Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Petitie tégen Cesar Milan

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

tineke

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door tineke »

MARC_S schreef:Waar ergens heb ik ook maar iets over jou en je honden gezegd? .

Uh op pagina 3 toch nog :denken: al moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik hierin je mening wel deel :wink:

MARC_S schreef:Honden kunnen ook gewoon leren luisteren zonder dat ze daarvoor een prikker om hoeven of een TT. Want jouw honden lopen met de TT om los. Dus het werkt net zo goed niet. Immers, waarom moet die TT dan nog om als het zo goed werkt? Dan zouden ze toch inmiddels wel gewoon moeten luisteren net als alle honden die zonder TT goed kunnen luisteren? Want blijkbaar willen ze nog steeds niet luisteren en moet jij het nog steeds afdwingen. Dan denk ik dus dat je toch meer moet gaan kijken naar motivatie en conditioneren. Dan kun je nl je hond laten luisteren zonder TT of straf. En dan krijg je een hond die WIL luisteren. Dat is echt wel een enorm verschil.

Want soms doe je net alsof dit de enige manier is en alsof luisteren onlosmakelijk verbonden is aan correcties bij niet luisteren. Als dat zo was dan zou ik wel hele stoute honden moeten hebben. Maar mijn honden luisteren ook gewoon. Het is gewoon jouw manier. Dat is iets anders.

En het fenomeen prikker en TT zonder pijn is in mijn ogen gewoon niet te rijmen. Als het geen pijn hoeft te doen dan hoef je ook geen stalen band met pinnen te gebruiken en al helemaal geen stroom. :U:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Nadja schreef:
Inge O schreef: hoe zou jij respect van een hond voor zijn baas dan beschrijven, wat valt daar wel en wat valt daar niet onder?
Goede vraag, geen idee :D

Als je bepaald gedrag goed objectief kunt beargumenteren met bijvoorbeeld kennis van de leerprincipes waar tenminste onderzoek naar gedaan is, dan gaat daar mijn eerste keuze naar uit i.p.v. een subjectieve interpretering als respect. Daar gaat het mij om.

(Ik vind dat een beetje neigen naar antropomorfisme om te zeggen dat een hond respect voor je heeft. Net zoiets als de hond neemt wraak of voelt zich schuldig).
precies, met zoveel woorden staat het b.v. ook in beter omgaan met je hond van MG.

Ik beschouw dat als een ernstige vergissing of tekortkoming als je wilt van het positieve trainen. Het trainen wordt totaal gereduceerd tot leerprincipes. Click, koekje ...en de baas - hond - relatie doet er niet toe.

(dat ben ik dus: jan/zoie :mrgreen: )
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

tineke schreef:
Nadja schreef:
Inge O schreef: hoe zou jij respect van een hond voor zijn baas dan beschrijven, wat valt daar wel en wat valt daar niet onder?
Goede vraag, geen idee :D

Als je bepaald gedrag goed objectief kunt beargumenteren met bijvoorbeeld kennis van de leerprincipes waar tenminste onderzoek naar gedaan is, dan gaat daar mijn eerste keuze naar uit i.p.v. een subjectieve interpretering als respect. Daar gaat het mij om.

(Ik vind dat een beetje neigen naar antropomorfisme om te zeggen dat een hond respect voor je heeft. Net zoiets als de hond neemt wraak of voelt zich schuldig).
precies, met zoveel woorden staat het b.v. ook in beter omgaan met je hond van MG.

Ik beschouw dat als een ernstige vergissing of tekortkoming als je wilt van het positieve trainen. Het trainen wordt totaal gereduceerd tot leerprincipes. Click, koekje ...en de baas - hond - relatie doet er niet toe.

(dat ben ik dus: jan/zoie :mrgreen: )
dan denk ik dat je toch een beetje een verkeerd beeld hebt van die manier van trainen. er is meer dan de clicker en de naar mijn mening goede cursussen zijn veel meer bezig met de relatie dan met de oefeningen. daarbij bestaat alleen positief trainen niet. bijvoorbeeld het uitsatellen van de klik of beloning is eigenlijk al een correctie en dat is ook geen probleem zolang het maar gaat volgens de stelregels:

mag geen angst of agressie opwekken
moet goed uitvoerbaar zijn
etc
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:
Sinds wanneer ben jij ineens zelf CM geworden? Blijkbaar betrek je het allemaal op jezelf. En dan kan ik dus niks meer zeggen. Ik praat over wat ik vind dat CM doet. Waar ergens heb ik ook maar iets over jou en je honden gezegd? Jij reageert echter steeds alsof ik het over jou heb. Dat maakt praten erg moeilijk.
Jij noemt zelfs mijn honden, daarnaast heb je het over mensen die prikkers en TT gebruiken etc.
Dus ja dat betrek ik zeker op mezelf.... Reageer ik er dan op, komt er totaal geen reactie meer...
En nee ik ben dus CM niet, wil ik ook niet, hoef ik ook niet... zolang ik maar van zijn ideeen en methodes gebruik kan maken vind ik het prima.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

