Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik had het vanmorgen helemaal gehad...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

poohbeer
Actief

Ongelezen bericht door poohbeer »

@idoo schreef:Afgezien dan van het feit dat honden geen roedeldieren zijn en derhalve ook geen roedelgedrag kunnen vertonen.

[/color]
??????????
wat zijn het dan wel?
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruth
Actief

Ongelezen bericht door Ruth »

dank je wel heb heerlijk kunnen lachen genoeg voor vandaag.
Hoop dat je me weer aan het lachen kunt krijgen morgen of zo.
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ashanti
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door ashanti »

:denken: *verwijderd door moderatorteam* :devil: er lopen meer gekken rond dan dat er vast zitten. ben ik blij dat je niet in mijn buurt woon :pffff:
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Nou ik heb met veel moeite de laatste pagina s doorgeworsteld in de hoop nog wat nieuws te leren, maar ik denk dat in mijn genen zit(dus aangeboren gedrag) om @idoo te negeren :pffff:
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

@idoo schreef:
pasja85 schreef:ik vind het een eng idee dat er mensen op deze werled zijn met honden die over sommige dingen zo krom denken!!
Stel je voor dat ie inderdaad een mechelse herder had gekregen ipv. een schapendoes!!

Ik ben begonnen met een Groenendaeler, omdat ik mechelse herders al in mijn jeugd meegemaakt had.
Mijn moeder had er een waar ze africhting mee deed.
Al noemde zij het dus gewoon bij de naam, i.p.v. eufemismes als africhting of politiehondentraining te gebruiken.
Vanuit de hond gezien gaat het gewoon om de jacht op mensen!

:denken: :piew: :zwaai
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

@idoo schreef:
Honden tolereren elkaar, niet uit sociale maar uit opportunistische drijfveren.
In de hoop dat ze iets kunnen meepikken van wat een ander vindt.
Een hond leeft net zo makkelijk solitair en een eenzame hond gaat niet op zoek naar soortgenoten, maar naar mensen.
Maar hoe verklaar je het dan, dat als ik mijn hond uitlaat, zij altijd andere honden opzoekt om mee te spelen en nooit mensen?
Haar rondje uit is eigenlijk niet compleet als ze niet met andere honden heeft gespeeld, beter is er niet zeg maar. :denken:
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

@idoo schreef:
Ruth schreef:dank je wel heb heerlijk kunnen lachen genoeg voor vandaag.

Een hond leeft net zo makkelijk solitair en een eenzame hond gaat niet op zoek naar soortgenoten, maar naar mensen.
Ik ben er nog steeds niet uit of je dit soort uitspraken nou serieus meent of dat je de boel alleen maar op zit te naaien, maar stel dat je het serieus meent:

Jij hebt die ideeën ook niet van jezelf, dus jouw mening is net zo goed gebaseerd op een theorie als die van mij en tig anderen. Jij hebt vervolgens jouw praktijkervaring en anderen die van hen. Mijn praktijkervaring bewijst volgens mij overduidelijk dat honden roedeldieren zijn. Jouw ervaring bewijst in jouw ogen waarschijnlijk het tegenovergestelde, maar hoe verklaar je dan dat je mot binnen je roedel (sorry, 'troep') honden hebt en hebt gehad? Is die mot dan niet het gevolg van sociale spanningen?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

@idoo schreef:
Hanneke2 schreef:
@idoo schreef:
Ruth schreef:dank je wel heb heerlijk kunnen lachen genoeg voor vandaag.

Ik ben er nog steeds niet uit of je dit soort uitspraken nou serieus meent of dat je de boel alleen maar op zit te naaien, maar stel dat je het serieus meent:

Jij hebt die ideeën ook niet van jezelf, dus jouw mening is net zo goed gebaseerd op een theorie als die van mij en tig anderen. Jij hebt vervolgens jouw praktijkervaring en anderen die van hen. Mijn praktijkervaring bewijst volgens mij overduidelijk dat honden roedeldieren zijn. Jouw ervaring bewijst in jouw ogen waarschijnlijk het tegenovergestelde, maar hoe verklaar je dan dat je mot binnen je roedel (sorry, 'troep') honden hebt en hebt gehad? Is die mot dan niet het gevolg van sociale spanningen?

