Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainingsdagen GG/obedience

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ah ok, ik kreeg door de posts hier het idee dat er op die trainingsdagen enkel met voer beloond wordt.
Was dus een foute gedachte van me, thanks voor de uitleg :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

renee-uk schreef:ah ok, ik kreeg door de posts hier het idee dat er op die trainingsdagen enkel met voer beloond wordt.
Was dus een foute gedachte van me, thanks voor de uitleg :ok:
Nee hoor. Sterker nog, ik heb eerder al lessen gevuld met Bram aan het spelen krijgen op het trainingsveld. Dat wilde hij nooit, maar inmiddels wel. Het gaat om de juiste beloning voor de hond en het moment.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
renee-uk
Zeer actief

ha, dan gaat het balletje rollen en heb ik weer een vraag :wink:

Waarom moet/moest Bram spelen op het trainingsveld?
Of is/was dat spelen de beloning voor goed gedrag?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Zoek stok!
Zeer actief

renee-uk schreef:ha, dan gaat het balletje rollen en heb ik weer een vraag :wink:

Waarom moet/moest Bram spelen op het trainingsveld?
Of is/was dat spelen de beloning voor goed gedrag?
Omdat we graag willen dat hij actief werd tijdens training. En met spel kun je een hond lekker opjutten. We hebben tijdens de trainingsdagen bijvoorbeeld een stuk gevolgd, dan het zelfde stuk terugrennen, gek doen, spelen. En dan weer een stuk volgen (met saai gezicht). De hond leert dan dat een zenuwachtige serieuze baas (zoals op een examen of wedstrijd) betekent dat er iets heeeel leuks gaat volgen daarna. En dus niet 'o god ze heeft het weer, ze doet raar'.

Ik heb Bram het afgelopen jaar steeds uitgedaagd om te gaan spelen en deed hij mee, dan kreeg hij een beloning (voer). Na dat een tijd gedaan te hebben, zet ik spel ook in als beloning omdat hij het nu heel leuk vindt. Hij crost nu heerlijk over het veld achter speeltjes aan, probeert van mij te winnen in trekspelletjes (wat hem uiteraard veelal lukt) en daarna gaan we weer door met een oefening.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
renee-uk
Zeer actief

dus in feite wel beloning voor goed gedrag.

Ook dat is weer duidelijk, dank voor je uitleg :ok:
Afbeelding

Zoek stok!
Zeer actief

renee-uk schreef:dus in feite wel beloning voor goed gedrag.

Ook dat is weer duidelijk, dank voor je uitleg :ok:
Ja nu wel, maar in eerste instantie was het spelen het goede gedrag :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Hier nog zo eentje, net wat Linda zegt. Tobi speelt ook niet tijdens training. Nu heb ik hem ongeveer zover dat ik hem een spelbeloning kan geven (om hem wat op te porren dus). Hij krijgt dan na het spelen zijn voerbeloning voor het leuk meedoen aan mijn spelbeloning. Ik hoop dat hij uiteindelijk de spelbeloning ook als beloning gaat zien, maar dat is nu nog niet het geval.
renee-uk
Zeer actief

Ik snap het.
Doe het zelf anders maar dat is omdat ik me daar prettiger bij voel, niet omdat ik vind dat de methode beter is.

Ik introduceer de magic ball (met dank aan Marc voor de uitdrukking) al vanaf een week of 8.
Wanneer ik dan met mijn jonge hond het veld op ga om te beginnen met de training is die bal het spel waarmee ik hem leer de oefeningen te doen.
In het begin heel veel (bijna alleen maar) bal en naarmate hij begrijpt wat er van hem verlangd wordt wat minder vaak de bal, maar uiteraard wel nog vaak genoeg om het voor hem leuk te houden.
Dat hij niet weet wanneer die bal zal komen houdt hem lekker attent.

Nou was Jan niet zo van het voer als beloning dus dat de bal al zo vreselijk leuk was voordat we met de training begonnen was mooi meegenomen.

Ik denk eigenlijk dat het spelenderwijs trainen het belangrijkste is en hoe je dat doet en aanleert maakt dan niet zoveel uit.

Ik vind het wel heel leuk om te lezen hoe jullie dat doen en gedaan hebben, vooral omdat het totaal anders is dan wat ik gewend ben.
Afbeelding

Zoek stok!
Zeer actief

renee-uk schreef: Ik vind het wel heel leuk om te lezen hoe jullie dat doen en gedaan hebben, vooral omdat het totaal anders is dan wat ik gewend ben.
Vergeet niet dat ik met Bram bijna twee jaar op een andere hondenschool getraind heb waar niet gespeeld werd. Trainen was daar erg serieus en je moest vooral niet te gek gaan doen. Niet zo vreemd dat Bram er geen klap aan vond. Ik ben bij deze hondenschool (lees: trainster, ik heb priveles) eigenlijk met alles helemaal opnieuw begonnen. Met als resultaat dat ik nu een happy gappie naast me heb lopen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
renee-uk
Zeer actief

dat wist ik uiteraard niet, ben nog niet zo heel lang hier maar het lijkt me heel logisch dat Bram dat niet zag zitten.
Ben blij voor jou en vooral voor Bram dat je van school en systeem veranderd bent.

Hoe dachten ze op die vorige HS dan hondjes te stimuleren het leren leuk te vinden? Of was dat niet belangrijk en wilden ze alleen plichtsgetrouwe robotjes op het veld zien?
Afbeelding

Zoek stok!
Zeer actief

renee-uk schreef: Hoe dachten ze op die vorige HS dan hondjes te stimuleren het leren leuk te vinden? Of was dat niet belangrijk en wilden ze alleen plichtsgetrouwe robotjes op het veld zien?
Ja, was meer het idee van 'hond krijgt opdracht en heeft het maar uit te voeren'. Er werd wel beloond hoor, maar dat kreeg weinig aandacht. Ik denk dat het op veel hondenscholen nog zo gaat.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
renee-uk
Zeer actief

Jammer is dat hè, het kan zoveel leuker en in feite ook makkelijker
Afbeelding

Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

renee-uk schreef:dat wist ik uiteraard niet, ben nog niet zo heel lang hier maar het lijkt me heel logisch dat Bram dat niet zag zitten.
Ben blij voor jou en vooral voor Bram dat je van school en systeem veranderd bent.

Hoe dachten ze op die vorige HS dan hondjes te stimuleren het leren leuk te vinden? Of was dat niet belangrijk en wilden ze alleen plichtsgetrouwe robotjes op het veld zien?
Bij ons (zoals overal denk ik) met een voertje aan de neus en daarna het voer en weer daarna het handgebaar afbouwen. Ik heb een zeer voergemotiveerde hond dus het werkt prima, we zijn tot de GGb gekomen inmiddels. Maar tijdens de trainingen van deze bewuste trainster zie ik een hond die ook nog eens met zwaaiende staart een grijnzend bekkie staat.

Edit: waar wij trainden is dus wel veel aandacht voor (voer)belonen, maar ik krijg dat voer dus niet afgebouwd. Met is ie erg gemotiveerd, maar zonder is ie slordig en afgeleid.
Laatst gewijzigd door Githa op 26 aug 2008 22:06, 2 keer totaal gewijzigd.
renee-uk
Zeer actief

dat bedoel ik met het leren leuk vinden :wink: ben blij dat jullie er nu zoveel meer plezier in hebben :ok:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”