D
malinois schreef:
MARC_S schreef:
Sinds wanneer ben jij ineens zelf CM geworden? Blijkbaar betrek je het allemaal op jezelf. En dan kan ik dus niks meer zeggen. Ik praat over wat ik vind dat CM doet. Waar ergens heb ik ook maar iets over jou en je honden gezegd? Jij reageert echter steeds alsof ik het over jou heb. Dat maakt praten erg moeilijk.
Jij noemt zelfs mijn honden, daarnaast heb je het over mensen die prikkers en TT gebruiken etc.
Dus ja dat betrek ik zeker op mezelf.... Reageer ik er dan op, komt er totaal geen reactie meer...
En nee ik ben dus CM niet, wil ik ook niet, hoef ik ook niet... zolang ik maar van zijn ideeen en methodes gebruik kan maken vind ik het prima.
Er komt om een reden geen reactie. Ik wil helemaal niet met jou in discussie over hoe jij met je honden doet. Ik wil gewoon tegen de TT en de prikker zijn. Zover ik las was jij degene die zei dat ik mijn honden maar wat "liet" jagen en ze dus voor geen meter zouden luisteren. Jij wilde dat niet want jij wilde geen dode honden. Dus in feite laat ik mijn honden dus blijkbaar maar wat rondjagen (wat absoluut onzin is) en laat ik ze dan maar evt overreden worden. Dus in feite laks dat ik geen TT wil gebruiken want het kan hun dood worden. Het beeld dat jij neerzet van iemand die geen prikker of TT gebruikt is dus minstens net zo radicaal. Als ik dan zeg "waar helpt die TT dan zo perfect als correctie als je hem nooit meer af kan doen" is dat gewoon een reactie op.

Vervolgens reageer je helemaal boos en zeg je dat ik zeg dat jij je honden afranselt en meer. Ja sorry, daar heb ik inderdaad geen zin in.

Het probleem is, zolang ik tegen een TT en prikker ben krijg ik de mensen die hem gebruiken in mijn nek. Prima, maar dat blijkt erg onoverkomelijk.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

nu lukt het me niet om uitgebreid te reageren, ik probeer er vanavond op terug te komen... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

tineke schreef:
MARC_S schreef: Als jij mij nu ook nog even betrapt op waar je mij van beschuldigd in 1 topic op 1 dag dan praten we verder. :W: Tot dan, lekker wegblijven :U:

Het verder praten hoeft wmb niet :F: maar dit schreef je eerder in dit topic :smile: :smile:

MARC_S schreef:Laat maar zitten, ben er eigenlijk ook wel klaar mee nu. :wink:

Ga je weer. :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

kinders, zoals het grote boek der forumregels verteld gaan we 1-2-tjes lekker per pb doen toch? :mann:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hanneke2 schreef: Je hebt al heel veel geschreven in dit topic, maar ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe je van redelijk genuanceerd pro naar zo (zoals het op mij overkomt) helemaal anti-CM bent geworden
Waar staat dat? Ik lees slechts dat ik tegen de TT en de prikker ben en tegen het wurgen van honden. Volgens mij geef ik steeds weer aan dat ik heel veel van die man geleerd heb voor wat betreft je houding en de manier waarop je met je honden moet communiceren. Wat is daar helemaal anti aan? Daarnaast heb ik me verdiept en ben ik eens gaan uitzoeken wat de argumenten zijn van al die grote organisaties die in deze petitie genoemd worden. En ik ben daarna hun mening gaan delen. Zo gek is dat toch niet? Ik vind gewoon dat iemand die honden met wurglijnen iets afleert niet op TV moet komen. Iemand die de grens die wij hadden, een hond schop je niet, gewoon negeert. Iemand die aan de prikker een hond optilt waardoor ik van IPO weg ben gegaan hoort wat mij betreft gewoon niet op TV en al helemaal niet op het hondenforum. Daarnaast merk ik meer en meer dat de uitleg die hij geeft over het gedrag van de hond soms kant nog wal raakt. Kijk maar eens naar zijn uitzendingen en vraag je eens af hoe het kan dat hij bij de intake zonder een hond gezien te hebben in 1 minuut zegt wat er mis is en waarom. En dat hij vervolgens vrijwel altijd iets gaat doen wat niet gebaseerd is op wat hij eerder zei en wat altijd neerkomt op correcties bij agressie. Al is dat zware angstagressie. Dat hoort dus niet in mijn ogen. En het is erg arrogant om in 1 minuut te denken iets volledig te begrijpen. Stoort me. Mag toch?
En mijn 2 centen: ik blijf erbij dat ik het lang niet altijd met hem eens ben en sommige dingen vanuit mijn gevoel heel anders aan zou pakken, maar hij doet ook geweldige dingen met honden die vrijwel opgegeven zijn. En ik merk ook dat dingetjes uit zijn methodes gewoon werken. Het 'claimen' van plaatsen, het verstand-op-nul-blik-op-oneindig-naast de baas lopen wat heel ontspannend werkt, het hele calm-assertive-gebeuren...
Volledig mee eens. Waar beweer ik dat ik dit niet zou vinden? Staat op de vorige pagina. En die daarvoor en die daarvoor. Maakt echter totaal niet dat de uitzending van afgelopen zondag met die gele collie mij nog minstens net zo op het netvlies gegrift staat. Die collie werd in de tuin opgetild aan de prikker en daarmee enorm fel gecorrigeerd. Dat vind ik buiten proportioneel geweld naar de hond toe. Als je dat OOK doet dan kan ik niet meer klappen om de goede dingen. Ik denk dan dat het beter is dat de kritische noot ook eens verdedigd wordt op een minstens net zo felle manier als de goed kant. Want als je dat soort dingen gaat negeren dan ga je ze dus ook niet meer afkeuren. Wetende dat half Nederland een uitvallende hond heeft kan dat grote gevolgen hebben. Zeker voor honden die gewoon bang zijn en daarom uitvallen. Daar moet iets aan gedaan worden wat mij betreft en waar kan je beter beginnen met tegengas dan op het hondenforum in een topic waarin het gros het belachelijk vindt dat bijna 20 grote organisaties tegen de methode van CM zijn. Het wordt volledig genegeerd welke organisaties ook vinden dat dit gestopt moet worden. Mijn mening is echt niet alleen die van mij hoor. Alleen ben ik iemand die hier reageert. Ik vind gewoon dat er bijna hysterisch achter die man wordt aangelopen en dat noem ik klakkeloos na wat er allemaal heeft plaatsgevonden in NL rondom honden en de training ervan.
Ik dweep niet met CM (nou ja, in zo'n strakke broek... :D ), maar ik vind wel dat hij soms hele mooie resultaten behaalt.
Vind ik ook. Soms zelfs op een in mijn ogen diervriendelijke manier. Niemand ontkent dat. Echter, de resultaten die hij met de prikker, wurglijn en TT behaalt zou ik liever op een andere manier behaald zien worden. Wat is daar mis mee? Waarom zou ik dan radicaal zijn en zeggen dat CM niks dan slecht is? Dat terwijl ik zelf zeg veel van zijn ideeën te gebruiken met succes? Waar is het precies onduidelijk? :denken:
Laatst gewijzigd door laeken op 09 feb 2011 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

massam schreef:kinders, zoals het grote boek der forumregels verteld gaan we 1-2-tjes lekker per pb doen toch? :mann:
Volgens mij valt het wel mee zo toch? :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wetende dat nog heel erg veel van die probleemhonden komen weggestuurd worden uit scholen van o.a. MG... heb ik erg weinig met de organisaties en scholen die hiermee werken.
En ja ik weet dat aangezien kennissen van mij zeer regelmatig deze honden op hun bordje krijgen om het weer een beetje recht te breien...
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Hij doet dat niet in 1 minuut bij de intake. Er zijn al meerdere gesprekken aan vooraf gegaan door de producer en weet niet hoeveel feitencheckers. Dus CM weet al lang wat het probleem is voor hij naar die mensen toegaat.
Hetzelfde geld voor al die shows met dieren, ook die van MG toen.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

MARC_S schreef:
massam schreef:kinders, zoals het grote boek der forumregels verteld gaan we 1-2-tjes lekker per pb doen toch? :mann:

enorm!