Eerst deelde ik jullie visie op honden volkomen hoor!
Maar sociale spanningen zijn toch niet de enige reden waardoor mot ontstaat?
Teun is gewoon een zeer gestoorde hond, doordat ze verkeerd behandeld is!
Ik zou eigenlijk even terug moeten lezen wat precies Teuns achtergrond is, maar ik vind 'verkeerd behandeld = gestoorde hond' wel heel kort door de bocht. Ik heb zelf een hond die extreem verkeerd behandeld is, maar er is niks gestoords (meer) aan haar gedrag naar andere honden toe.
Verder denk ik dat ellende binnen de roedel - of een hond nou verpest is of niet - altijd te maken heeft met sociale (roedelgerelateerde) spanningen. Want waarom is er anders mot?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers

Ongelezen bericht door Mirri »

Zalig Kerstmis :zwaai
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Een hond is een roedel dier!!!! Waarom zouden anders mijn honden zo op elkaar ingaan? Ik heb hier 3!! verknipte honden zitten. Toch reageren ze allemaal nog normaal naar mensen én naar de rest van de roedel. Het is ook echt een roedel. Er zijn onderling duidelijke afspraken die gerespecteerd moeten worden. Ik ben de baas, maar moet ook rekening houden met de regels onderling in de roedel.

Voorbeeld. Paco kan niet alleen met mij mee. Ook niet samen met boris en/of Bo. Er is vroeger een strijd geweest om de hoogste plaatsen in de roedel. Deze moeten duidelijk bevestigd blijven. Sem tolereert niet dat Paco mee gaat, onder welke omstandigheden ook, zonder dat hij erbij is. Dan wordt het zeker vechten!! Paco op zijn beurt, probeert ook niet mee te mogen zonder Sem mee gaat. Bo is de leidster. Zij kan altijd mee, wat er ook gebeurt. Als zij weer thuis komt zal er ook niets zijn en gaat alles heel goed. Sem en Paco lopen naast elkaar, Spelen met elkaar, Sem lebbert Paco schoon enz.

Boris loopt alleen met de wandelingen met hun samen. Een regel is tijdens de wandelingen dat Paco voorop loopt, dan Boris, dan Bo en dan Sem. Links lopen Sem en Paco, rechts Boris en Bo. Probeer ik dit om te gooien dan heb ik een probleem, riemen in de knoop en honden die de kluts kwijt zijn en proberen de goede volgorde te vinden. Ze zullen nooit strijden om een andere plaats.

Noem je dit geen roedel gedrag en wil je zeggen dat dit niets met sociaal te maken heeft?

Oh ja, boris is zo verknipt doordat hij een jaar lang met 16 honden in een huis heeft moeten wonen. Vechten om eten enz. Hij verstaat niets van de taal die honden spreken die hij niet kent. Honden moet hij meerdere keren een poos gezien en mee gemaakt hebben van dichtbij anders valt hij ze gegarandeerd aan. Sem, Bo en Paco helpen hem hierbij (lijkt mij). Als ik een andere hond tegen komt dan loopt Sem buiten dan Paco dan boris en dan bo. Bo en paco lopen altijd dicht bij elkaar in zo'n geval en boris kan geen kant op. Toch wel vreemd voor honden die elkaar zomaar net tolereren.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
boxersien

Kijk eens naar een Engelstalige uitzending over wolfen of honden. Dan hoor je ze duidelijk een heel ander woord gebruiken voor een verzameling van die dieren, namelijk het woord dat voor een groep van die dieren gebruikt wordt en niet het woord dat gebruikt wordt voor een verzameling herten.

