niet zo vreemd dat Bram er geen klap aan vond. Ik ben bij deze hondenschool (lees: trainster, ik heb priveles) eigenlijk met alles helemaal opnieuw begonnen. Met als resultaat dat ik nu een happy gappie naast me heb lopen.renee-uk schreef: Ik vind het wel heel leuk om te lezen hoe jullie dat doen en gedaan hebben, vooral omdat het totaal anders is dan wat ik gewend ben.
Ja, was meer het idee van 'hond krijgt opdracht en heeft het maar uit te voeren'. Er werd wel beloond hoor, maar dat kreeg weinig aandacht. Ik denk dat het op veel hondenscholen nog zo gaat.renee-uk schreef: Hoe dachten ze op die vorige HS dan hondjes te stimuleren het leren leuk te vinden? Of was dat niet belangrijk en wilden ze alleen plichtsgetrouwe robotjes op het veld zien?
Bij ons (zoals overal denk ik) met een voertje aan de neus en daarna het voer en weer daarna het handgebaar afbouwen. Ik heb een zeer voergemotiveerde hond dus het werkt prima, we zijn tot de GGb gekomen inmiddels. Maar tijdens de trainingen van deze bewuste trainster zie ik een hond die ook nog eens met zwaaiende staart een grijnzend bekkie staat.renee-uk schreef:dat wist ik uiteraard niet, ben nog niet zo heel lang hier maar het lijkt me heel logisch dat Bram dat niet zag zitten.
Ben blij voor jou en vooral voor Bram dat je van school en systeem veranderd bent.
Hoe dachten ze op die vorige HS dan hondjes te stimuleren het leren leuk te vinden? Of was dat niet belangrijk en wilden ze alleen plichtsgetrouwe robotjes op het veld zien?