ik was gewoon even pro-aktief :engel:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Onyx schreef:Hij doet dat niet in 1 minuut bij de intake. Er zijn al meerdere gesprekken aan vooraf gegaan door de producer en weet niet hoeveel feitencheckers. Dus CM weet al lang wat het probleem is voor hij naar die mensen toegaat.
OK, dus hij doet alleen maar net alsof hij tijdens de intake meteen weet waar het wringt? :denken: Daarom komen sommige honden op mij ook wat "voorbewerkt" over. Soms springt een hond nl hysterisch rond aan een wurglijn en dan is het "knip" en ineens heeft CM wel de controle. Wat is er tussentijds met die hond gedaan vraag ik me dan af. Waardoor is die hond van onbereikbaar naar gedrukt veranderd? :wink: Maar nu begrijp ik het, ze zijn al lang en breed met de hond bezig geweest en faken dan een intake?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:Wetende dat nog heel erg veel van die probleemhonden komen weggestuurd worden uit scholen van o.a. MG... heb ik erg weinig met de organisaties en scholen die hiermee werken.
En ja ik weet dat aangezien kennissen van mij zeer regelmatig deze honden op hun bordje krijgen om het weer een beetje recht te breien...
Maar wat heeft dat hiermee te maken? Ik heb zelf overigens nog nooit gehoord dat iemand niet terecht kan bij een groot gedragsinstituut. Alleen mensen die weigeren mee te werken. Maar dat lijkt me logisch. Als de eigenaar niet gaat doen wat ze voorstellen dan houdt het op. Er zijn twee circuits. De ene doet het met correcties en de andere wil dat voorkomen. Zoals je zelf zegt, past iets niet bij je dan werkt het niet. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Onyx schreef:Hij doet dat niet in 1 minuut bij de intake. Er zijn al meerdere gesprekken aan vooraf gegaan door de producer en weet niet hoeveel feitencheckers. Dus CM weet al lang wat het probleem is voor hij naar die mensen toegaat.
OK, dus hij doet alleen maar net alsof hij tijdens de intake meteen weet waar het wringt? :denken: Daarom komen sommige honden op mij ook wat "voorbewerkt" over. Soms springt een hond nl hysterisch rond aan een wurglijn en dan is het "knip" en ineens heeft CM wel de controle. Wat is er tussentijds met die hond gedaan vraag ik me dan af. Waardoor is die hond van onbereikbaar naar gedrukt veranderd? :wink: Maar nu begrijp ik het, ze zijn al lang en breed met de hond bezig geweest en faken dan een intake?
dat hoeft toch helemaal niet?
Ik kan alleen maar voor mn kennissen spreken, die krijgen een mail of een telefoontje over hun hond... uitleg erbij, filmpje erbij... aan de hand daarvan kijken ze zelf al wat ze kunnen doen en als ze de hond daadwerkelijk zien dan gaan ze er mee werken, maar hebben ze zich vooraf al wel een beetje kunnen voorbereiden.
Ik ga er vanuit dat dit bij hem ook zo gaat, zeker omdat de honden totaal geen herkenning geven naar hem dus dat zou dan zeker te zien moeten zijn in mijn ogen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

massam schreef:
MARC_S schreef:

enorm!

ik was gewoon even pro-aktief :engel:
Hoeft niet hoor, ik haat het als dit soort topics persoonlijk gemaakt worden waardoor de inhoud voor de zoveelste keer op de achtergrond raakt. Dat probeer ik dus te voorkomen en ik denk dat ik nu weet hoe dat werkt. Want een kansloos 1-2-tje is wel het laatste waarmee ik deze topic wil verpesten. De inhoud is veel te belangrijk :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

malinois schreef:Wetende dat nog heel erg veel van die probleemhonden komen weggestuurd worden uit scholen van o.a. MG... heb ik erg weinig met de organisaties en scholen die hiermee werken.

dat zijn dan incapabele organisaties.

van een kynologisch instructeur moeten mensen geen gedragstherapeut maken, maar die gedragstherapeut moet wel verbonden zijn aan elke hondenschool anders moet je idd mensen wegsturen
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Maar wat heeft dat hiermee te maken? Ik heb zelf overigens nog nooit gehoord dat iemand niet terecht kan bij een groot gedragsinstituut. Alleen mensen die weigeren mee te werken. Maar dat lijkt me logisch. Als de eigenaar niet gaat doen wat ze voorstellen dan houdt het op. Er zijn twee circuits. De ene doet het met correcties en de andere wil dat voorkomen. Zoals je zelf zegt, past iets niet bij je dan werkt het niet. :wink:
Nee die honden worden gewoon weggestuurd van een cursus... te moeilijk...
en ja MG cursussen... belachelijk voor woorden...geen goed woord voor over ook, want zulke mensen gaan zelf experimenteren, gek he.. ze mogen niet eens op 'school' komen met hun hond....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:

van een kynologisch instructeur moeten mensen geen gedragstherapeut maken, maar die gedragstherapeut moet wel verbonden zijn aan elke hondenschool anders moet je idd mensen wegsturen
dat bedoel ik :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

malinois schreef:
massam schreef:

dat bedoel ik :wink:

maar dat maakt niet meteen alle hondenscholen incapabel :U:

niet omdat ik er lesgeef, maar bij ons wordt niemand weggestuurd. wij hebben 2 gedragstherapeuten lopen en 1 die bijna klaar is met de opleiding. als er iets met een combi is waar de trainer niets mee kan komt de GT meekijken in de les en neemt evt de combi apart. vervolg is eventueel gedragstherapie maar dat initiatief moet bij de combi liggen. wij zijn daar pro aktief in (issie weerrr) en geven de mogelijkheden aan maar de cursist moet aangeven dat/of ze dat willen. begeleiding tijden de lessen is gratis, gedragstherapie kost geld

oh, ik geef trouwens niet les op een MG school
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hier zit een school van Martin Gaus. Ik herken niet dat daar honden weggestuurd worden en ik merkte wel dat de mensen daar al meteen zeiden wat ze van de honden vonden. Ik zei dat ik IPO wilde doen met Eva. Zij zeiden daar meteen, niet doen, met die hond krijg je problemen als je dat gaat doen en dan sta je na een jaar hier om het op te lossen. Echt waar. Dat is wat ze zeiden toen ik daar de puppencursus met Eva heb gedaan. Eigenlijk zeiden zij nadat ze haar 1 uur gezien hadden dat zij niet geschikt voor IPO was. Ik heb niet geluisterd en moest dat zelf zien. Zij hadden wel gelijk. Eva ging meteen over agressie en die agressie is daar deels aangewakkerd. Tijdens en na IPO was Eva op haar lastigst. Daarna zijn we zonder enige vorm van corrigeren doorgegaan en op dit moment is die agressie vrijwel verdwenen. Ik ben heel benieuwd wat jij nu ziet als je hier komt Fenella. Je weet werkelijk niet wat je meemaakt als je het vergelijkt met hoe ze was. Gister is een vriend van mij op bezoek gekomen. Eva is inmiddels zo goed op ons ingespeeld dat wij mensen binnen kunnen laten zonder dat zij blaft of gromt. Ze weet nu wat ze moet en ze doet het waanzinnig goed. Ook buiten. Ze kan overal mee omgaan en reageert nooit meer met agressie. Ik beweer niet dat het niet kan gebeuren maar daar moeten dan wel gekke dingen voor gebeuren. Bv mensen die tegen haar gaan schreeuwen. Of mensen die voor onze deur staan in het donker. Maar daar is het een herder voor. Daarvoor heeft ze nog nooit een correctie gekregen. We hebben dat gedrag echt om kunnen buigen. Nu is Eva wel een heel toegankelijke bereikbare hond voor ons. Ze is werkelijk een genot om mee te werken. Soms bijna onnatuurlijk zoals zij dingen oppakt en aanneemt. Verder zijn we bij behendigheid door gaan trainen zonder uberhaubt het woord NEE nog te gebruiken. Dus zonder enige vorm van correctie en puur en alleen op stimulatie. Dat was wonderbaarlijk om te zien. Een verschil van dag en nacht. Geen enkele opwinding of redirectie meer te bespeuren. Vandaar ook dat ik denk dat dingen altijd anders kunnen dan gebaseerd op correcties. Ik merk dat je de hele state of mind kan aanpassen door de juiste signalen te geven. Prachtig! :ok: En het meest frappante is, om het nogmaals te herhalen, dat ik die state of mind van Cesar Millan heb geleerd. Daarom vind ik het dus helemaal niet alleen slecht. Dat dat ook een keer duidelijk is. Dat is de hele reden dat ik eerst zo enthousiast was. Nu echter zie ik ook de zwarte zijde en die bevalt me niet zo. :wink:
Laatst gewijzigd door laeken op 09 feb 2011 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:

