MARC_S schreef:Hier zit een school van Martin Gaus. Ik herken niet dat daar honden weggestuurd worden en ik merkte wel dat de mensen daar al meteen zeiden wat ze van de honden vonden. Ik zei dat ik IPO wilde doen met Eva. Zij zeiden daar meteen, niet doen, met die hond krijg je problemen als je dat gaat doen en dan sta je na een jaar hier om het op te lossen. Echt waar. Dat is wat ze zeiden toen ik daar de puppencursus met Eva heb gedaan. Eigenlijk zeiden zij nadat ze haar 1 uur gezien hadden dat zij niet geschikt voor IPO was. Ik heb niet geluisterd en moest dat zelf zien. Zij hadden wel gelijk. Eva ging meteen over agressie en die agressie is daar deels aangewakkerd. Tijdens en na IPO was Eva op haar lastigst. Daarna zijn we zonder enige vorm van corrigeren doorgegaan en op dit moment is die agressie vrijwel verdwenen. Ik ben heel benieuwd wat jij nu ziet als je hier komt Fenella. Je weet werkelijk niet wat je meemaakt als je het vergelijkt met hoe ze was. Gister is een vriend van mij op bezoek gekomen. Eva is inmiddels zo goed op ons ingespeeld dat wij mensen binnen kunnen laten zonder dat zij blaft of gromt. Ze weet nu wat ze moet en ze doet het waanzinnig goed. Ook buiten. Ze kan overal mee omgaan en reageert nooit meer met agressie. Ik beweer niet dat het niet kan gebeuren maar daar moeten dan wel gekke dingen voor gebeuren. Bv mensen die tegen haar gaan schreeuwen. Of mensen die voor onze deur staan in het donker. Maar daar is het een herder voor. Daarvoor heeft ze nog nooit een correctie gekregen. We hebben dat gedrag echt om kunnen buigen. Nu is Eva wel een heel toegankelijke bereikbare hond voor ons. Ze is werkelijk een genot om mee te werken. Soms bijna onnatuurlijk zoals zij dingen oppakt en aanneemt. Verder zijn we bij behendigheid door gaan trainen zonder uberhaubt het woord NEE nog te gebruiken. Dus zonder enige vorm van correctie en puur en alleen op stimulatie. Dat was wonderbaarlijk om te zien. Een verschil van dag en nacht. Geen enkele opwinding of redirectie meer te bespeuren. Vandaar ook dat ik denk dat dingen altijd anders kunnen dan gebaseerd op correcties. Ik merk dat je de hele state of mind kan aanpassen door de juiste signalen te geven. Prachtig!

Dat het vaak wringt tussen scholen zoals de MG en africhting is bekend, maakt ook niet uit ieder zijn ding en zijn kennis natuurlijk... Beiden hebben een totaal andere insteek en kun je ook niet vergelijken in mijn ogen.
Ik vind nog steeds niet dat Eva niet geschikt is voor de africhting, ze is er in mijn ogen wel voor geschikt maar je moet wel haar driften dan kunnen beheersen. Jullie hebben (wat ook logisch en goed is in jullie situatie, begrijp me niet verkeerd) haar driften zo laag mogelijk proberen te houden, je doet geen africhting dus dat is ook niet nodig in jullie geval... Ik ben heel benieuwd naar haar en ik kom graag nog een keer haar bekijken (als dat nog mag

)
Maar het is wat je er mee wilt natuurlijk... ik gebruik de driften van mijn hond, en daardoor zullen ze soms lastiger zijn dan honden waar dit niet bij wordt gedaan... Xavi is bijv. een hond met een zeer kort lontje... hij schiet van 0 naar 1000 in een halve seconde... daar moet je gewoon rekening mee houden. Zo is hij thuis en zo is hij op het veld.
Ook alles leer ik hem in rust aan, laat hem dit voornl. zelf doen etc. Maar die driften uitten zich wel zodra hij een speurpaaltje ziet, zodra hij het veld ziet etc. En daar moet je maar mee omgaan en daar kies ik dus ook voor overigens anders had ik niet aan deze honden en sport moeten beginnen...
Maar soms heb ik dus wel een correctie nodig om er enige rust in te krijgen, meestal is afwachten genoeg (wat CM ook doet, hem laten uitrazen zeg maar) maar soms werkt dit ook niet omdat hij constant nieuwe impulsen krijgt en daar een reactie op geeft. En ik merk dat deze duidelijkheid en regels heel goed zijn voor hem, ook in huis... Het is een geweldige hond ook in huis, rustig gedraagt zich prima, maar geef je hem een vinger dan pakt hij je hele hand...
Zoals je weet zit zn zus bij iemand die haar als huishond heeft, hij heeft al jarenlange ervaring met borders en herders maar zegt zelf dat dit een hondje is waar echt nee nee moet zijn en ja ja... en misschien bestaat niet...
Ik kan me voorstellen dat als zo'n hondje bij de buuf was terechtgekomen dit een regelrechte ramp was geworden... en als zo'n hond dan gegroeid is in zijn gedrag zul je toch van goede huize moeten komen om dit weer recht te breien...
En dan ga ik toch voor CM's manier, dus met 'ik ben de leider en jij hebt gewoon te luisteren'... en bij zo'n hond moet het dan wat fysieker omdat die nooit grenzen gekend heeft.
Hard, nee... maar imo wel met correcties. En welke dit zijn dat kun je zo niet zeggen dat hangt af van de hond.