Ik zeg niet de je honden geen groep vormen, alleen dat roedel daar het verkeerde woord voor is!
[/quote]

Dat wilde ik net aan jou vragen. Dat programma heb ik gevolgd!!! GOED gevolgd! En ik kwam steeds weer het begrip ROEDEL dus R.O.E.D.E.L tegen als ze het over de wolven hadden. Idd over een verzameling herten spreek je over een KUDDE, maar in dit geval hebben we het over HONDEN en die stammen van de WOLF af en niet van de HERTEN!!!!!!!!!!!
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
truusginny
Vaste gebruiker
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door truusginny »

:N: Ojee, waar komen we nu weer vandaan? Even aan mijn moeder vragen :smile:
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
boxersien

@idoo schreef:
boxersien schreef:
Kijk eens naar een Engelstalige uitzending over wolfen of honden. Dan hoor je ze duidelijk een heel ander woord gebruiken voor een verzameling van die dieren, namelijk het woord dat voor een groep van die dieren gebruikt wordt en niet het woord dat gebruikt wordt voor een verzameling herten.

Ik zeg niet de je honden geen groep vormen, alleen dat roedel daar het verkeerde woord voor is!
Dat wilde ik net aan jou vragen. Dat programma heb ik gevolgd!!! GOED gevolgd! En ik kwam steeds weer het begrip ROEDEL dus R.O.E.D.E.L tegen als ze het over de wolven hadden. Idd over een verzameling herten spreek je over een KUDDE, maar in dit geval hebben we het over HONDEN en die stammen van de WOLF af en niet van de HERTEN!!!!!!!!!!!

Volgens mij is roedel geen Engels woord, maar oorspronkelijk Duits.
Ik hoor engelsen nooit het woord roedel gebruiken als ze het over wolven hebben maar over een pak.

Overigens leven herten niet in een kudde maar in een roedel en stammen honden niet af van wolven, netzomin als Nederlanders van mensen afstammen!
[/quote]

Even terzijde, als ik me weer ik kan blijven houden is dit mijn laatste berichtje op dit onderwerp

Het woord roedel is NL omdat ik het al vertaald had. Gelukkig kan ik goed Engels en weet dus ook 100% dat ze roedel bedoelen (als ik het zou vragen zeggen ze zeker te weten dat ze roedel bedoelen!!!) Stond trouwens ook in de vertaling eronder, ik weet het wordt vaak nogal vrij vertaald, maar de waarheid staat er altijd anders kunnen ze net zo goed stoppen met zulke documentaires. :mrgreen:

Waarvan stammen honden dan wel af (hopelijk niet van jou) volgens jou? Ben ook wel benieuwd waar NL dan vanaf stammen.

Mijn belangrijkste vraag is wel: waar kun jij eigenlijk vanaf stammen? Ik ben nog nooit eerder zo'n soort figuur als jij tegengekomen en ben dus erg benieuwd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

@idoo schreef:
boxersien schreef:
@idoo schreef:
boxersien schreef:

Ik hoor engelsen nooit het woord roedel gebruiken als ze het over wolven hebben maar over een pak.

Overigens leven herten niet in een kudde maar in een roedel en stammen honden niet af van wolven, netzomin als Nederlanders van mensen afstammen!
Even terzijde, als ik me weer ik kan blijven houden is dit mijn laatste berichtje op dit onderwerp

Het woord roedel is NL omdat ik het al vertaald had. Gelukkig kan ik goed Engels en weet dus ook 100% dat ze roedel bedoelen (als ik het zou vragen zeggen ze zeker te weten dat ze roedel bedoelen!!!) Stond trouwens ook in de vertaling eronder, ik weet het wordt vaak nogal vrij vertaald, maar de waarheid staat er altijd anders kunnen ze net zo goed stoppen met zulke documentaires. :mrgreen:

Waarvan stammen honden dan wel af (hopelijk niet van jou) volgens jou? Ben ook wel benieuwd waar NL dan vanaf stammen.