niet omdat ik er lesgeef, maar bij ons wordt niemand weggestuurd. wij hebben 2 gedragstherapeuten lopen en 1 die bijna klaar is met de opleiding. als er iets met een combi is waar de trainer niets mee kan komt de GT meekijken in de les en neemt evt de combi apart. vervolg is eventueel gedragstherapie maar dat initiatief moet bij de combi liggen. wij zijn daar pro aktief in (issie weerrr) en geven de mogelijkheden aan maar de cursist moet aangeven dat/of ze dat willen. begeleiding tijden de lessen is gratis, gedragstherapie kost geld
dat snap ik en dat zeg ik ook niet, maar ik snap dan weer niet (sorry) dat mensen die misschien geen geld hebben voor een GT dan gewoon op straat staan met hun hond... ze doen moeite om naar een cursus te gaan maar kunnen vervolgens daar niet terecht. Ik snap dat je een compleet uit zn dak gaande uitvallende hond niet tussen alle brave typjes zet, maar dan vind ik wel dat deze persoon ook zijn cursus moet kunnen volgen, dat er dan maar op de een of andere manier een mouw aan moet worden gepast... Apart, aparte dag, meer moeilijke honden bij elkaar wat dan ook... stuur je deze mensen weg ben je ze kwijt...
Op deze manier krijg je dus dat of die honden in het asiel zitten, of de roze spuit krijgen of mensen zelf gaan knutselen met alle gevolgen van dien...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Hier zit een school van Martin Gaus. Ik herken niet dat daar honden weggestuurd worden en ik merkte wel dat de mensen daar al meteen zeiden wat ze van de honden vonden. Ik zei dat ik IPO wilde doen met Eva. Zij zeiden daar meteen, niet doen, met die hond krijg je problemen als je dat gaat doen en dan sta je na een jaar hier om het op te lossen. Echt waar. Dat is wat ze zeiden toen ik daar de puppencursus met Eva heb gedaan. Eigenlijk zeiden zij nadat ze haar 1 uur gezien hadden dat zij niet geschikt voor IPO was. Ik heb niet geluisterd en moest dat zelf zien. Zij hadden wel gelijk. Eva ging meteen over agressie en die agressie is daar deels aangewakkerd. Tijdens en na IPO was Eva op haar lastigst. Daarna zijn we zonder enige vorm van corrigeren doorgegaan en op dit moment is die agressie vrijwel verdwenen. Ik ben heel benieuwd wat jij nu ziet als je hier komt Fenella. Je weet werkelijk niet wat je meemaakt als je het vergelijkt met hoe ze was. Gister is een vriend van mij op bezoek gekomen. Eva is inmiddels zo goed op ons ingespeeld dat wij mensen binnen kunnen laten zonder dat zij blaft of gromt. Ze weet nu wat ze moet en ze doet het waanzinnig goed. Ook buiten. Ze kan overal mee omgaan en reageert nooit meer met agressie. Ik beweer niet dat het niet kan gebeuren maar daar moeten dan wel gekke dingen voor gebeuren. Bv mensen die tegen haar gaan schreeuwen. Of mensen die voor onze deur staan in het donker. Maar daar is het een herder voor. Daarvoor heeft ze nog nooit een correctie gekregen. We hebben dat gedrag echt om kunnen buigen. Nu is Eva wel een heel toegankelijke bereikbare hond voor ons. Ze is werkelijk een genot om mee te werken. Soms bijna onnatuurlijk zoals zij dingen oppakt en aanneemt. Verder zijn we bij behendigheid door gaan trainen zonder uberhaubt het woord NEE nog te gebruiken. Dus zonder enige vorm van correctie en puur en alleen op stimulatie. Dat was wonderbaarlijk om te zien. Een verschil van dag en nacht. Geen enkele opwinding of redirectie meer te bespeuren. Vandaar ook dat ik denk dat dingen altijd anders kunnen dan gebaseerd op correcties. Ik merk dat je de hele state of mind kan aanpassen door de juiste signalen te geven. Prachtig! :ok:
Dat het vaak wringt tussen scholen zoals de MG en africhting is bekend, maakt ook niet uit ieder zijn ding en zijn kennis natuurlijk... Beiden hebben een totaal andere insteek en kun je ook niet vergelijken in mijn ogen.
Ik vind nog steeds niet dat Eva niet geschikt is voor de africhting, ze is er in mijn ogen wel voor geschikt maar je moet wel haar driften dan kunnen beheersen. Jullie hebben (wat ook logisch en goed is in jullie situatie, begrijp me niet verkeerd) haar driften zo laag mogelijk proberen te houden, je doet geen africhting dus dat is ook niet nodig in jullie geval... Ik ben heel benieuwd naar haar en ik kom graag nog een keer haar bekijken (als dat nog mag :engel: )
Maar het is wat je er mee wilt natuurlijk... ik gebruik de driften van mijn hond, en daardoor zullen ze soms lastiger zijn dan honden waar dit niet bij wordt gedaan... Xavi is bijv. een hond met een zeer kort lontje... hij schiet van 0 naar 1000 in een halve seconde... daar moet je gewoon rekening mee houden. Zo is hij thuis en zo is hij op het veld.
Ook alles leer ik hem in rust aan, laat hem dit voornl. zelf doen etc. Maar die driften uitten zich wel zodra hij een speurpaaltje ziet, zodra hij het veld ziet etc. En daar moet je maar mee omgaan en daar kies ik dus ook voor overigens anders had ik niet aan deze honden en sport moeten beginnen... :wink:
Maar soms heb ik dus wel een correctie nodig om er enige rust in te krijgen, meestal is afwachten genoeg (wat CM ook doet, hem laten uitrazen zeg maar) maar soms werkt dit ook niet omdat hij constant nieuwe impulsen krijgt en daar een reactie op geeft. En ik merk dat deze duidelijkheid en regels heel goed zijn voor hem, ook in huis... Het is een geweldige hond ook in huis, rustig gedraagt zich prima, maar geef je hem een vinger dan pakt hij je hele hand...

