laeken schreef:Waar het mij om gaat, en die mening heb ik altijd gehad, is dat je geen zeer kwetsbaar ras bij een zeer heftig ras moet zetten. Hoe de honden zich ook gedragen. Dat gaf ik net in mijn bericht ook aan. Ik vind het dus not done om een koppel pitbulls bv te vergezellen van een toy-hondje. Zo vind ik dus ook in dit geval dat het not done is. Dat is mijn mening ongeacht welke individuele honden het betreft. Er worden mij iets teveel hondjes doodgebeten in hun eigen huis.
Dus het gedrag van de honden van Paula staat er voor mij helemaal los van. Waar het mij om gaat is dat ze beweert dat ze heel erg goed met kleine hondjes en teefjes zijn. Prima, dat zijn mijn honden ook. Ik zet er echter ook geen Italian greyhound bij. Lijkt me niks voor dat hondje want die gaat een keer een pootje breken. Dat zou ik oneerlijk vinden. En ik denk dus dat een hondje van 4 kilo bij een koppel staffords risico's loopt die niet nodig zouden moeten zijn. Puur mijn mening. Ongeacht wat het verleden is.

Ik snap nu wel wat beter wat jij bedoelt, maar ben het er persoonlijk totaal niet mee eens.
Zeker niet dat het "not done" (volgens jou) is om een koppel pitbulls te vergezellen met een toy hondje. Ik moet heel eerlijk zeggen dat gekeken naar mijn eigen ervaringen daarmee het juist met dat soort koppels beter verloopt dan wanneer je er een soortgelijk ras bijgooit.
Dan kan men nog zeggen dat honden geen "verschil" zien in hoe groot de andere hond is, maar ik heb daar simpelweg een andere mening over. Ik ben van mening dat honden wel degelijk daar "verschil" in zien en dat het niet alleen maar gebasseerd is op karakter, dominant,onderdanig etc etc.
Wij hebben combi's pb-york staff/westie gehad en ik heb zo het flauwe vermoeden dat deze combi's lang zo goed niet zouden zijn gegaan dan wanneer het pb/pb - staff-staff zou zijn of pb/herder - staff/rottie om maar iets te noemen.
En dan waren het die kleine die juist de "broek" aan hadden om het maar in menselijke taal te zeggen. En toch werd er leuk, soms heel erg fel (voor andere mensen schrikbarend) gespeeld, er werd van beide kanten gecorrigeerd en waren gewoon echt 2 handen (menselijke taal) op 1 buik. En kijkend naar hetgeen om me heen (van kleins af aan tot nu) naar familie/vrienden/bekenden met dergelijke combi's kan ik er me niet 1 heugen die "verkeerd/fout" is afgelopen (wat ook met soortgelijken kan gebeuren trouwens)
Denk hiermee dan ook dat het vaak ook gewoon ligt aan hetgeen jijzelf (algemeen gesproken) gewend bent. Denk dat we vroeger menig "rare" combi's hebben gehad. Raarste zal voor vele ongetwijfeld de combi pit/yorks zijn geweest maar toch daar waar de 1 was, was de ander en de combi staff/westie idem dito. Nare bijkomstigheid bij eerstgenoemde was dat de pup van moeder york een open fontanel had welke haar zoals we ook al verwacht hadden "fataal" is geworden. En ja, helaas na een correctie van de pit die ze veelvuldig kreeg (en zelf ook gaf).
Dus wat combi's betreft nogmaals, daarin heb ik juist zoiets dat het vaak beter gaat met 2 uiterste (groot/klein/sterk/teer) dan rassen van nagenoeg dezelfde bouw/sterkte etc.
Iedereen heeft met dit soort dingen nu eenmaal zijn/haar eigen ervaringen en de meningen van mensen zijn daar vaak ook op gebasseerd. Ik kan me dus goed voorstellen dat jij het "not done" vind om zulke "combi's" bij elkaar te zetten, maar andersom zou je natuurlijk ook kunnen begrijpen dat mensen die keuze wel welbewust en weloverwogen maken