Mijn belangrijkste vraag is wel: waar kun jij eigenlijk vanaf stammen? Ik ben nog nooit eerder zo'n soort figuur als jij tegengekomen en ben dus erg benieuwd.

Nee hoor, in het engels hebben ze het over een pak en in de vertaling eronder staat dan roedel!
Nederlanders stammen niet van de mens af ze zijn mensen, net zoals honden niet van wolven afstammen, ze zijn wolven!
[/quote]

Het engelse woord is Pack en de vertaling is letterlijk; a troop of animals living and hunting together as a group, eg dogs or wolves.
Dat is wat wij in nederland een roedel noemen niets meer en niets minder.
Carmen
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

@idoo schreef:
Carmen schreef:
@idoo schreef:
boxersien schreef:

Nee hoor, in het engels hebben ze het over een pak en in de vertaling eronder staat dan roedel!
Nederlanders stammen niet van de mens af ze zijn mensen, net zoals honden niet van wolven afstammen, ze zijn wolven!
Het engelse woord is Pack en de vertaling is letterlijk; a troop of animals living and hunting together as a group, eg dogs or wolves.
Dat is wat wij in nederland een roedel noemen niets meer en niets minder.
Carmen

Neenee, dat is dus juist niet wat wij in Nederland een roedel noemen, althans als we uitgaan van de oorspronkelijke betekenis van Nederlandse woorden.
Je bedoelt dat veel Nederlanders tegenwoordig a troop of animals living and hunting together as a group abuslievelijk de naam roedel geven, maar de juiste vertaling van het Engelse Pack is gewoon pak!
[/quote]

Volgens het Cambridge engels woordenboek...

pack (GROUP) Show phonetics
noun [C]
1 a group, set or collection of something:
The information pack consists of a brochure and a map.

2 a group of animals such as dogs, which live and/or hunt together:
a wolf pack
a pack of wild dogs

3 an organized group of children who are brownies or cubs:
My uncle was the leader of my Cub pack.

4 (US ALSO deck) a set of playing cards:
a pack of cards

5 MAINLY DISAPPROVING a group of similar people, especially one which contains people whose activities you do not approve of:
a pack of thieves
A pack of journalists was waiting outside the White House.
See also gang.
@idoo
Zeer actief

kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Oke, dan geef je de naam pak aan een groep honden. Dat zou dan nog steeds betekenen dat het een sociaal opererende groep is, geen semi solitaire dieren.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

@idoo schreef:
Carmen schreef: Volgens het Cambridge engels woordenboek...

pack (GROUP) Show phonetics
noun [C]
1 a group, set or collection of something:
The information pack consists of a brochure and a map.

2 a group of animals such as dogs, which live and/or hunt together:
a wolf pack
a pack of wild dogs

3 an organized group of children who are brownies or cubs:
My uncle was the leader of my Cub pack.

4 (US ALSO deck) a set of playing cards:
a pack of cards

5 MAINLY DISAPPROVING a group of similar people, especially one which contains people whose activities you do not approve of:
a pack of thieves
A pack of journalists was waiting outside the White House.
See also gang.

Precies!
Overigens kennen wij het op die manier gebruiken van dit begrip ook: dievenpak is misschien ouderwets maar nog wel gangbaar!
Dievenroedel kan gewoon niet!
En de van Dale geeft aan

roe·del (het ~, ~s)
1 troep, kudde herten, wolven of gemzen

m.a.w. roedel is een goede vertaling van het engelse pack.

Tjeeeeeeeeezzzz, een eigen mening hebben is goed hoor, maar zo eigenwijs zijn dat je zelfs de simpelste dingen niet wil aannemen vind ik een anderste uiterste hoor...
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
@idoo
Zeer actief

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”