Zoals je weet zit zn zus bij iemand die haar als huishond heeft, hij heeft al jarenlange ervaring met borders en herders maar zegt zelf dat dit een hondje is waar echt nee nee moet zijn en ja ja... en misschien bestaat niet...
Ik kan me voorstellen dat als zo'n hondje bij de buuf was terechtgekomen dit een regelrechte ramp was geworden... en als zo'n hond dan gegroeid is in zijn gedrag zul je toch van goede huize moeten komen om dit weer recht te breien...
En dan ga ik toch voor CM's manier, dus met 'ik ben de leider en jij hebt gewoon te luisteren'... en bij zo'n hond moet het dan wat fysieker omdat die nooit grenzen gekend heeft.
Hard, nee... maar imo wel met correcties. En welke dit zijn dat kun je zo niet zeggen dat hangt af van de hond.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

malinois schreef:
massam schreef:

dat snap ik en dat zeg ik ook niet, maar ik snap dan weer niet (sorry) dat mensen die misschien geen geld hebben voor een GT dan gewoon op straat staan met hun hond... ze doen moeite om naar een cursus te gaan maar kunnen vervolgens daar niet terecht. Ik snap dat je een compleet uit zn dak gaande uitvallende hond niet tussen alle brave typjes zet, maar dan vind ik wel dat deze persoon ook zijn cursus moet kunnen volgen, dat er dan maar op de een of andere manier een mouw aan moet worden gepast... Apart, aparte dag, meer moeilijke honden bij elkaar wat dan ook... stuur je deze mensen weg ben je ze kwijt...
Op deze manier krijg je dus dat of die honden in het asiel zitten, of de roze spuit krijgen of mensen zelf gaan knutselen met alle gevolgen van dien...

die mensen worden niet zomaar weggestuurd, maar jouw hond is jouw verantwoordelijkheid. ik ben nu 1 op 1 bezig met een combi die niet in een groep kan omdat in een vorige cursus deze hond met slipketting en fikse correcties behandeld is op de verkeere manier, zeker voor deze hond. als deze iets van op cursus lijkt ziet schiet hij volledig in de stress. wij doen nu 1 op 1 (gratis trouwens) los van de groep rustoefeningen. band kweken om te vertrouwen op zijn baas etc. daarbij loopt hij bij 1 van onze GT's. deze hond zou alleen maar gekker worden in de groep en niks exctra's leren. die help je niet door koste wat kost die in de groep te houden. daarbij vind ik het sowieso niet goed om een niet GT deze problemen op te laten lossen omdat ze nou eenmaal die cursus willen volgen.

ik pik dit er even uit. je zegt:
En daar moet je maar mee omgaan en daar kies ik dus ook voor overigens anders had ik niet aan deze honden en sport moeten beginnen...
idem op gehoorzaamheidscursus. als je hond daar niet geschikt voor is moet je dat niet doen maar een GT aanschaffen :U: en dat kan in overleg met de hondenschool.

perfect voorbeeld zou zijn die buuf waar je het over hebt. die heeft niks aan een klassikale cursus. die moet 1 op 1 proberen feeling met haar hond te krijgen
Zoals je weet zit zn zus bij iemand die haar als huishond heeft, hij heeft al jarenlange ervaring met borders en herders maar zegt zelf dat dit een hondje is waar echt nee nee moet zijn en ja ja... en misschien bestaat niet...
Ik kan me voorstellen dat als zo'n hondje bij de buuf was terechtgekomen dit een regelrechte ramp was geworden... en als zo'n hond dan gegroeid is in zijn gedrag zul je toch van goede huize moeten komen om dit weer recht te breien...
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Dit is wel heel kort door de bocht om al deze organisaties over 1 kam te scheren. Ik vermoed maar zo dat mensen aangesloten bij sommige van deze organisaties net zo vaak verklote honden uit de KNPV/IPO of gewoon van andere scholen op hun bordje krijgen om weer recht te breien als jouw kennissen. Nu klinkt het wel heel erg alsof jouw manier de enige is. En dat is natuurlijk beslist niet zo, trouwens de methodes van sommige van deze organisaties hebben net zo veel overeenkomsten als de clicker met de TT, dus die kun je echt niet op 1 hoop vegen.
Gr. Aniek

Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Budkes schreef:
Dit is wel heel kort door de bocht om al deze organisaties over 1 kam te scheren. Ik vermoed maar zo dat mensen aangesloten bij sommige van deze organisaties net zo vaak verklote honden uit de KNPV/IPO of gewoon van andere scholen op hun bordje krijgen om weer recht te breien als jouw kennissen. Nu klinkt het wel heel erg alsof jouw manier de enige is. En dat is natuurlijk beslist niet zo, trouwens de methodes van sommige van deze organisaties hebben net zo veel overeenkomsten als de clicker met de TT, dus die kun je echt niet op 1 hoop vegen.

dat probeer ik ook uit te leggen.

niet om te zeiken maar idd komen er veel aanvragen van voormalig ipo hondjes die gestopt zijn op de club door wat voor reden dan ook of omdat ze niet meer mochten komen binnen. en dat geeft vaak problemen omdat veel van die honden bij baasjes zijn of komen die denken een leuke hond te krijgen en een werkhond blijken te hebben. (zoals ik jou vroeg mal over een cursist. dat is dan wel een pup maar die mensen hadden van te voren ook geen idee omdat de moederhond zo relaxed was)
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

malinois schreef:
MARC_S schreef:
dat hoeft toch helemaal niet?
Ik kan alleen maar voor mn kennissen spreken, die krijgen een mail of een telefoontje over hun hond... uitleg erbij, filmpje erbij... aan de hand daarvan kijken ze zelf al wat ze kunnen doen en als ze de hond daadwerkelijk zien dan gaan ze er mee werken, maar hebben ze zich vooraf al wel een beetje kunnen voorbereiden.
Ik ga er vanuit dat dit bij hem ook zo gaat, zeker omdat de honden totaal geen herkenning geven naar hem dus dat zou dan zeker te zien moeten zijn in mijn ogen.
CM doet het voorwerk zelf inderdaad niet, hij krijgt gewoon een samenvatting en dan gaat hij die kant op. Het voorwerk doen de producers ed.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Het is niet zwart, het is niet wit.
CM is niet goed, CM is niet slecht.
MG is niet goed, MG is niet slecht.

De kunst is om uit alle methodes die je ziet op tv of leest uit de boeken dat te kiezen wat bij jou past.
Mijn honden zijn bv. als jonge hond wel degelijk op hun rug/zij gelegd door mij als ze de controle dreigden te verliezen, simpelweg om ze weer tot rust te brengen. Dat was lang voordat ik CM ooit op tv gezien had overigens. :wink:
Daarnaast heb ik met allemaal met een clicker gewerkt, recent nog met Biène. Ik gebruik een prikker, maar ook bergen koekjes. Ik werk met negeren van negatief gedrag en belonen van dat gedrag wat ik wil zien, maar ik gebruik ook correcties in andere gevallen.
Ik hang dus niet de ene methode aan, maar ook niet de andere...ik filter eruit wat bij mij past en wat hier werkt. En dat is bij iedere hond anders.
Nika hoefde ik zelden te corrigeren, bij Marouck is rust en lage drift vooral het belangrijkste, bij Biène moet ik iets meer de nadruk leggen op overwicht houden....zij is het type wat grenzen opzoekt en probeert over die grenzen heen te blijven gaan.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Het probleem met CM is dat zijn intentie uit lijkt te gaan van positieve correctie. Daarmee zeg ik dus niet dat correcties nooit zouden moeten mogen (dat is dan weer het andere uiterste). Maar ben wel creatief, en gebruik het volledige leermodel, waarbij je eerst uitgaat van positieve bekrachting en vervolgens contrast aanbrengt met negatieve correctie. Dit leidt tot een leuke band met je hond, hij/zij wordt er zienderogen vrolijker van en zal in het werk harder voor je willen werken, dan honden waarbij de positieve correctie een uitgangspunt is geweest. Verder opletten met negatieve bekrachtiging, dat pas je namelijk vooral onbewust toe waardoor de hond ongewenst gedrag gaat vertonen. Positieve correctie moet je zien als een noodrem, je gebruikt het vooral nadat negatieve bekrachtiging onbewust voor ingesleten ongewenst gedrag heeft gezorgd. Let maar eens op de cases bij CM, dat gaat bijna altijd op, vandaar het stereotype beeld dat is ontstaan dat CM werkt vanuit positieve correctie.

Legenda:
Positieve correctie: een onplezierige prikkel toevoegen
Negatieve correctie: een plezierige prikkel ontnemen
Positieve bekrachtiging: een plezierige prikkel toevoegen
Negatieve bekrachtiging: een onplezierige prikkel wegnemen

Toets: De mensen die dit verhaaltje niet begrijpen, kunnen beter niet naar CM kijken. Zo eenvoudig is het :mrgreen: .
Laatst gewijzigd door bennie op 09 feb 2011 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”